سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
اختلافات فامیلی، انگیزه‌ای بود که قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت را به‌دنبال داشت.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از همشهری، عاملان این جنایت زوج جوانی بودند که 48ساعت بعد از جنایت دستگیر شدند و در بازجویی‌ها اعتراف کردند که به‌خاطر کینه دست به قتل معاون وزیر زده‌اند.ساعت 20:30یکشنبه 19آبان ماه، با پیدا شدن جسم بی‌جان صفدر رحمت‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در داخل خودروی پرشیای یشمی‌‌رنگش در حوالی میدان سبلان، تحقیقات پلیس برای کشف راز این جنایت آغاز شد.

جسد در حالی پیدا شدکه آثار اصابت گلوله به سر و سینه معاون وزیر به چشم می‌خورد و قربانی پشت فرمان ماشین پارک شده‌اش در ابتدای خیابان گلبرگ افتاده بود.وقتی هویت مقتول شناسایی شد، چندین تیم از مأموران امنیتی و همچنین پلیس راهی محل حادثه شدند. با توجه به اینکه احتمال می‌رفت ماجرا یک ترور باشد، وزیر اطلاعات نیز در محل حادثه حاضر شد و از همان زمان تحقیقات برای کشف راز جنایت کلید خورد.

گرچه در ابتدا تصور می‌شد که معاون پارلمانی وزیر از سوی گروهک‌های تروریستی به قتل رسیده است اما در تحقیقات بعدی این فرضیه ردشد چرا که پیدا شدن 2 پوکه در داخل ماشین، سالم بودن شیشه‌های ماشین، بالا بودن تمامی شیشه‌ها و همچنین پارک و خاموش بودن ماشین در کنار خیابان نشان می‌داد که عامل جنایت درحالی‌که داخل ماشین نشسته و با مقتول در حال گفت‌وگو بوده، به وی شلیک کرده است. این یعنی قاتل فردی آشنا با قربانی بوده و از قبل با او قرار داشته است.

این فرضیه وقتی قوت یافت که کاغذی که محل قرار در آن نوشته شده بود نیز داخل ماشین پیدا شد. آدرس با دستخط معاون وزیر نوشته شده و همان محلی بود که جسد او در آنجا پیدا شده بود بنابراین شکی باقی نماند که وی برای ملاقات با فردی به آن محل آمده و سپس توسط وی به قتل رسیده است.

از سوی دیگر مشخص شد عامل جنایت که سلاحی با کالیبر کوچک در اختیار داشته، با سوءاستفاده از صدای طبل‌ها، اقدام به شلیک مرگبار کرده و به همین دلیل در لحظه جنایت کسی متوجه شلیک گلوله نشده است. با این اطلاعات تحقیقات گسترده برای شناسایی کسی که با معاون وزیر در میدان سبلان قرار داشته، آغاز شد و طولی نکشید که نخستین مظنون پرونده شناسایی شد.

زوج جنایتکار

ماموران اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت که با دستور قاضی سپیدنامه، بازپرس ویژه قتل تهران رسیدگی به این پرونده را آغاز کرده بودند در بررسی‌های تخصصی توانستند زوج جوانی را شناسایی کنند که آخرین بار با قربانی در تماس بودند و با وی اختلاف نیز داشتند.

در اقدامات اطلاعاتی مشخص شد که آنها همان کسانی بودند که در محل جنایت با مقتول قرار ملاقات داشتند بنابراین شکی باقی نماند که این زوج از راز جنایت باخبرند و قاضی سپیدنامه دستور بازداشت هردوی آنها را صادر کرد. وقتی محل زندگی آنها در شرق تهران شناسایی شد، تیمی از مأموران پلیس آگاهی پایتخت صبح چهارشنبه 22آبان‌ماه این محل را محاصره و در یک عملیات ضربتی متهمان را در خانه‌شان دستگیر کردند.

سرنخ مهم دختر خانواده

مرد 42ساله در بازجویی‌های اولیه با تناقض‌گویی سعی داشت خود را بیگناه نشان دهد و مدعی بود که روز حادثه با معاون وزیر قرار نداشته و در خانه بوده است. او اما تصور نمی‌کرد که حرف‌های دخترش، رازش را فاش کند. وقتی مأموران به تحقیق از دختر وی پرداختند، گفت که پدر و مادرش ساعت 18روز حادثه از خانه بیرون رفته و حدود ساعت 21برگشته‌اند. این زمان، دقیقا همان زمان تقریبی جنایت بود چرا که بررسی‌ها نشان می‌داد معاون وزیر وقتی ساعت 16:30از محل کارش به خانه برگشته بود، پس از استراحتی کوتاه، حدود ساعت 18:30سوار خودروی شخصی‌اش شده و از خانه خارج شده بود.

با این اطلاعات بازجویی از مرد 42ساله ادامه یافت و او راز جنایت را فاش کرد و گفت: مقتول از بستگانم بود و من با او اختلافات شدیدی داشتم. در واقع اختلافات ما به گذشته برمی‌گشت و به‌خاطر این کینه قدیمی، تصمیم گرفتم هرطورشده از او انتقام بگیرم. وی افزود: مدت‌ها بود که نقشه قتل او را در ذهن داشتم. قبل از حادثه به غرب کشور سفر کردم و در آنجا یک اسلحه خریدم تا اینکه روز حادثه با او در میدان سبلان قرار گذاشتم.

آن روز همسرم هم همراه من آمد و هر دو وقتی به محل حادثه رسیدیم، سوار ماشین مقتول شدیم. وقتی داخل ماشین نشستیم دوباره ماجرای گذشته را پیش کشیدم و شروع کردیم به صحبت کردن درخصوص اختلافات قدیمی‌مان اما یک دفعه بحث بالا گرفت و من اسلحه را از زیر کتم بیرون کشیدم و اقدام به شلیک کردم. چون اطراف دسته‌های عزاداری بود کسی صدای شلیک گلوله را نشنید. بعد از اینکه مقتول خون‌آلود پشت فرمان ماشینش افتاد، بلافاصله من و همسرم پیاده شدیم و اسلحه را در اتوبانی در آن حوالی انداختیم.

بازپرس جنایی پایتخت بعد از شنیدن اعترافات این مرد، برای وی به اتهام مباشرت در قتل و برای همسرش به اتهام معاونت در جنایت قرار قانونی صادر کرد و هردو برای تحقیقات بیشتر در اختیار مأموران اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفتند.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir

مایکل لدین کارشناس ضد ایرانی و عضو بنیاد دفاع از دموکراسی، این موضوع که روحانی یک اصلاح طلب است را مورد سوال قرار می دهد و می گوید: روحانی در هر صورت، بدتر از احمدی نژاد است.
به گزارش علمدار بصیر: در حالی که به نظر می رسد با دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 و نزدیک شدن به توافقات هسته ای ، فشارها بر ایران پایان خواهد یافت اما شواهد و قراین نشان می دهد پرونده به اصطلاح حقوق بشر ایران هم عرض با برنامه هسته ای در حال رسیدگی است و بهانه جویی غرب برای کارشکنی در مسیر ایران پایان نخواهد یافت.
در همین راستا پایگاه خبری_ تحلیلی آمریکایی واشنگتن فری بیکن تیتر یک خود را تحت الشعاع قرار گرفتن حقوق بشر در ایران به خاطر پرونده اتمی انتخاب کرد.
این رسانه مساله زندان سیاسی و افزایش اعدام ها همزمان با گفتگوهای هسته ای ایران و 5+1 را باعث نگرانی فعالان حقوق بشر عنوان کرده است. این گزارش تاکید می کند آزادی فردی مانند سعید عابدینی باید جزء گفتگوهای غرب با ایران قرار بگیرد. واشنگتن فری بیکن می نویسد اوباما در مکالمه تلفنی خود با حسن روحانی رئیس جمهور ایران مساله آزادی عابدینی و سایر زندانیان را مطرح کرده است.

این رسانه آمریکایی در ادامه از قول مایکل لدین کارشناس ضد ایرانی و عضو بنیاد دفاع از دموکراسی، اینکه روحانی یک اصلاح طلب است را مورد سوال و تردید قرار می دهد و از قول او می نویسد: روحانی در هر صورت، بدتر از احمدی نژاد است.
لدین می افزاید: میزان اعدام ها بالا رفته است و سرکوب مخالفان شدت گرفته است. او {حسن روحانی} اخیرا شروع به بستن روزنامه ها کرده است. او {حسن روحانی} درمورد آزادی زندانیان سیاسی صحبت کرده است ، بعضی از آنها آزاد شدند اما آنها  اکنون به زندان برگشته اند.

 
مشرق

 





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir
به گفته این مقام آمریکایی ، تنها تفاوت بین اورشلیم و واشنگتن در تشخیص نوع استراتژی ای است که هر دو طرف برای رسیدن به هدف مشترک شان در پی گرفته اند .

به گزارش علمدار بصیر به نقل از رجانیوز،  نشریه تایمز اسراییل ، در گزارش خود از میزان اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی راجع به برنامه هسته ای ایران و توافقی که احتمالا می توانست در ژنو به دست آید ،‌ به صحبتهای یکی از مقام‎های رسمی آمریکا که با مذاکرات گروه 1+5 با ایران نیز از نزدیک آشنایی داشته است اشاره کرد و به نقل از او نوشت که هیچ اختلافی میان اسراییل و آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و اختلافات موجود ، تنها اختلافاتی تاکتیکی در نوع مواجهه با این مسئله است .

این مقام مسئول آمریکایی که چند روز بعد از مذاکرات به اورشلیم رفته تا مقام های رژیم صهیونیستی را در جریان ریز توافق‎ها و مکالمات قرار دهد ،‌در یکی از هتل‎های این شهر ، با خبرنگاران جلسه محرمانه‎ای برگزار کرده و از جزییات توافق نهایی با ایران در این زمینه خبر داده است .

این مقام مسئول که نشریه تایمز اسراییل بیان کرده از آشنایان با مذاکرات بوده است ، همزمان با سفر وندی شرمن به سرزمینهای اشغالی و ملاقات و گفت و گوهای او با مقام های مسئول در رژیم صهیونیستی این جلسه را با خبرنگاران برگزار کرده و به نظر می رسد شخص وندی شرمن که علاقه زیادی به برگزاری این نوع جلسات دارد ،‌مسئولیت اقناع افکار عمومی در سرزمین‎های اشغالی را بر عهده گرفته باشد .

این مقام مسئول آمریکایی ،‌در گفت و گو با مسئولان رژیم صهیوینستی به آنها اطمینان داده است که اختلافات بین آمریکا و اسراییل بر سر نوع توافق بین ایران و گروه 1+5 ماهیتی تاکتیکی دارد و واشنگتن هنوز هم به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است . به نوشته تایمز اسراییل ، این مقام آمریکایی روز یکشنبه در اورشلیم حضور داشت تا این نگرانی در بین مسئولان رژیم صهیونیستی را که ممکن است آمریکا با حمایت از این توافق امنیت اسراییل را به خطر بیاندازد ،‌رفع کند .

به گفته این مقام آمریکایی ، تنها تفاوت بین اورشلیم و واشنگتن در تشخیص نوع استراتژی ای است که هر دو طرف برای رسیدن به هدف مشترک شان در پی گرفته اند .

این مقام آمریکایی که در هتلی در اورشلیم ، جلسه ای محرمانه با خبرنگاران رسانه های رژیم صهیونیستی را برگزار کرده بود، خاطر نشان کرد که حتی بعد از برداشته شدن بخشی از تحریم ها در راستای توافق احتمالی ایران با اعضای گروه 1+5 باز هم اقتصاد ایران در وضعت بحرانی و رو به زوال خود باقی خواهد ماند . این مقام رسمی همچنین تاکید کرد که این فرانسه نبود که احتمال توافق موقت با ایران را از بین برد بلکه این ایرانیان بودند که با نپذیرفتن شرایط کشورهای اروپایی و امریکا این فرصت را از بین بردند .

وی در ادامه افزود: ایالات متحده آمریکا و اسراییل در همکاری نزدیک با یکدیگر و مشورت باهم برای پیشبرد امور تلاش کرده اند و تنها گاهی اوقات در تاکتیک های جزیی با هم اختلاف داشته اند . اما ما مطمئنا بر روی اهداف تاکید داریم و معتقدیم که باید به توافقی قطعی در این زمینه با ایران دست پیدا کنیم و امیدواریم که این توافق هر چه سریعتر حاصل شود .

این مقام آمریکایی افزود :« ایالات متحده ،‌انگلستان، روسیه ،‌چین ، و فرانسه یعنی اعضای گروه 1+5 برای رسیدن به توافق اولیه با ایران در راستای توافق های بعدی و اصلی در زمینه برنامه هسته ای این کشور با هم همکاری می کنند و این چیزی است که همه ما می خواهیم. همه ما می خواهیم توافقی قطعی داشته باشیم و اسراییل نیز همین را می خواهد . سوال این است که چگونه به این توافق برسیم ؟ ما و گروه 1+5 اعتقاد داریم که باید برای مطمئن شدن در باره اینکه ایران به بمب هسته ای دست پیدا نمی کند ،‌به سمت این توافق برویم و این توافق می تواند جلوی گسترش و پیشرفت این برنامه به سمت نظامی شدن را بگیرد و می توانیم از این طریق زمان لازم برای توافق جامع در مذاکرات را فراهم کنیم . »

به گفته این مقام مسئول ، «این مرحله اول نباید بیش از 6 ماه طول بکشد و بعد از آن امید است که گروه 1+5 بتوانند توافقنامه نهایی در این زمینه را امضا کنند و یکبار برای همیشه این بن بست هسته ای را هر طور که شده حل و فصل کنند . »

این مقام مسئول اذعان کرد که «مخالفت» با این قرار داد موقت که به ایران حق غنی سازی 3.5 درصدی نیز می دهد، وجود دارد اما توضیح داد که اعضای گروه 1+5 اعتقاد دارند باید « تلاش کنند تا توسعه برنامه هسته ای ایران را متوقف سازند تا مذاکرات در نهایت در طی پروسه زمانی خاص خود به توافق نهای برسد .» در غیر اینصورت این مقام آگاه گفت که «ایرانیان همچنان به توسعه دادن برنامه هسته ای خود اقدام می کنند.»

 بر اساس این توافقنامه ،‌ایرانیان باید غنی سازی 20 درصد خود را تعلیق کرده ، و ذخایر اوراینوم غنی شده 20 درصد خود را به میله های سوختی تبدیل کرده و غنی سازی تنها در حد 3.5 درصد می تواند در نظنز و قم انجام شود . علاوه بر این، پروسه های هسته ای در تاسیسات اراک نیز باید متوقف شود .

 در مقابل تحریم ها بر روی محصولات پتروشیمی ، طلا، خودرو و قطعات هواپیما برداشته شده و دارایی های ایران بهارزش 3 میلیارد دلار را که بلوکه شده بود ،‌آزاد می کند. اما تحریم ها بر روی گاز کشور و صنعت بانکداری همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

 این مقام آمریکایی در ادامه خاطر نشان کرد : «در مورد همین توافق ها هم اختلافاتی بین اسراییل و امریکا وجود دارد . اما همکاری نزدیک و دوستی ما با اسراییل باز هم رو به جلو خواهد بود و همچنان که پیش از این بوده ،‌این همکاری و دوستی ادامه خواهد داشت . ما همچنان به همکاری خود ادامه می دهیم چون در نهایت هدفمان یکی است .»

این مقام رسمی آمریکایی گفت : «گفت و گوهای آخر در ژنو واقعا پیشرفت خوبی بود اما هیچ توافقی حاصل نشد و ایران و قدرتهای جهانی قرار گذاشتند که درتاریخ 20 نوامبر دوباره با یکدیگر دیدار کنند و من هنوز هم مطمئن نیستم که بتوانیم در جلسه بعدی هم به توافق مد نظر برسیم .»

وی افزود:«اگر این معامله برگزار شد ،‌در نهایت باعث شفافیت بی سابقه و نظارت کامل بر برنامه هسته ای ایران خواهد شد و می توانیم به این مسئله برسیم که در نهایت بر روی چه چیزی توافق کنیم . در این میان هر نوع برداشته شدن تحریمی، کم ،‌هدفمند و قابل برگشت خواهد بود . همه تحریم هایی که هسته اصلی معماری سیاست غرب در قبال ایران را تشکیل می دهند ،‌تا زمانی که توافق نهایی در این زمینه شکل نگیرد ،‌برداشته نخواهد شد و در مذاکرات قابل طرح و گفت و گو هم نیستند. ایرانیان نیز این مسئله را به خوبی درک کرده اند . آنها آرزو دارند که ای کاش مسئله به گونه دیگری پیش می رفت اما اینگونه نخواهد بود .»

این مقام گفت که به خاطر اینکه اکثر تحریم ها از جمله تحریم تجاری ایالات متحده هنوز هم اثر گذار هستند، مشکل کسری بودجه و سایر مشکلات اقتصادی موجود در ایران در جای خود باقی خواهند ماند از آنجا که تمام تحریم های بانکی و نفتی همچنان اجرایی خواهند شد « فشارای اقتصادی بر ایران نیز افزایش می یابند و اصلا کاهش نمی یابند . آنچه که ما به جامعه بین الملل می گوییم این است که با پافشاری شما بر اجرای تحریم ها و همکاری تان ایران به پای میز مذاکرات آمد و با ادامه این روند ایران همچنان مایل به گفت و گو باقی مای ماند پس نیاز است که به همین مسیر ادامه دهیم . ما ، ایالات متحده ، تیمهایی را به سراسر دنیا می فرستیم که اطمینان حاصل کنیم این تحریم ها همچنان اجرایی می شوند و ما به شدت تحریم های گذشته را اجرایی می سازیم . »





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir
یک مقام سابق دولت اوباما برخی از مفاد طرح ارائه شده در گفت‌وگوهای بین ایران و کشورهای 1+5 را بیان کرده است.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از فارس، یک مقام پیشین دولت اوباما، امروز جمعه به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته که پیشنهاد ارائه شده به ایران در مذاکرات این کشور با کشورهای 1+5 «زمان گریز ایران را به دو برابر افزایش خواهد داد.»

کولین کال، معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه در توضیح این عبارت به این کمیته گفت: «یعنی اینکه با این طرح زمان لازم برای ایران جهت تولید اورانیوم کافی برای تولید بمب هسته‌ای به دو برابر افزایش می‌یافت.»

وی ادامه داد: «این مهم است. این توافق توانایی ایران برای تولید تجهیزات تولید سوخت لازم برای رآکتور اراک را به شدت محدود می‌کند. این اقدام بازرسی‌ها (از برنامه هسته‌ای ایران) را افزایش می‌دهد.»

کال مدعی شد در پیشنهادی که کشورهای 1+5 در پایان ملاقات سه روزه در ژنو به ایران ارائه داده بودند ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را متوقف می‌کرد، ذخایر اورانیوم 20 درصدی را از بین می‌برد، از ساخت تجهیزات سوختی در رآکتور اراک و نصب سانتریفیوژهای جدید خودداری می‌کرد و اجازه بازرسی‌های بیشتر از تأسیسات هسته‌ای را فراهم می‌کرد.

این مقام سابق آمریکا مدعی شده ایران در ازای تعلیق این فعالیت‌ها برای 6 ماه به عنوان اولین مرحله یک توافق دو مرحله‌ای، کاهشی معادل 10 میلیارد دلار در تحریم‌ها دریافت می‌کرد. تخفیف تحریم‌ها، طبق ادعای کال، صنایع خودروسازی، پتروشیمی و طلا را شامل می‌شده و امکان دسترسی ایران به 3 میلیارد دلار از دارایی‌های مصادره شده ایران در بانکهای خارجی را فراهم می کرده است.

کال که اکنون استادیار دانشگاه جورج‌تاون است گفته کاهش تحریم‌های ایران دائمی نبوده‌اند، ضمن اینکه کاهش تحریم‌های بانکی و نفتی نیز تا قبل از دستیابی به توافق جامع در دستور کار نبوده است.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir
دو مقام بلندپایه آمریکایی به خبرنگاران گفته‌اند واشنگتن و تهران به توافق گام اول در پرونده هسته‌ای ایران نزدیک شده‌اند.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از فارس، در حالی که آمریکا و متحدانش برای دور بعدی مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران آماده می‌شوند مقامات بلندپایه آمریکایی گفته‌اند آنها در حال نزدیک شدن به توافق با ایران در مرحله اول مذاکرات که بخشی از توافق بزرگتر با این کشور در مسائل هسته‌ای است هستند.

گفته می‌شود که این توافق کاهش تحریم‌ها برای تهران را به همراه خواهد داشت، گرچه مقامات آمریکایی گفته‌اند رقم این تخفیف تحریم‌ها به اندازه‌ای که قبلاً گزارش شده بود، نیست.

طبق گزارش ان‌بی‌سی نیوز یک مقام بلندپایه آمریکایی آمریکا گفته است: «برای اولین بار در طول تقریباً یک دهه ما در حال نزدیک شدن به گام اول یک توافق جامع هستیم که جلوی پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را می‌گیرد و این برنامه را در برخی مناطق کلیدی به عقب برمی‌گرداند.»

این مقام آمریکایی گفته است در چارچوب توافق مذکور «راستی‌آزمایی‌ها و نظارتهای بی‌سابقه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران به عمل می‌آید و بنابراین احتمال مخفی‌کاری برای ایران دشوارتر می‌شود.»

آمریکا و کشورهای 1+5 روز پنجشنبه 20 نوامبر بار دیگر در ژنو برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران که گفته می‌شود دو روز به طول خواهد انجامید تشکیل جلسه خواهند داد.

در دور قبلی این مذاکرات که هفته گذشته انجام شد طرفین در آستانه توافق بودند که فرانسه با طرح این ادعا که برخی از دغدغه‌های پاریس در مفاد قطعنامه پیشنهادی گنجانده نشده راه توافق را سد کرد.

یکی از دو مقام بلندپایه آمریکایی که روز جمعه خبرنگاران را در جریان پیشرفت مذاکرات قرار دادند، گفت: «راه حل‌های جایگزین برای حل و فصل دیپلماتیک این مسئله وجود دارند و برخی آنها را مطرح می‌کنند. به نظر ما، درگیری نظامی یا اجازه دادن به پیشروی برنامه هسته‌ای ایران بدون نظارت، هر دو کم‌اثرتر و پرهزینه‌تر هستند. بنابراین، کاری که ما تلاش می‌کنیم انجام دهیم دقیقا اجتناب از هر دوی این رخدادهاست.»

این مقام آمریکایی که ظاهراً درباره گفت‌وگوهای آتی خوش‌بین بوده افزوده که ممکن است برای رسیدن به توافق برگزاری دور بیشتری از گفت‌وگوها ضروری باشد. چیزی که مهم است این است که ما وارد اتاق شویم و بار دیگر برای توافق تلاش کنیم.»

وی با اشاره به ارقامی که ظاهراً واکنشی به اطلاعات مطرح شده از سوی مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر درباره رقم کاهش تحریم‌های ضد ایرانی بود گفت: «ارقام بسیار مبالغه‌آمیزی درباره رقم کاهش تحریم‌ها وجود داشته است. چیزی که ما در نظر داریم، بخش کوچکی است. این رقم برابر با 15، 20 یا 30 یا 40 یا 50 میلیارد دلار نیست.»

یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل پیشتر گفته بود کاهش تحریم‌های ایران ارزشی معادل 40 میلیارد دلار دارد.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir
هفتم محرم امروز بنا به سنت معمول روضه خوانی اختصاص به ذکر مصائب شهادت شیرخواره کربلا حضرت علی اصغر(ع) دارد که امام حسین(ع) در پیش‌گویی شهادت فرزندش فرمود: شقاوت پیشه ای از لشکریان دشمن، گلوی فرزند شیرخوارم را با تیر می درد و خونش بر روی دستانم جاری می شود، در آن هنگام دست به آسمان بلند کرده از خداوند طلب صبر و بردباری می نمایم و به ثواب مصیبت او دل می بندم...»

به گزارش علمدار بصیر به نقل از مهر،  هر یک از روزهای دهه اول محرم به یک عنوان که غالبا نام شهدای کربلا است، مشهور گردیده و ستایشگران اهل بیت(ع) با ذکر مصائب صاحب نام آن روز به عنوان مقدمه، عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع)را اقامه می نمایند. بنا بر سنت روضه خوانی معمول روز هفتم روز ذکر مصائب حضرت علی اصغر(ع) است؛ آن شیرخواره کربلا که امام حسین(ع) در سخنرانی شب عاشورا در جمع اصحاب خویش نسبت به مصائبی که فردا در انتظارشان خواهد بود خبر داد و فرمود که حتی علی اصغر شیرخوار نیز کشته خواهد شد.
 
در این مجلس بود که قاسم بن حسن(ع) برخاست و گفت: «آیا من هم کشته خواهم شد». پس امام(ع) از باب دلسوزی به او فرمود: «ای پسر برادرم! مرگ در نزد تو چگونه است؟» گفت: «یا عم احلی من العسل؛ ای عمو مرگ در نزدم شیرین تر از عسل است.» امام(ع) فرمود: «عمو به فدای تو باد؛ بله به خدا قسم مرگ شیرین است. آری تو نیز کشته خواهی شد آن هم پس از رنجی سخت، و پسرم عبدالله[رضیع] نیز کشته خواهد شد.»
 
قاسم گفت: «ای عمو! مگر لشکر دشمن به خیمه ها هم حمله می کنند که عبدالله شیرخوار هم شهید می شود؟» امام(ع) فرمود: «عمو به فدایت؛ عبدالله زمانی کشته خواهد شد که دهانم از شدت عطش خشک شود و به خیمه ها آمده آب یا شیر طلب کنم و چیزی نیابم، فرزندم عبدالله را طلب می کنم تا از رطوبت دهانش بنوشم، چون او را نزد من آورند قبل از آنکه لبانم را بر دهان او بگذارم، شقاوت پیشه ای از لشکریان دشمن، گلوی فرزند شیرخوارم را با تیر می درد و خونش بر روی دستانم جاری می شود، در آن هنگام دست به آسمان بلند کرده از خداوند طلب صبر و بردباری می نمایم و به ثواب مصیبت او دل می بندم، در این حال نیزه های دشمن مرا به سوی خود خواهد خواند و آتش از خندق پشت خیمه ها زبانه خواهد کشید و من بر آنها حمله خواهم کرد و آن لحظه، تلخ ترین لحظه دنیاست و آنچه خدا خواهد، واقع خواهد شد.»
 
یاران امام(ع) همگی با شنیدن این سخنان گریستند و بانگ شیون و زاری از خیمه ها بلند شد.
 
شهادت علی اصغر(ع) به روایت تاریخ
 
روایات مختلفی درباره چگونگی شهادت علی اصغر(ع) در منابع تاریخی نقل شده است. اما آنچه که مشهور است روایتی است که ابن جوزی از هشام بن محمد کلبی نقل کرده است، در این روایت آمده: «چون ابا عبدالله الحسین(ع) دید که سپاه کوفه در ریختن خونش اصرار می ­ورزند، قرآن را گرفت و آن را باز کرد و روی سر نهاد و خطاب به سپاهیان کوفه فریاد برآورد: "بین من و شما کتاب خدا و جدّم محمد(ص) رسول خدا قضاوت کند، ای قوم! برای چه خون مرا حلال می شمارید؟"
 
در این حال امام حسین(ع) نظر کرد و طفلی از اطفالش را دید که از تشنگی می گرید، او را روی دست گرفته و گفت: "ای جماعت! اگر به من رحم نمی کنید پس به این کودک شیر خوار رحم کنید. در این هنگام مردی از میان سپاه کوفه (حرملة بن کامل اسدی) تیری بر گلویش زد و آن کودک را به شهادت رساند. امام حسین(ع) با مشاهده این واقعه گریست و فرمود:"اللّهمّ احکم بیننا و بین قومٍ دعونا لینصرونا فقتلونا؛ پروردگارا میان ما و این مردمی که ما را دعوت کردند که یاریمان کنند؛ اما ما را کشتند تو خود داوری فرما...»
 
سپس امام(ع) دست خود را زیر گلوی علی اصغر(ع) گرفت و چون دستش از خون او پر شد آن را به سوی آسمان پاشید نقل شده از آن خون قطره ای به زمین بازنگشت. آنگاه فرمود: "هوّن علیّ ما نزل بی انّه بعین الله؛ چون خدا می بیند آنچه که از بلا بر من نازل شد، بلا بر من آسان گشت."آنگاه امام(ع) جسم بی جان علی اصغر(ع) را به خیمه برد و پس از دفن او، به میدان بازگشت و بر سپاه دشمن حمله برده، بر میسره و میمنه سپاه آنان می تاخت.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/8/21 | نویسنده : alamdarbasir
ام‌البنین سلام الله علیها در مرثیه خود برای اباالفضل العباس علیه‌السلام: عباس جانم! فرزند عزیزم! من خودم می‌دانم که اگر دست در بدن داشتی هیچ کس جرات نزدیک شدن به تو را نمی‌کرد...
 شهید استاد مرتضی مطهری: در مدینه برای حضرت ام‌البنین سلام الله علیها خبر آمد که چهار پسر تو در خدمت حسین بن علی علیه السلام شهید شدند. برای این پسرها ندبه و گریه می‌کرد. گاهی سر راه عراق و گاهی در بقیع می نشست و ندبه‌های جانسوزی می‌کرد. زنها هم دور او جمع می‌شدند. مروان حکم که حاکم مدینه بود، با آن همه دشمنی و قساوت گاهی به آنجا می‌آمد و می‌ایستاد و می‌گریست. از جمله ندبه‌هایش این است:

لا تدعونی ویک ام البنین /تذکرینی بلیوث العرین/کانت بنون لی ادعی بهم/و الیوم اصبحت و لا من بنین

ای زنان!من از شما یک تقاضا دارم و آن این است که بعد از این مرا با لقب ام البنین نخوانید(چون ام البنین یعنی مادر پسران،مادر شیر پسران)،دیگر مرا به این اسم نخوانید. وقتی شما مرا به این اسم می خوانید،به یاد فرزندان شجاعم می افتم و دلم آتش می گیرد.زمانی من ام البنین بودم ولی اکنون ام البنین و مادر پسران نیستم.

مرثیه‌ای دارد راجع به خصوص اباالفضل العباس:

یا من رای العباس کر علی جماهیر النقد/ و وراه من ابناء حیدر کل لیث ذی لبد/ انبئت ان ابنی اصیب براسه مقطوع ید/ ویلی علی شبلی امال براسه ضرب العمد/ لو کان سیفک فی یدیک لما دنی منه احد
 
می گوید: ای چشمی که در کربلا بودی و آن منظره ای که عباس من، شیر بچه من، حمله می‌کرد می‌دیدی و دیده‌ای! ای مردمی که آنجا حاضر بوده‌اید! برای من داستانی نقل کرده‌اند، نمی‌دانم این داستان راست است یا نه. یک خبر خیلی جانگداز به من داده‌اند، نمی‌دانم راست است یا نه. به من گفته‌اند که اولا دست‌های پسرت بریده شد، بعد در حالی که فرزند تو دست در بدن نداشت یک مرد لعین ناکس آمد و عمودی آهنین بر فرق او زد. وای بر من که می گویند بر سر شیر بچه‌ام عمود آهنین فرود آمد.
بعد می‌گوید: عباس جانم! فرزند عزیزم! من خودم می‌دانم که اگر دست در بدن داشتی هیچ کس جرات نزدیک شدن به تو را نمی‌کرد.

لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.

 «کتاب مجموعه آثار شهید مطهری جلد17»

 





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/8/21 | نویسنده : alamdarbasir
در شب عاشورا امام خواستند اصحابشان از علم الیقین به عین‌الیقین برسند و دارای مرتبه‌ای از نفس مطمئنه شوند. این کار امام حسین(ع) از همه روز عاشورا هم مهم‌تر است.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از تسنیم، به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء نوشتاری از محمدرضا حکیمی در پایگاه الحیات منتشر شده است:
 
یک مربی خوب کسی است که بخواهد شاگردش در زمان حیات خودش مانند خودش بشود. اگر مربی‌ای دارای چنین خصوصیتی بود معلوم می شود که واجد نفس شریف مربی‌گری است. بعضا در رشته‌های مختلفی افرادی دارای تخصص و تجربه بوده اند، اما در مقام القای علوم و تجارب به شاگردان خود همه آنچه را که دارا بوده اند به آنان القا نکرده اند.
 
پیامبر گرامی اسلام اهم چیزهایی را که دارا بوده اند، قرآن است: «القرآنُ، أفضلُ کُلِّ شَیءٍ، دونَ الله[1]؛ قرآن، بجز خداوند، از همه چیز بالاتر است.» در قرآن نیز اهم سوره ای که وجود دارد و قلب قرآن است، «سوره یاسین» است: «انَّ لِکُلِّ شیءٍ قلباً، و قلبُ القرآنِ یس[2]؛ هر چیزی حتما دارای قلبی است، و قلب قرآن، سوره یس است.» در این جاست که می‌بینیم مربی بزرگ انسان ها و انسانیت ها، پیامبر اعظم اسلام می فرماید: «لَوَدِدتُ أنّها فی قلبِ کُلِّ انسان مِن اُمَّتی[3]؛ به خدا دوست داشتم که «سوره یس»، در قلب هر یک از افراد امّت من جای گیرد.» این روایت یعنی من [پیامبر] دوست دارم هر مسلمانی محمد بن عبداله بشود. یعنی به این مرتبه ای که من الآن هستم برسد.
 
همین طور درباره امام حسین(ع) این مطلب وجود دارد. اوج تعالی روحی و شخصیتی ایشان در عالم کون و هستی این بوده است که ایشان –به صورتی خاص- واجد «نفس المطمئنّة» بوده اند.
 
در قرآن کریم در «سوره فجر» این تعبیر آمده است: «یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة المرضیة». از امام صادق «ع» روایت شده که سوره فجر، سوره حسین «ع» است، و این سوره را در نمازهای واجب و مستحب خود بخوانید.[4]
 
در این آیه چند نکته وجود دارد که ابتدا باید به آن ها بپردازیم:
 
اول: «ارجعی الی ربک». نه الی آلاء الله یا نعمت ربک یا جنة ربک. نفس مطمئنه در خود این آیه تفسیر شده است. کسی است که دنبال غیر از خدا نیست. غیر از خدا نمی خواهد. «دوست ما را و همه نعمت فردوس شما را»
 
دوم: چرا «رب»؟ در آیه آمده، و الی الله نیامده است. «الی رب» است. رب یعنی کسی که لحظه به لحظه وجود تو را پرورده است تا رسانده است به اینجا.
 
شب عاشورا حضرت امام حسین «ع» اصحاب را جمع کردند و بعد از اینکه آنهایی که ماندنی شدند مشخص شد و عده‌ای رفتند حضرت فرمودند: «من بهتر و باوفاتر از اصحاب خودم سراغ ندارم…» سپس در این جا حضرت خواستند آن کمال عالی امامت و مربی‌گری را تمام کنند و به اصحاب فرمودند که از بین انگشتان ایشان جایگاه ابدی خود را ببینند. یعنی خواستند اصحابشان از علم الیقین به عین الیقین برسند و دارای مرتبه ای از نفس مطمئنّه شوند. لهذا در این شب بعضی اصحاب با یکدیگر شوخی و مطایبه می‌کردند؛ چراکه به اقصی نقطه‌ای که وجود آنان در این عالم می‌توانسته برسد رسیدند.
 
این کار امام حسین(ع) از همه روز عاشورا هم مهم‌تر است؛ اینکه بتواند انسان را به مرتبه‌ای از نفس مطمئنّه برساند.
 
[1] «بحار»، جلد 92، ص 19.
 
[2] «مجمع البیان»، جلد 8، ص 413.
 
[3] «بحار»، جلد 92، ص 291.
 
[4] «سفینة البحار»، جلد 2، ص 346.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/8/21 | نویسنده : alamdarbasir
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: به همت شهید طهرانی‌مقدم به موشک‌هایی دست یافتیم که بتوانیم براساس رهگیری منابع تشعشعی علیه مراکز فرماندهی و کنترل وارد عمل شود.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از تسنیم، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت شهادت حسن طهرانی‌مقدم و شهدای غدیر در جمع خبرنگاران با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید طهرانی‌مقدم گفت: شهید طهرانی‌مقدم مرد آرزوهای بزرگ، همت‌های بلند، ایده‌های نو و بدیع و برخوردار از قدرت تبدیل ایده‌های ذهنی به طرح‌های واقعی بود.

وی افزود: شهید طهرانی‌مقدم نقش تعیین‌کننده‌ و محوری در تولید و افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران داشت، کسی بود که توانست در طول حیات جهادی خود کشور جمهوری اسلامی ایران را به یک قدرت موشکی فوق‌العاده نیرومند تبدیل کند و ما را در بعد فناوری‌های موشک‌های زمین به زمین به خودکفایی کامل برساند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه ایده‌های شهید طهرانی‌مقدم موجب پیدایش قدرت‌های موشکی فوق‌العاده مبتکرانه‌ای شد، تصریح کرد: براساس این ایده‌های قوی دقت موشک‌های بالستیک ما به نزدیک صفر رسید و توانستیم به موشک‌های بالستیکی دست یابیم که شناورهای متحرک را در دریا بتواند مورد آسیب قرار دهد.

سردار سلامی برهمین اساس خاطرنشان کرد: به همت شهید طهرانی‌مقدم به موشک‌هایی دست یافتیم که بتوانیم براساس رهگیری منابع تشعشعی علیه مراکز  فرماندهی و کنترل وارد عمل شود و همچنین برد موشک‌های ما را توانست افزایش دهد.

به گفته سردار سلامی با تدابیر و ایده‌های ذهنی شهید طهرانی‌مقدم و همرزمانش کیفیت موشک‌های ما از لحاظ سوخت و نیروی پیشرانه و هدایت و کنترل، کلاهک و سرجنگی به وضعیت خوبی رسید.

وی با تاکید بر اینکه نقش شهید طهرانی‌مقدم در دستیابی سپاه پاسداران به دستاوردهای بدیع نقشی استثنایی و منحصر به فرد بود، گفت: ایشان توانست ایده‌های خود را به همه کسانی که با او کار می‌کرد، انتقال دهد. روحیه قابل انتقالی داشت و در واقع اسوه و اسطوره‌ای بود که به سرعت شخصیت‌اش بر دیگران تکثیر می‌شد.

سردار سلامی در پایان خاطرنشان کرد: شخصیت شهید طهرانی‌مقدم می‌توانست مولد انرژی بسیار عظیمی در بعد فناوری باشد و انسانی بود که هرگز از فتح قله‌های بزرگ نمی‌ترسید و ایده‌های بزرگ خود را تعقیب می‌کرد و همواره هم به ایده‌های خود می‌رسید.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/8/21 | نویسنده : alamdarbasir
مهرداد بذر پاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز گذشته هنگامی که رئیس جمهور به همراه معاونینش قصد خروج از مجلس را داشت انتقاد خود را نسبت به سخنان رئیس جمهور به صورت حضوری و مستقیم به وی انتقال داد.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از دانا: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت :مردم در انتخابات 24 خرداد ماه به افراط ، خشونت و خود رأیی ، تک رأیی و عدم مشورت و عدم تدبیر رأی " نه " دادند و به اعتدال ، تدبیر ، عقلانیت رأی "آری" 

این اظهارات روحانی روز گذشته باعث دلخوری خیلی ها شد و بسیاری از رسانه ها نسبت به این موضع رئیس جمهور لب به انتقاد گشودند.

البته شنیده شده که نمایندگان مجلس هم نسبت به این موضوع واکنش هایی نشان دادند.؛ بطور مثال مهرداد بذر پاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز گذشته هنگامی که رئیس جمهور به همراه معاونینش قصد خروج از مجلس را داشت  انتقاد خود را نسبت به سخنان رئیس جمهور به صورت حضوری و مستقیم به وی انتقال داد.

آنطوری که یکی از شاهدان گفت و گوی بذر پاش و رئیس جمهور به خبرنگار دانا گفته : نماینده مردم تهران با خطاب قرار دادن رئیس جمهور به روحانی گفته که شما رئیس جمهور همه مردم هستید و نباید جامعه را دو قطبی کنید؛ به هرحال نیمی از شرکت کنندگان در انتخابات به شما رأی ندادند و تعابیر شما یعنی نیمی از این جمعیت به دنبال خشونت و افراط بودند که این سخن نسنجیده ای است و در شأن رئیس جمهور نیست.

بذر پاش در ادامه گفته :شما رئیس جمهور کل مردم ایران هستید و نباید طوری موضع بگیرید که باعث شود جامعه به سمت دو قطبی شدن پیش برود.

البته رئیس جمهور در پاسخ به بذر پاش گفته است: منظور من اینست که اکثر مردم دنبال اعتدال اند و فقط چند هزار نفری دنبال خشونت هستند.

بذر پاش هم خطاب به روحانی گفته: آیا واقعا مفهوم جمله شما این بود ؟!

این شاهد عینی در پایان اضافه کرد: حدود بیست نفر از جمله آقایان ابوترابی فرد و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس و تعدادی از معاونین رئیس جمهور از جمله آقای انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور شاهـد گفت وگـوی چند  دقیقه ای مهرداد بذر پاش با رئیس جمهور که در کمال ادب و متانت انجام شد، بودند.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/8/21 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون