سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
100 روز اقتصادی دولت به پایان رسیده است؛ اما مطالبه مردم ارائه گزارشی در این خصوص از سوی دولت است.

به گزارش علمدار بصیر: وطن‌امروز از 100روز اقتصادی دولت گزارش می‌دهد؛حسن روحانی قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و در روزهای هیجان‌انگیز تبلیغات انتخابات از برنامه‌های متنوع 100 روزه‌ در اقتصاد و حوزه‌های دیگر خبر داد.

روحانی این سخنان را بعد از آن عنوان کرد که ولایتی در گفت‌وگوی تلویزیونی از برنامه 100 روزه اقتصادی سخن گفته بود و شرایط تبلیغات به‌گونه‌ای پیش رفت که تیم تبلیغاتی وی موضوع برنامه‌های کوتاه‌مدت 100 روزه را در دستور کار روحانی قرار داد.

پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهور شدن روحانی موضوع 100 روز فراموش نشد و به صورت یک مطالبه در آمد. به همین علت روحانی بارها روی برنامه 100 روزه خود تاکید کرد تا اینکه این 100 روز نیز به پایان رسید.

روحانی در این مدت درباره برنامه 100 روزه خود سخنان متناقضی هم زد، یک بار گفت قرار است در این 100 روز گزارشی ارائه شود، روز دیگر درباره حل برخی مشکلات اساسی در این مدت خبر می‌داد. به هر حال اعضای دولت یازدهم در این مدت زحمات بسیاری را متحمل شدند اما مردم در این مدت در زمینه اقتصادی تغییر محسوسی احساس نکردند.

کاهش نرخ ارز و طلا از همان زمان اعلام نتایج انتخابات آغاز شده بود و خیلی‌ها امیدوار بودند با کاهش محسوس نرخ دلار و سکه قیمت‌های سایر کالاها کاهش یابد اما نه تنها نرخ‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه گرانی کالاها ادامه یافت.

در مدت 100 روز مردم به کرات از مسؤولان ناله‌ها و ضعف‌های اقتصادی را شنیدند و حتی به آنها گفته شد خزانه‌تان خالی است اما اقدامی حماسی برای اینکه نشان داده شود کشور ظرفیت عبور از مشکلات را دارد صورت نگرفت. روحانی در 15 مردادماه یعنی دو روز بعد از تحویل گرفتن دولت در دیدار با خبرنگاران درباره دستمزدها و تورم گفت: بین افزایش دستمزد و تورم فاصله وجود دارد و این شکاف باعث فشار بر زندگی مردم بخصوص کارگران می‌شود.

دولت مصمم است که این شکاف را پر کند و این مشکل را حل کند اما اجرای برنامه زمان‌بندی چطور خواهد بود وابسته به شرایط و بررسی‌هایی است که ما انجام می‌دهیم. وی با اشاره به اینکه در طول 100 روز اول فعالیت دولت قرار است همکاران وی گزارشی واقعی از وضعیت کشور بویژه اقتصادی تهیه کرده و برای مردم بیان کنند، اظهار کرد: البته ظرف این 100 روز فقط بحث تهیه گزارش و ارائه آن نخواهد بود، بلکه برنامه‌هایی تدوین و اجرا خواهد شد.

رئیس‌جمهور درباره این 100 روز توضیح بیشتری می‌دهد: برخی رسانه‌ها گفتند که فقط در این 100 روز گزارش کار تهیه می‌شود در حالی‌که این تنها یکی از کارهاست و همان‌طور که اشاره شد در این 100 روز اقداماتی در زمینه‌های گوناگون انجام خواهد شد. در کارگروه‌ها، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت برای حل مشکلات و پیشبرد امور تهیه شده است و اقدامات انجام می‌شود اما اینکه این شکاف به صورت کلی پر شود بستگی به شرایط کشور و بررسی‌های ما دارد ولی به عنوان یک هدف این موضوع مدنظر دولت است. 

خبر ناراحت‌کننده هم می‌دهیم 

روحانی قبل از اینکه انتقادات به سخنان همیشگی او درباره مشکلات عدیده اقتصادی آغاز شود، در اظهارات جالبی در 19 شهریور و در برنامه تلویزیونی گفت‌وگو با مردم گفت: این دولت، دولت راستگویان است و همه اخبار، چه اخبار خوشحال‌کننده و چه اخبار ناراحت‌کننده را به مردم ارائه می‌کند.

رئیس‌جمهور درباره اینکه بودجه جدید در بخش‌هایی مانند پرداخت‌ها، مشاغل و امور جاری ممکن است تاثیرگذار باشد، گفت: در شرایط رکود تورمی راه‌حل‌های اساسی میان‌مدت و بلندمدت مطرح است و برنامه‌های اصلی باید در بودجه سال 1393 دیده شود.

روحانی با اشاره به اینکه از هم‌اکنون به وزارت اقتصاد اعلام شده است تا 6 ماه برنامه‌های خود را برای مبارزه با رکود و تورم اعلام کند، تاکید کرد: برنامه‌های کوتاه‌مدتی داریم که اجرای آنها از همین هفته آغاز می‌شود و به حمایت و مشارکت مردم نیاز داریم، چرا که بدون مشارکت مردم مشکلات قابل حل نیست.

در هفته دولت به مردم اعلام شد که در اولین جلسه دولت از وزارت اقتصاد خواهم خواست در مدت 15 روز طرحی را تهیه کند تا موانع رونق اقتصادی اعلام و راه‌حل‌های کوتاه‌مدت در این طرح ارائه شود؛ اسم این طرح، طرح رونق اقتصادی برای کوتاه مدت است. طبق سخنان روحانی دولت در 25 شهریور طرح رونق اقتصادی را تشریح کرد که از جمله آنها این موارد است: 

1ـ میزان پیش‌دریافت برای واردات کالاها و خدمات در روز گشایش اعتبار اسنادی حداکثر به میزان سی‌درصد معادل ریالی تعیین می‌شود. 

2ـ بانک‌های عامل نظر نهایی خود را درخصوص اعطای تسهیلات به طرح‌های تولیدی که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنند، ظرف دو ماه از زمان تکمیل مدارک با در نظر گرفتن توجیه مالی، اقتصادی و فنی اعلام نمایند. 

3- به منظور تامین منابع طرح‌های زیربنایی و یارانه بخش‌های تولیدی و حمایت از تولید ملی، ترخیص کالاهای مشمول اولویت دهم که تا زمان ابلاغ این مصوبه به اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده باشد، پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت (با ارز متقاضی و بدون تخصیص مجدد ارز) و اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع است. 

4- افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی به دو برابر، بنا به درخواست واحدهای تولیدی. 

100 روز اقتصاد روحانی در رادیو فردا 

رسانه‌های غربی در آستانه فرا رسیدن 100 روز فعالیت دولت یازدهم ویژه‌نامه‌های جالبی از اقتصاد ایران رفتند و بسیاری از آمارها و عملکردی که دولت ارائه کرده را بازنویسی کرده‌اند. به عنوان مثال رادیو فردا(وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) در گزارش 100 روز اقتصاد روحانی خود می‌نویسد: «کسری بودجه دولت در سال جاری در خوشبینانه‌ترین حالت حدود نود هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، بدهی دولت پیرامون 500 هزار میلیارد تومان نوسان می‌کند، سپاه 3 میلیون و 500 هزار نفری بیکاران می‌تواند در آینده بسیار نزدیک با سرازیر شدن موج فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به بازار کار به دو برابر برسد، اکثر کارخانه‌ها تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند، کشاورزی در چنان وضعیتی است که ایران مجبور است در سال جاری هفت میلیون تن گندم وارد کند.»

در ادامه مطلب چند سوال مطرح می‌شود و نویسنده به همه این سوالات پاسخ مثبت می‌دهد: یک) آیا دولت روحانی در عرصه اقتصادی می‌داند چه می‌خواهد؟ دوم) آیا حسن روحانی یک «تیم اقتصادی» قابل و منسجم را برای دستیابی به هدف‌هایش در اختیار دارد؟ سوم) آیا حسن روحانی، برای اجرای سیاست خود به دست تیم اقتصادی مورد نظرش، از شرایط سیاسی مطلوبی برخوردار است؟ 

در پایان این نوشته نیز همان‌گونه که غرب می‌خواهد و بعضی از دوستان داخلی نیز به آن دامن می‌زنند نتیجه‌گیری شده است: «آیا ایران خواهد توانست از مصیبت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی رها شود؟ امروز روشن‌تر از آفتاب است که بدون رها شدن از این مصیبت، بخش بسیار بزرگی از تلاش‌ها برای اصلاح بنیاد‌های اقتصادی ایران به سنگ خواهد خورد.»

همین بازتاب کوتاه در یک رسانه بیگانه کافی است تا مسؤولان کشور بدانند که همه سخنان آنها رصد می‌شود و خوراک مناسبی برای رسانه‌های غربی به‌وجود می‌آورد. همه می‌دانیم مشکلات اقتصادی وجود دارد و اقتصاد ما در برهه‌ای به بحران تبدیل شده است.

مردم همه این مشکلات را احساس می‌کنند اما همین مردم منتظر هستند که به جای بیان مشکلات، مسؤولان اقدامی عملی انجام دهند و گرانی‌های روزانه پایان پذیرد و حداقل سخنان امیدوارانه از اردوگاه دولت تدبیر و امید بشنوند نه اینکه مسؤولان اقتصادی هر روز درباره به کف رسیدن قیمت‌ها و بالارفتن قریب‌الوقوع نرخ‌ها سخن بگویند.





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/8/26 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون