سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان

 

رهبری در یکی از بیانات خود فرموده اند:" فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جان خود را در راهش بدهم" امید است که بر فرهنگ کشور نگاهی جهادگونه انداخته شود و در پی آن شاهد تشکیل قرارگاه های فرهنگی مختص یک موضوع فرهنگی باشیم.

بی تردید یکی از عالی ترین شوراهای کشور که نقش حساس و تعیین کننده ای دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در اهمیت این شورا همین بس که این شورا مرکز تصیمم گیری های کلان کشور و مجمع نخبگان فرهنگی و تئوریسین های ارشد فرهنگ کشور است.

رهبری در این دیدار نسبت به چند موضوع حساسیت بیشتری نشان دادند:

1 – تهاجم فرهنگی: مسأله ای که رهبری از ابتدای دهه 70 شمسی به آن اشاره فرمودند اما به قول به وی برخی حتی اصل تهاجم را مورد انکار قرار دادند البته این تهاجم که امروز به آن جنگ نرم دشمن گفته می شود مصایق و ابزارهای فراوانی دارد که از آن جمله می توان شبکه های ماهواره ای، سایت های مستهجن و ضاله، کتب منحرف کننده، بازی های رایانه ای، اسباب بازی هایی که با فرهنگ ما در تضاد اند و...

اما در این دیدار رهبری عنوان کردند: "من چقدر سر قضیه تولید اسباب بازی داخلی معنی دار و جذاب حرص خوردم"  که نشان از عمق توجه ایشان به این موضوع است. با آن که غرب برای آن که از حالا روی کودک مسلمان ما تأثیر بگذارد شخصیت های مختلف همچون باربی، بتمن، مرد عنکبوتی و...خلق می کند و درباره آن ها هزاران فیلم، عکس، عروسک، شعر، داستان، مسابقه و... می سازد که دوست داشتن آن شخصیت در درون آن کودک نهادینه سازی شود.

اما ما تنها در مقابله با این پدیده می توان گفت بیشتر حالت دفاعی داشته ایم هر چند در یک نگاه کلی اغراق نیست که بگوییم موضعی منفعلانه اتخاذ کرده ایم.به عنوان مثال آموزش و پرورش پیش از آغاز سال تحصیلی از خرید لوازم التحریری که با فرهنگ اسلامی – ایرانی ما در تضاداست خودداری کنند چرا که این نهاد از ورود چنین محصولاتی به داخل مدرسه جلوگیری خواهد کرد منصفانه است که از این رفتار این نهاد تقدیر به عمل آید اما سؤال اینجاست آیا توانسته ایم جایگزینی مناسب برای آن به بازار عرضه کنیم تا این خلأ را بپوشانیم برخی از نهادهای فرهنگی کشور اقدام به چاپ دفاتر و کیف هایی با عکس های شخصیت هایی چون شخصیت های انیمیشن شکرستان نمودند یا برخی دیگر از این نهادها اقدام به چاپ عکس شهدای والامقام بر روی این دفاتر نمودند که ابتدا به علت آن که تبلیغی شایسته درباره این لوازم التحریر نشده بود و ثانیا به دلیل آن که قیمت آن از لوازم التحریر اجنبی گران تر بود استقبال خوبی از آن نشد.

در این میان باید به کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خداقوت گفت که پس از تحقیقات فراوان شخصیت هایی ایرانی به نام دارا و سارا را خلق نمودند اما سؤال این جاست چقدر برای این شخصیت ها فیلم و سریال و داستان و... ساختیم تا کودک ایرانی مسلمان آن را دوست داشته باشد و برای خرید آن از خود رغبتی نشان دهد.

مسأله دیگر لزوم توجه به بازی های فکری و حرکتی است که با هجوم بازی های رایانه ای رو به فراموشی است و همین عوامل باعث تنبلی و چاق شدن کودکان می گردد به راستی در محتواهای آموزشی خصوصا مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی ما چقدر به فراگیران، بازی های کودکانه همچون لی لی یا گرگم به هوا یا بازی های محلی مثل هفت سنگ و... آموزش داده می شود؟

2 – زبان فارسی: رهبری در این دیدار در مورد زبان فارسی فرمودند: "من در مورد زبان فارسی نگرانم" سؤال این جاست آیا این نگرانی در دستگاه های عظیم فرهنگی کشور همچون وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، صدا و سیما و... وجود دارد؟ محور وحدت بین تمام ادیان و مذاهب و قومیت ها در کشور ایران زبان فارسی است اما مشاهده می شود یک نوع از خودبیگانگی فرهنگی و عدم افتخار به آن در بین برخی از ما ایرانیان وجود دارد هجوم بی سابقه الفاظ و اصطلاحات بیگانه خصوصا انگلیسی و کاربرد آن به صورت وسیع در محاوره یکی از مصادیق آن است حتی ما خراسانی ها که داعیه آن داریم که خاستگاه زبان فارسی خراسان است و خراسانی ها انسان های صاحب سخنی هستند چقدر گویش خود را حفظ کرده ایم؟ به عنوان مثال گویش بیرجندی که بسیاری از الفاظ فارسی کهن و دری را در خود جای داده است کم کم در حال محو شدن است و نسل نوجوان و نونهال ما رغبتی برای استفاده از آن از خود نشان نمی دهد حتی مادران بسیار مواظبت می کنند که مبادا فرزندشان با لهجه سخن گوید یا فردی که با لهجه سخن می گوید مورد سخره دیگران قرار می گیرد! آیا به راستی یکی از گنجینه ها و میراث معنوی این سامان گویش و زبان آن نیست؟

3- جمعیت: امام خامنه ای در انتهای سخن خود فرمودند: "یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن می اندیشد تن او می لرزد مسأله جمعیت است." این نکته اهمیت فراوان دارد که تشویق مردم به آوردن فرزند بیشتر یک مسأله فرهنگی است نه اقتصادی چرا که متأسفانه مسؤلان به این موضوع صرفا نگاه اقتصادی دارند و هموار نمودن قانونی بیمه فرزند چهارم به بعد یکی از مصادیق این نگاه است حال باید پرسید به راستی این کار چند درصد در رشد جمعیت مؤثر بوده است؟ آن قدر در شیپور فرزند کمتر زندگی بهتر دمیده ایم که دیگر کسی صدای این گونه سخنان ما را نمی شنود.

رهبری در یکی از بیانات خود فرموده اند:" فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جان خود را در راهش بدهم" امید است که بر فرهنگ کشور نگاهی جهادگونه انداخته شود و در پی آن شاهد تشکیل قرارگاه های فرهنگی مختص یک موضوع فرهنگی باشیم.

 





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/9/25 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون