سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
رشد 70درصدی وابستگی به نفت؛
دولت یازدهم بر خلاف انتقاداتی که به بودجه‌نویسی دولت سابق خصوصا درباره افزایش وابستگی بودجه به نفت وارد کرده، اولین لایحه بودجه خود را با پیش‌فرض افزایش 70 درصدی اتکا به نفت تنظیم کرده است.

به گزارش علمدار بصیر: اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره لایحه بودجه سال 1393 از اشکالات و ایرادات فراوان این لایحه خبر می‌دهد که خصوصا با اقتضائات اقتصاد مقاومتی و شرایط تحریمی، متناسب نیست.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ترکیب منابع و مصارف لایحه بودجه 1393 با اطلاعات موجود درباره عملکرد بودجه سال 1392 سازگار نیست.

به عنوان مثال، در قسمت درآمدهای غیرنفتی اگر بر مبنای عملکرد 7 ماهه سال 1392، عملکرد کل سال برآورد شود، رقم پیش‌بینی شده برای درآمدهای غیرنفتی سال 1393 باید حدود 60 درصد نسبت به عملکرد سال جاری رشد کند.

طبق اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، در قسمت منابع حاصل از نفت نیز بر مبنای تعمیم عملکرد 7 ماهه سال 1392 به کل سال، رقم سال 1393 نسبت به عملکرد سال 1392 حدود 70 درصد رشد دارد.

به عبارت دیگر، وابستگی لایحه بودجه سال 1393 به نفت نسبت به عملکرد امسال، 70 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که یکی از نقدهای همیشگی دولتمردان کنونی به دولت سابق، افزایش وابستگی بودجه به نفت بوده است.

رشد وابستگی بودجه1393 به نفت آنچنان شدید است که مرکز پژوهش‌های مجلس را وادار کرده که در گزارش خود هشدار دهد که این مسئله «با لحاظ شرایط تحریم، احتیاط آمیز نیست.»

وابستگی بودجه 1393 به نفت نسبت به بودجه سال 1391، رشد عجیب‌تری نشان می‌دهد: 82 درصد! در سال 1391 حدود 426 هزار میلیارد ریال از منابع بودجه از فروش منابع نفتی تامین شد که در لایحه بودجه سال 1393 به 778 هزار میلیارد ریال رسیده است.

دولت نسبت به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز نگاه سخاوتمندانه‌ای داشته که علاوه بر مغایرت‌های قانونی، می‌تواند موجب بسط نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم شود.

همچنین تقاضای دولت برای اعطای مجوز به وزارت نفت برای استفاده از 5 میلیارد دلار قرارداد بیع متقابل به منظور اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت، به معنای  خارج کردن 5 میلیارد دلار از منابع کشور از سازوکار بودجه و ایجاد خزانه جدیدی برای کشور است.

متاسفانه دولت در لایحه بودجه خود عملکرد درآمدهای مربوط به منابع نفتی را 100 درصد فرض کرده است. همچنین در حالی که پیش‌بینی دولت درباره رشد 60 درصدی درآمدهای غیرنفتی نیز به طور قطع، محقق نخواهد شد. 

در این گزارش، ذکر شده که در عمل بخشی از منابع پیش‌بینی‌شده برای بودجه سال آینده تحقق نخواهد یافت و رقمی حدود 20 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی باقی خواهد ماند این در حالی است که دولت 38 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته که بر سر نحوه توزیع همان هم دعوا است.

مشرق





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/9/26 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون