سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
جا دارد، مسئولان مربوط در وزارت اوقاف و امور خیریه و یا ستاد عالی کانون های مساجد کشور که متولی رسیدگی به امور مساجد هستند، فورا برای جمع آوری این مهرهای شبه ناک اقدام ورزند.
به گزارش علمدار بصیر به نقل از شیعه آنلاین، اخبار رسیده از شهر مقدس قم حاکی از آن است که اخیرا در برخی از مساجد این شهر،‌ مهرهایی دیده شده که بر روی آن ستاره داوود که نشانه و آرم رژیم اشغالگر صهیونیستی است، حک شده است.

بدون شک چنین اقدامی می تواند برنامه یا طرحی جامع برای وارد کردن نمادهای صهیونیستی به اعتقادات مردم باشد.
 


از همین رو جا دارد، مسئولان مربوط در وزارت اوقاف و امور خیریه و یا ستاد عالی کانون های مساجد کشور که متولی رسیدگی به امور مساجد هستند، فورا برای جمع آوری این مهرهای شبه ناک اقدام ورزند.

لازم به ذکر است، صهیونیسم جهانی برای تسخیر جهان و تسلط بر فرهنگ، دین و اعتقادات و حتی دیگر امور زندگی مردم سراسر جهان برنامه ریزی و توطئه چینی کرده و همواره مشغول چنین کاری بوده و هستند.





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 93/4/29 | نویسنده : alamdarbasir
بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از «مرکز خیریه آموزش معلولین جسمی و ذهنی عمل»

 

 





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 93/4/29 | نویسنده : alamdarbasir
دکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک اظهار داشت:نگاه دولت به مسائل فرهنگی یک نگاه لیبرالیستی و غرب زده است و کمتر دغدغه های دین در آن مشاهده می شود.

قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در گفتگو با خبرنگار خاورستان بیان اینکه دولت باید توجه کند که نظام، جمهوری اسلامی است نه جمهوری تنها، گفت: وقتی نوع نظام اسلامی است باید در جهت اسلامی تر کردن جامعه قدم بردارد به همین لحاظ نیز مجلس ما مجلس شورا نیست بلکه مجلس شورای اسلامی است،وزارت ما وزارت فرهنگ نیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این یعنی مسئولین باید دغدغه دین را داشته باشند و در این راه تلاش کنند.

 

قدیری ابیانه ادامه داد: اسلامی عمل کردن یعنی بر مبنای ارزش ها برنامه ریزی و حرکت کنیم و دولت باید همان طور که برایش عدم گرایش جوانان به اعتیاد اهمیت دارد نسبت به انحراف از دین هم حساسیت داشته باشد و خود را مسئول بداند و نگوید بهشتی یا جهنمی شدن مردم به دولت ربطی ندارد همان طور که سلامت جسمی مردم باید از دغدغه های دولت باشد سلامت روحی نیز باید از دغدغه های دولت باشد و برای آن برنامه ریزی کند.

 

وی با اشاره به اینکه نگاه دولت به مسائل فرهنگی یک نگاه لیبرالیستی و غرب زده است و کمتر دغدغه های دین در آن مشاهده می شود، اظهار داشت: در رابطه با اینکه چگونه می توان جامعه ای اسلامی تر داشت نگاه های متفاوتی وجود دارد اما با توجه به نظام ولایی و دینی کشورمان دولت باید رهنمودهای امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری را در اسلامی تر کردن جامعه ملاک عمل قرار دهد.

 

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا اذعان کرد: همان طور که معتاد کردن جوانان از اهداف و برنامه های استکبار جهانی با هدف تضعیف ملتمان است، ایجاد فساد فرهنگی و دین زدایی در جامعه نیز از اهداف قطعی استکبار و صهیونیست است و مسئولین کشور بویژه مسئولین فرهنگی موظف به مقابله با آن هستند.

کارشناس عالی امور استراتژیک همچنین ادامه داد: امام در وصیت نامه سیاسی خود بر این امر تاکید و تصریح کرده است که اگر مسئولین در مقابله با شبیخون فرهنگی کوتاهی کردند، مردم و جوانان حزب الهی موظف به مقابله و جلوگیری می باشند.

 

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: برخی دولتمردان با جملات دو پهلو هنجارشکنان را جریح تر نموده و اهمیت اخلاقی را از جامعه می زدایند و برای هنجارشکنان امنیت ایجاد می کنند، به نحوی که هنجارشکنی بویژه در مسئله پوشش زنان در جامعه سرعت بیشتری گرفته است و دچار بحران عفاف و حجاب در جامعه شده ایم.

وی در پایان با بیان اینکه عدم توجه دولت مردان به اصلاح فرهنگ عمومی جامعه باعث بروز دغدغه هایی در مقام معظم رهبری و مردم مومن کشور شده است، یادآور شد: فرهنگ برای کشور مثل نقش اکسیژن برای زندگی و سلامت محیط زیست برای زندگی سالم است و همان طور که یک بدن سالم در مقابل ورود میکروب ها به مقابله می پردازند مسئولین و آحاد جامعه باید با بیماری های فرهنگی مقابله کنند.





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 93/4/29 | نویسنده : alamdarbasir
هر روز جمعه 20 مرتبه و یا 40 مرتبه(چهل مرتبه برتر است)به نیت ثروتمند شدن،آیه شریف64 سوره حج را بخوانید.اثرش تا جمعه هفته بعد دیده خواهد شد.

 مرحوم سقازاده واعظ در کتاب گلهای ارغوان ختمی بسیار مجرب را برای ثروتمند شدن نوشته اند که آن ختم به ترتیب زیر است:

هر روز جمعه 20 مرتبه و یا 40 مرتبه(چهل مرتبه برتر است)به نیت ثروتمند شدن،آیه شریف64 سوره حج را بخوانید.اثرش تا جمعه هفته بعد دیده خواهد شد.

لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ

آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست و در حقیقت این خداست که خود بى‏نیاز ستوده[صفات] است (64)





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 93/4/14 | نویسنده : alamdarbasir
کریستیانو رونالدو اگر خودش هم دنبال حاشیه و ارتباط با زنان مختلف نباشد, زنها به دنبال او هستند! بله مثلا همین چند روز پیش دختر شایسته کشور بحرین مصاحبه ای را انجام داد که باعث تعجب خیلی از افراد شد…

 

شیلا سبت اعلام کرد که مایل است رونالدو را از نزدیک ببیند و با او ازدواج کند. او همچنین اعلام کرد که حتی اگر همسر دوم رونالدو نیز باشد مشکلی نداشته و با زندگی با یک زن دیگری مشکلی ندارد! البته شیلا یک شرط برای ازدواج با رونالدو گذاشته است و اعلام کرده که تنها درخواستش از رونالدو این است که اعلام کند مسلمان شده است!





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 93/4/14 | نویسنده : alamdarbasir
حاج احمد، شناخت کاملی نسبت به بنی‌صدر داشت که منافق ملعونی است، بنی صدر جرأت آمدن به مریوان را پیدا نکرد اما حاج احمد را تحریم نیرویی و تسهیلاتی کرد و حاج احمد با کمترین و ضعیف‌‌ترین امکانات در پاوه و مریوان عملیات می‌کرد تا جایی که ضد انقلاب گفته بود: «ما از دست بچه‌های حاج احمد عاصی شده‌ایم.»

حاج احمد متوسلیان در مریوان و پاوه، هر عملیاتی که انجام داد با خون دل بود، او بنی صدر را تهدید کرد که تو در خواب هم مریوان را نمی‌بینی.» بنی صدر هم گفت: تو در حدی نیستی که با من صحبت کنی و کار به جایی رسید که بنی صدر گفت با هلی کوپتر وارد مریوان می‌شود. حاج احمد گفته بود و به نیروها آماده باش داده بود که هلی کوپتر بنی صدر را بزنید و حتی به او فرصت پیاده شدن ندهید. 
حاج احمد، شناخت کاملی نسبت به بنی‌صدر داشت که منافق ملعونی است، بنی صدر جرأت آمدن به مریوان را پیدا نکرد اما حاج احمد را تحریم نیرویی و تسهیلاتی کرد و حاج احمد با کمترین و ضعیف‌‌ترین امکانات در پاوه و مریوان عملیات می‌کرد تا جایی که ضد انقلاب گفته بود: «ما از دست بچه‌های حاج احمد عاصی شده‌ایم.»

زندگینامه

(احمد) در سال 1332 در جنوب تهران چشم به جهان گشود . پدر و مادرش اهل تقوا و دیانت بودند و بر این نسخ ، احمد را تربیت کردند. دوره ابتدایی را در دبستان اسلامی(مصطفوی) تمام کرد. ضمن تحصیل، در بازار به پدرش کمک می کرد. احمد از همان سالهای نوجوانی، شوق و رغبت خاصی به شرکت در کلاسهای مذهبی و قرآن از خود نشان می داد. در آن کلاسها با مظالم و جنایتهای رژیم شاه آشنا شد و از همان نوجوانی، وارد میدان مبارزه با عوامل رژیم ستمشاهی شد. او پس از پایان دورهء ابتدایی، در هنرستان صنعتی شبانه، به تحصیل ادامه داد و در سال 1351 با موفقیت مدرک دیپلم را دریافت کرد .

فعالیتهای حاج احمد متوسلیان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

احمد که انسانی وارسته و مؤمن تربیت یافته بود همواره با رژیم شاه در حال مبارزه بود . حتی وقتی به سربازی اعزام می شود در ارتش به روشنگری سربازان و افشاگری مفاسد می پردازد . پس از پایان سربازی از سوی یک شرکت خصوصی برای انجام مأموریتی به (( خرم آباد )) می رود . روز به روز در مبارزاتش علیه شاه جایتر عمل می کند تا اینکه از سوی ساواک تحت تعقیب قرار می گیرد و در سال 1354 ، کمیته مشترک به اصطلاح (( ضد خرابکاری ساواک)) او را دستگیر و مورد شکنجه قرار می دهد . مدت پنج ماه در زندان (( فلک الافلاک)) خرم آباد ، در سلول انفرادی به سر می برد . این زندانها و شکنجه ها ، از احمد فردی مجرب و خود ساخته بار می آورد و او را در راهی که انتخاب کرده بود ، راسختر و پر صلابت تر می کند .

احمد پس از فلک الافلاک حدود نه ماه در بند عمومی زندانی می گردد . با اوج گرفتن موج انقلاب اسلامی از زندان آزاد می شود : اما آرام نمی گیرد و نقش رابط و هماهنگ کنندهء تظاهرات و راهپیماییها را در جنوب تهران به عهده می گیرد . بارها در مبارزهء با رژیم ستمشاهی ، تا پای شهادت پیش می رود و در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ، بویژه 21 و 22 بهمن 1357 از خود درخشش و توانمندی خاصی بروز می دهد .

مبارزه با ضد انقلاب در کردستان

پس از شروع غائله کردستان در اسفندماه سال 1357به همراه 66تن از همرزمانش داوطلبانه عازم بوگان شد و به دلیل ابتکار عمل هوشیارانه و فرماندهی قاطع خود توانست کلیه اشرار مسلح را متواری کند. منطقه را از لوث وجود ضد انقلابیون که در راس آنها دمکراتها قرار داشتند،پاکسازی نماید.او پس از تثبیت مواضع نیروهای انقلاب در بوکان ،به شهرهای سقز و بانه رفت. در ابتدای ورود به شهر بانه تلافی کمین ناجوانمردانه‌ای که ضد انقلابیون به نیروهای ستون ارتش زده بودند،طی یک عملیات دقیق «ضد کمین» خسارات سنگینی به آنان وارد آورد که در این نبردچهارصد اسیرو دویست کشته از انقلاب برجای ماند.

پس از آن به همراه گروهی از رزمندگان از جمله معاون خود(شهید محمد توسلی)برای فتح سنندج راهی این شهر شد. ستون تحت فرماندهی او از سمت راست شهر،حلقه محاصره ضد انقلاب را در هم شکست و به همراه سرداران رشیدی چون محمد بروجردی و اصغر وصالی،سنندج را آزاد نمود و کمر تجزیه‌طلبان را شکست.

آزاد سازی شهرمریوان

اوایل خرداد1359ماموریت آزادسازی شهرتام مریوان که در تصرف گروهگهای محارب بود،به وی محول شد. تسلط ضد انقلاب در مریوان به گونه‌ای بود که از پادگان این شهر می‌توانستند افرادی را که در سطح شهر تردد می‌کردند شمارش کنند. به همین دلیل به محض نشستن هلیکوپتر در محوطه باند فرود و حاج احمد و همراهانش زیر آتش همه جانب دشمن قرار م‌گیرند.

حاج احمد پس از ورود به شهر. سازماندهی نیروها،با یورشی سهمگین و برق آسا شهر مریوان و مناطق اطراف آن را از لوث وجود گروهکها پاک نمود.

از همین زمان بود که مسئولیت فرماندهی سپاه مریوان به عهده ایشان گذاشته شد و بلافاصله به اتفاق شهدای بزرگواری چون حاج عباس کریمی،سید محمد رضا دستواره،رضاچراغی،حسین قوجه‌ای،حسن زمانی،محسن نورانی و علیرضا ناهیری به پاکسازی مواضع مزدوران استکبار اعم از کومله ،دمکرات و رزکاری پرداخت.ترس و وحشتی که از او بر دل سیاه‌ضدانقلابیون نشسته بود به جدی بود که به قول یکی از همرزمانش،هروقت به ضد انقلابیون خبر می‌رسید که حاج احمد قصد حمله به آنها را دارد،قوای ضد انقلاب،فرار را بر قرار ترجیح می‌دادندو مانند روباه از معرکه می‌گریختند.

حضور در لبنان

حاج احمد پس از فتح خرمشهر و تثبیت مواضع رزمندگان اسلام در آن جا ، اواخر خرداد 1361 ، طی مأموریتی همراه یک هیأت عالی رتبهء سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، به سوریه و لبنان سفر می کند تا راههای کمک به مردم مظلوم و بی دفاع لبنان را از نزدیک بررسی نماید .

شرکت در دفاع مقدس

حاج احمد در سال 1360 پس از بازگشت از مراسم حج،ماموریت یافت تا رزم بی‌امان خود را در جبهه های جنوب ادامه دهد. او از طرف سردار فرماندهی کل سپاه مامور شد با به کارگیری برادران سپاه مریوان و پاوه تیپ محمد رسول الله (ص)-که بعدها به لشکر تبدیل شد- را تشکیل دهد و فرماندهی تیپ مذکور را نیز خود به عهده گیرد. پس از مدتی زمینه اجرای عملیات بیت المقدس در دستور کاریگانهای رزمی قرار گرفت. حاج احمد علاوه بر مسئولیت خطیر فرماندهی تیپ،در تمامی ماموریتهای شناسایی شرکت داشت و با نفوذ به قلب مواضع دشمن از نزدیک راه کارهای مناسب عملیات را شناسایی می‌کرد. در شب دهم اردیبهشت ماه سال 1361عملیات بیت المقدس آغاز شد و رزمندگان اسلام به فرماندهی حاج احمد از دو محور به مواضع دشمن یورش بردند. نقطه آغاز عملیات،منطقا دارخوین به سمت جاده اهواز-خرمشهربوده با عبور نیروها از رود متلاطم کارون به سمت دژ«مارد»جهت‌دهی شده بود و با وجود حجم سنگین آتش کور و بی‌وقفه یگانهای توپخانه ارتش بعث عراق ،رزمندگان اسلام توانستند نیروها دشمن را در این محورها زمین‌گیر کنند و کلیه تانکهای آنها را دفع نمایند. یکی از فرماندهای عملیاتی جنگ در مورد نقش حساس ایشان در عملیات بیت المقدس می‌کوید:«اگر فرماندهی قاطع و عمل به موقع در بعد از ظهر روز اول عملیات بیت المقدس روی جاده اهواز-خرمشهر حاج احمد نبود عملیات به مشکلات زیادی برخورد می‌کرد. او در همان جا اسلحه کلاشینکف خود را به دست گرفت و تا مرز شهادت ایستادگی کرد و رزمندگان نیز با تاسی به او مقاومت بسیاری از خود نشان دادند که در نهایت جاده اهواز-خرمشهر حفظ شد. او به رغم جراحت و زخمی که از ناحیه پا داشت حاضر به ترک میدان نبرد نشد و با صلابت و اقتدار تمام از دژهای مستحکم و میادین متعدد مین،نیروهایش را عبور دادو در نهایت ساعت 11 صبح روز سوم خردادماه سال 1361رزم آوران تیپ 27حضرت رسول(ص)با جلوداری سردار حاج‌احمد متوسلیان در کنار سایر یگانهای سپاه به خاک مطهر خرمشهر قدم نهادند .ایشان در عصر همان روز طی سخنان کوتاهی خطاب به دریادلان بسیجی در برابر مسجد جامع خرمشهر چنین گفت:

«همه عزیزان ما که تا امروز در خونشان غوطه ور شده و به شهادت رسیده‌اند برای حفظ اسلام عزیز بوده هرچند داغ فراقشان جگر ما را سوزاند،اما خدا را شکر که بالاخره توانستیم امروز با آزادی خرمشهر قلب اماممان را شاد کنیم.»

در پی آزادسازی خرمشهر،حاج احمد در معیت سایر سرداران فاتح خرمشهر به محضر فرمانده کل قوا حضرت امام خمینی(قدس سره )این سرداران دلاور به ویژه حاج احمد را به گرمی مورد تفقد خاص خویش قرار دادند.

ویژگیهای اخلاقی

آگاهی و شناخت بالای ایشان در مسائل سیاسی-اجتماعی از جمله خصوصیات بارز این سردار بزرگوار بود. در تدبیر و تصمیم‌گیری هایش دقت نظر داشت. ضمن قاطعیت در کار،بر دلها فرماندهی می‌کرد و همواره در بطن مشکلات حضور داشت. به همین دلیل ،درسخت‌ترین شرایط، کسی او را تنها نمی‌گذاشت. امکاناتی را بیشتر از نیروهای تحت امر خود،به رغم برخورد قاطعانه در امر فرماندهی،در کارهای جمعی مانند ساختن سنگر،نظافت محیط،شستن ظروف و...با پرسنل تحت امر همراهی می‌کرد. علاقه به مطالعه و بحث پیرامون اخبار و رویدادها،از خصوصیات دیگر او بود. در مواقع مقتضی در جمع صمیمی همرزمانش پیرامون مسائل اعتقادی بحث می‌نمود. حاج احمد نسبت به شهداوخانواده‌های محترمشان احترام خاصی قایل بود و در هر فرصتی به مزار شهدا می‌رفت و برای رسیدگی به معضلات و حوائج خانواده‌های این عزیزان تلاش می‌کرد در غم فراق همرزمانش می‌سوخت و نقل می‌کنند:«هنگامی که برمزار شهید جهان آرا حاضر می‌شد،آن چنان از خود بی‌خود می‌شد که با ساعتها بی‌وقفه اشک می‌ریخت و با روح بلند او نجوا می‌کرد.»

برادر دیگری نقل می‌کند:«شبی در جوار مرقد مطهر حضرت زینب(س)تا صبح به گریه و نماز مشغول بود. حوالی سحر با سیمایی بشاش و لبی خندان به سوی همسفرانش آمدو در پاسخ به سؤال دوستایش که خوشحالی او را جویا شده بودند،گفته بود:از سر شب داشتم در فراق برادران شهیدم ،مخصوصا شهید محمد توسلی اشک می‌ریختم به عمه سادات متوسل شدم. تا بلکه ایشان در کارم عنایتی فرمایند. چند لحظه پیش ناگهان دیدم یک پیرمرد نورانی بامحاسنی سفید و لباس بسیجی بر تن،کنارم آمدو ایستاد و گفت پسرم!بی‌تابی نکن ،لحظه اجابت دعایت نزدیک شده است.»

 

مروری بر زندگانی حاج احمد متوسلیان

در سال 1332 در تهران متولد شدند.

در سال 1354 دستگیری بوسیله ساواک به جرم فعالیت علیه رژیم منحوس پهلوی پنج ماه زندانی انفرادی در فلک الافلاک خرم آباد

سال 1365رابط و هماهنگ کننده تظاهرات در محلات جنوبی شهر تهران

اعزام به کردستان اسفندماه 1357برای سرکوب اشرار آن منطقه

1358ماموریت برای آزادسازی جاده پاوه-کرمانشاه

1359ماموریت برای آزادسازی شهر مریوان

دی ماه 1360عملیات سرنوشت ساز محمّد رسول الله (ص)

تاسیس تیپ 27 حضرت رسول(ص)

ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 1361تیپ 27 حضرت رسول(ص)به فرماندهی ایشان وارد خرمشهر شد.

اواخر خرداد سال 1361ماموریت به لبنان برای سرکوب رژیم غاصب صهیونیستی

14تیرماه 1361اسارت بوسیله مزدوران فالانژ

 

نحوه اسارت

در چهاردهم تیر سال 1361،اتومبیل هیات نمایندگی دیپلماتیک کشورمان حین ورود به شهر بیروت و در هنگام عبور پست ایست و بازرسی،مزدوران حزب فالانژ اتومبیل رامتوقف و چهار سرنشین خودرو مزبور به رغم مصونیت دیپلماتیک-توسط آدم ربایان دست نشانده رژیم تروریستی تل آویو گروگان گرفته شده و پس ازشکنجه و بازجویی،به نظامیان اسرائیلی تحویل گردیدند،که از سرنوشت آنان تاکنون اطلاعی در دست نیست. در حالی که همرزمان آن مهاجر الی الله ،مشتاقانه چشم به راه هستند تا خبری ازاو و همرزمانش برسد.

 

منبع: چهل سردار

 





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 93/4/14 | نویسنده : alamdarbasir
بررسی آیین‌های رمضان خراسان جنوبی
رمضان
"رمضوخوانی" و "شوخوانی" از آیین‌های سنتی خراسان جنوبی در ماه رمضان است که با وجود ثبت در فهرست میراث معنوی کشور رو به فراموشی است.

ماه‌ها می‌آیند و روزها در پی هم سپری می‌شوند بی‌آنکه توجهی به این آمد و رفت‌ها داشته باشیم اما ماهی از سال است که بسیاری آمدنش را به انتظار نشسته و رفتنش را غصه دار می‌شوند.

رمضان؛ بهار معنوی فرا می‌رسد و نسیم بانگ اذان، ندای ربنا، بوی نان، آش افطاری و برگ ریحون توی سفره‌ها را در کوچه پس کوچه‌های شهر و کاه گل‌های روستاها می‌پراکند.

مشامت از بوی ایمان و رنگ معنویت آکنده می‌شود. در این ماه است که باید نفسی عمیق کشید و خود را در تازگی روزگاری نو و تولدی دیگر رها کرد، دل‌ها از سیاهی، کینه، گناه، هر نوع تکرار و کهنگی زدود.

این روزها شهر حال و هوای دیگر به خود گرفته و همه در تلاطم آماده‌سازی خود و خانواده‌یشان در این ماه عزیز هستند تا بهترین بهره را از این ماه ببرند و توشه‌ای جمع کنند برای آخرتشان.

آغاز این ماه در همه شهرهای ایران با آیین‌های مختلفی همراه و گذر آن نیز با آداب و سنن مخصوص هر منطقه انجام می شود.

مردم خراسان جنوبی نیز که از سال‌های گذشته به دینداری و خداپرستی شهرت دارند از همان روزهای ابتدای ماه شعبان آماده استقبال از این بهار معنوی می‌شوند و روزها قبل از فرارسیدن این ماه مقدمات مهمانی و افطاری دادن را فراهم می‌کنند.

برآن شدیم در این گزارش به گوشه‌ای از آداب و رسوم مردم خراسان جنوبی در ماه میهمانی خدا بپردازیم؛

رمضو خوانی؛ سنتی از جنس خلوص

سید احمد برآبادی معاون پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با ایسنا گفت: این مراسم در شهرها و روستاهای بیرجند، قاین، نهبندان، سربیشه  برگزار می‌شود.

وی افزود: در شب‌های ماه رمضان پس از نماز و افطار، عده‌ای از پسران نوجوان در دسته‌های چند نفری به در خانه‌های مردم به ویژه توانگران رفته و به امید گرفتن انعام " تنقلات و یا وجه نقد" اشعاری خاص

می‌خواندند که در اصطلاح محلی به آن "رمضانی" می‌گفتند.

معاون پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: این مراسم به گونه‌ای است که کودکان به جلوی درب هر خانه که می‌رسیدند برای اینکه مطمئن شوند کسی در خانه هست یا نه یک نفر از بچه‌ها که او را با عنوان استاد برگزیده‌اند با صدای بلند می‌گفت: "رَمِزُاْنی مارْ وَاْ مِدِیْ یا وَرْ خُانِمْدِ ـه"رمضانی ما را می دهید یا بخوانیمش". اگر در خانه کسی بود و چیزی به آن‌ها می‌داد به درب خانه دیگر می رفتند وگرنه اگر احساس می‌کردند کسی در خانه هست و جوابی نمی‌دهند، خواندن رمضانی را آغاز می‌کردند.

برآبادی ادامه داد: ابتدا استاد یک مقدمه و دعایی می‌خواند و شاگردان بعد از هر جمله او می‌گفتند؛ "آمین" و یادی از حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) می‌کردند و رباعی‌هایی در مرثیه ائمه اطهار(ع) می‌خواند.

وی، رباعی‌هایی که در مرثیه ائمه اطهار(ع) توسط این گروه خوانده می‌شود را به این ترتیب عنوان کرد؛ رمضان یا رب یا رب رمضان/ رمضان آمده خوش نام خدا/ بله بله ماه رمضان/ روزه می‌دارند از خرد و کلان/ رمضان آمد با 300 سوار/ چوبی برداشته که آهای روزه بدار/ روزه می‌داریم لاغر می‌شویم/ گر نمی‌داریم کافر می‌شویم/ رمضان آمد او را مهمان کنید/ بز و بزغاله قربانش کنید/ بز و بزغاله که چیزی نمی‌شه/ گاو و گوساله قربانش کنید/ این سرا از کیست که رو به خورشیده و...

معاون پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مراسم رمضان خوانی به شماره 811 در تاریخ 4/11/1391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

طبل زنی در طبس هنگامه سحر رمضان

برآبادی گفت: طبل زنی در سحر ماه مبارک رمضان در طبس یکی از نیات موقوفه عمادالملکی است که تاریخ وقف آن به سال هزار و 300 هجری قمری بر می‌گردد و ماندگاری این حرکت نیز به دلیل اجرای نیت واقف است.

وی افزود: این طبل زنی براساس برنامه‌ریزی و با سبک خاص انجام می‌شود به این ترتیب که 3 ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل یک "آماده باش" و 2 ساعت مانده به اذان صبح طبل دوم "بیدارباش" و یک ساعت مانده به اذان صبح طبل سوم "نزدیک شدن وقت اذان صبح" را خبر می‌دهد، طبل با روش خاصی نواخته می‌شود و مردم از صدای طبل متوجه می‌شوند که چه قدر تا اذان صبح باقی مانده است.

معاون پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به این که هر بار طبل زدن حدود 4 دقیقه طول می‌کشد و تا شعاع 5 کیلومتری شهر شنیده می‌شود، گفت: علاوه بر سحرهای ماه مبارک رمضان، هنگام رویت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر هم به دستور حاکم شرع یک نوبت طبل نواخته می‌شود و مردم آن را "شادمانه" می‌نامند.

وی یادآور شد: مراسم طبل زنی طبس به شماره 189 در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

شوخوانی؛ سنت فراموش شده خراسان جنوبی

فرامرز سنگری آبیز کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی و مدرس دانشگاه نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: مناجات و شب‌خوانی از نخستین شب رمضان آغاز می‌‌شود، به‌طوری‌که در گذشته نه چندان دور مراسمی با عنوان "شوخوانی و رمضان‌خوانی" در روستاها و شهرهای خراسان جنوبی به‌خصوص بیرجند به صورت باشکوه برگزار می‌‌شد که امروز مانند بسیاری از سنت‌ها به دست فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: شوخوانی"شب‌خوانی"که در واقع یک نوع مناجات با خدا بوده است. در قدیم هنگام سحر مردم روستا با صدای خروس خانه بیدار می‌شدند و چون پاس دوم را خروس می‌خوانده می‌فهمیدند که حالا وقت سحرخوانی یا شوخوانی یا همان مناجات سحرماه رمضان است.

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی گفت: علاوه بر صدای خروس از روی مکان ستاره‌های آسمان مثلا دب اکبر و یا از روی جایگاه سه ستاره روشن که درآسمان است پی به وقت سحر می‌بردند. در این هنگام طبل نواخته می‌شد. و یا افرادی که صدای رسا داشتند شب خوانی می‌کردند و افراد بدین طریق بیدار می‌شدند.

نگاهی به مراسم "بیست و هفتمان" ماه مبارک رمضان در خراسان جنوبی

سنگری اظهار کرد: مراسم "بیست و هفتمان" در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که از گذشته دور در شهرستان بیرجند وجود داشته و هنوز هم نام آن فراموش نشده است.

وی افزود: در شب بیست و هفتم ماه رمضان برخی از زنان و دختران جوان با پوشاندن صورت خود و گرفتن سبد یا تبقی در دست که آینه ای روی آن قرار دارد و ملاقه به دست به در خانه همسایگان رفته و طلب هدیه می‌کنند.

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی ادامه داد: آنها صاحب خانه را با زدن ملاقه به درخانه صدا می‌کنند و تقاضای هدیه پول و یا خوراکی کرده و اگر صاحب خانه بخواهد زیرکی کند و چهره فرد را ببیند با ملاقه پشت دست او می‌زنند.

سنگری با بیان اینکه مردم پولی که به این طریق به دست می‌‌آید "متبرک" شمرده و آن را شادی آور می‌دانند، گفت: در این مراسم همه کسانی که بدین صورت پولی به دست آوردند پیش ازظهر روز بیست و هفتم رمضان به بازاررفته و با آن پول پارچه ‌ای به دلخواه خود می‌‌خرند و ظهر آنروز در خانه یا مسجدی از آن پارچه پوشاکی مانتد چادر، پیراهن و چارقد برای خود می‌‌دوزند و آن را می‌ پوشند و بر این باورند که تمام سال را به شادی خواهند گذراند و از همه بلاها مصون خواهند بود.

وی ادامه داد: همچنین خوراکی‌ها و تنقلات که در این شب جمع‌آوری می‌شد نیز به عنوان تبرک و رفع بلا استفاده می‌شود.

شب‌نشینی‌های معنوی همراه با ختم قرآن و قرائت نهج البلاغه

عذرا صلاحی‌مقدم استاد حوزه علمیه و دانشگاه نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: شب‌نشینی‌های معنوی همراه با ختم قرآن و قرائت نهج البلاغه در قبل و بعد از اذان صبح، اقامه نماز مستحبی و صرف سحری در جمع نیز جلوه‌ای از پاکی و نورانیت را در این شب‌ها در منظر هر بیننده نمایان می‌سازد.

وی افزود: علاوه برآن در این مجالس بزرگان خانواده بعد از افطار با بیان رشادت‌های مولای متقیان و فضایل اخلاقی حضرت علی(ع) به مجلس حال و هوای معنوی می‌بخشند رفت‌وآمدهای خانوادگی و شب‌نشینی تا سحر در ماه رمضان دراین منطقه رونق بیشتری می‌یابد.

صلاحی‌مقدم ‌گفت: در جلسات قرآنی مرسوم است چنان‌چه فردی برخی از سوره‌های قرآن از جمله انعام، یس، توحید، الرحمن و سجده را در این جلسات قرائت کند، جلسه بعد با آوردن شیرینی یا پختن آش نذری به اعضای جلسه، خوشحالی‌اش را قرائت سوره‌های ذکر شده بروز می‌دهد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در آخرین روز ماه مبارک رمضان و با پایان جزء 30 قرآن نیز با پخش نقل و نبات، دعای ختم قرآن و وداع با ماه مبارک رمضان تلاوت می شود. جمع‌آوری خیرات و کمک‌های نقدی مردم هر منطقه برای کمک به یتیمان و بی‌سرپرستان و تعمیر و توسعه مساجد از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف بیرجند است.

وی خاطرنشان کرد: مردم این شهرستان در زمان افطار از آش رشته، نان، پنیر و سبزی، حلوا، خرما، فرنی، شله زرد، زولبیا و بامیه برای افطار کردن استفاده می‌کنند و ساکنن برخی مناطق روستایی بیرجند نیز به یاد حضرت علی(ع) روزه خود را با نمک افطار می‌کنند.

گزارش از سپیده قلندری اسفدن





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 93/4/11 | نویسنده : alamdarbasir
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد با اشاره به بخشنامه صادر شده از سوی حراست دانشگاه آزاد مبنی بر عدم برخورد با مظاهر بدحجابی و بی‌حجابی در این دانشگاه گفت: از مدیر کل حراست دانشگاه به خاطر صدور این بخشنامه تشکر می‌کنم!

به گزارش علمدار بصیر به نقل از خبرگزاری دانشجو: طه هاشمی در دوازدهمین جلسه شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بخشنامه صادر شده از سوی حراست دانشگاه با طرح این ادعا که این بخشنامه «دستمایه جریان‌سازی برخی رسانه‌ها علیه دانشگاه آزاد شد» اظهار داشت: از مدیر کل حراست دانشگاه به خاطر صدور این بخشنامه تشکر می‌کنم.

وی در ادامه بدون اشاره به کوچکترین سند و مدرکی مدعی شد: گزارش‌های مختلفی درباره برخورد نامناسب با دانشجویان و اعضای هیئت علمی به خاطر موضوع حجاب به دست ما رسیده است.

هاشمی بدون توجه به شرح وظایف قانونی حراست در دانشگاه‌ها و لزوم اجرای قانون عفاف و حجاب توسط واحدهای حراست دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه درک درستی از موضوع عفاف و حجاب در جامعه وجود ندارد و به دلیل عدم بینش درست برخی افراد در این باره، شاهد برخوردهای نادرست و گاه تند با دانشجویان هستیم.

یادآور می‌شود طه هاشمی پیش از این نیز در اقدامی سوال‌برانگیز، عبدالحسین هراتی- از عناصر فتنه‌گر و پناهنده به استرالیا را که ضمن حمایت از نهضت آزادی و منتظری به حضرت امام خمینی اهانت کرده بود- را به عنوان مدیر کل اسناد دانشگاه آزاد منصوب کرده بود و در پی اعتراض رسانه‌ها و صاحب‌نظران مجبور به عزل نامبرده شد.

یادآور می‌شود شهرام جزایری از مفسدان اقتصادی دوره اصلاحات 3 بهمن 1380 در جلسه دادگاه یادآور شده بود طه هاشمی در سفر دوبی همراه وی بوده و او (جزایری) هزینه سفر هاشمی به دوبی معادل 1/5 میلیون تومان را پرداخت کرده است. در مقابل طه هاشمی گفته بود مهمان گروه دیگری در نمایشگاه کامپیوتری جی‌تکس بوده است.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 93/4/11 | نویسنده : alamdarbasir
جدیدالاسلام‌ها به جان انقلاب و مردم افتاده‌اند... این گروه فرصت‌طلب که در مبارزه حضور نداشتند، امروز قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث حساب می‌کنند و...

به گزارش علمدار بصیر: رویش، شرط بقاء و دوام یک ساختار اجتماعی و بخصوص یک نظام متکی به مردم است. اتکا به نسل جوان و آینده‌ساز کشور، همان چیزی است که از نخستین روزهای شکل‌گیری انقلاب اسلامی در قول و فعل امام راحل عظیم‌الشأن شاهد آن بودیم.

 

رویه‌ای که پس از انقلاب هم استمرار یافت و برکات عظیم و غیرقابل توصیفی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهادسازندگی، کمیته‌های انقلاب و ده‌ها نهاد و تأسیس انقلابی دیگر از آن پدید آمد. در همه آن دوران و بخصوص در دوران دفاع‌مقدس، امام راحل به تکیه و اعتماد بر نیروی جوان و سپردن امور به آنان تأکید داشتند، بار اصلی جنگ هم به دوش بسیجیان و فرماندهان جوان آن بود.

 

امام حاضر هم در کلامی دلنشین این خصلت امام راحل را اینگونه توصیف کرده‌اند که: «فتح‌الفتوح امام راحل پرورش جوانان خداجوی بسیجی بود» طبیعی است که استمرار این روند و امتداد آن در طول نسل‌های آتی، ضامن بقاء یک نظام و رشد و بالندگی یک ساختار تمدن‌ساز است نسل گذشته تجربیاتش را برای آبادانی کشور، در اختیار نسل بعدی می‌گذارد، نسل جدید، پرنشاط و پرانرژی با بهره‌گیری از علم روز و نیروی جوانی و با به کار بستن تجربیات گذشته، گامی دیگر به سوی تعالی و صلاح کشور برمی‌دارد و این روند پربرکت، افزون بر تداوم پویایی در کشور به ایجاد حس ارزشمندی در بین مردم نیز منجر می‌شود، احساس اینکه کشور و نظام به خودمان تعلق دارد و قرار است ما و فرزندانمان هم در رشد و تعالی آن نقشی داشته باشیم، به یقین این روند مبارک، ضامن بقاء کشور است.

 

اما اگر کسی یا کسانی سعی در توقف این حرکت و ایجاد وقفه و سکون در جریان آن بنمایند چه باید کرد و چه ثمری دارد؟ اگر نسل جوان کشور، احساس کند که جایگاهی در مدیریت آینده کشورش ندارد و مدیریت در حلقه بسته‌ای متمرکز و متوقف شده و بین آنها دست به دست می‌شود، حاصلی جز یأس و سرخوردگی در پی خواهد داشت؟ باید گفت از برکات مهم جمهوری اسلامی و آثار ارزشمند آن، یکی هم شکستن حلقه مدیریتی و عدم امکان تسلط دائمی فرد یا گروهی در مناصب قانونی است. اما این بدان معنا نیست که افرادی با هر ترفند و روشی سعی در حضور دائمی در قدرت نداشته و برای دستیابی به آن تلاش نکنند و رویا و سودایش در سر نپرورانند. این امر هم راه‌ها و شگردهای گوناگونی دارد که یکی از آنها، تحقیر نسل جدید در مقابل نسل گذشته است. امری که با روش و منش اسلامی منافات جدی دارد.

اخیرا پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی مطالبی را به نقل از ایشان در دیدار با تعدادی از دانشجویان منتشر نموده که در صورت صحت انتساب آن سخنان به ایشان، آن هم در حضور جمعی دانشجو و نسل نو، جای تعجب و تأمل جدی دارد. از ایشان نقل شده که گفته: «جدیدالاسلام‌ها به جان انقلاب و مردم افتاده‌اند... این گروه فرصت‌طلب که در مبارزه حضور نداشتند، امروز قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث حساب می‌کنند... کسانی که حسرت قدرت دارند، کسانی که دل از قدرت نمی‌کنند... اینها تصورات دیگری هم می‌توانند بکنند. ...فرصت‌طلب‌ها و آنهایی که جدیدالاسلام هستند، زیاده‌خواهی می‌کنند و آن انقلابیون اصلی را... اکثرا از میدان بیرون کرده‌اند.»

اینکه منظور از «جدید‌الاسلام» کیست را باید از گوینده پرسید اما در این‌باره اشاره به نکاتی، ضروری به نظر می‌رسد:

1- جدیدالاسلام در لغت به کسی گفته می‌شود که به تازگی اسلام آورده باشد و تا قبل از آن کافر به آئین اسلام بوده باشد. در اصطلاح هم ممکن است به کنایه و نیش به کسی گفته شود که تا دیروز به رغم مسلمانی، تقید و پایبندی عملی به اسلام نداشته و امروز از مسلمانان پایبند قدیم، پایبندتر شده باشد.

2- اگر کسی به اسلام و به انقلاب معتقد شود و به قول شما جدیدالاسلام باشد، بارها بهتر از آن است که یک مسلمان و یک انقلابی، از گذشته خود پشیمان شود و روی به نفاق بیاورد، حرفی را بزند که دل دشمنان یک ملت را شاد کند و پای در راهی بگذارد که خلاف آرمان‌های امام و شهدای انقلاب باشد. اینکه نظام و انقلاب بتواند با قدرت اقناعی خود، هر روز عده جدیدی را به صف حامیان و معتقدین به خودش بیفزاید، نه‌تنها مستحق نیش و کنایه نیست بلکه سزاوار شکرگزاری و سپاس از خداوند است.

3-تاریخ گواهی می‌دهد که در بین یاران و فدائیان حضرت سیدالشهدا(ع)، عده‌ای جدیدالاسلام هم حضور داشتند، درست در همان زمانی که عده‌ای از سابقون و قدیم‌الاسلام‌ها، در صف مخالفان فرزند پیامبر شمشیر آخته و به قتال با حضرت برخاسته بودند! پس اگر تقوا و پایمردی در راه دین خدا نباشد، قدمت در اسلام تاثیری ندارد، همانگونه که به حال آنان نداشت.

4- در سال 88، عده‌ای پس از ماه‌ها آتش‌افروزی و هرج‌ومرج، کار را از حد گذراندند و در روز عاشورا، به ساحت مقدس حضرت سید‌الشهدا(ع) جسارت کردند و حرمت عزای او را شکستند، هلهله و پایکوبی کردند و رقصیدند! مردم و جوانان عاشق حضرت، یعنی جدیدالاسلام‌ها بر دهان منافقین کوبیدند و آنها را بر سر جای خود نشاندند. در مقابل عده‌ای دیگر، آن ارا‌ذل و اوباش و توهین‌کنندگان به حضرت سیدالشهداء(ع) را «مردم خداجو» نامیدند و از اعمال ننگین آنها دفاع کردند. عده ‌دیگری هم با اعمال و رفتارشان، تمام‌قد پای آنها ایستادند و از رفتار شرم‌آور و شوم آنها حمایت کردند و تا همین امروز هم حتی برای یک بار آن رفتار پلید را محکوم نکرده‌اند! و البته عده بیشتری از این قدیم‌الاسلام‌ها سکوت کردند و در مقابل توهین به قبله عشق مردم، صدایشان در نیامد! آنها اغلب قدیم‌الاسلام بودند و اکنون باید پرسید، این قدمت در اسلام و مبارزه اگر به درد دفاع از سید‌الشهدا(ع) نخورد، به چه دردی می‌خورد و چه ارزشی دارد؟! اگر در روز حادثه و روزی که اصل نظام مورد تهدید و خطر است قدمت در مبارزه به کار نیاید، این سابقه چه کارایی دارد؟ اینجاست که مانند ده‌ها و صدها نمونه تاریخی دیگر به این نتیجه می‌رسیم که قدمت در اسلام فی‌نفسه ارزش نیست مگر آنکه به گوهر دیگری آراسته باشد.

5- برخلاف این سخنان و مطالبی از این دست که بیشتر از آن بوی قبیله‌گرایی به مشام می‌رسد تا انگیزه‌ای دیگر، اسلام ملاک را نه «قدمت» که «تقوا» عنوان کرده است و هم از این رو بود که پیامبر(ص) در بستر احتضار، فرماندهی سپاه مسلمین را به جوان 19 ساله‌ای سپردند و همه متقدمین را به فرمانبری از این جوان جدیدالاسلام امر کردند و تخلف‌کنندگان از آن را مورد لعن قرار دادند. امام راحل نیز درباره معیار و ملاک گزینش و انتخاب پس از تجلیل از نقش رزمندگان در جبهه‌ها و ملت شهیدپرور به زیبایی فرمودند: «ملاک ارزش و برتری در نزد آنان (ملت ایران) تقوا و بیعت در جهاد گردیده است و از تفرعن‌ها و خودنمایی‌های جاهلیت قدیم و جدید متنفرند... به همه مسئولان کشور تذکر می‌دهم که در تقدم ملاک‌ها، هیچ ارزش و ملاکی مهمتر از تقوا و جهاد در راه خدا نیست و همین تقدم ارزشی و الهی باید... جایگزین همه سنت‌ها و امتیازات غلط مادی و نفسانی بشود.»

 

6- اما افزون بر موارد فوق، نکته ارزشمندی هم در سخنان جناب هاشمی دیده می‌شود که نباید آن را ندیده گرفت. مذموم بودن اینکه عده‌ای قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث تلقی کنند، نکته‌ای است که در سخنان ایشان به درستی به آن اشاره شده است. اما خوب بود به سیره عملی پیامبر اسلام(ص) هم توجه می‌شد، آنجا که حضرت از دادن یک تذکر ساده به کودکی مبنی بر نخوردن خرما، بدلیل آنکه خودشان خرما خورده بودند، پرهیز کردند. به هر حال مردم وقتی این سخنان را از کسی می‌شنوند که 8سال رئیس مجلس بوده، 8سال رئیس‌جمهور، بار دیگر کاندیدای ریاست جمهوری شده و نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، بار دیگر کاندیدای ریاست جمهوری شده ولی صلاحیت‌های نخستین را احراز نکرده و... به طور طبیعی چه فکری می‌کنند؟! شاید به غلط این شائبه در برخی اذهان نقش ببندد که اگر قدرت و مسئولیت، به اندازه طول عمر یک انقلاب در اختیار برخی باشد، نه جنبه موروثی پیدا می‌کند، نه ابدی است و نه مادرزادی! اما اگر همان قدرت و مسئولیت در اختیار دیگری قرار بگیرد...!

 

7- و نکته آخر اینکه اگر کسی به هر دلیلی در افکار و اندیشه‌هایش تحولی حاصل شده و از گذشته خود عدول کرده باشد، چرا باید انتظار داشته باشد که ملت هم در این پشیمانی مشارکت و متابعت نماید!؟ سال‌ها قبل در خطبه‌های نمازجمعه ایشان، شاهد تندترین موضع‌گیری‌ها درباره بدحجابی و برخی موضوعات دیگر بودیم و الفاظ به کار رفته درباره این افراد در نوع خود بی‌نظیر بود. اینکه آن نگاه انقلابی چگونه به رویکردهای کنونی بدل شده، در اینجا مهم نیست. اما اینکه این انتظار وجود داشته باشد که مردم و نظام هم با این پشیمانی‌ها همراهی کنند، جای تعجب است.

منبع:کیهان





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 93/4/11 | نویسنده : alamdarbasir

امام رضا

دیرگاهیست گلو بغض مکرر دارد
چند روزیست قلم حالت نشتر دارد
کوفیان داعیه ی مسجد و منبر دارند
عمر سعد زمان وسوسه ی زر دارد
یادمان هست که اجداد شما کربـــ و بــلا...
شیعه از تیـــغ شما داغ به پیکر دارد
بی سبب نیست که از شام عراق آمده اید
حضرت عمـــه ی ســادات بـــرادر دارد!
و شما کمتر از آنید حسین تیغ کشد
کمتر از آنکه علمدار علم بردارد
مـــا جوانــان بنی فاطمی اربـــابیـــم
بی حیا!عمـــه ی ما مالکــــ اشتر دارد!
ایل ما ایل عجم هاست که یک کودک ما
جگری با جــگر شیـــر برابر دارد
اینکه ما دست به شمشیر و زره استادیم
سبب این است که این طایفه رهبـــر دارد
نه عراق است و نه سوریه خیالت راحت
کشور ضــامن آهوستـــــ،بزرگتر دارد
وای اگر گرد و غباری به حرم بنشیند
تیغ ما شوق به انداختن سر دارد
باید این شهر به آرامش خود برگردد
که شب جمعه حرم روضه ی مـــــادر دارد...





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 93/4/11 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون