سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
100 روز اقتصادی دولت به پایان رسیده است؛ اما مطالبه مردم ارائه گزارشی در این خصوص از سوی دولت است.

به گزارش علمدار بصیر: وطن‌امروز از 100روز اقتصادی دولت گزارش می‌دهد؛حسن روحانی قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و در روزهای هیجان‌انگیز تبلیغات انتخابات از برنامه‌های متنوع 100 روزه‌ در اقتصاد و حوزه‌های دیگر خبر داد.

روحانی این سخنان را بعد از آن عنوان کرد که ولایتی در گفت‌وگوی تلویزیونی از برنامه 100 روزه اقتصادی سخن گفته بود و شرایط تبلیغات به‌گونه‌ای پیش رفت که تیم تبلیغاتی وی موضوع برنامه‌های کوتاه‌مدت 100 روزه را در دستور کار روحانی قرار داد.

پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهور شدن روحانی موضوع 100 روز فراموش نشد و به صورت یک مطالبه در آمد. به همین علت روحانی بارها روی برنامه 100 روزه خود تاکید کرد تا اینکه این 100 روز نیز به پایان رسید.

روحانی در این مدت درباره برنامه 100 روزه خود سخنان متناقضی هم زد، یک بار گفت قرار است در این 100 روز گزارشی ارائه شود، روز دیگر درباره حل برخی مشکلات اساسی در این مدت خبر می‌داد. به هر حال اعضای دولت یازدهم در این مدت زحمات بسیاری را متحمل شدند اما مردم در این مدت در زمینه اقتصادی تغییر محسوسی احساس نکردند.

کاهش نرخ ارز و طلا از همان زمان اعلام نتایج انتخابات آغاز شده بود و خیلی‌ها امیدوار بودند با کاهش محسوس نرخ دلار و سکه قیمت‌های سایر کالاها کاهش یابد اما نه تنها نرخ‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه گرانی کالاها ادامه یافت.

در مدت 100 روز مردم به کرات از مسؤولان ناله‌ها و ضعف‌های اقتصادی را شنیدند و حتی به آنها گفته شد خزانه‌تان خالی است اما اقدامی حماسی برای اینکه نشان داده شود کشور ظرفیت عبور از مشکلات را دارد صورت نگرفت. روحانی در 15 مردادماه یعنی دو روز بعد از تحویل گرفتن دولت در دیدار با خبرنگاران درباره دستمزدها و تورم گفت: بین افزایش دستمزد و تورم فاصله وجود دارد و این شکاف باعث فشار بر زندگی مردم بخصوص کارگران می‌شود.

دولت مصمم است که این شکاف را پر کند و این مشکل را حل کند اما اجرای برنامه زمان‌بندی چطور خواهد بود وابسته به شرایط و بررسی‌هایی است که ما انجام می‌دهیم. وی با اشاره به اینکه در طول 100 روز اول فعالیت دولت قرار است همکاران وی گزارشی واقعی از وضعیت کشور بویژه اقتصادی تهیه کرده و برای مردم بیان کنند، اظهار کرد: البته ظرف این 100 روز فقط بحث تهیه گزارش و ارائه آن نخواهد بود، بلکه برنامه‌هایی تدوین و اجرا خواهد شد.

رئیس‌جمهور درباره این 100 روز توضیح بیشتری می‌دهد: برخی رسانه‌ها گفتند که فقط در این 100 روز گزارش کار تهیه می‌شود در حالی‌که این تنها یکی از کارهاست و همان‌طور که اشاره شد در این 100 روز اقداماتی در زمینه‌های گوناگون انجام خواهد شد. در کارگروه‌ها، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت برای حل مشکلات و پیشبرد امور تهیه شده است و اقدامات انجام می‌شود اما اینکه این شکاف به صورت کلی پر شود بستگی به شرایط کشور و بررسی‌های ما دارد ولی به عنوان یک هدف این موضوع مدنظر دولت است. 

خبر ناراحت‌کننده هم می‌دهیم 

روحانی قبل از اینکه انتقادات به سخنان همیشگی او درباره مشکلات عدیده اقتصادی آغاز شود، در اظهارات جالبی در 19 شهریور و در برنامه تلویزیونی گفت‌وگو با مردم گفت: این دولت، دولت راستگویان است و همه اخبار، چه اخبار خوشحال‌کننده و چه اخبار ناراحت‌کننده را به مردم ارائه می‌کند.

رئیس‌جمهور درباره اینکه بودجه جدید در بخش‌هایی مانند پرداخت‌ها، مشاغل و امور جاری ممکن است تاثیرگذار باشد، گفت: در شرایط رکود تورمی راه‌حل‌های اساسی میان‌مدت و بلندمدت مطرح است و برنامه‌های اصلی باید در بودجه سال 1393 دیده شود.

روحانی با اشاره به اینکه از هم‌اکنون به وزارت اقتصاد اعلام شده است تا 6 ماه برنامه‌های خود را برای مبارزه با رکود و تورم اعلام کند، تاکید کرد: برنامه‌های کوتاه‌مدتی داریم که اجرای آنها از همین هفته آغاز می‌شود و به حمایت و مشارکت مردم نیاز داریم، چرا که بدون مشارکت مردم مشکلات قابل حل نیست.

در هفته دولت به مردم اعلام شد که در اولین جلسه دولت از وزارت اقتصاد خواهم خواست در مدت 15 روز طرحی را تهیه کند تا موانع رونق اقتصادی اعلام و راه‌حل‌های کوتاه‌مدت در این طرح ارائه شود؛ اسم این طرح، طرح رونق اقتصادی برای کوتاه مدت است. طبق سخنان روحانی دولت در 25 شهریور طرح رونق اقتصادی را تشریح کرد که از جمله آنها این موارد است: 

1ـ میزان پیش‌دریافت برای واردات کالاها و خدمات در روز گشایش اعتبار اسنادی حداکثر به میزان سی‌درصد معادل ریالی تعیین می‌شود. 

2ـ بانک‌های عامل نظر نهایی خود را درخصوص اعطای تسهیلات به طرح‌های تولیدی که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنند، ظرف دو ماه از زمان تکمیل مدارک با در نظر گرفتن توجیه مالی، اقتصادی و فنی اعلام نمایند. 

3- به منظور تامین منابع طرح‌های زیربنایی و یارانه بخش‌های تولیدی و حمایت از تولید ملی، ترخیص کالاهای مشمول اولویت دهم که تا زمان ابلاغ این مصوبه به اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده باشد، پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت (با ارز متقاضی و بدون تخصیص مجدد ارز) و اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع است. 

4- افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی به دو برابر، بنا به درخواست واحدهای تولیدی. 

100 روز اقتصاد روحانی در رادیو فردا 

رسانه‌های غربی در آستانه فرا رسیدن 100 روز فعالیت دولت یازدهم ویژه‌نامه‌های جالبی از اقتصاد ایران رفتند و بسیاری از آمارها و عملکردی که دولت ارائه کرده را بازنویسی کرده‌اند. به عنوان مثال رادیو فردا(وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) در گزارش 100 روز اقتصاد روحانی خود می‌نویسد: «کسری بودجه دولت در سال جاری در خوشبینانه‌ترین حالت حدود نود هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، بدهی دولت پیرامون 500 هزار میلیارد تومان نوسان می‌کند، سپاه 3 میلیون و 500 هزار نفری بیکاران می‌تواند در آینده بسیار نزدیک با سرازیر شدن موج فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به بازار کار به دو برابر برسد، اکثر کارخانه‌ها تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند، کشاورزی در چنان وضعیتی است که ایران مجبور است در سال جاری هفت میلیون تن گندم وارد کند.»

در ادامه مطلب چند سوال مطرح می‌شود و نویسنده به همه این سوالات پاسخ مثبت می‌دهد: یک) آیا دولت روحانی در عرصه اقتصادی می‌داند چه می‌خواهد؟ دوم) آیا حسن روحانی یک «تیم اقتصادی» قابل و منسجم را برای دستیابی به هدف‌هایش در اختیار دارد؟ سوم) آیا حسن روحانی، برای اجرای سیاست خود به دست تیم اقتصادی مورد نظرش، از شرایط سیاسی مطلوبی برخوردار است؟ 

در پایان این نوشته نیز همان‌گونه که غرب می‌خواهد و بعضی از دوستان داخلی نیز به آن دامن می‌زنند نتیجه‌گیری شده است: «آیا ایران خواهد توانست از مصیبت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی رها شود؟ امروز روشن‌تر از آفتاب است که بدون رها شدن از این مصیبت، بخش بسیار بزرگی از تلاش‌ها برای اصلاح بنیاد‌های اقتصادی ایران به سنگ خواهد خورد.»

همین بازتاب کوتاه در یک رسانه بیگانه کافی است تا مسؤولان کشور بدانند که همه سخنان آنها رصد می‌شود و خوراک مناسبی برای رسانه‌های غربی به‌وجود می‌آورد. همه می‌دانیم مشکلات اقتصادی وجود دارد و اقتصاد ما در برهه‌ای به بحران تبدیل شده است.

مردم همه این مشکلات را احساس می‌کنند اما همین مردم منتظر هستند که به جای بیان مشکلات، مسؤولان اقدامی عملی انجام دهند و گرانی‌های روزانه پایان پذیرد و حداقل سخنان امیدوارانه از اردوگاه دولت تدبیر و امید بشنوند نه اینکه مسؤولان اقتصادی هر روز درباره به کف رسیدن قیمت‌ها و بالارفتن قریب‌الوقوع نرخ‌ها سخن بگویند.





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/8/26 | نویسنده : alamdarbasir
به نظر می رسد دلیل اصلی به کار گیری رستم قاسمی در دولت بهره‌گیری از تجربیات وی در زمینه فروش نفت باشد چرا که برا اساس اعلام نماینده اهواز دولت جدید نتوانسته مانند دولت قبل نفت بفروشد و این مسئله دولت را با چالش هایی مواجه کرده است.

به گزارش علمدار بصیر: اسحاق جهانگیری در حکمی رستم قاسمی را به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد.
در حکم جهانگیری برای قاسمی آمده نظر به مراتب تعهد، شایستگی و توانمندیهای شما به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «مشاور معاون اول رئیس جمهور» بر می گزینم.
با عنایت به اولویت دولت در توسعه روابط اقتصادی دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق لازم است با بهره گیری از مجموعه توانمندیهای دو کشور، در جهت رفع موانع و گسترش روابط اقتصادی دو کشور و اعتلای این روابط با همکاری بخش های دولتی و خصوصی اقدام نموده و با رعایت اصول قانونمداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، منشا تحولات و خدمات بیشتری باشید.
اما شاید برای خیلی‌ها این سوال مطرح باشد که چرا دولت تدبیر و امید رستم قاسمی را که در دوران احمدی نژاد وزیر نفت بود در دولت به عنوان مشاور به کار گرفته است.
چندی پیش بود که شکر خدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی دانا اظهار داشت: در رابطه با موضوع کاهش صادرات نفت در سایت های مختلف از جمله در سایت وزارت نفت اطلاع رسانی‌هایی شده است.
وی افزود: فکر می کنم در حدود 200 هزار بشکه صادرات نفت نسبت به چند ماه قبل یعنی در دولت دهم، کاهش داشته است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: وزارت نفت دولت دهم راه کارهای خاص خود را برای فروش نفت داشت و شاید آقای زنگنه سیاست های وزیر قبلی را نپذیرد؛ که البته دولت در این موضوع، هم اکنون ضرر می کند؛ چرا که ما در حال حاضر در جنگ اقتصادی هستیم و در این شرایط باید بتوانیم روی پای خود بایستیم تا به نقطه ای برسیم تا مشکلاتمان حل شود.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با شعاری که دولت یازدهم در مورد تعامل سازنده با دنیا سر داد و ارتباطاتی که به وجود آمده انتظار مردم این بود که وضعیت بهتر شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
موسوی گفت: بنده شنیده ام که رایزنی هایی با آقای رستم قاسمی، وزیر سابق نفت صورت گرفته تا در صورتی که راه کاری برای افزایش فروش دارد ارائه کند؛ که آقای قاسمی گفته است به عنوان یک شخص حقوقی نمی توانم این کار را انجام بدهم.
به نظر می رسد دلیل اصلی به کار گیری رستم قاسمی در دولت بهره‌گیری از تجربیات وی در زمینه فروش نفت باشد چرا که برا اساس اعلام نماینده اهواز دولت جدید نتوانسته مانند دولت قبل نفت بفروشد و این مسئله دولت را با چالش هایی مواجه کرده است.
 تحریم نفت ایران اقداماتی از سوی تعدادی از کشور‌ها به رهبری آمریکا است که با هدف محروم کردن کشورمان از درآمدهای نفتی شکل گرفت.
این تحریم‌ها با ابزارهایی مستقیمی، همچون تحریم خرید و یا خریداران، و نامستقیمی، همچون تحریم بیمه‌ای کشتی‌های نفتکش و یا تحریم بانکی، اعمال و با هدف انصراف خریداران نفت ایران و رو کردن آن‌ها به دیگر عرضه کنندگان این کالا انجام می‌شود.
منبع:  شبکه اطلاع رسانی دانا





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/8/26 | نویسنده : alamdarbasir
پیاده روی زن فرانسوی از نجف به کربلا
من دچار سرطان سینه شده بودم و پزشکان به من گفتند به محض رسیدن به فرانسه باید تن به عمل برداشتن سینه بدهم، آن روز من نذر کردم اگر از این بیماری شفا یابم با پای پیاده از نجف به کربلا به زیارت امام حسین(ع) بروم.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از ابنا ، در مسیر نجف به کربلا و از میان پرچم‌های مختلف که توسط زائران پیاده حرم حسینی حمل می‌شد، پرچم فرانسه توجه همگان را به خود جلب می‌کرد، به سراغ آن پرچم که رفتند، دیدند زنی مسیحی از فرانسه این پرچم را حمل می‌کند، وقتی از او درباره رفتن به زیارت امام حسین(ع) پرسیدند، گفت: من در زمان اشغال عراق به صورت داوطلبانه به نیروهای ائتلاف ملحق شدم.

در یکی از مراسم اربعین امام حسین(ع) از یکی از زائران که به صورت پیاده به کربلا می‌رفت پرسیدم: "آیا از اینکه از بصره به کربلا پیاده سفر می‌کنی خسته نمی‌شوی؟" گفت: "حاجتی از خدا دارم و می‌روم تا حاجتم را زیر گنبد حرم امام حسین(ع) از او بخواهم و یقین دارم که خداوند به برکت وجود امام حسین(ع) حاجتم را برآورده خواهد ساخت".

این زن می‌افزاید: من دچار سرطان سینه شده بودم و پزشکان به من گفتند به محض رسیدن به فرانسه باید تن به عمل برداشتن سینه بدهم، آن روز من نذر کردم اگر از این بیماری شفا یابم با پای پیاده از نجف به کربلا به زیارت امام حسین(ع) بروم. وقتی به فرانسه رفتم، پزشکان دوباره مرا تحت معاینات پزشکی و آزمایش‌های جدید قرار دادند اما در کمال ناباوری اثری از بیماری در من ندیدند. اینک که شما مرا میان زائران پیاده می‌بینید در واقع آمده‌ام که نذرم را ادا کنم.





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/8/26 | نویسنده : alamdarbasir
افراد بسیاری در واقعه عاشورا به ایفای نقش در جبهه حق و باطل پرداختند. گروهی عاشقانه از حریم ولایت دفاع کردند و دسته دیگر، سرنوشتی ذلت‌بار را برای خود در دنیا و آخرت رقم زدند.
 

به گزارش علمدار بصیر به نقل از فارس،  دهم محرم سال 61 هجری، حادثه‌ عظیم قیام عاشورا، شهادت حسین بن علی علیه‌السلام و هفتاد و دو تن از یاران باوفای ایشان رقم خورد. قیامی که حضرت اباعبدالله(ع) برای برپایی و اقامه دین مبین اسلام، همراه خانواده خویش، حج خود را نیمه‌تمام رها کرد و برای ادای رسالت مهمی به سوی کربلا حرکت کرد.

افراد بسیاری در واقعه عظیم عاشورا به ایفای نقش در جبهه حق و باطل پرداختند. آنهایی که دل در گروی محبوب حقیقی نهاده بودند، در یاری امام زمان خویش بر یکدیگر سبقت ‌گرفته، عاشقانه از حریم ولایت و حرمت فرزند رسول خدا(ص) دفاع و حمایت کردند.

اما گروهی که فریفته مال و مقام دنیوی شده بودند در جبهه مقابل حق، ایستادند و سرنوشتی ذلت‌بار را برای خود در دنیا و آخرت رقم زدند.

 

ردیف نام نقش وی در کربلا سرانجام و چگونگی مرگ
1 شمر بن ذی‌الجوشن نقش‌آفرین اصلی جنایات کربلا، صدور دستور یورش همه جانبه به امام حسین(ع) و یارانش دستگیری توسط مختار ثقفی، گردن زدن او و انداختن وی در روغن داغ
2 محمد بن اشعث بن قیس نقش‌آفرین و فراهم کننده حوادث روز عاشورا، فرمانده نیرویی بود که مسلم را دستگیر کردند روز عاشورا در پی نفرین امام حسین(ع) عقرب سیاهی او را نیش زد و با خواری تمام مُرد
3 عبیدالله بن زیاد در حادثه کربلا، همه جنایت‌ها به دستور مستقیم عبیدالله تحقق یافت و بعد از یزید بیشترین نقش را در فاجعه عاشورا داشت چکیدن قطره خونی از سر مبارک امام حسین(ع) بر ران او و باقی ماندن آن زخم تا آخر عمر، جسدش توسط ابراهیم بن مالک اشتر به آتش کشیده شد 
4 یزید بن معاویه چوب زدن بر دندان‌های مبارک امام حسین(ع) هنگام رقص و مستی به زمین خورد و مغزش متلاشی شد و صورتش همچون قیر، سیاه شد
5 سنان بن انس نقش مؤثری در کشتن  اباعبدالله الحسین(ع) داشت زبانش گرفت، عقلش زائل شد و با وضع ناگواری از دنیا رفت
6 عمر بن سعد مجرم شماره سوم فاجعه کربلا و فرماندهی عملیات کربلا را بر عهده داشت به دستور مختار ثقفی به قتل رسید و سرش از تن جدا شد
7 حرملة بن کاهل پرتاب تیر بر گلوی علی‌اصغر(ع) مختار ثقفی دستور داد تا بدنش را تیرباران کنند
8 حصین بن نُمیر فرمانده تیراندازان لشکر عمر بن سعد و تیراندازی به امام حسین(ع)  ابراهیم بن اشتر جسد او را سوزاند و سرش را برای مختار به کوفه فرستاد، سر او در مکه و مدینه آویزان ماند تا درس عبرتی برای دیگران باشد
9 مالک بن نُسیر کِندی فرود آوردن ضربه بر فرق مبارک سیدالشهدا(ع) قطع دستانش توسط همسرش و تا آخر عمر فقیر ماند
10 زرعه دامی از قاتلان امام(ع) هنگام مرگ از گرمای شکم و سردی پشتش صیحه می‌زد و می‌گفت به من آب دهید
11 عبدالله بن حَوزه تیراندازی به سوی لشکر اباعبدالله(ع) قطع پای راست او توسط مسلم بن عوسجه. اسب با حرکت تند سر او را به هر سنگ و کلوخی کوبید تا به دوزخ رفت  
12 شبث بن ربعی با شمشیر به صورت مبارک امام حسین(ع) زد ابراهیم بن مالک اشتر آنقدر ران‌هایش را برید تا مرد. سپس سرش را جدا کرد و جسدش را سوزاند
13 ابحر بن کعب برداشتن مقنعه حضرت زینب(س) و کشیدن گوشواره از گوش ایشان ابراهیم بن مالک اشتر، دست و پاهایش را قطع کرد، چشم‌هایش را از حدقه درآورد
14 شرحبیل از پشت بر صورت امام حسین(ع) زد مختار او را با آتش سوزاند
15 عمرو بن حجاج در روز عاشورا آب را بر روی اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش بست، امام(ع) را خارج شده از دین نامید و از جمله حاملان سرهای شهداء به کوفه بود به نفرین امام حسین(ع) گرفتار و از شدت تشنگی در بیابان هلاک شد
16 احبش بن مرثد(اخنس) با اسب بر بدن مبارک امام حسین(ع) تاخت و عمامه حضرت را به غارت برد پس از واقعه عاشورا وقتی در صحنه جنگ ایستاده بود، تیری از کمان، رها و به قلبش اصابت کرد و مرد
17 عبدالله بن ابی حُصین آب را بر سیدالشهداء(ع) بست و با بی‌شرمی به امام گفت: ای حسین! به خدا سوگند، جرعه‌ای از آب نخواهی چشید تا از تشنگی بمیری به نفرین امام حسین(ع) مبتلا و به بیماری استسقاء گرفتار شد، هرچه آب می‌نوشید تشنگی‌اش برطرف نمی‌شد تا اینکه هلاک شد
18 بَجدل بن سُلیم انگشت مبارک امام(ع) را برای در آوردن انگشتر برید مختار او را دستگیر، دست و پاهایش را برید آنقدر در خون غلتید تا هلاک شد
19 اسحاق بن حَیوه حضرمی داوطلبانه بر پیکر امام حسین(ع) تاخت و پیراهن حضرت را به غارت برد با پوشیدن پیراهن اباعبدالله(ع) به مرض پیسی مبتلا شد و موهایش ریخت، توسط مختار دستگیر شد و دستور داد بر بدنش تاختند تا به هلاکت رسید

 





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/8/26 | نویسنده : alamdarbasir
ای معبود من، اگر چنین کنم، پس آن روزهای بسیار که در پرورش من سر کرده‌اند و آن همه سختی که در نگه داریِ من به جان خریده‌اند و آن همه رنج و ناداری که بر خود روا داشته‌اند تا من در آسایش به سر برم، چه خواهد شد؟...
سیدالساجدین امام زین‌العابدین علیه‌السلام فرمودند: خدایا، بر محمد، بنده و فرستاده‌ات، و خاندان پاکش درود فرست و برترین درودها و رحمت و برکات و سلام خود را ویژه‌ی آنان ساز. خدایا، پدر و مادر مرا نیز به بزرگداشت و درود خویش مخصوص گردان. ای مهربان‌ترین مهربانان....

خدایا، هر آزاری که از من به آن دو رسیده، و هر ناپسندی که از من در حقّ ایشان سر زده، و هر حقی از آن دو را که من تباه کرده‌ام، همه را سبب آمرزش گناهان‌شان و بلندی مرتبه‌شان و افزونی حَسَناتشان قرار ده؛ ای آن که بدی‌ها را به چندین برابر نیکی‌ها دگرگون می‌سازی.

خدایا، اگر پدر و مادرم با من به تندی سخن گفتند و رفتار نابجایی کردند، یا حقی از من تباه نمودند و یا در وظیفه‌ی خویش در قبال من کوتاهی ورزیدند، من همه‌ی خطاهای ایشان را بخشیدم و با این کار بزرگ‌شان داشتم. از تو می‌خواهم که آن دو را، به سبب آنچه در حقّ من کرده‌اند، گرفتار نسازی، که من در خیرخواهی ایشان تردید ندارم و نمی‌پذیرم که در خوبی کردن به من درنگ کرده باشند، و دلگیر نیستم که آن دو کارهای مرا عهده‌دار بوده‌اند،زیرا گزاردن حق ایشان بر من واجب‌تر است، و نیکی آن دو با من دیرینه‌تر، و منّت‌شان بر من بیش‌تر از آن که بخواهم آنان را به عدالت قصاص کنم، یا آن کنم که آنان کرده‌اند.
ای معبود من، اگر چنین کنم، پس آن روزهای بسیار که در پرورش من سر کرده‌اند و آن همه سختی که در نگه داریِ من به جان خریده‌اند و آن همه رنج و ناداری که بر خود روا داشته‌اند تا من در آسایش به سر برم، چه خواهد شد؟...

خدایا، چنان کن که پس از هر نماز خود، و در هر زمان دیگری از شب، و در هر ساعتی از روز، به یاد آنان باشم...

خدایا، اگر آمرزش تو پیش از من به ایشان رسیده است، پس آن دو را شفیع من گردان، و اگر آمرزش تو پیش از آن دو به من رسیده است، پس مرا شفیع ایشان کن، تا به لطف و مهربانی تو در خانه‌ی گذشت و بخشش تو و در منزل آمرزش و رحمت تو گردهم آییم، که تو دارای بخشش بزرگ و نعمت فراوان هستی، و تو مهربان‌ترین مهربانانی.

متن حدیث:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ، وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ اخْصُصْهُمْ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ رَحْمَتِکَ وَ بَرَکَاتِکَ وَ سَلَامِکَ. وَ اخْصُصِ اللَّهُمَّ وَالِدَیَّ بِالْکَرَامَةِ لَدَیْکَ، وَ الصَّلَاةِ مِنْکَ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنِی عِلْمَ مَا یَجِبُ لَهُمَا عَلَیَّ إِلْهَاماً، وَ اجْمَعْ لِی عِلْمَ ذَلِکَ کُلِّهِ تَمَاماً، ثُمَّ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تُلْهِمُنِی مِنْهُ، وَ وَفِّقْنِی لِلنُّفُوذِ فِیمَا تُبَصِّرُنِی مِنْ عِلْمِهِ حَتَّى لَا یَفُوتَنِی اسْتِعْمَالُ شَیْ‏ءٍ عَلَّمْتَنِیهِ، وَ لَا تَثْقُلَ أَرْکَانِی عَنِ الْحَفُوفِ فِیمَا أَلْهَمْتَنِیهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ کَمَا شَرَّفْتَنَا بِهِ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، کَمَا أَوْجَبْتَ لَنَا الْحَقَّ عَلَى الْخَلْقِ بِسَبَبِهِ. اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَهَابُهُمَا هَیْبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِی لِوَالِدَیَّ وَ بِرِّی بِهِمَا أَقَرَّ لِعَیْنِی مِنْ رَقْدَةِ الْوَسْنَانِ، وَ أَثْلَجَ لِصَدْرِی مِنْ شَرْبَةِ الظَّمْآنِ حَتَّى أُوثِرَ عَلَى هَوَایَ هَوَاهُمَا، وَ أُقَدِّمَ عَلَى رِضَایَ رِضَاهُمَا وَ أَسْتَکْثِرَ بِرَّهُمَا بِی وَ إِنْ قَلَّ، وَ أَسْتَقِلَّ بِرِّی بِهِمَا وَ إِنْ کَثُرَ. اللَّهُمَّ خَفِّضْ لَهُمَا صَوْتِی، وَ أَطِبْ لَهُمَا کَلَامِی، وَ أَلِنْ لَهُمَا عَرِیکَتِی، وَ اعْطِفْ عَلَیْهِمَا قَلْبِی، وَ صَیِّرْنِی بِهِمَا رَفِیقاً، وَ عَلَیْهِمَا شَفِیقاً...

«صحیفه سجادیه، دعای 24»

 





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/8/26 | نویسنده : alamdarbasir
معمولا شایعات زیادی پشت سر مداح ها است. اینکه درآمدشان از مداحی کردن آنقدرها هست که نیازی به کاری غیر از مداحی ندارند.اگر برخی مداحان دریافت وجوه سنگین برای مداحی را رد نمی کننددر عوض نمونه های زیادی در سراسر کشور وجود داردند که به این کار عشق دارند.

 به گزارش علمدار بصیر به نقل از حاشیه - معمولا شایعات زیادی پشت سر مداح ها است. اینکه درآمدشان از مداحی کردن آنقدرها هست که برای کسب درآمد نیازی به کاری غیر از مداحی ندارند. قضاوتی که نه می توان آن را تایید کرد و نه تکذیب. اگر برخی مداحان دریافت وجوه سنگین برای روضه خوانی و مداحی را رد نمی کنند در عوض نمونه های زیادی در سراسر کشور وجود داردند که به این کار عشق دارند و برایشان اصل نوکری مهم است به هر حال. مداح ها، جدای از وقتی که برای مجالس شان می گذارند، خارج از فضای حسینیه و هیئت، هر کدام برای خودشان کسب و کار دارند، کسب و کارهایی که در این گزارش به آنها پرداخته ایم.
 
1- منصور ارضی
 
مشغول چه کاری است: در بازار پارچه فروش ها حجره دارد
 
منصور ارضی که سال ها است بسیاری از عزاداران با صدای او عجین شده اند علاوه بر اینکه مداح و روضه خوان صنف لباس فروش هاست، در کسب و کار هم اهل همین صنف است. در بازار پارچه فروش ها حجره دارد و اینطور که شنیده می شود، ابوالفضل بختیاری (داماش) که او هم از مداحان کشور است، علاوه بر کارهای خودش، کمک دست پدرزن در این کار هم هست.
 
منصور ارضی بی تردید سیاسی ترین مداح کشور است و پامنبری هایش کمتر جلسه ای را به خاطر دارند که «حاجی» وسط روضه، گریزی هم به اتفاقات سیاسی کشور نزده باشد. اظهارات تند او علیه دولت خاتمی در طول هشت سال دولت اصلاحات، حمله به قالیباف و تشبیه او به عمر سعد، حملات تند او به اطرافیان محمود احمدی نژاد، طلب مرگ برای چهره های سیاسی (که اجالتا هاشمی رفسنجانی آخرین شان بوده) از جمله اظهارات جنجال برانگیز این مداح سرشناس کشور در طول سال های روضه خوانی اش بوده است.

2- سعید حدادیان
 

مشغول چه کاری است: در دانشگاه مشغول است
 
سیاسی ترین مداح کشور (طبعا پس از منصور ارضی) در یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور مشغول به کار است. سعید حدادیان که به اظهارنظرهای بعضا تند و سیاسی در جلسات روضه خوانی اش شهره است، خارج از حسینه و هیئت، در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران کار می کند و البته در همین دانشگاه هم برخی دروس مرتبط با معارف را تدریس می کند.
 
حدادیان معمولا به خاطر اظهارنظرهای خاص خود پای ثابت رسانه های سیاسی است و در دولت محمود احمدی نژاد و با شکایت رحیم مشایی و دولت دهم، پایش به دادگاه هم باز شد. دولتی که البته از اظهارنظرها و موضع گیری های سیاسی مداح ها به ویژه سعید حدادیان و منصور ارضی بیشترین استفاده را در ایام انتخابات برد و نهایتا کارشان به جایی رسید که این مداح، مشایی را عورت احمدی نژاد توصیف کرد.

3- محمود کریمی
 

مشغول چه کاری است: سفال و بازار سنگ
 
چهره شماره یک این روزهای هیئت های مذهبی، یکی از چهره های بازار سنگ هم هست. محمود کریمی که خودش می گوید «از خردسالی روی پای مرحوم کافی نشسته و روضه خوانده» در هیئت محمد طاهری و در کنار این مداح مشهور تهران معروف شد.
 
اولین مداحی ها با سبک «دو نفره» را هم تقریبا همین دو مداح در یکی از مجالس محمد طاهری باب کردند، سبکی که حالا اکثر جلسات مذهبی را درنوردیده و بچه هیئتی ها و البته آنهایی که شاید فقط محرم ها پایشان به هیئت ها باز می شود با مدل های دیگرش کمتر حال می کنند، سبک و سیاق دو نفره ای که بعدها توسط دیگر مداحان نوظهور تقلید شد و نهایتا «حوسین حوسین» معروف (حسین حسین سابق!) را به وجود آورد، رویه ای که انتقادب رخی مراجع تقلید را هم به دنبال داشته است.
 
از اینها که بگذریم، کریمی گویا در بازار سنگ مشغولیت دارد و خودش هم گفته «در کار سفال هستم، تولید سفال و آجر». محمود کریمی پیش از اینکه در مداحی چهره شود، بنایی و نجاری و کارگری را هم تجربه کرده است.
 
حالا اما «حاج محمود» در میان جوانان زیادی محبوب است و چهره های سرشناس سیاسی هم پامنبری هایش هستند. او نیز از بزرگانی است که کسب درآمد مداحان از مداحی را شایعه محض می داند.

4- عبدالرضا هلالی
 

مشغول چه کاری است: تجارت چوب
 
از وقتی که رضا هلالی شیوه ای جدید در سینه زنی را باب کرد و حاج منصور ارضی از او تعریف کرد شاید ده سالی می گذرد. رضا هلالی از پرحاشیه ترین مداحان است و البته بخشی از حاشیه هایش را باید پای خصلت های «مردم و جماعتی» نوشت که از سرک کشیدن به زندگی خصوصی خلق الله لذت می برند که گویی این کار، کسب و کارشان است. فرقی هم نمی کند طرف بازیگر سینما و تلویزیون باشد یا خواننده و مداح.
 
هلالی هم چند سال پیش، چوب همین جماعت را خورد و آنچه در حریم خصوصی اش گذشته بود، سر از یک گوشی موبایل و نهایتا شبکه بلوتوث درآورد. هلالی که رشته حقوق را در مقطع کاردانی دنبال می کرد مثل بسیاری از هم صنفانش در عرصه مداحی، درس را نیمه تمام گذاشت و بیشتر وقتش را به مداحی اختصاص داد. بعدها و با چهره شدن در این عرصه، کمی اوضاعش بهتر شدو حالا هم در حوالی میدان گمرک به تجارت چوب در حجره شخصی اش مشغول است. گویا در این تجارت با حیدر توکل از دیگر مداحان تهران شریک است و با هم در کار خرید و فروش چوب مشغول هستند.

5- جواد مقدم
 

مشغول چه کاری است: تذهیب
 
جواد مقدم از نسل جدید مداحانی است که به خاطر استفاده از سبک و خواندن آهنگ هایی عجیب و غریب به سرعت چهره شد. وقتی می گوییم «آهنگ های عجیب و غریب» درباره زمانی صحبت می کنیم که گوش خلق الله به این مدل خواندن های امروزی عادت نکرده بود و حساسیتش به چنین بدعت هایی را از دست نداده بود.
 
آهنگ ها و سبک هایی که باعث شد پای «بزرگترها» و به قول قدیمی ها «پیرغلامان» از هیئت ها بریده شود و جای آنها را جوانانی پر کنند که با سبک های «پاپ گونه» بیشتر حال می کنند و در تمام طول عزاداری و سینه زنی لحظه ای هم یک جا بند نمی شوند و دائم هروله می کنند.
 
جواد مقدم که برخی طرفدارانش او را مداح – هنرمند توصیف می کنند، خارج از هیئت هم به کار هنر مشغول است. او از معدود مداحان تحصیلکرده است و در دانشگاه آزاد، «هنر» خوانده. الان هم به کار تهذیب مشغول است و کارگاهی هم برای همین کار دارد. مقدم گاهی اوقات، کارهای تهذیبش را در برخی نمایشگاه ها به نمایش می گذارد و در کسب و کار با محصولات هنری اش هم مثل مداحی اش جدی است.

6- حسین سازور
 

مشغول چه کاری است: ساخت و ساز
 
حسین سازور از شاگردان منصور ارضی و از مداحان قدیمی کشور است. محمود کریمی، دیگر مداح سرشناس کشور در یکی از مصاحبه هایش در پاسخ به شایعه دریافت مبالغ نجومی از سوی برخی مداحان سرشناس، این موضوعرا شایعه خواندو گفت هر کدام از مداح ها برای خودشان کسب و کار دارند. او برای مثال به محمد طاهری اشاره کرد که دفتر فرهنگی دارد و البته از حسین سازور هم نام برد و گفت در کار «ساخت و ساز» است.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir
در روایات و کتب اهل شیعه و سنی آمده است که بعد از شهادت سالار شهیدان کربلا 11 اتفاق باورنکردنی رخ داده که در نوع خود معجزات شهادت امام حسین(ع) محسوب می شود.

به گزارش علمدار بصیر: معتبرترین کتابها، احادیث و روایات معجزاتی را از سالار شهیدان کربلا منعکس کرده اند تا حجت بر آنانیکه راه انکار را بر واقعه کربلا پیش گرفته اند به یقین تاریخی ترین حادثه عالم خلقت پی ببرند. معجزاتی که حتی در کتاب اهل سنت هم به آن اشاره شده است.
 
1. برخورد ستارگان آسمان با یکدیگر
 
عن عیسى بن الحارث الکندی می گوید: هنگامی حسین بن على (علیه السلام) را شهید کردند، تا هفت روز ، هر گاه که نماز عصر را می خواندیم می دیدیم آفتابی که بر دیوارهاى خانه ها می تابید به قدری قرمز بود که گویا چادر های سرخ است که بر آن  کشیده اند ، و می دیدیم که برخی از ستارگان همدیگر را می زدند (با یکدیگر برخورد می کردند).
 
منبع: تهذیب الکمال، المزی، ج 6، ص 432 – 433 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5 ، ص 15 و سیر أعلام النبلاء ، الذهبی ، ج 3 ، ص 312 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 227 .
 
2 . آسمان خون گریه کرد
 
نضره ازدیه گوید: هنگامى که حسین بن علی (علیهما السّلام) شهید شدند، آسمان خون بارید و ما همچنان می دیدیم که تمام اشیاء  و اسباب ما مملو از خون است.
 
همچنین جعفر بن سلیمان، روایت کرده که خاله‏ ام، ام سالم، گفت: بعد از شهادت مولا حسین(ع) بارانی همانند خون بر دیوارها و خانه ها می بارید. به من خبر داند که همین باران خون، در خراسان، شام و کوفه نیز باریده است.
 
منبع: تهذیب الکمال ، المزی ، ج 6 ، ص 433 و سیر أعلام النبلاء ، الذهبی ، ج 3 ، ص 312 ، 313 و الثقات ، ابن حبان ، ج 5 ، ص 487 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 227 – 228 .
 
3 . اشک ریختن آسمان
 
ابن سیرین گفت: آسمان برای هیچ کسی جز یحیی بن زکریا و حسین بن علی (علیهم السلام) گریه نکرده است.
 
منبع: سیر أعلام النبلاء ، الذهبی ، ج 3 ، ص 312 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 225 – 226
 
4 . تاریک شدن دنیا
 
خلف بن خلیفه از پدرش نقل می کند که گفت : زمانی که امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید ، آن قدر آسمان تاریک شد که هنگام ظهر ستاره های آسمان ظاهر شدند ؛ تا جائی که ستاره  جوزا در عصر دیده شده و خاک سرخ از آسمان فرو ریخت.
 
منبع: تهذیب الکمال ، المزی ، ج 6 ، ص 431 – 432  و تهذیب التهذیب ، ابن حجر ، ج 2 ، ص 305 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 226
 
علی بن مسهر از جده اش نقل می کند که می گفت: هنگامی که امام حسین به شهادت رسید من دختری نوجوان بودم، آسمان چند شبانه روز درنگ نمود که گویا لخته خون بود.
 
منبع: تهذیب الکمال ، المزی ، ج 6 ، ص 432 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 226
 
5 . سرخ شدن آسمان
 
علی بن مدرک از پدر بزرگش اسود بن قیس نقل می کند که گفت: پهنه آسمان پس از شهادت امام حسین به مدت شش ماه سرخرنگ شده بود که ما آن را شبیه خون در آسمان مشاهده می کردیم، علی بن محمد مدائنی از وی سؤال کرد: چه نسبتی با اسود داری؟ گفت: او جد مادری من است گفت: به خدا سوگند که او راستگو و امانتداری بزرگ ومیهمان نواز بود.
 
منبع: تهذیب الکمال ، المزی ، ج 6 ، ص 432 و تاریخ الإسلام ، الذهبی ، ج 5 ، ص 15 و سیر أعلام النبلاء ، الذهبی ، ج 3 ، ص 312 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 227 .
 
یزید بن ابی زیاد می گوید: من چهارده ساله بودم که حسین بن علی به شهادت رسید گیاه ورس در بین لشکر به خاکستر تبدیل شد و پهنه آسمان قرمز رنگ شد شتری را لشکریان ذبح کردند آتش از گوشتش زبانه می کشید.
 
منبع: تهذیب الکمال ، المزی ، ج 6 ، ص 434 – 435 و تهذیب التهذیب ، ابن حجر ، ج 2 ، ص 305 و سیر أعلام النبلاء ، الذهبی ، ج 3 ، ص 313 و تاریخ الإسلام ، الذهبی ، ج 5 ، ص 15 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 230.
 
6 . دیوار دار الإماره خون گریه کرد
 
حدثنی أبو یحیى مهدی بن میمون می گوید: هنگامى که سر مبارک امام حسین علیه السلام را در برابر ابن زیاد نهادند، دیدم که از دیوارهاى دارالاماره خون جارى می ‏گشت‏.
 
منبع: تهذیب الکمال ، المزی ، ج 6 ، ص 433 – 434 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 229 .
 
7 . گرفتن خورشید
 
هنگامى که امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، خورشید گرفت و آن قدر تاریک شد که هنگام ظهر ستاره‏هاى آسمان ظاهر گردیدند . از این اتفاق چنین پنداشتم که قیامت برپا شده است!
 
منبع: تهذیب الکمال ، المزی ، ج 6 ، ص 433  و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 228 و تلخیص الحبیر ، ابن حجر ، ج 5 ، ص 84 و السنن الکبرى ، البیهقی ، ج 3 ، ص 337 .
 
8 . جاری شدن خون تازه از زیر سنگ ها
 
ابو بکر بیهقى از معروف روایت کرده که ولید بن عبد الملک از زهرى پرسید سنگ‏هاى بیت المقدس در روز کشته شدن حسین بن على چه حالتى به خود گرفتند ، زهرى‏ گفت : به من خبر دادند که در روز شهادت حسین بن علی هر سنگى را که از زمین بر می داشتند در زیر او خون تازه می دیدند.
 
منبع: تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج 2 ، ص 305 و تهذیب الکمال، المزی ، ج 6 ، ص 434 و  سیر أعلام النبلاء، الذهبی ، ج 3 ، ص 314 و تاریخ الإسلام، الذهبی ، ج 5، ص 16 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 229
 
از ام حیان نقل است که گفت: روز شهادت حسین اسمان سه شبانه روز تاریک شد وهر کس دست به زعفران می زد دستش می سوخت و زیر هر سنگی در بیت المقدس خون دیده می شد.
 
منبع: تهذیب الکمال، المزی ، ج 6، ص 434 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 229
 
9 . خاکستر شدن گیاه ورس (اسپرک)
 
یزید بن ابی زیاد می گوید: من چهارده ساله بودم که حسین بن علی به شهادت رسید گیاه ورس در بین لشکر به خاکستر تبدیل شد .
 
منبع: تهذیب التهذیب ، ابن حجر ، ج 2 ، ص 305 و تهذیب الکمال ، المزی ، ج 6 ، ص 434 – 435 و سیر أعلام النبلاء ، الذهبی ، ج 3 ، ص 313 و تاریخ الإسلام ، الذهبی ، ج 5 ، ص 15 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 230 .
 
ابن عیینه از مادر بزرگ پدری اش نقل می کند که گفت: هنگام شهادت حسین گیاه ورس را دیدم که تبدیل به خاکستر شد و در گوشتها آتش می دیدم.
 
ورس: همان اسپرک است که گیاهى است شبیه به کنجد با برگ هاى سبز رنگ که از رنگ آن براى رنگ کردن لباس ها استفاده می ‏شود و در یمن زیاد می ‏روید و لباس ورسى ، لباس سرخ رنگ را گویند .
 
10. تلخ شدن گوشت شتر غنیمت گرفته شده از امام
 
جمیل بن مره گوید: شترى از لشکرگاه حسین بن علی را در روز شهادت او غارت گرفتند ، و سپس او را نحر کرده و طبخ نمودند ، راوى گوید : گوشت او آن چنان تلخ شد که آنان نتوانستند از آن گوشت استفاده کنند.
 
منبع: تهذیب التهذیب ، ابن حجر ، ج 2 ، ص 306 و تهذیب الکمال ، المزی ، ج 6 ، ص 435 – 436 و تاریخ الإسلام ، الذهبی ، ج 5 ، ص 16 و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج 14 ، ص 231 .
 
11 . دیده شدن آتش درگوشت شتر غنیمت گرفته شده
 
از حمید طحان روایت شده است که در قبیله خزاعه بودم، از جمله چیزهائى که از امام حسین علیه السلام چپاول شده بود و به آن قبیله آورده بودند، یک شتر بود. مردم آن قبیله گفتند: این شتر را نحر کنیم و یا معامله نمائیم ؟ کسى که شتر را آورده بود گفت: می خواهم آن را نحر کنید.
 
منبع: وقال محمد بن عبد الله الحضرمی: حدثنا أحمد بن یحیى الصوفی، قال: حدثنا أبو غسان، قال: حدثنا، أبو نمیر عم الحسن ابن شعیب، عن أبی حمید الطحان، قال: کنت فی خزاعة فجاؤوا بشئ من ترکة الحسین فقیل لهم: ننحر أو نبیع فنقسم ؟ قالوا : انحروا ، قال : فجعل على جفنة فلما وضعت فارت نارا.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir
هیچ کس در ابتدا فکر نمی‌کرد گستاخی عده‌ای بعد از انتخابات به هتک حرمت عاشورای 88 بیانجامد و شاید باز هم عاشوراست که باید نقطه عطف و تاریخ‌ساز باشد.
به گزارش علمدار بصیر به نقل از جهان، عاشورای 88 برای ملت ما تلخ‌تر از همیشه بود چرا که در این روز شعله‌های آتش فتنه که رو به خاموشی بود بار دیگر زبانه کشید ولی این بار این آتش دامنگیر یکی از اعتقادات مقدس مردم شد.

از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و شکل‌گیری برخی تجمع‌های پراکنده در برخی از خیابان‌های تهران معلوم بود که عده‌ای قصد دارند از طریق تحریک افکار عمومی اوضاع را به نفع خود مصادره کنند که البته خط و مشی و مرام این عده برای همه معلوم بود وتقریبا همه مطمئن بودند این عده سر سازگاری با انقلاب ندارند.

اما واقعیتی که در این میان نمی‌توان آن را کتمان کرد این است که هیچ کس در ابتدا فکر نمی‌کرد گستاخی عده‌ای بعد از انتخابات به هتک حرمت عاشورای 88 بیانجامد و شاید باز هم عاشوراست که باید نقطه عطف و تاریخ‌ساز باشد.

بدون شک حرمت شکنی در عاشورای 88 را می‌توان به عنوان شاخصی در نظر گرفت تا چهره نفاق را بدون نقاب مشاهده کرد.

عاشورای 88 برای ملت ما تلخ‌تر از همیشه بود چرا که در این روز شعله‌های آتش فتنه که رو به خاموشی بود بار دیگر زبانه کشید ولی این بار این آتش دامنگیر یکی از اعتقادات مقدس مردم شد.

در عاشورای 88 در حالی که عاشقان امام حسین (ع) در تهران و سایر شهرستان‌ها مشغول سوگواری و عزاداری بودند، فتنه‌گران وابسته به فرقه سبز با اقدام گستاخانه در چند خیابان تهران دست به هتک حرمت عاشورا زدند و بدون توجه به حرمت این روز به مقدسات مردم توهین کردند و اموال عمومی را تخریب کردند.

فتنه‌گران در این روز حتی به پرچم امام حسین (ع) و هیئت‌ها هم رحم نکردند و با حضور در میدان جمهوری شهر تهران به نمازگزاران هیئت رهپویان آل طه سنگ‌ پرانی کردند و آن طور که حجت‌الاسلام جعفر صالحان روحانی این هیئت گفته تقریبا 20 دقیقه قبل از اذان بود که عده‌ای با نمادی سبز از سمت خیابان آزادی به سمت میدان جمهوری سرازیر شدند و در سمت چپ خیابان نواب که شهرداری در آنجا عملیات پیاده سازی هم داشت، سطل‌های آشغال را به آتش کشیدند و دست به سنگ پرانی به سمت نمازگزاران زدند.

آنطور که «صالحان» می‌گوید فتنه‌گران هر قدر که تلاش کردند تا نماز ظهر عاشورا برگزار نشود، این تلاش محقق نشد.

در عاشورای 88 اغتشاش‌گران به صورت سازماندهی شده و بدون حمل هرگونه ادوات مخصوص عزاداران و دسته‌جات عزاداری نمادهای سبز را حمل می‌کردند و در یک ترکیب سازماندهی شده در چند خیابان تهران دست به تجمع زدند.

این جماعت که همگی ادعای طرفداری از موسوی را داشتند، شعارهای ساختارشکنانه سر می‌دادند و از سوی دیگر دست‌های خود را بالای سر گرفته و سوت و کف می‌زدند.

در این روز اغتشاشگران حتی جمعی از کادر نیروی انتظامی را به گروگان گرفته و مضروب کردند اما در نهایت با نزدیک شدن به وقت ظهر و انتشار خبر هتک حرمت روز عاشورا در هیئت‌های مذهبی و مساجد و عزاداران حسینی به خیابان‌های مرکزی تهران آمدند و در خیابان‌های تهران تجمع کردند و در اقدامی خودجوش خرابکاری اغتشاشگران را محکوم کردند.

البته می‌توان وقایع عاشورای سال 88 را از نگاهی دیگر بررسی کرد. عاشورای 88 بار دیگر و بعد از گذشت بیش از 13 قرن و بعد از آنکه غبار فتنه فضای تنفسی را در کشور سخت کرده بود باعث بهبود فضا و فرود آمدن باران ایمان و رحمت شد.

آری؛ نهم دی نقطه عطفی در تاریخ کشور و انقلاب اسلامی ما است و قطعاً هتک حرمت عاشورا نیاز به خلق حماسه‌ای همچون نهم دی داشت.

9 دی را که می‎‎بینم می‎‎فهمیم آن‎چه امام روح‎الله می‎‎گوید «مردم آن‎‎ها را تربیت می‎‎کنند» یعنی چه؟ همان مردمی که 19دی 1356 را با بصیرتشان در تاریخ ثبت کردند دوباره حماسه‎ آفرین می‎‎شوند و بازهم پای بصیرت در میان است و به قول یکی از عزداران عاشورای 88 که در نهم دی گفت می شود 9 تا 19 دی را «دهه بصیرت» نامید.

بی‌تردید فتنه 88، محصول درس نگرفتن از عبرت‌‎های عاشورا بود. کسب مقام به هر قیمت و ترجیح مصالح فردی بر مصالح جامعه - که هر دو حاصل غلبه روحیه دنیاطلبی است - موجب قانون‌شکنی، برنتافتن ساختار‎های قانونی، ایجاد فضای هرج و مرج و تخریب اموال مردم برای تحمیل نظر خود بر حاکمیت و مردم شد و صحنه‎‎های زشت و تکان‌دهنده‎ای را به نمایش گذاشت.

اما آن‎چه موجب هشیاری مردم و فاصله جدی آن‎‎ها از فتنه‌گران شد، هتک‌حرمت عاشورا و ساختارشکنی معدودی از عناصر فتنه‌گر در روز عاشورا بود که این واقعیت را فراروی مردم نهاد که فتنه‌گران، ‌مبنا و منشأ انقلاب را نشانه گرفته‌اند و بر آنند تا با زیر پا نهادن مقدسات و استفاده ابزاری از نام سیدالشهداء، اهداف باطل خود را بر کرسی بنشانند.

اما در این میان آن‎چه بیشتر مایه تأسف بود غلتیدن برخی خواص جامعه به دامن فتنه‌گران بودکه با وجود هشدار‎های مکرر رهبر انقلاب از عبرت‎های عاشورا غافل شدند و باز هم از مرزبندی با جریان فتنه طفره رفتند و نتوانستند به هنگام و درست تصمیم بگیرند.

اما بالاخره مردم تصمیم خود را با بصیرت گرفتند و تنها دو روز پس از ساختارشکنی‌‎های فتنه‌گران در روز عاشورا، با عبرت‌آموزی از عاشورا، به صحنه آمدند و در روز نهم دی‌ماه، طومار فتنه را بار دیگر در هم پیچیدند؛ اگر عاشورا حاصل دنیاطلبی خواص و گرفتاری آن‎‎ها در چرب و شیرین زندگی و در نهایت بی‌بصیرتی و عدم تصمیم‌گیری درست و بهنگام آن‎‎ها بود، اما روشنگری‌‎های رهبر فرزانه انقلاب در دوران ما موجب شد که بی‌بصیرتی برخی خواص موجب گمراهی مردم نشود و چراغی که رهبری فراروی مردم برافروختند راه عبرت‌آموزی از عاشورا را به جامعه نمایاند و حماسه نهم دی 88 را آفرید.

اما آن‎چه می‎تواند برای خواص جامعه عبرت‌آموز باشد این واقعیت است که سنت الهی تغییرناپذیر است. اگر نسبت به عوامل عاشورای 60 حساس نباشیم و احیای این عوامل در فتنه 88 را جدی نگیریم، تکرار فتنه اجتناب‌ناپذیر است.

فتنه 88 که قطعا یک حرکت برنامه‌ریزی شده بود و در دل آن اهداف بزرگی همچون براندازی نظام را داشت، به پیروزی نمی‌رسید مگر با استفاده از حربه مذهب علیه مذهب که البته به کارگیری این حربه توسط فتنه‌گران ناموفق بود.

فتنه‌گران برای دستیابی به اهداف خود به اینجا رسیده بوند که از مذهب علیه مذهب استفاده کنند که البته رفتارهای این‌چنینی در سال‌های اول انقلاب از سوی افرادی مثل مسعود رجوی نیز مشاهده می‌شد.

اما نکته جالب در مورد وقایع این روز این است که موسوی حرمت‌شکنان عاشورا را مردان خداجو نامید و حتی مهدی کروبی نیز در حمایت از این عده بیانیه صادر کرد و این حرکت از سوی این دو عنصر سبب شد که سقوط آنها مسیر تندتری را طی کند چرا که موسوی و کروبی در واقع با این اقدام خود داشته‌های ملت و سرمایه‌های عظیم این کشور را مورد هدف قرار دادند.

موسوی و کروبی از این نکته غافل بودند که به سراغ عاشورا آمدن و این روز را برای فتنه‌انگیزی و آشوب طلبی مدنظر قرار دادن موجب می‌شود که بیش از پیش در سراشیبی سقوط قرار بگیرند و مردم نیز بیش از گذشته از آنها اعلام انزجار کنند.

البته حرمت شکنی عاشورا نشان داد که نظام باید برخورد جدی و قوی با عناصر فتنه‌گر کند چرا که مردم این مسئله را برنمی‌تابند که عده‌ای به امام حسین (ع) در روزی که متعلق به ایشان است، حرمت شکنی کنند.

موسوی وکروبی و دیگر حامیان جریان فتنه ضمن اینکه هتک حرمت عاشورا را محکوم نکردند باید می‌دانستند که در مقابل خون شهدا ایستادند و در واقع با این حرکت‌شان به تمام داشته‌های ملت پشت کردند.

یکی از عزادارانی که خود شاهد بی‌حرمتی‌های عاشورای 88 بود می‌گفت: عده‎ای که دشمن دین هستند، سعی دارند از هر فرصتی برای ضربه زدن به دین استفاده کنند، چراکه اسلام دژ تسخیرناپذیری را در ایران به‎وجود آورده است، بر این اساس تا زمانی‎که مردم کشور ما از اعتقادات و بنیه دینی برخوردارند، به هیچ‎عنوان کسی نمی‎تواند در آن‎ها نفوذ کند، لذا دشمن به هر شکلی درصدد است تا دیوارهای این دژ مستحکم را در هم ریزد.

وی می‌گفت: مردم ایران ارادت خاصی به امام حسین (علیه‎السلام) دارند و هیچ‎وقت اجازه نمی‎دهند که به امام حسین (علیه‎السلام) جسارت شود، لذا هیچ‎کس نسبت به هتک حرمت امام حسین (علیه‎السلام) ساکت نمی‎نشیند.

 





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir
سفیر آمریکا در تل‌آویو گفت سطح همکاری‌ها با اسرائیل برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، عمیق و مداوم است و ما در مذاکرات ژنو، قدرتی را که تحریم‌ها به ما داده بر باد نخواهیم داد.

به گزارش علمدار بصیر, روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت:

همکاری عمیق آمریکا و اسرائیل هدف: برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران!

سفیر آمریکا در تل‌آویو گفت سطح همکاری‌ها با اسرائیل برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، عمیق و مداوم است و ما در مذاکرات ژنو، قدرتی را که تحریم‌ها به ما داده بر باد نخواهیم داد.دن شاپیرو - که خود یهودی صهیونیست است - ضمن سخنانی در مجمع فدراسیون‌های یهودیان آمریکای شمالی در بیت‌المقدس اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل هدف مشترک و یکسانی در قبال برنامه هسته‌ای ایران دارند و سطح همکاری‌های ما و اسرائیل درباره این هدف مشترک، عمیق و مداوم و موثر بوده است.وی اضافه کرد: ما به همراه کشورهای دیگر قوی‌ترین رژیم تحریم‌ها را به اجرا گذاشته‌ایم و این مساله ایران را به میز مذاکره کشانده است. بنابراین در مذاکرات ژنو قدرتی را که تحریم‌ها به ما داده است، بر باد نخواهیم داد.

شاپیرو گفت: توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است و ما با یک توافق بد موافقت نخواهیم کرد.وی افزود: به علاوه تلاش می‌کنیم در مرحله نخست به توافقی در زمینه یک دوره شش ماهه اولیه دست یابیم که برنامه ایران را متوقف می‌کند و به عقب می‌راند.شاپیرو اظهار داشت: ایران می‌تواند در این مدت به میزان خیلی محدودی از تحریم‌ها رهایی یابد و حال آنکه تحریم‌های نفتی و بانکی به قوت خود باقی خواهد ماند و فشار افزایش خواهد یافت.خاطر نشان می‌شود جان‌کری وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی اعلام کرد: دولت اوباما زمان می‌خواهد تا با ایران در مورد توافقی که از اسرائیل و منافع آمریکا حفاظت کند، مذاکره نماید. ما در این مذاکرات پیشنهاد کرده‌ایم بخش ناچیزی از حدود 45 میلیارد دلار سپرده‌های ایران در حساب‌های بانکی سراسر جهان آزاد شود اما 95 درصد یا بیشتر تحریم‌های اساسی باقی خواهد ماند تا آنها (ایرانی‌ها) بگویند ما برنامه هسته‌ای را در وضعیت فعلی متوقف می‌کنیم و در واقع آن را به عقب‌ برمی‌گردانیم(!)
به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل «مبلغی که از دارایی‌های ایران از مجموع 45 میلیارد دلار آزاد می‌شود، 3 میلیارد دلار است و مقامات آمریکایی پس از سفر به تل‌آویو گفته‌اند اختلاف‌نظرهای آمریکا و اسرائیل ماهیتی تاکتیکی دارد. این مقامات گفته‌اند حتی بعد از توافق با ایران، فشار اقتصادی سر جای خود باقی خواهد ماند».

جان کری پیش از این در امارات نیز گفته بود «آمریکا در مذاکرات با ایران منافع اسرائیل به عنوان متحد اصلی خود را در مرکز اولویت‌ها قرار می‌دهد». او با بی‌صداقتی منحصر به فردی که حاکی از غیرقابل اعتماد بودن مقامات آمریکایی در همین گام اول است مدعی شده بود همه اعضای 1+5 از جمله فرانسه آماده توافق بودند و این ایران بود که توافق نکرد!او همچنین به ان‌بی‌سی گفته است: در ژنو هیچ صحبتی درباره برچیده شدن ساختار تحریم‌ها علیه ایران نشده است و ما این مسیر را به سوی برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم.
جالب اینکه نشریه فرانسوی نوول ابزرواتور با اشاره به بن‌بست مذاکرات هفته گذشته ژنو به نقش کری در این میان پرداخت و نوشت: یک عضو هیئت فرانسوی که در این مذاکرات حضور داشته می‌گوید کسی که مواضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال توافق با ایران داشت نه فابیوس بلکه جان کری بود.

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نیز در گزارشی فاش کرد: جان‌کری پس از توقف مذاکرات ژنو در هفته گذشته نه تنها از فرانسه خشمگین نشد بلکه تصریح کرد دولت آمریکا با بسیاری از نگرانی‌های فرانسه درباره راکتور آب‌سنگین اراک و ذخایر اورانیوم 20 درصد موافق است. اگر فشارهای فرانسه به توافقی سخت‌گیرانه‌تر با ایران در دور بعدی مذاکرات منتهی شود، بسیاری از مقامات آمریکایی از فرانسه راضی خواهند بود.از سوی دیگر سوزان مالونی از محققان مرکز بروکینگز در تحلیلی خاطر نشان می‌کند: توافق موقت با ایران به عنوان یک دستاورد بسیار مهم، ضربه آغازین برای رسیدن به چارچوب پایان بازی است.وی می‌افزاید: با این توافق موقت به نظر می‌رسد غرب توانسته امنیت «اولین گام واقعا معنادار تهران» را مدیریت کند، گامی که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند؛ در ازای «تسهیل قسطی نسبتا جزئی» قدرتی که از طریق تحریم‌های طاقت‌فرسا، انباشته شده است... توافقات چند مرحله‌ای بدون دستیابی به محدودیت‌های غیرقابل بازگشت در توافق هسته‌ای ایران، فشار اندکی علیه تهران را آزاد می‌کنند. اما حسن آن در این است که متعهد شدن به گام ابتدایی، واقعا مقامات ایران را اسیر می‌کند که روند را با بیشترین سرعت ممکن پیش ببرند.

شایان ذکر است در حالی که طرف ایرانی مذاکرات را محرمانه می‌داند و از انتشار جزئیات امتناع می‌کند به گزارش آسوشیتدپرس سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما با افشای ابعاد توافق احتمالی ژنو گفت: این توافق قرار است در دو مرحله اجرا شود. فاز اول این طرح این است که ایران به مدت شش ماه پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کرده و عقب راندن را آغاز کند و آمریکا نیز پیشنهاد لغو تحریم‌های محدود، موقتی و برگشت‌پذیر را بدهد، طوری که «معماری تحریم‌ها» دست نخورده باقی بماند.حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای اخیرا ضمن مقاله‌ای در المانیتور به اقدام مشابه وزیر خارجه فرانسه در افشای مذاکرات ژنو پرداخت و نوشت: او با افشای جزئیات قوانین مذاکره را نقض کرد.محرمانه تلقی شدن مذاکرات برای مخاطبان و رسانه‌های ایرانی و مجلس شورای اسلامی در حالی است که طرف‌های آمریکایی و غربی مداوما رسانه‌ها و پارلمان‌ها را در جریان روند مذاکرات می‌گذارند.

اعتمادسازی یکطرفه ایران موجب سخت‌گیری بیشتر غرب می‌شود

وقتی مشاور آمریکایی آمانو معتقد است مختومه کردن پرونده ایران در آژانس بی‌معناست و ما هم به اعتمادسازی یکطرفه می‌پردازیم و نقشه راهی را امضا می‌کنیم که نقطه پایان ندارد یعنی در نشست بعدی ژنو با سخت‌گیری بیشتر مواجه خواهیم شد.روزنامه جوان با انتشار این تحلیل نوشت: همیشه در مباحث علمی و به ویژه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، یک چماق علیه عده‌ای استفاده می‌شد که شما دنیای سیاست و قوانین آن را نمی‌شناسید و سیاست با موعظه و رفتار اخلاقی بیگانه است و کارکردی از خود نشان نمی‌دهد. در شرایطی که آمریکا و غرب و رژیم صهیونیستی این امر را پنهان نمی‌کنند که اعتقاد و تمایلی به حقوق ایران در هیچ حوزه‌ای ندارند و صرفاً به منافع و دغدغه‌های خود (بخوانید بهانه‌های خود) اصالت دهند و اگر اوباما از خوف صهیونیست‌ها دروغ بگوید و وارونه عمل کند و دولت و مردم ایران را غیر قابل اعتماد!! معرفی کند، تعجب نمی‌کنیم، آنچه مهم است اینکه چه در مذاکرات با 5+1 و چه با مدیر کل آژانس هسته‌ای، رفتارهای اخلاقی می‌کنیم و حتماً انتظار داریم که این حسن نیت ما، یک شوک به وجدان آنها منتقل کند و بر سر عقل بیایند و همه چیز به نام یک معجزه دیپلماتیک به پایان برسد

هادی محمدی در این تحلیل می‌افزاید: اینکه ما روندهای مذاکراتی آژانس را از روند مذاکرات 5+1 جدا کنیم با هیچ منطقی سازگار نیست و اینکه ما فقط به تعهدات پادمان و فراتر از پادمان عمل کنیم و آژانس حتی از مساعدت در خرید میله‌های سوخت راکتور تهران استنکاف کند، این سؤال برای تمام اذهان پیگیر در مسئله هسته‌ای به وجود می‌آید که همه این اعتمادسازی‌ها که بدون ما به‌ازا و صرفاً از سوی ایران به عمل می‌آید و هیچ مکانیزم تعهدسازی برای طرف مقابل هم بر آن حاکم نیست، کدام نتیجه را تولید می‌کند. مهم‌تر اینکه در نقشه راه امضا شده با آژانس اگر اجازه می‌دهیم که به لحاظ استمرار و تکرار موضوعات اتهامی و ادعایی یا به لحاظ زمان، هیچ سقفی نداشته باشد و تا ابد باید به سؤالات و اتهامات پاسخ داد، چرا نام آن را اعتمادسازی می‌گذاریم و اخلاقاً طرف مقابل را بدهکار می‌کنیم؟

روزنامه جوان با اشاره به اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه تابوی تماس و مذاکره با آمریکا شکسته شده می‌نویسد: در وضعیت فعلی آنها مطمئن‌تر می‌شوند که نیازی به بالا بردن نرخ شما ندارند و شما با ارزان فروشی همه راه‌ها را هموار می‌کنید.در ادامه این تحلیل با طرح این سؤال که آیا توافق با آژانس جاده یکطرفه است؟ می‌خوانیم: این درست است که آمریکا و اروپا و همپیمانان آنها بر اندیشه عداوت با ایران باقی‌اند و راهبرد فشار و مذاکره از روی میز آنها کنار نرفته و این هم درست است که رمق آنها با مشکلات فراوان داخلی و خارجی کاسته شده و گاهی هم با یکدیگر اختلاف دارند. ولی مبنای رفتار غربی‌ها متکی بر قدرت و اعمال قدرت است و موازنه قوا با تکیه بر دیپلماسی صرف و اخلاق‌مداری، شکل نمی‌گیرد و حاصل آن بیشتر به توهم نزدیک است. وقتی ایران به مؤلفه‌های جدید قدرت دست می‌یابد و به پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک یا ژئوپلیتیک دست می‌یابد، آنها مطالبات و محاسبات خود را تغییر می‌دهند و به مسیرهای مطلوب ما نزدیک‌تر می‌شوند.

اپوزیسیون چرا منفی‌بافی می‌کند؟ ایران قدرت پیشرفته منطقه است

یکی از اعضای اپوزیسیون خارج کشور از مخالفان خواست واقعیت اقتدار جمهوری اسلامی را بپذیرند و منفی‌بافی بی‌دلیل نکنند.سام قندچی با تصریح بر اینکه برداشت اپوزیسیون از ایران غلط است، نوشت: ایران اکنون یکی از قدرت‌های اصلی منطقه خاورمیانه ]غرب آسیا[ می‌باشد. اما متأسفانه هنوز اپوزیسیون، به ایران، به عنوان کشوری مفلوک نظیر سوازیلند نگاه می‌کند. مثلاً اگر در خیابانی در تهران آب راه می‌افتد، گفته می‌شود که وقتی نمی‌توانند راه آب خود را درست کنند چرا روی انرژی هسته‌ای کار می‌کنند. مگر خیابانها در آمریکا دستخوش سیل نمی‌شوند یا فقر در محله‌های فقیرنشین نیویورک بدتر از اینها را دامن نمی‌زند؟ یا اینکه گفته می‌شود چرا دولت ایران مؤسسات غیر دولتی در کشورهای دیگر راه می‌اندازد. مگر قدرت‌های منطقه‌ای یا جهانی چنین نمی‌کنند؟ آمریکا از مؤسسات غیرانتفاعی در کشورهای دوردست حمایت می‌کند. عربستان حتی در آمریکا مؤسسات غیر انتفاعی سنی مذهب راه می‌اندازد. منظورم تأیید یا محکوم کردن مؤسساتی نیست که قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی راه می‌اندازند و منظورم تأیید یا رد توسعه انرژی هسته‌ای هم نیست، بلکه هدف نشان دادن این واقعیت است که ایران قدرت منطقه‌ای است و لازم نیست به خاطر اپوزیسیون بودن این واقعیت‌ها را نفی کنیم.

وی در این تحلیل که از سوی بالاترین منتشر شده، ادامه می‌دهد؛ اپوزیسیون باید بپذیرد که ایران اکنون قدرت منطقه‌ای است و برای خواستن دموکراسی لازم نیست کشور را مفلوک فرض کنیم و فکر کنیم که بهترین توان صنعتی ما ساختن لولهنگ است. ایران سالهاست که تولیدات صنعتی پیشرفته دارد و قدرت عمده منطقه است. باید بپذیریم تضعیف قدرت ایران و تجزیه کشور راه تعالی نیست. ما باید برای واقعیت قدرت ایران برنامه‌ریزی کنیم و نه در نفی آن.

سوزاندن برگ‌های برنده پیش از مذاکره!

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارش اخیر خود اعلام کرد ایران از زمان روی کار آمدن دولت جدید افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را که پیش از آن سریعا درحال گسترش بود متوقف کرده است.این گزارش تأکید می‌کند: ایران در سه ماه گذشته تنها 4 سانتریفیوژ نسل اول در نیروگاه نطنز نصب کرده و تعداد کلی آن را به 15240 رسانده است. این در حالی است که در دوره سه ماه آخر دولت قبلی ایران 1800 سانتریفیوژ نصب کرده بود که البته همه آنها کار نمی‌کردند.

 از ماه آگوست تاکنون تعداد سانتریفیوژها در فردو ثابت مانده است.این گزارش در محافل رسانه‌ای به عنوان تعلیق بی‌صدا! ارزیابی شده و این در حالی است که اولا اطلاع‌رسانی در این زمینه نسبت به افکارعمومی صورت نگرفته و ثانیا بانیان این کار آن قدر عجله داشته‌اند که حتی صبر نکرده‌اند مذاکرات با گروه 1+5 یا آژانس برقرار شود و چنین تعلیق چشمگیری دست کم در ازای دریافت امتیازاتی باشد که دولت و وزارت خارجه در پی آن هستند. در حقیقت بخشی از تعلیق‌هایی که تصور می‌شد قرار است پس از توافق‌ها و مذاکرات و دریافت امتیاز متقابل اتفاق بیفتد و برگ برنده ایران در مذاکرات باشد،  پیشاپیش صورت گرفته و طرف غربی را به جای منت‌دار کردن گستاخ‌تر کرده است. این رویکرد ناشیانه برخلاف ادعای محافلی است که خود را خیلی دیپلمات‌ و کارکشته این امور معرفی می‌کنند.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir
امام سجاد علیه السلام به ابوحمزه ثمالی فرمودند: برای مرد همین عیب بس که عیبی که در دیگران می‌بیند در خویش نبیند یا بی جهت همنشین خود را آزار دهد و یا از کاری که خود توان ترکش را ندارد دیگری را نهی کند.
ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند که امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: به راستی پاداش نیکوکاری (به خویشان و عموم مردم) سریع تر از هر کار خیری داده می‌شود و کیفر ستمکاری زودتر از هرکاری به انسان می‌رسد.
و برای مرد همین عیب بس که عیبی که در دیگران می‌بیند در خویش نبیند یا بی جهت همنشین خود را آزار دهد و یا از کاری که خود توان ترکش را ندارد دیگری را نهی کند.

متن حدیث:

عن ابی حمزه عن علی بن الحسین علیه السلام:
 ان اسرع الخیر ثوابا البر و اسرع الشر عقوبة البغی و کفی بالمرء عیبا ان ینظر فی عیوب غیره ما یعمی علیه من عیب نفسه ان یوذی جلیسه بما لا یعنیه او ینهی الناس عما لا یستطیع ترکه.

«اصول کافی،جلد3، صفحه200»




تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/8/25 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون