سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
جولان سفیران در استان باید پاسخ داده شود/ خاورستان پیگیری می کند:
آمدن دیپلمات های خارجی برای استان خراسان جنوبی حائز اهمیت است ولی اینکه چگونه باعث شویم تا حرمت و اخلاص این مردم شکسته نشود مهم است.

 میزبانی مردم خراسان جنوبی همیشه زبان زد مسئولان و مدیران بوده و هست ولی متأسفانه برخی ها از این میزبانی و شاید اخلاص این مردم کمال استفاده را می برند و مسئولان بدون هیچ توجهی از کنار آن می گذرند.

 

آمدن دیپلمات های خارجی برای استان خراسان جنوبی حائز اهمیت است ولی اینکه چگونه باعث شویم تا حرمت و اخلاص این مردم شکسته نشود مهم است.

 

سفر سفیر سوئیس به عنوان اولین دیپلمات خارجی در بیرجند نه تنها هیچ گونه اثری برای استان نداشت بلکه با حضورش در امور حکومتی ما نیز دخالت کرد.

 

با آمدن وی اغلب مسئولان استان جلساتی با وی داشتند و در نهایت با گفتن این جملات که" برای ارتباط با کشور من، باید با آمریکا توافق خوبی داشته باشید و بنده در ایام چیدن زعفران دوباره به استان خراسان جنوبی سفر خواهم کرد،" اولین توهینی بود که نثار کشور ایران و مردم با اخلاص خراسان جنوبی شد و این چیزی نبود جز ساده گیر آوردن مسئولان استان.

 

متأسفانه اینکه چرا مسئولان در قبال این سخنان حرفی به میان نیاوردند و کام از کام سخن نگفتند سوالی است که باید از خودشان پرسید! اما آنچه باید گفت این است که آیا سفرای زحمتکش ما در دیگر کشورها می‌توانند در خصوص مسائل اینچنینی دخالت کنند یا خیر؟

 

با سفر سفیر سوئیس به استان همه خوشحال بودند اما غافل از اینکه آمد و نقش خود را به خوبی و در راهی که خودش خواست ایفا کرد و رفت.

 

دومین توهینی که در عرض چند ماه به کشور ایران و مسئولان استان وارد شد سخنان سفیر افغانستان بود که تنها در این باب مدیر گمرک استان در گوشه ای به نقد آن برخواست.

سفیر افغانستان در همه ی جلساتی که با مسئولان و نخبگان و دانشگاهیان استان برگزار کرد بلا استثنا این جمله خود را مرتب تکرار کرد و آن این بود:" به دلیل اینکه کالاهای بی کیفیت و همچنین قاچاق از مرزهای ایران وارد افغانستان می شود باعث شده است تا بازارچه ها بسته شوند."

 

با اینکه بارها و بارها این جمله بیان شد ولی هیچ کدام از مدیران استان در قبال این حرف موضع گیری نکرند و ساده از کنار آن گذشتند.

 

اما باید گفت، تا جایی که ما یادمان است کالاهای قاچاق ازافغانستان وارد بازار ایران می شد نه از ایران به بازار افغانستان.

کشور افغانستان در سال جاری چندین بار از جمله در تاریخ 93/10/11 با بستن مرز باعث شد تا 200 کامیون حامل سوخت کشور در پشت مرزها معطل و منتظر تصمیمات مقامات کشور افغانستان شوند که البته در این خصوص نیز هیچ یک از مسئولان کشوری موضعگیری نکردند که نکردند.

شرح کامل خبر را در اینجا بخوانید .

جای این سوال باقی است که آیا محصولات تولیدی کشور ایران واقعا بی کیفیت است و مردم ایران اکنون نقش قاچاقچی را بازی می کنند؟ که پاسخ این سوال را نیز باید مسئولان جواب دهند البته اگر می شنوند.

 

بدون تردید کشور ایران از جمله کشورهایی است که اگر عهدی و توافقی را منعقد کند طبق آن عمل می کند و البته در این راستا کوتاهی برخی افراد را نمی توان به مخدوش کردن عهد نسبت داد ولی آنچه در جهان مطرح می باشد و همیشه نیز اینگونه بوده است اینکه ایران در قبال همه ی کارشکنی های دشمنان محکم بر عهدش استوار است.

 

در این بین استان خراسان جنوبی نیز که دارای مردم ساده دلی است و بعضا از همین ویژگی استفاده های سوئی شده است 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغاستان دارد که در این میان با چهار بازارچه مرزی امورات مرزنشینان استان تعمین می شود ولی متأسفانه با بسته شدن سه بازراچه توسط مقامات کشور همسایه این امورات مختل گردیده که بارها از طریق صدا و سیما شاهد آن بوده ایم.

 

سفیر افغانستان با بیان اینکه " برخی از مقامات کشورم این اعتقاد را دارند که از این مرزها کالای بی کیفیت و قاچاق وارد می شود " مُهری را بر ادعای بسته بودن مرزها گذاشت ولی در این خصوص مسئولان استان نه تنها متوجه نشدند بلکه واکنشی نیز در جواب آن ارائه نکردند.

 

اینکه فردی بیاید و در امورات کشور عزیزمان دخالت کند جای هیچگونه بخششی را نمی گذارد مگر اینکه از گفته ی خود پشیمان شود.

پاسخ های مسئولین در این زمینه نیز می تواند نقطه ی عطفی باشد برای به اوج رسیدن کشور و به خصوص استان خراسان جنوبی.

سایت خاورستان این آمادگی دارد که پاسخ های مسئولین استان را در این رابطه جویا شود.

امیدواریم استان خراسان جنوبی به محل جولان برخی افراد تبدیل نشود که بخواهند از این استان خود را مطرح کنند که جز میسر نخواهد شد جز با هوشیاری و تیزبینی مسئولان زحمتکش استان که تا اکنون از انجام آن دریغ نکردند.

انتهای پیام/ط





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 93/12/26 | نویسنده : alamdarbasir
"م.ه" دکترترین دکتر سال 93 دکتر سلام شد
مهدی هاشمی رفسنجایی طبق رأی مردم به عنوان دکترترین دکتر سال 93 انتخاب شد.

قسمت 70 دکتر سلام کاری از خبرگزاری دانشجو به طور ویژه دکتر ترین دکتر سال 93 را معرفی کرد.

1- م. ه با 26 درصد آرا

 

2 - علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد با  22 درصد آرا نفر دوم

3 - معصومه ابتکار با  16 درصد آرا نفر سوم

4 - محمد باقر نوبخت معاون دکتر روحانی با 13 درصد آرا نفر چهارم

5 - زنگنه وزیر نفت و محمود احمدی نژاد با 6 درصد آرا نفرات مشترک پنجم.

6 - محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور دولت دهم با 4 درصد نفر ششم

7 - حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد با 1 درصد نفر هفتم.

خبرگزاری دانشجو

تصاویر بیشتر برای مطلب: 
"م.ه" دکترترین دکتر سال 93 دکتر سلام شد
"م.ه" دکترترین دکتر سال 93 دکتر سلام شد
"م.ه" دکترترین دکتر سال 93 دکتر سلام شد
"م.ه" دکترترین دکتر سال 93 دکتر سلام شد
"م.ه" دکترترین دکتر سال 93 دکتر سلام شد
"م.ه" دکترترین دکتر سال 93 دکتر سلام شد
"م.ه" دکترترین دکتر سال 93 دکتر سلام شد

نظر شما

modir3
ایمیل شما جهت ارتباط بوده و نمایش داده نمی شود.




تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 93/12/25 | نویسنده : alamdarbasir
نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه با بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت که سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا به نتیجه موردنظر خود رسیده و او پاسخ مثبتی از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات گرفته است.

 نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آمریکا گفته بود که مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک، با ایران در باره برنامه هسته‌ای این کشور، "راه ایران برای دستیابی به بمب اتمی" را هموار می‌‎کند.

وی گفته بود که حتی اگر اسرائیل مجبور شود به تنهایی بایستد، به تنهایی خواهد ایستاد. اما می دانم که آمریکا در کنار اسرائیل خواهد ایستاد و از اسرائیل حمایت خواهد کرد.

نتانیاهو ادامه داد: یک سال است که می گویند توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است. خب! این این توافق یک توافق خیلی بد است و بهتر است که سر نگیرد؛ می گویند که دانش هسته ای را نمی توان از ایران گرفت، اما بدون تجهیزات و تأسیسات که نمی تواند کاری بکند.

وی گفته بود که قبل از رفع تحریم ها باید ایران سه کار بکند: اول تهاجم به همسایگان خود را متوقف کند، دوم از تروریسم در دنیا حمایت نکند، سوم باید تهدید به نابودی اسرائیل را متوقف کند.

نخست وزیر انگلیس مدعی شد: اگر کسی فکر می کند با توافق با ایران می تواند مشکل را به تأخیر بیندازد، بهتر است تجدید نظر کند. چون در آن هنگام، با ایرانی خطرناک تر مواجه خواهیم بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به این سخنان گفت "این سخنرانی هیچ حرف تازه‌ای نداشت و نخست‌وزیر اسرائیل هیچ راه جایگزین عملی ارائه نکرد."

اما نتانیاهو بلافاصله در بازگشت به کشورش به انتقاد مقام‌های آمریکایی پاسخ داد و گفت در سخنانش در کنگره، "راه حل جایگزین عملی" ارائه داده است.

 

**هاشمی:دلواپسان با نتانیاهو هم‌نوا شده‌اند

اما بعد از این اظهار نظر نتانیاهو ،آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی عجیب در همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای در تالار وزارت کشور به بحث مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5 اشاره کرد و اظهار داشت: در مهمترین پروژه دولت که تیم مذاکره کننده است و مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارد، خودشان هم تکرار می‌کنند که با برنامه رهبری کار را پیش می‌برند اما این دلواپسان چه بر سرشان می‌آورند و با نتانیاهو هم‌نوا شده‌اند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا ادامه داد: او آنجا رفته و اوباما را تحریک می‌کند و اینجا هم دلواپسان می‌گویند که ما اسرار را می‌گوییم؛ نمی‌دانیم این چه سری است؛ آنها هم از شیطان هستند و از آن طرف دارند کار می‌کنند اما در حال حاضر نزدیک به نتیجه رسیده‌ایم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: زمانی که تیم مذاکره کننده باز می‌گردد به جای استقبال از آنها دلواپسان چیزهایی می‌گویند که نباید بگویند.

وی با اشاره به انتقادات مجلس از تیم مذاکره کننده ادامه داد: تریبون مجلس باز است و هر چه می‌خواهند می‌گویند و برخی هم این دروغ‌ها را باور می‌کنند و اینها مزاحمت است.

**نتانیاهو:من مانعی بر سر توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک نیستم

بعد از اظهار نظر عجیب هاشمی رفسنجانی،بنیامین نتانیاهو  نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه با بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت که سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا به نتیجه موردنظر خود رسیده و او پاسخ مثبتی از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات گرفته است.

نتانیاهو گفت که او مانعی بر سر توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک نیست و مانع، رفتار ستیزه‌جویانه حکومت ایران است.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود "فکر می کنم منافع هیچ کشوری به اندازه اسرائیل به حل و فصل مسالمت‌آمیز این مساله وابستگی نداشته باشد."

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: قدرت‌های جهانی نباید به طور خودکار محدودیت‌های وضع شده علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را تا زمانی که رفتار ستیزه‌جویانه حکومت ایران به مقدار قابل توجهی تغییر کند، بردارند.

نتانیاهو گفت: "هیچ کشوری مانند اسرائیل به دنبال حل مسالمت‌آمیز این مساله نیست اما اسرائیل امیدوار است بهترین نتیجه از مذاکرات به دست آید اما برای بدترین وضعیت، آماده است."

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که تنها به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی متکی نخواهد بود.

نتانیاهو مدعی شد که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، آمریکا و بریتانیا برای سال‌ها نمی‌دانستند که ایران در حال گسترش تجهیزات هسته‌ای زیرزمینی بود.

نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرد: زمانی که ایران به سلاح هسته‌ای مجهز شود یا مسیر روشنی برای دسترسی به این سلاح داشته باشد، میزان ستیزه‌جویی این کشور در منطقه و جهان افزایش خواهد یافت و این باعث بروز رقابت تسلیحاتی در منطقه خواهد شد و سایر کشورهای خاورمیانه بلافاصله درصدد آن خواهند بود تا آنها هم به سلاح هسته‌ای دست یابند.

نتانیاهو در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی فارسی ابراز عقیده کرد: که نگرانی اصلی او در مورد توافقی که می‌تواند راه ایران برای رسیدن به بمب اتمی را هموار کند، نگرانی‌ بسیاری از افراد منطقه خاورمیانه نیز است.

به هرصورت اظهارنظر جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر نشان داد که آمریکا و اسرائیل دستشان در یک کاسه است و جای تعجب دارد که افرادی در داخل کشور خام نقشه های دشمن میشوند؛که اگر نگوییم این افراد همدست طرف مقابلمان هستند باید گفت که به راحتی توسط دشمن خام میشوند.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 93/12/16 | نویسنده : alamdarbasir
سرکرده «جبهه النصره» به همراه 3 نفر از اعضای برجسته این گروهک تروریستی در ریف ادلب سوریه از پای درآمدند.

به گزارش علمدار بصیربه نقل از شبکه الجزیره، «ابو همام الشامی» سرکرده گروهک تروریستی تکفیری جبهه النصره پنجشنبه شب در حمله هوایی ائتلاف بین المللی در ریف ادلب کشته شد.

در همین حال، شبکه المیادین خبر داد که تعدادی از اعضای برجسته جبهه النصره از جمله «ابو عمر الکردی» یکی از موسسان جبهه النصره، «ابوالبراء الانصاری» و «ابو مصعب الفلسطینی» دیگر اعضای برجسته این گروهک تروریستی نیز در ریف ادلب کشته شدند.

برخی از منابع خبری نیز گزارش دادند که این چهار سرکرده عضو داعش بر اثر یک انفجار در ریف ادلب کشته شدند.

سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش در پی انتشار این خبر، هرگونه حمله هوایی به ریف ادلب سوریه طی 24 ساعت گذشته را تکذیب کرد.

منبع»فارس

نظر شما

modir3
ایمیل شما جهت ارتباط بوده و نمایش داده نمی شود.




تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه 93/12/14 | نویسنده : alamdarbasir
صبح امروز، همزمان با آغاز هفته احسان و نیکوکاری، زنگ احسان و نیکوکاری در استان خراسان جنوبی و دبستان دخترانه شاهد بیرجند با حضور استاندار و مسئولین استانی به صدا درآمد که دارای حاشیه هایی بود که خواندن آن خالی از لطف نیست.

دیر شروع کردن مراسم که اکنون به یک موضوع پیش پاافتاده برای مدیران تبدیل شده است و دیر آمدن مسئولین استان نیز انگار مد و کلاسی شده است که در بیرجند و کلیه مراسم ها دیده می شود، در این برنامه نیز به چشم خورد.

 

با اینکه بارها و بارها در سایت خاورستان این دیرآمدن ها و معطل گذاشتن دیگران به مسئولان استانی گوشزد شده است ولی متأسفانه همچنان شاهد این موضوعات هستیم.

 

البته باید از مسئولانی که برای وقت دیگران ارزش قائل می شوند و به موقع در جلسات و مراسمات حضور پیدا می کنند نیز تشکر و قدردانی کرد.

 

دیر شروع شدن مراسم باعث شده بود تا خبرنگاران که به موقع آمده بودند با یکدیگر گفت و گو کنند یا در پی مصاحبه با افراد برآیند.

فرماندار بیرجند که نسبت به استاندار زودتر خود را به مراسم رسانده بود و انگار چشم انتظاری وی را می کشید در مقابل درب مدرسه ایستاد و نقش خوشامدگویان را بازی کرد که با آغاز مراسم و نیامدن استاندار وارد محیط مدرسه شد.

 

آغاز جشن نیکوکاری که قرار بود رأس ساعت 7:45 دقیقه آغاز شود به دلیل تشریف نیاوردن برخی ها با 25 دقیقه تأخیر آغاز شد.

زنگ نیکوکاری که انتظار داشتیم در همان ابتدا زده شود ولی تا پایان مراسم خبری از آن نشد که نشد، حال دلیل آن، نبود برخی مسئولین بوده است یا خیر را نمی دانیم.

 

در ابتدای این مراسم دانش آموزان دبستان شاهد که برای این مراسم زحمات زیادی کشیده بودند به زیبایی به قرآن احترام گذاشتند و آیات سوره نبأ توسط دو نفر از عزیزان تلاوت شد.

پس از تلاوت قرآن، سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته و همه به احترام آن قیام کردند و سپس لامعی، مدیرکل آموزش و پرورش به روی سن رفت و در چند جمله به میهمانان خوشامدگویی کرد و اطلاعاتی در خصوص زنگ نیکوکاری ارائه داد.

مشروح سخنان لامعی در اینجا بخوانید.

سپس شعری زیبا توسط دانش آموزان و در شرح حضرت علی(ع) نواخته و خوانده شد که با تقدیر مسئولان و حاضرین روبرو شد.

سخنران بعدی مراسم، رضوی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) بود که در همان ابتدا به مراسم عروسی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و بخشش لباس عروسی دختر پیامبر به یک فقیر اشاره و دانش آموزان را به این طریق به نیکوکاری و بخشش دعوت کرد.

در بین سخنان وی استاندار پس از یک ساعت تأخیر قدم به مراسم گذاشت و مدیرکل کمیته امداد نیز از استاندار تعریف و به یک خاطره از گذشته اشاره کرد و گفت: یک روز گوشی تلفن خود را در خانه جا گذاشتم و پس از برگشتن متوجه شدم که از استانداری 24 مرتبه تماس گرفته شده که پس از تماس با استاندار، ایشان اعلام کرد: هم اکنون در تهران هستم و به دنبال مسائل و مشکلات سازمان شما می باشم و این عمل برای بنده بسیار دلگرم و خوشحال کننده بود.

وی ادامه داد: امیدواریم خداوند کسالت ایشان را برطرف کند تا از حضور وی در مراسمات استفاده کنیم.

 

مشروح سخنان وی را در اینجا بخوانید

 

پس از تمجید رضوی از خدمتگزار نوبت به هدیه های نقدی مسئولان به این جشن بود که با مدیریت بسیار خوب و حساب شده ی مجری برنامه آغاز شد.

نفر اول استاندار خراسان جنوبی بود که ایمانی با کسب اجازه از وی و گرفتن رقم پیشنهادی به سمت مجری رفت و مشخص شد که 50 میلیون تومان از طرف وجه الله خدمتگزار کمک شده است.

سپس مجری به سراغ دیگران رفت و اعلام کرد که ارقامی که خوانده می شود از جیب شخصی مسئولین می باشد و از بودجه دستگاه مربوطه نخواهد بود.

 

نفر دوم فرماندار بیرجند بود و وقتی از وی خواستند رقم پیشنهادی خود را اعلام کند در پاسخ گفت: فرمان 50 میلیون تومان را من از استاندار گرفتم و برای بنده همین بس است و اینگونه بود که جناب منصوری در این امر خیر کمکی به نیازمندان تقدیم نکردند و تنها کسی بود که پس از بردن نام وی دست خیر خود را اینگونه نشان داد.

مجری برنامه که دست خالی منصوری را دید به  سراغ مدیرعاملان بانک های استان رفت تا شاید آن ها کمک چشمگیری را در این خصوص انجام دهند اما با اینکه گفته شده بود مبالغ از جیب شخصی افراد خواهد بود مدیرعاملان با اشخاص بالادستی خود به مشورت برخواستند تا پس از آن مبالغ خود را عنوان کنند.

ساعی مدیرعامل بانک ملی پس از متوجه شدن ماجرا با پیشکسوت قرار دادن نجفی، مدیرعامل بانک کشاورزی، نگاه ها را به سمت وی برد که وی با پرداخت 1 میلیون تومان پاسخگوی حاضران بود.

کاظمی یکی از خیّرین استان و همچنین سردار واعظی فرمانده نیروی انتظامی استان بدون اینکه نامشان برده شود خود مبالغی را هدیه کردند و به اینصورت کاظمی مبلغی بالغ بر 3 میلیون تومان خرید لوازم خانگی را به کارکنان کمیته امداد هدیه داد و سردار نیز مبلغ 500 هزار تومان را به نیازمندان اهدا کرد.

سرانجام ساعی مدیرعامل بانک ملی اعلام کرد که از طرف کمیسیون هماهنگی بانک ها مبلغ 3 میلیون تومان به این جشن اهدا خواهد شد.

نوبت به مدیرعامل بانک صادرات رسید که وی پس از مشورت مبلغ 2 میلیون تومان هدیه، تقدیم این مراسم کرد.

از طرف مدیرعامل بانک ملت نیز مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان به جشن نیکوکاری و کمک به نیازمندان تقدیم شد.

 

نفر بعدی نوفرستی، مدیرکل حج و زیارت استان بود که مورد توجه مجری قرار گرفت.

هنگامی که نوفرستی از گفتن مبلغ امتناع کرد، مجری برنامه به خاطر اینکه وی دست خالی از مراسم بیرون نرود اجازه خواست تا از طرف وی 5 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات را برای کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام کند که مدیرکل حج و زیارت استان در صورت کمک خیّران استان حاضر به قبول کردن سخن کرد.

روحانیون بزرگواری که در مجلس حضور داشتند نیز 1000 عدد مُهر نماز را از طرف سازمان امور مساجد استان، برای دبستان دخترانه شاهد هدیه دادند.

در این بین مجری، مُهرها را با عنوان مُهرهای کربلا نام برد که با پاسخ روحانیون مواجه شد که گفتند مُهرها، کربلایی نخواهد بود و مجری به مُهرهای مشهد راضی شد.

 

کارکنان آموزش و پرورش مبلغ 3 میلیون تومان و همچنین کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)نیز 3 میلیون تومان به این جشن اهدا کردند.

 

در پایان نیز مدیرعامل روزنامه آوا خراسان جنوبی و لامعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان هر کدام 1 میلیون تومان به نیازمندان استان کمک کردند.

پس از اهدای مبالغ توسط مسئولان و خنده های دل‌نشین آن‌ها، نوبت به انداختن پاکت های جشن نیکوکاری در دست دانش آموزان بود که با شلوغی و شور فراوان این کار صورت گرفت و در این بین کادوهای فراوانی و همچنین یک عدد قوطی رب نیز به چشم خورد که توسط عزیزان به صندوق انداخته شد.

در ادامه استاندار خراسان جنوبی از نقاشی های دانش آموزان که از ساعت 7 صبح و در سرما مشغول به کشیدن آن بودند دیدن کرد و به آن ها نمره عالی داد.

و در انتها چند عکس حاشیه ای دیگر

خنده دلنشین دو مسئول

وقتی بخواهی خاص باشی از هر روشی استفاده می کنی

نام جشن " شور نیکوکاری و اکرام فاطمی" بود که بر روی پاکت های دست دانش آموزان همان جشن نیکوکاری درج شده بود.

گزارش از: طالبی خبرنگار سایت خاورستان





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه 93/12/14 | نویسنده : alamdarbasir

 

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند
منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با توجه به اهمیت آن از جهت گستردگی روابط تجاری خراسان جنوبی با کشور افغانستان و آسیا میانه، یکی از ظرفیت های مهم توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود و هم اکنون مهیای جذب سرمایه گذاران است.

خراسان جنوبی براساس مطالعات تاریخی در گذشته یکی از مهمترین گلوگاه‌های تجاری کشور و مسیر تجارت از هندوستان قدیم به سمت جاده ابریشم و اروپا بود.
این استان بدلیل وجود 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و به علت قرار گرفتن در مرکز مسیر راهبردی شرق به عنوان نقطه تلاقی مسیرهای ترانزیتی چابهار، زاهدان، بیرجند، مشهد و سرخس با آسیای میانه می تواند نقش مهمی در توسعه این محور ایفا کند.

در این بین نقش اصلی مناسبات اقتصادی را منطقه ویژه اقتصادی بیرجند می تواند ایفا کند. کارشناسان حوزه اقتصادی استان براین باورند که منطقه ویژه اقتصادی بیرجند یکی از فرصت های مهمی است که دولت ها می توانند با استفاده از آن با نگاه تقویت و حمایت از صادرات کالاهای داخلی، زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور توسعه درآمدهای ارزی کشور داشته باشد.

 

افتتاح دو مجمتع تولیدی در اردیبهشت ماه سال 94

آقای صفرزاده، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در تشریح آخرین وضعیت این منطقه به خبرنگاران گفت: در حال حاضر با 18 واحد تولیدی، خدماتی وتجاری برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند انعقاد قرار داد شده  است که امیدواریم حداقل دوسه واحد از این واحدها تا اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری برسد.

وی همچنین از روند اجرای زیرساخت ها و برنامه های جانبی این منطقه اظهار امیداوری می کند، و می گوید: شاید برای اولین بار در سطح مناطق ویژه اقتصادی کشور قصد داریم اتاق بازرگانی بین المللی را با استخدام سه نفر نیرو از کشورهای عراق ، افغانستان  وتاجیکستان در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند راه اندازی نماییم. معتقدیم مبادلات تجاری و اقتصادی ما فقط نباید به کشور افغانستان محدود گردد و ضرورت دارد که با سایر کشورهای همسایه کشورمان نیز در ارتباط باشیم.

 

مدیران استان آماده حذب سرمایه گذار

آقای خدمتگزار، استاندار خراسان جنوبی در دی ماه امسال یاد آور می شود: مدیریت عالی استان با تمام توان آماده همکاری با سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف است. وی در ادامه خطاب به فعالان اقتصادی و بخش خصوصی اینطور می گوید: تمامی مدیران استان نیز آماده هرگونه مساعدت و همکاری با سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی هستند تا بتوانیم با توسعه سرمایه‌گذاری شاهد رفع بیکاری و رونق اقتصادی استان در تمامی بخش‌ها باشیم.

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

اسامی دستگاه هایی که برای سرمایه گذارن مانع تراشی کنند، اعلام خواهیم کرد

تلاش برای جذب سرمایه گذاری از مهمترین برنامه های مسئولان ارشد استانی است، اهمیت منطقه ویژه اقتصادی بیرجند سبب شد تا بهمن ماه امسال، حجت الاسلام عبادی، نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی باری دیگر از روند فعالیت های این منطقه بازدید کند. وی در جمع خبرنگاران اینطور می گوید: قطعاً فعالیت نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و رونق منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ، زمینه توسعه سرمایه گذاری و گردشگری را در خراسان جنوبی فراهم خواهد کرد و قطعی شدن اتصال استان به راه آهن سراسری نیز می تواند منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را در آینده به بارانداز شرق کشور و مرکزی استراتژیک و مهم تبدیل نماید.

معرفی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تجلیل  از اولین سرمایه گذاران  در همایش فعالان اقتصادی استان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از برگزاری همایش فعالان اقتصادی استان در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال آینده همایش فعالان اقتصادی به منظور معرفی ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و با حضور سرمایه گذاران داخلی، خارجی و بیرجندی های خارج از کشور برگزار می شود.

 

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به وسعت 730 هکتار در 12 کیلومتری شهرستان بیرجند در مرکز ثقل محور ترانزیتی چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد – سرخس قرار دارد. فراهم بودن زمین، آب، برق، راه‌های ارتباطی زمینی، فرودگاه بین المللی، زیرساخت‌های مخابراتی، وجود قوانین و مقررات خاص حمایتی دولت از استان خراسان جنوبی و توجه ویژه به عنوان یکی از امن‌ترین و موجه‌ترین مناطق کشور برای سرمایه‌گذاری از جمله مزایای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند است.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 93/12/12 | نویسنده : alamdarbasir

 تخصیص تنها 3 درصد از اعتبارات مصوبات سفر نوبخت به خراسان‌جنوبی/ 18 روز باقیمانده تا بودجه این سفر اگر قابل تخصیص است، جذب شود

باید تا پایان سال جاری بیش از 207 میلیارد تومان اعتبار سفر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی تخصیص می یافت اما کمتر از 18 روز تا پایان سال جاری زمان باقیست و تنها 8 میلیارد تومان به استان اختصاص یافته است.

دکتر محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در 4 شهریور سال جاری به خراسان‌جنوبی سفر کرد.

در این سفر وی با حضور در شورای اداری خراسان جنوبی بعد از شنیدن مشکلات استان از زبان مسئولان گفت: 302 میلیارد تومان بودجه در سال جاری به خراسان جنوبی تعلق می گیرد که این میزان در معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری ذخیره شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: هر طرح و پروژه ای که در خراسان جنوبی وجود داشته باشد و مسئولین قول اتمام آن را تا پایان سال بدهند تخصیص اعتبار آن به صورت 100 درصد انجام خواهد شد. ادامه خبر در اینجا است

وی تأکید کرد: اگر این مقدار را تا پایان سال استفاده شود من همین فردا این میزان اعتبار را به خراسان جنوبی اختصاص می دهم.

دو روز بعد از این سفر استاندارخراسان‌جنوبی جلسه ای با مدیران استان گذاشت تا پروژه هایی که نیاز به اعتبار دارد و تا پایان سال به بهره برداری می رسد را ظرف سه روز اعلام کند.

8 میلیارد تومان به آبرسانی روستاها اختصاص یافت

استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: یک روز بعد از سفر دکتر نوبخت به استان با پیگیری هایی که انجام شد 8میلیارد تومان اعتبار در زمینه آبرسانی به روستاهای استان تخصیص یافت که این امر نشان از جدیت دولت در کمک به استان خراسان جنوبی است .

وجود یک هزار و 350 پروژه نیمه تمام امسال و نیاز به اعتبار 207 میلیارد و 148 میلیون تومان

رضایی، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان‌جنوبی، نیز در این جلسه گفت: در مجموع تعداد پروژه‌هایی که سال جاری با اعتبار 100 درصدی می‌توانیم آن را به اتمام برسانیم یک‌هزار و 350 پروژه با اعتبار 207 میلیارد و 148 میلیون تومان است. ادامه خبر دراینجا است

بعد از گذشت 6 ماه از سفر دکتر نوبخت رضایی، معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، می گوید: از پروژه های سفر دکتر نوبخت به خراسان‌جنوبی تنها 8 میلیارد تومان به آب رسانی استان اختصاص یافته است.

وی افزود: این 8 میلیارد تومان هم در روز سفر به این استان اختصاص یافت و از آن زمان تاکنون بودجه ای در قالب مصوبات سفر دکتر نوبخت به استان اختصاص نیافته است.

طبق گفته معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور در شورای اداری استان، 207 میلیارد و 148 میلیون تومان باید برای یک هزار و 350 پروژه نیمه تمام خراسان جنوبی باید تا پایان سال جاری به استان اختصاص می یافت این در حالی است که کم تر از 18 روز به پایان سال جاری زمان باقی مانده است و تنها حدود سه درصد از مصوبات سفر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

حال سوال اینجا است در این زمان 18 روز به پایان سال چطور مسئولان می توانند بودجه های خود از سفر دکتر نوبخت به استان را اختصاص دهند؟





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 93/12/12 | نویسنده : alamdarbasir
جانمائی صنعت فولادِ قاینات در دشت نیمبلوک از چنان پشتوانه منطقی برخوردار است که انصراف از این دشت نه تنها به محرومیت قاینات از آن بلکه به محرومیتِ استان خراسان جنوبی از این صنعت مهم منجر میشود.

موسی قربانی در یادداشتی نسبت به اخبار اخیر در خصوص کارخانه فولاد قاین واکنش نشان داده است که متن این یادداشت به شرح ذیل می باشد :
"اخیرا برخی شبهات در مورد استقرار صنعت فولاد در دشت نیمبلوک مطرح گردیده که تعجب همگان را بر انگیخته است چرا که گویندگان این حرفها از اولین متقاضیان احداث فولاد در شهرمحل سکونتشان بودند و در خیرخواهی و صداقت آنان کمترین تردید وجود ندارد.
این موضوع وادارم کرد که چند سطری در مورد درخشان ترین خدمتی که نه تنها به حوزه انتخابیه ام بلکه به استان خراسان جنوبی کرده ام بنویسم .
بدون تردید یکی از شاخصه های اقتصادی شدن احداث فولاد در محل فعلی دشت پر آب نیمبلوک است و اگر آب منطقه نبود صنعت فولاد نه تنها از نیمبلوک بلکه از استان رخت بر می بست زیرا نیاز اساسی فولاد به آب ، برق و گاز بود و گرچه دشتهای آبی دیگری در استان وجود دارد ولی با توجه به فاصله آنا با خطوط 400 انتقال برق احداث فولاد در این دشتها با مشکل تآمین برق مواجه میگردید در حالی که نیمبلوک نزدیکترین دشت آبی به نیروگاه گازی قاین و خطوط پر فشار 400 انتقال برق بود زیرا با توجه به نیاز بالای فولاد به برق ، امکان تأمین آن از خطوط کم فشار وجود نداشت.
   قرار گرفتن نیمبلوک در ابتدائی ترین نقطه رسیدن گاز به استان نیز مزیت دوم بود زیرا گرچه گاز در سایر نقاط وجود دارد اما اولا این نقاط با توجه بر برداشت گاز در مسیر لوله ( از قبیل نیروگاه ، شهر قاین ، کارخانه سیمان و...) با افت فشار مواجه می شد و گاز رسانی به فولاد را با مشکل مواجه میکرد.
   در واقع دشت نیمبلوک تنها جائی بود که نیازهای اساسی خود را از منبع اصلی آن تأمین میکرد و در کنار این موضوع آب نیمبلوک هم تعیین کننده بود و نقش اساسی داشت .
اما این سخن دوستان که کشاورزی محور است و نباید آسیب ببیند نیز حرف درستی است ولی اولا دوستان توجه نکرده اند که کشاورزی ،صنعت ، خدمات و... هرکدام سهم معینی از آب دارند و قرار نیست هیچکدام سهم دیگری را بگیرند و این مطلب جایگاه قانونی و برنامه ای دارد و تنها آب شرب است که میتواند سهم سایرین را بگیرد و حد و مرز هم نیز ندارد و برای تأمین آب شرب یک محل هر کاری صورت میگیرد پس دوستان توجه کنند که فولاد سهم خودش را میگیرد و ضرری به کشاورزی نمیزند.
دکتر حقیقی مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به اینکه بخش صنعت نیز باید از منابع آب زیرزمینی سهمی داشته باشد، تصریح کرده است : آنچه طبق مستندات خود از منابع آب دارم این است که فولاد قاین در حال حاضر هیچ برداشتی از آب ندارد و اگر چاهی نیز حفر شده است بر اساس قوانین امور آب استان بوده است که باید گفت خارج از آن یک میلی متر حفاری صورت نگرفته است. فولاد قاین هیچ گونه برداشت غیر قانونی را از سفره های آب زیرزمینی نداشته است .
ثانیا تا جائی که من اطلاع دارم فولاد به 130 لیتر آب در ثانیه نیاز داشته و آمار و ارقامی که اخیرا شنیده میشود با نیاز فولاد سازگاری ندارد و بیشتر از نیاز فولاد است و احتمالا از منابع موثق اخذ نشده است .
ثالثا تا زمانی که اینجانب دست اندر کار بودم تلاش می شد که چاه جدید حفر نشود و از چاههای موجود خریداری شده و با مسدود کردن آن در محل کارخانه چاه حفر شود تا کمترین آسیب به کشاورزی که به حق اولویت دارد وارد نشود .
با توجه به توضیحاتی که داده شد برای اینکه مردم محترم منطقه خصوصا معترضین محترم در جریان قرار بگیرند ذکر دو نکته را لازم و ضروری میدانم :
نکته اول : امکان بخشی از نیاز فولاد از فاضلاب قاین
   گرچه چشم فولاد به آب نیمبلوک است ولی این بدان معنی نیست که اگر بخشی از نیاز فولاد به آب از جایِ دیگری قابل تامین باشد  که مناسبت تر و اقتصادی تر هم هست مسؤلین در این خصوص نه تنها تلاش نکنند و براحتی از کنار آن بگذرند بلکه متأسفانه به مخالف خوانی در جلسات خصوصی بپردازند.
   از همان ابتدای امر اینجانب به تأمینِ آب برای فولاد از فاضلاب شهر قاین که فاصله زیادی با کارخانه فولاد ندارد فکر کرده ام و با آقایان مهندس طاهری و مهندس عراقی زاده مسؤلان قدیم و فعلی شرکت آب و فاضلاب استان صحبت کردم و آنان نیز موافق بودند و موضوع را به مسؤلین شرکت فولاد نیز انتقال دادم تا پیگیری کنند ولی با توجه به اینکه سیستم تصفیه آب قابل تنظیم برای مصارف مختلف است باید برای این موضوع برنامه ریزی شود و به مسؤلین مربوط در جهت تأمین هزینه سیستم متناسب با نیاز کمک شود .
   خوشبختانه مسؤلین شرکت آب و فاضلاب ضمن استقبال از موضوع جلساتی در این خصوص داشته اند و مکاتباتی با مسولین فولاد داشته اند که در صورت نیاز ارائه خواهد شد و از مسؤلین فعلی انتظار دارد با مساعدت به این عزیزان در جهت رساندن آب استحصال شده از فاضلاب قاین به فولاد قاین که حدود 25 کیلومتر لوله گذاری نیاز دارد تلاش کنند .
   لازم بذکر است که آب استحصال شده از فاضلاب که بهترین مصرف آن صنعتی است 130 لیتر در ثانیه است که شاید بتوان بخش مهمی از نیاز فولاد را از این مسیر تأمین کرد.
نکته دوم : مردم مراقب تحرکات سیاسی باشند
   گرچه اهالی محترم خضری با علم به اینکه بخاطر آب ، فولاد به نیمبلوک آمده است اولین متقاضی استقرار فولاد در  شهر خضری و دشت بیاض بودند ولی در عین حال دغدغه آنان بجاست و به آنان حق میدهم نگران کاهش آبهای زیر زمینی باشند ولی لازم است مردم خضری و دشت بیاض و سایر شهرها و روستاهای منطقه مراقب تحرکات و سوء استفاده سیاسیون باشند.
   بعید نیست برخی سیاسیون که در سالهای اخیر نتوانسته اند درصدی به پیشرفت کارخانه فولاد اضافه کنند در مقام معرفی این پروژه به عنوان پروژه ای غیر کارشناسی باشند و متاسفانه از اطاقهای برخی سیایون و مسؤلین منطقه این زمزمه ها بگوش میرسد که اگر ادامه پیدا کند این قبیل مسولان را که بخاطر کم کاری خودشان ، قواعد بازی را به هم میزنند به مردم معرفی خواهم کرد.
   جای خوشحالی است که امام جمعه محترم قاین موضع عاقلانه ای در این خصوص اتخاذ کرده که جای تقدیر و تشکرد دارد.ولی برخی مسؤلین که در دهه مبارکه فجر و تاکنون پروژه هائی را افتتاح کرده و میکنند  که مصداق کامل« دیگران کاشتند و ما خوردیم » هست تحمل انتقادات مردم را ندارند و چون نمیتوانند در مورد سایر پروژهای نیمه تمام که افتتاح نمیشود پاسخی به مردم بدهند که چرا افتتاح نمیشود بناچار شبهه غیر کارشناسی بودن آنرا مطرح میکنند.
   زدن این حرفها حتی در اطاقهای خلوت برخی ادارات و حتی در گفتگوهای محرمانه برخی مسؤلین خیانت به مردم منطقه است و اینجانب در این خصوص سکوت نخواهم کرد.
   اینکه روزی دیگران را به کارشکنی متهم کنند ، روز دیگر بگویند بعضی پروژه ها بدون کارشناسی کلنگ خورده است و هر روز یک ادعا ، کارائی خود را از دست داده و کم کم فصل پائیز و شمردن جوجه ها فرا میرسد و بهتر است آقایان بجای جو سازی بفکر شمردن جوجه های خود باشند.
   از رسانه های منطقه انتظار دارد با انتشار این متن به تنویر افکار عمومی کمک کنند و نگران روزی خود نباشند که خدا رازق و روزی رسان است .                 والسلام  موسی قربانی  "

نظر شما

modir3




تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 93/12/12 | نویسنده : alamdarbasir
با گسترش شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه، برخی از بزهکاران از این فضا برای ترویج بی‌بندوباری در جامعه استفاده می‌کنند.
 در حال حاضر شاهد تنوع و گسترش شبکه‌های اجتماعی و به خصوص نرم افزارهای تلفن همراه هستیم که این امر در کنار امکاناتی که در اختیار کاربران فضای مجازی قرار می‌گیرد، متأسفانه موجب سوءاستفاده برخی از بزهکاران از این فضا برای ترویج بی‌بند ‌و‌ باری شده است.
 
دایره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی بااشاره به این مطلب افزود: این شبکه‌های اجتماعی موبایل به سرعت تبدیل به نوعی اعتیاد میان بسیاری از نوجوانان و جوانان شده و برخی از آسیب‌های اجتماعی را تشدید کرده است.
 
بسیاری از پیامدهای حضور دائمی ‌این شبکه‌ها در زندگی‌ افراد آنقدر عمیق است که می‌تواند منجر به ناکامی افراد در زندگی روزمره خود شود.
 
در صورتی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی آگاهانه نباشد، تهدیدات آن می‌تواند به مراتب بسیار پررنگ‌تر از فرصت‌های آن باشد، چراکه وقتی فرد دچار اعتیاد به حضور در این شبکه‌های می‌شود و زمان زیادی از شبانه‌روز خود را در در این فضا می‌گذراند و به طبع آن حضور خانوادگی و اجتماعی فرد دچار اختلال شده و جاذبه دنیای مجازی بر دنیای واقعی‌اش غلبه می‌کند.
 
لازم بذکر است یکی از عوارض و آثار منفی این نوع شبکه‌ها روابط نامناسب اخلاقی بین کاربران است.
 
معمولا شبکه‌های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که تصاویر، ویدئوها و اطلاعات خصوصی خود را در صفحه‌ شخصی خود قرار دهند.
 
همچنین مشکلاتی از قبیل ساخت پروفایل‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی و فقدان امکان کنترل آن‌ها به علت حجم زیاد این هرزنامه‌ها، باعث می‌شود که افرادی با پروفایل‌های تقلبی به شبکه‌های اجتماعی وارد شوند و با ورود به حریم‌های خصوصی افراد مدنظر، تصاویر و اطلاعات آنان را به سرقت برده و این اطلاعات را در اینترنت منتشر کنند.
 
در نهایت پلیس فتا از  شهروندان به خصوص از والدین درخواست می‌کند  تا با حفظ هوشیاری، بر استفاده فرزندان خود از فضای مجازی نظارت لازم را داشته و قبل از استفاده از ابزار، یا تامین آن برای فرزندان خود از آسیب‌های آن و راه‌های کاهش این آسیب ها آگاهی کافی داشته باشند.




تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 93/12/12 | نویسنده : alamdarbasir

 

مردم بخش نیمبلوک همچون سایر هم‌وطنانمان فهیم، صبور و صاحب درک بالا هستند و نه‌تنها با راه‌اندازی صنعت مخالف نیستند بلکه از این امر مبارک استقبال هم می‌کنند آن‌ها نگران‌اند که این صنعت کشاورزی را که سنت هزاران ساله آن‌هاست، از میان ببرد.

 

به نام خدا

انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام راحل عظیم‌الشأن (ره) به پیروزی رسید و طومار 2500 ساله پادشاهی در این سرزمین را در هم پیچید. پس از امام نیز انقلاب اسلامی در سایه رهبری مقام معظم رهبری (حفظه‌ا...) به حیات خویش ادامه داده است و به یاری خدا تا قیام امام عصر (عج) ادامه خواهد یافت.

 

در طول بیش از سه دهه از عمر پر برکت انقلاب، امام راحل و رهبری معظم انقلاب پیاپی بر رمز پیروزی و استمرار انقلاب تأکید کرده‌اند و آن چیزی جز حضور و پایداری مردم بر اصول انقلاب نبوده است. یکی از مصادیق این امر نیز حضور باشکوه مردم در انتخابات خرداد 1392 بود که در آن صفحه جدیدی در تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورد و انتخاب مردم مناسبات ملی و محاسبات بین‌المللی را دگرگون ساخت و به یاری خدا ابعاد دیگری از این دگرگونی در آینده آشکار خواهد شد.

 

ازاین‌روست که مردم در انقلاب اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و دارند، تا آنجا که امام امت فرمود «به من خدمتگزار بگویند بهتر از رهبر است».

 

مراد از ذکر این مقدمه آن بود که بگویم همان‌گونه که مردم و مطالبات آن‌ها در منظر رهبران نظام اهمیت دارد، در منظر مسئولین و کارگزاران کشور نیز باید اولویت داشته باشد.

 

به‌ویژه اینکه از کارگزاران دولت تدبیر و امید حفظ کرامت و بلکه تکریم مردم بیش از پیش انتظار می‌رود. ضمن اینکه باید دانست مردمی که در صحنه‌های مختلف انقلاب وظایف خویش را به‌خوبی و به احسن وجه انجام داده‌اند، نه مستحق خدمت که شایسته تکریم و تعظیم و خدمت هستند.

 

روی سخن این نوشتار ابتدا با خودم به‌عنوان یک مسلمان و سپس با همه برادران عزیزی است که بی‌شک با تمام وجود کمر به خدمت خالصانه و متواضعانه به‌نظام و مردم شریف بسته‌اند و یادآوری این نکته است که «الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیرِ»؛ آن‌هم به‌قاعده «وَ ذَکرْ فَإِنَّ الذِّکرَی تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ». و اما بعد...

 

مسئله فولاد قاینات و حواشی آن مدتی است که مردم بخش نیمبلوک را نگران کرده است و ظاهراً امام‌جمعه محترم شهر خضری دشت‌بیاض ـمرکز بخش نیمبلوک ـ نیز این مطلب را در خطبه‌های نماز جمعه مورد تأکید قرار داده‌اند.

 

صورت‌مسئله این است: در میان بخش قابل‌توجهی از مردم بخش که اکثر قریب به‌اتفاق آنان کشاورز و دامدار هستند، این نگرانی به‌وجود آمده است که با راه‌اندازی مجموعه عظیم فولاد قاینات و به‌تبع آن برداشت آب مورد نیاز این پروژه از سفره‌های آب زیرزمینی، کشاورزی و دامداری آنان به‌مرور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

 

این ظن ـ درست یا نادرست ـ با مصادیق عینی از جمله خشک‌سالی‌های پیاپی که بیش از یک دهه گریبان‌گیر منطقه شده و نیز سهمیه‌بندی آب استخراجی از برخی چاه‌های کشاورزی توسط نهادهای ذی‌ربط و عوامل دیگر بیش‌ازپیش تقویت شده است.

 

در این میان ارقامی نیز از عمق چاه و میزان استخراج آب برای پروژه فولاد در میان مردم رد و بدل می‌شود که گاه بر نگرانی‌های پیش‌گفته می‌افزاید.

 

نگارنده چندان در جریان مسیرهای پیگیری شده در جهت ابراز این نگرانی نیست اما بر اساس خبر منتشره در تاریخ سی‌ام بهمن‌ماه 1393 به شماره 40811 در پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، جمعی از مردم در مقابل بخشداری نیمبلوک در اعتراض به مسائلی پیرامون برداشت آب تجمع کرده‌اند.

 

متعاقب آن در اول اسفندماه جاری مصاحبه‌ای از رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (به شماره 40960) منتشر شد که نگرانی‌های مردم را با ذکر دلایلی بی‌مورد دانسته بود. در این رابطه ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

 

  1. همان‌طور که در مقدمه این نوشتار بیان شد پاسخگویی به مطالبات مردم بر اساس قواعد قانونی، عقلی، شرعی و سیاسی وظیفه مسئولین و حق مردم است و سرعت پاسخگویی ریاست محترم سازمان، ستودنی و قابل‌تقدیر است.
  2. مردم منطقه به هر دلیل و درست یا نادرست از آینده نگران‌اند. این نگرانی با بررسی‌های کارشناسی یا ارائه توضیحاتی به مسئولین محلی یا در مواجهه نزدیک و صمیمی با مردم قابل رفع و حل است. هر چند مصاحبه رسانه‌ای در پاسخگویی به این نگرانی‌ها و سرعت واکنش به آن ارزشمند است، به‌نظر نگارنده برقراری ارتباط نزدیک‌تر و بلکه مستقیم، هم مؤثرتر است و هم به نزدیکی مردم و حاکمیت اسلامی کمک خواهد کرد.
  3. رییس محترم سازمان تأکید نموده‌اند که بیش از 92% مصرف آب استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد و تنها 0.4% (چهار دهم درصد) آن در حوزه صنعت استفاده می‌شود. به فرض دقت این آمار باز هم این پاسخ آبی بر آتش نگرانی مردم نخواهد بود؛ چه اینکه کمبود سهم حوزه صنعت در استان نباید لزوماً از دشت تشنه نیمبلوک تأمین شود. منطقه‌ای که دو شرکت سهامی زراعی خضری و اسلام‌آباد را در خود جای‌داده و بخش قابل توجهی از غله استان و حتی کشور و قسمت معتنابهی از نیاز استان به فرآورده‌های لبنی و پروتئینی را مرتفع می‌سازد. ضمن اینکه کشت یکپارچه و مکانیزه‌ای که در این منطقه و در قالب شرکت‌های مذکور صورت گرفته است، الگوی مطلوب کشاورزی در کشور و دنیا محسوب می‌شود. به‌علاوه مردم این دیار قرن‌هاست که روزی خود را از زمین و در میان سنگلاخ دشت جستجو کرده‌اند و در سالیان اخیر که آسمان بر مردمان خِّست ورزیده، امید به خوان پنهان الهی بسته‌اند. کشاورزی فرهنگ و مَمَرّ اعاشه غالب مردم این بخش و استان است و به فرض وجود اراده برای تغییر این روند، فرآیند صنعتی شدن نباید به قیمت نگرانی مردم از نابودی ممر درآمدشان به‌پیش رود. البته تأکید درست ایشان بر مدیریت منابع آب امری کاملاً درست و به‌جاست که باید توسط مردم و مسئولین ذی‌ربط به جد پیگیری شود.
  4. آقای دکتر حقیقی تأکید کرده‌اند که مردم نباید جلوتر از زمان حرکت و قضاوت کنند و به‌عبارتی پیش از مرگ واویلا. پرهیز از پیش‌داوری و قضاوت سخن به‌جایی است؛ اما وقتی سخن از نگرانی بر سَرِ حیات و ممات یا تحولات غیرقابل‌پیش‌بینی در معیشت مردم در میان باشد، وجود این قضاوت‌ها چندان عجیب نیست. به اعتقاد نگارنده راه نزدیک و منطقیِ حلِ قضاوت‌های احتمالاً نادرست، ارائه توضیح به مردم و یا مسئولین مربوطه به‌ویژه امام‌جمعه محترم است تا به‌تدریج این نگرانی‌ها رفع و قضاوت‌های نادرست از میان برود ـ البته اگر این اقدام پیش‌تر صورت گرفته، شایسته تحسین و سپاس است.
  5. خوشبختانه مردم بخش نیمبلوک همچون سایر هم‌وطنانمان فهیم، صبور و صاحب درک بالا هستند و نه‌تنها با راه‌اندازی صنعت مخالف نیستند بلکه از این امر مبارک استقبال هم می‌کنند. مسئله ساده است؛ آن‌ها نگران‌اند که این صنعت که خیلی هم با آن مأنوس نیستند، کشاورزی را که سنت هزاران ساله آن‌هاست، از میان ببرد. ازاین‌روست که می‌گویند «از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم...» و اگر به لحاظ کارشناسی این نگرانی وجود نداشته باشد، طبیعتاً هر فرد و اجتماعی از پیشرفت و ترقی خوشحال خواهد شد نه ناراحت.

جناب آقای دکتر حقیقی؛

مردم خوب می‌دانند که دولت جدید نه عامل موجبه که میراث‌دار بسیاری از مشکلات است و بیان همین مسئله و متعهد شدن به حل نگرانی مردم پیرامون مسئله فولاد ـ با فرمولی که هم مطالبات و منافع آنها و هم ارزش سرمایه‌گذاری عظیم انجام‌شده در دشت نیمبلوک را لحاظ کند ـ مردم را به یاری خدا قانع کرده و موجبات ترقی و تعالی این منطقه و میهن عزیزمان را فراهم خواهد کرد. یافتن آن فرمول با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولین توانمند و کاردان دولت تدبیر و امید است.

محمد تقی جهانبخش





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 93/12/2 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون