سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
یک روزنامه زنجیره‌ای اصلاح‌طلب با هشدار درباره شعار اعتدال‌گرایی حسن روحانی نوشت: ما امروز از اعتدال‌گرایی به اندازه اصولگرایی بیمناکیم و چه بسا بیمی بیشتر و سهمگین‌تر!

به گزارش علمدار بصیر: روزنامه بهار که مدعی حمایت از عارف است و توسط برخی اعضای دفتر رئیس‌ دولت اصلاحات اداره می‌شود، نوشت: دولت حسن روحانی خود را متولی اعتدال‌گرایی می‌داند و البته هنوز نمی‌دانیم روزی خواهد رسید که دولت در مقام قضاوت در این باب برآید یا نه که چه کسی از مرزهای اعتدال تخطی می‌کند و چه کسی بر مشی اعتدال استوار است؟!

تنها امیدواریم که آن روز فرا نرسد زیرا هرگز کسی نمی‌تواند خود را «متولی» یک مفهوم بداند خواه آن مفهوم اصلاح‌طلبی باشد، خواه اعتدال‌گرایی و خواه انقلابی‌‌گری. حسن روحانی به راستی نشان داده- به قول خودش- یک اعتدال‌گراست با تعاریفی که خود از اعتدال دارد. او در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی در هر جمعی که سخنرانی کرد حتی یک قدم پا را فراتر از مرزهای اعتدال‌گرایی مطلوبش نگذاشت. شعارها تند و تندتر می‌شد و روحانی اعتدال‌گرایی مطلوب خود را دنبال می‌کرد! اما این اعتدال‌گرایی او بیشتر شبیه نوعی مصلحت‌گرایی و مصلحت‌اندیشی بود یعنی جایی کمی پایین‌تر از «کف مطالبات» انبوهی از هواداران!

نویسنده بهار در اینجا با کتمان رأی 8 درصدی عارف در نظرسنجی‌ها و 10 درصدی اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران رأی‌دهندگان به روحانی را به عنوان پشت قباله اصلاح‌طلبان جا زده و سپس برای جا انداختن مطالبات افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی که با محافل اپوزیسیون و ساختارشکنان به توافق کامل رسیده‌اند، تصریح کرد: مطالبات فراخور در یک طرف است و اعتدال‌گرایی مطلوب دولت در سوی دیگر... اینکه عده‌ای مدام در گوش ما بخوانند شما تند رفته‌اید و فرصت «اصلاح‌ گام به گام» و «عمل آرام» را از دست داده‌اید چنان در ذهن و ضمیر بخش وسیعی از جامعه سیاسی ایران نشسته است که بیم آن هست، آرام آرام کف مطالبات جای کنونی آن پایین و پایین‌تر برود!
نویسنده هشدار داده که اعتدال در وضعیت فعلی می‌تواند مانند نشت گاز در اتاق دربسته عمل کند.

وی در پایان نوشت: ما از اعتدال بیمناکیم زیرا ممکن است جایش را به هراس و وحشت بدهد؛ وحشت از طرح مطالبات «تحول‌خواهان» تعبیر غلط‌اندازی است که جریان‌های برانداز به عنوان اسم پوششی خود انتخاب کرده‌اند. این طیف حتی از تعبیر اصلاح‌طلبی هم که تداعی فعالیت درون ساختار و نظام سیاسی را تداعی می‌کند، عبور کرده‌اند.

 منبع : کیهان





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/6/31 | نویسنده : alamdarbasir
امام سجاد(ع): اما هیچ روزی همانند روز حسین علیه‌السلام نیست که سی هزار مرد جنگاور بر او روی آوردند و می‌پنداشتند که از این امت هستند و همگی آنان با ریختن خون او به خدای عزوجل تقرب می‌جستند.
حضرت زین‌العابدین امام سجاد علیه السلام فرمودند : سخت ترین روزی که بر رسول خدا صلی الله علیه و آله گذشت روز غزوه احد بود که در آن عمویش حمزه بن عبدالمطلب – که شیر خدا و شیر پیامبرش بود– کشته شد و پس از آن روز جنگ موته بود که در آن پسر عمویش جعفر بن ابی طالب کشته شد.
سپس فرمود : ‌اما هیچ روزی همانند روز حسین علیه‌السلام نیست.
که سی هزار مرد جنگاور بر او روی آوردند و می‌پنداشتند که از این امت هستند و همگی آنان با ریختن خون او به خدای عزوجل تقرب می‌جستند، در حالی که او خدا را به یاد آنان می آورد اما آنان پند پذیر نبودند تا اینکه او را به ظلم و ستم و دشمنی کشتند...

متن حدیث:

قال الامام سجاد علیه السلام: ما مِنْ یَوْمٍ اَشَدُّ عَلی رَسولِ اللهِ صَلّی اللهِ عَلَیه وَ آلهِ وَ سَلَّمْ مِنْ یَوْمٍ اُحُدٍ قُتِلَ فیهِ عَمُّهُ حَمْزَةٍ بْنِ عَبدالمطلَبٍ اَسَدُ اللهِ وَ اَسَدُ رَسولِِهِ وَ بَعْدَهُ یَوْمَ مُوْتَةِ قُتِلَ ابْنُ عَمَّهُ جَعفر بنُ ابی طالبٍ. ثُمّ قال علیهِ السّلام :‌ وَ لا یَومِ کَیومِ الْحُسَینِ علیه السلام اَزْدَلَفٍ عَلیهِ ثلاثونَ اَلْفٍ رَجُلٍ یَزْعُمونَ اَنّهمْ مِن هذهِ الْاُمّةٍ کُلُّ یَتَقََرّبُ اِلَی اللهِ عَزّوجلّ بِدَمَهِ وَ هُوَ بِاللهِ یُذَکّرهُمْ فَلا یَتّعِظونَ حَتّی قَتَلوهُ بَغْیاً وَ ظُلْماً وَ عُدْواناً ...

«امالی صدوق،صفحه 374»
 




تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/6/31 | نویسنده : alamdarbasir
در پی حذف واژه جعلی «خلیج عربی» از سایت فدراسیون جهانی فوتبال در صفحه مربوط به اتحادیه‌های پنج تیم حاشیه خلیج فارس و جایگزینی واژه «خلیج فارس» یک کارشناس کویتی فوتبال از «ای اف سی» خواست در این باره به فیفا شکایت کند.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از فارس، «حسین البلوشی» کارشناس فوتبال کویتی از شیخ «سلمان بن ابراهیم» رئیس کنفدراسیون آسیا و روسای فدراسیون‌‌های فوتبال کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست در اعتراض به حذف واژه جعلی «خلیج ع ر ب ی» از سایت فدراسیون جهانی فوتبال به «سپ پلاتر» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال شکایت کنند.

 

 

پیشتر پایگاه اطلاع رسانی فیفا در صفحه مربوط به اتحادیه‌های فوتبال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس واژه لیگ‌ عربی را از صفحه خود حذف کرده بود و واژه خلیج فارس را جایگزین آن کرده بود.

فدراسیون‌های فوتبال کشورهای عربی (عربستان، کویت، قطر، بحرین و امارات) پیش از این تلاش می‌کردند که مسابقات جام خلیج عربی را در فهرست مسابقات رسمی فیفا ثبت کنند.

البلوشی همچنین ابراز امیدواری کرد که پایگاه فیفا اطلاعات خود را در این زمینه تصحیح کند زیرا میلیون‌ها علاقه مند فوتبال کشورهای عربی اخبار فوتبال کشور خود را از طریق این پایگاه پیگیری می‌کنند.





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/6/31 | نویسنده : alamdarbasir
جانشین فرمانده کل سپاه از رونمایی مدل مهندسی معکوس‌شده پهپاد RQ170 در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش علمدار بصیر: سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که میهمان برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» بود، در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین اخبار از پهپاد جاسوسی RQ170 آمریکا گفت: تمام حافظه‌ها و کامپیوترهای این هواپیما رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار خوشی نه تنها از RQ170 و بهینه‌سازی‌هایی که نیروهای ما بر روی «مدل معکوس شده» آن انجام دادند، بلکه دستاوردهای مهم دفاعی اعلام خواهد شد.

 

* ویژگی های «دیده‌بان» آمریکایی

هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 که اصطلاحا Sentinel یا دیده‌بان نامیده می‌شود و برخی آن را جانور قندهار (محلی که اولین‌بار تصویر آن منتشر شد) می‌گویند، یکی از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکاست که استفاده از آن، دستاوردهای مهمی برای نیروهای مسلح این کشور به همراه داشته است. پهپاد RQ-170 پرنده بدون سرنشینی است که مدت‌ها در کشور افغانستان در حمایت از عملیات نیروهای ناتو در سکوت عمل می‌کرد.

این هواپیما برای اولین‌بار در سال 2005 میلادی به صورت عملیاتی وارد خدمت نیروهای مسلح آمریکا شد و به شکل مخفیانه به عملیات در افغانستان پرداخت تا اینکه در سال 2007 میلادی اولین تصاویر این هواپیما در پایگاه هوایی قندهار منتشر شد.

فناوری و اطلاعات مربوط به RQ170 به شدت حفاظت می شده و دولت امریکا اکنون به شدت نگران تبعات سیاسی، فنی، اطلاعاتی و نظامی فرود اجباری این هواپیما (که از حساس ترین فناوری های موجود در اختیار سرویس های اطلاعاتی این کشور بوده) در ایران است و به همین دلیل تمام ابزارهای خود را برای حداقل کردن خسارات ناشی از این موفقیت بزرگ ایران به کار گرفته است.

نخستین و مهمترین ویژگی این هواپیمای بدون سرنشین را باید توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن عنوان کرد که اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که این هواپیما توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) به هیچ وجه قابل رهگیری نیست و رادارهای برد کوتاه VHF نیز تنها در صورتی قادر به مشاهده آن - آن هم به سختی- هستند که هواپیما کمتر از 40 کیلومتر با آنها فاصله داشته باشد؛ اتفاقی که وقوع آن تقریبا محال است.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، ویژگی رادار گریزی این هواپیما ناشی از پوشش مخصوصی است که تمام سطح آن را پوشانده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه و چین سال های طولانی است که به دنبال دست یابی به فرمول و مشخصات ساختمانی آن هستند.

برخی از منابع نیز رنگ مخصوص بدنه آن را یکی از عناصر اصلی در رادارگریزی RQ170 می دانند و گفته‌اند این هواپیماها طوری طراحی شده اند که بتوانند به مکان هایی بروند که دیگر ‏هواپیمای باسرنشین یا بدون سرنشین نمی توانند به آنجا بروند بطوریکه ردیابی و هدف قرار دادن آن توسط طرف مقابل بسیار دشوار باشد.

مداومت پروازی این پهپاد (بواسطه موتورهای بسیار پیشرفته و کم مصرف) و نیز توانایی های جنگ الکترونیک آن را می توان از دیگر ویژگی های منحصر به فرد RQ-170 دانست که این امکان را می دهد تا این هواپیما علاوه بر ایجاد اختلالات الکترونیکی در سطح وسیع، مجموعه ارتباط رادیویی با سیم و بی سیم در اطراف منطقه پروازی خود را نیز تا شعاعی بزرگ شنود کند.

پهپاد آمریکایی ساقط شده RQ170 این «دیده‌بان» آمریکایی همچنین مجهز به دوربین ها، لنزها و سنسورهایی است که توانایی منحصر به فردی در تصویربرداری با وضوح بسیار بالا و قدرت تفکیک زیاد و در هر شرایط جوی را به آن می دهد که این تجهیزات برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از مراکز هسته ای ایران می توانست بیشترین کاربرد را داشته باشد.

 

هدایت این هواپیما که با طول دو بال حدود 26 متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع یک متر و 84 سانتی متر، دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است، توسط ماهواره و همچنین ایستگاه های زمینی در افغانستان و امریکا صورت می پذیرد و با هر بار سوخت گیری نیز قابلیت پرواز در شعاع 1500 کیلومتری را دارد.

* «سار» رادار پیشرفته پهپاد آمریکایی برای شناسایی مناطق حساس

اما یکی دیگر از مهمترین ویژگی های پهپاد مدرن آمریکایی در اختیار ایران را باید در بخش رادارهای فوق پیشرفته آن جستجو کرد. رادارهای روزنه مصنوعی "Synthetic Aperture Radar" به نوعی از رادارها اطلاق می شود که برای امور نقشه برداری و تصویر برداری از سطح زمین به کار می رود که در اصطلاح به این فناوری "سار" نیز گفته می شود.

اساس عملکرد این رادار در هواپیماهای شناسایی برای امور نظامی و غیر نظامی، برپایه فرستادن امواجی از یک وسیله متحرک مثل یک هواپیما به سطح موردنظر است.

پهپاد آمریکایی RQ170 این امواج که از نوع امواج رادیویی هستند در دفعات بالا با سرعتی زیاد به سطح مورد نظر تابیده شده و پس از بازگشت تصویری دو بعدی از سطح مورد نظر را دراختیار کاربران قرار می دهد. در سالهای اخیر این فناوری برای اموری مثل نقشه برداری از جنگلها، کنترل بلایای طبیعی وتهیه نقشه های ناهمواری زمینی نیز به کار می رود اما کاربرد اصلی این فناوری درامور نظامی و تهیه نقشه از مناطق مختلف است.

در جدیدترین مدلهای رادار "سار" که بنا بر اطلاعات موجود در پهپاد به غنیمت گرفته شده آمریکایی نیز بکار گرفته شده، قابلیت تهیه تصاویری با قدرت تفکیک 10 سانتی متر وجود دارد که در راستای ماموریت جاسوسی خود از این فناوری پیشرفته به منظور تهیه نقشه از مکان های مورد نظربهره می برده است.

منبع:فارس





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/6/31 | نویسنده : alamdarbasir
در مراسم رژه نیروهای مسلح
رئیس‌جمهور خطاب به نیروهای مسلح حاضر در مراسم رژه گفت که خوشحالم که در سی و سومین سالگرد دفاع مقدس در کنار رزمندگان عزیزی که افتخارآفرین آن دوران بودند، همچنان استواری، عظمت و ایستادگی را با همه وجود احساس می‌کنیم.

به گزارش علمدار بصیر: حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مراسم رژه نیروهای مسلح که به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس در حرم حضرت امام خمینی (ره) در حال برگزاری است، گفت: خوشحالم که در سی و سومین سالگرد دفاع مقدس در کنار رزمندگان عزیزی که افتخارآفرین آن دوران بودند، همچنان استواری، عظمت و ایستادگی را با همه وجود احساس می‌کنیم.

وی افزود:‌درود و سلام خود را تقدیم امام بزرگوار می‌کنیم که با ایمانش، عرفانش و ایستادگی درس دفاع در برابر متجاوز را به همه ما آموخت و همه شهیدان و همه جانبازان و آزادگان درود و سلام تقدیم می‌کنیم که هر چه از استقلال، تمامیت ارضی، عزت و سربلندی داریم از فداکاری آنهاست و احترام خود را به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تقدیم می‌کنیم که صبرشان،‌استقامتشان و ایمانشان درس‌آموز بوده و هست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: احترام و سلام به ارتش قهرمان که با تجاوز 31 شهریور 1359 در کمتر از 24 ساعت با اعزام 140 هواپیمای جنگنده و ماموریت این جنگنده‌ها در خاک متجاوز لرزه بر اندام صدامیان افکندند و اولین درس را به متجاوز آموختند که اینجا ایران و سرزمین شیران است.

روحانی گفت: درود بر نیروی زمینی ارتش و هوانیروز که در روزهای اولیه در برابر نیروهای متجاوز و زرهی ایستادگی کردند و سدی برای دفاع از کشور و جلوگیری از ادامه تجاوز بودند. درود بر نیروی دریایی که توانست دشمن را در دریا سرکوب کند.

وی افزود:‌سلام و درود بر قهرمانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که علی رغم مشکلات لجستیک و کمبود نفر با ایمان، اعتقاد و با وطن‌دوستی خود به صحنه نبرد شتافتند و حماسه‌های بزرگ را آفریدند.

 

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌سلام بر نیروی انتظامی، ژاندارمری دیروز و همه رزمنده‌هایی که در صحنه نبرد سینه را در برابر دشمن سپر کردند. سلام و درود بر بسیج دلاور و خط‌شکن که با فریادش با ایمانش با ایستادگی خود پیروزی در برابر دشمن را برای ملت ما به ارمغان آورد. سلام بر عشایر قهرمان که همواره مدافع سرزمین بزرگ ایران بودند و هستند.

فارس





تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/6/31 | نویسنده : alamdarbasir
به دلیل تهدیدات برخی افراد خواستار حمایت دستگاههای امنیتی از خود و خانواده ام هستم.

به گزارش علمدار بصیر: الهه راستگو طی نامه ای به مسئولان امنیتی استان تهران اعلام کرد: به دلیل تهدیدات برخی افراد خواستار حمایت دستگاههای امنیتی از خود و خانواده ام هستم.

به گزارش مهر عصر دیروز الهه راستگو عضو شورای شهر تهران طی نامه ای به مسئولان عالی امنیتی و انتظامی استان تهران اعلام کرد از سوی یکی از اعضای شورای شهر و همراهانش تهدید شده ام و خود خانواده ام احساس امنیت نداریم و درخواست حمایت و تامین جانی دارم.

پیش از این نیز برخی رسانه ها پس از ماجرای انتخاب شهردار تهران در شوارای شهر و رای راستگو به محمد باقر قالیباف که با اعتراض دیگر اعضای اصلاح طلب شورا و همچنین اخراج راستگو از حزب کار همراه شد از برخی تهدیدات علیه وی خبر داده بودند.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/6/26 | نویسنده : alamdarbasir
رئیس ستاد سوخت کشور خبر داد
سناریوی جدید برای تغییر سهمیه سوخت
رئیس ستاد سوخت کشور از سناریوی جدیدی برای تغییر سهمیه سوخت خبر داد که بر اساس آن سهمیه برخی وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت قطع می‌شود.

به گزارش علمدار بصیر: مجتبی شفیعی امروز در یک نشست خبری با اشاره به پیشنهاد جدید در‌خصوص ساماندهی سهمیه سوخت خودروها گفت: پیشنهادی را تدوین کرده‌ایم که با تصویب آن پیشنهاد، تغییراتی در سهمیه سوخت برخی از خودروها ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به کاهش سوخت یارانه‌ای خواهد شد.

مدیر ستاد سوخت کشور افزود: براساس این پیشنهاد قرار است خودروهایی که در پارکینگ پلیس متوقف شده‌اند و یا خودروهای فاقد پلاک ملی و و همچنین موتورسیکلت‌هایی که دارای مشکلاتی هستند در سهمیه سوخت آنها تغییر صورت می‌گیرد.

وی افزود: با اعمال این تغییرات که در کمیسیون زیربنایی دولت مصوب می‌شود می‌توان گفت به میزان قابل توجهی از سهمیه سوخت خودروها کاهش خواهد یافت.

وی افزود: بر این اساس سناریوهای مختلفی را پیشهاد داده‌ایم که بزودی در مورد این سناریوها صحبت خواهم کرد.

وی با اشاره به قیمت سوخت خودروها گفت: همانطور که سخنگوی دولت بارها اعلام کرده است قیمت سوخت سهمیه‌ای تا پایان سال تغییری نخواهد کرد.

منبع:فارس





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/6/26 | نویسنده : alamdarbasir
فارغ از آسیب‌های گوناگون و مختلف غیراخلاقی فیس‌بوک برای مردم ایران، باید این شبکه را «درواز‌ه‌ای برای ورود به سایت‌های مستهجن و غیراخلاقی» نامید.

به گزارش علمدار بصیر: طی 9 سال سپری شده از عمر شبکه اجتماعی «فیس بوک» هر روز بر تعداد کاربران ایرانی عضو این شبکه افزوده می‌شود؛ در این گزارش فارغ از مسائل سیاسی و امنیتی تنها به آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی این شبکه اجتماعی بر روی جامعه ایرانی می‌پردازیم.

 

**برداشت اول؛ فیس‌بوک و دولت یازدهم

 

مطمئنا سیاست گذاران و موسسان فیس‌بوک اهداف گسترده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از تاسیس آن دنبال می‌کنند که نمونه ای از اهداف سیاسی آن را در حوادث پس از انتخابات در ایران مشاهده کردیم؛ اما واقعیت این است که اثرات سوء فرهنگی و اجتماعی این سایت بر روی جامعه ایرانی بسیار مخرب تر از اثرات سیاسی آن خواهد بود و مطمئنا «اگر برای کنترل و مقابله با اثرات سوء فرهنگی-اجتماعی فیس بوک تدبیری اندیشیده نشود در آینده ضربات مهلکی بر پیکره سبک زندگی ایرانی-اسلامی و بنیان اعتقادی خانواده های ایرانی وارد خواهد شد»

هدف دقیق تاسیس این سایت و عضویت ایرانیان در آن به طور کامل مشخص نیست و قصد آن را نیز نداریم که با پیش داوری آن را «توطئه ای از پیش طراحی شده برای ایرانیان بنامیم» اما حقیقت آن چه که امروز از فعالیت این سایت در ایران شاهد هستیم بسیار نگران کننده است.

 

*عضویت؛ آسان‌ترین بخش فعالیت در فیس‌بوک

«نام نویسی» نوشته‌ای است که با بزرگترین فونت پس از ورود به این سایت با آن مواجه می شوید و در ادامه آن می خوانید «نام نویسی رایگان است و همیشه خواهد ماند» که با کمی صرف وقت می توان به راحتی در این سایت عضو شد و به کاربران فیس بوک پیوست.

فعالیت فیس بوک در کشور ما غیر قانونی است و از همین روی برای مخاطبان اینترنتی در دسترس نبوده و به اصطلاح «فیلتر» است؛ اما نباید این حقیقت را نادیده گرفت که این سایت نسبتا مخاطبان زیادی در ایران پیدا کرده است.

 

* حرکت ظریف دولت یازدهم برای رفع فیلتر فیس‌بوک

با آغاز کار دولت یازدهم، تلاش‌های مشکوکی برای رفع فیلتر این سایت از سوی برخی منسوبان به دولت آغاز شد؛ اولین گام را پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی برداشت و با درج بنری در گوشه سایت خود، فیس‌بوک را «پدیده‌ای مبارک» معرفی کرد.

 

اما پر سر و صداترین اقدام فیس‌بوکی دولت یازدهم، عضویت محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه کشور در این شبکه اجتماعی بود که این تابوشکنی را به نوعی می‌توان سیاستی برای مشروعیت بخشی به عضویت دیگر ایرانیان در فیس‌بوک و رفع فیلتر آن نامید.

 

 

**برداشت دوم؛ فیس‌بوک و استحاله فرهنگی جامعه ایرانی

 

بر اساس این گزارش، هر روز بر مخاطبان فیس‌بوک در کشورمان افزوده می‌شود و به نظر می‌رسد که به جای نادیده گرفتن و گذشتن از اثرات مخرب آن بهتر است فکری اساسی برای این «دهکده مجازی» کرد؛ چرا که با توجه با عدم هم خوانی آن با عقاید، سنت و عرف مردم ایران، صدمات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گسترده ای را در آینده در بر خواهد داشت.

البته در ماه های اخیر جوانان دلسوز، معتقد و ارزشی به ناچار خود را در عرصه جدیدی از جنگ نرم دیده و با عضویت در این سایت به فعالیت های انقلابی در راستای حمایت از انقلاب و اسلام می پردازند و اصطلاحا مجبور به بازی در زمین حریف شده اند؛ چه آنکه قطعا آنها نیز از اثرات مخرب فرهنگی و اجتماعی این سایت مصون نخواهند بود زیرا که ماهیت این سایت حداقل با ارزش های ایرانی-اسلامی مردم جامعه ما همخوانی ندارد.

اما پس از عضویت در این سایت می توان از امکانات متعدد اینترنتی آن استفاده کرد؛ برای نمونه در این سایت می توانید با کسانی که دوست هستید گفتگو (چت) کنید یا نظرات خود را به اشتراک گذاشته و درباره آن بحث کنید؛ یا به دوست یابی بپردازید و حتی با دوستان دوست خود نیز آشنا شوید تا به یک باره اجتماع کوچک چند نفره شما و دوستانتان به یک اجتماع بزرگ چند صد نفره یا هزار نفره تبدیل شود!

 

* رواج بی‌حرمتی و بی‌عفتی در فیس‌بوک

 

حتما می دانید یا اگر نمی دانید بدانید که پس از عضویت در این سایت، تمام مخاطبان و کاربران فعال در آن می توانند به راحتی به نمایه شما دسترسی پیدا کنند و این اجازه را سایت و البته «خود شما» به دیگر کاربران داده اید که به راحتی شما را شناسایی کرده و در صورت لزوم به شما درخواست دوستی بدهند؛ اما مسئله مهم‌تر اینکه پس از ورود به نمایه شخص دیگری اعم از دختر و پسر یا مرد و زن، شما عکس اصلی نمایه وی را مشاهده می‌کنید و تنها در بخش «عکس ها» یا همان «آلبوم عکس ها» کاربر می تواند دیگر تصاویر مربوط به خود را از دید شما پنهان کرده و آنها را تنها برای دوستان یا برخی از آنها به نمایش بگذارد.

برخی از کاربران ایرانی (مخصوصا خانم‌ها) که تعداد آنها کم نیست، در بخش انتخاب «عکس نمایه خود» عکسی بد پوشش و بی حجاب را انتخاب می کنند که این مسئله به نوعی القاء کننده تصویری جدید از «جامعه» ایران و فرهنگ آن است.

اما تمام ماجرا به «عکس نمایه» ختم نمی شود! در قسمت «آلبوم عکس ها» نیز بسیاری از کاربران فیس بوک با قرار دادن عکس های خصوصی و خانوادگی خود در انظار عمومی به حرمت شکنی می پردازند تا این نوع پوشش را «عرفی موجه» برای جامعه ایرانی معرفی کنند.

 

 

*برداشت سوم؛ از صفحه‌های مستهجن تا تن‌فروشان مجازی/فیس‌بوک رفع فیلتر می‌شود؟!

 

سوسن هستم و 24 سالمه؛

نمیخوام متن های پسرای شارژ دزد رو که شبیه هم هستن رو کپی کنم

اهل تهرانم و …

دهکده جهانی فیس‌بوک گسترده‌تر از آن است که فکرش را بکنید؛ این چند خط جملات کوتاه برخی کاربران ایرانی فیس بوک است که در صفحه شخصی خود اقدام به تن فروشی می کنند! یعنی آنکه امروز زنان بدکاره ای که در کشور به فعالیت مخرب مشغولند راه حل جدید و آسان تری را برای به فساد کشاندن جامعه یافته‌اند؛ راه حلی جدید و کم هزینه!

این اشخاص با نوشتن متنی کوتاه، از کاربران می خواهند تا با خرید مقداری شارژ درخواست خود را از آنها بیان کنند! البته آنگونه که به نظر می رسد در اکثر این موارد، تنها هدف این افراد اخاذی از جوانان ساده لوح است.

این افراد که قطعا درصد بسیار، بسیار کمی از بانوان کشور را تشکیل می دهند، برخی اوقات نیز با ورود به صفحات شخصی دیگر بانوان و سرقت تصاویر آنها که البته با آزادی کامل در اختیار کاربران فیس بوک گذاشته شده است؛ از تصاویر آنها سوء استفاده کرده و خود را جای آنها جا می زنند و از این طریق برای دست یابی به امیال کثیف خود زمینه چینی می کنند که متاسفانه مرسوم شدن قرار دادن عکس های خانوادگی و خصوصی در فیس بوک از سوی برخی کاربران ایرانی به این مسئله کمک بسیاری کرده است.

به گزارش فارس، این پدیده فیس‌بوکی یکی از 10 ها اتفاق فرهنگی تلخ در این شبکه اجتماعی می‌باشد که قابل بیان است؛ صفحات و لینک‌های سایت‌های غیراخلاقی و مستهجن یکی از رایج ترین اتفاقات این شبکه اجتماعی است که هم نمونه خارجی دارد هم نمونه داخلی!

حال سوال اینجاست؛ اصولگرا، اصلاح‌طلب یا عدالت‌‌محور بودن یک جریان سیاسی می‌تواند توجیحی باشد برای رفع فیلتر این شبکه اجتماعی که قطعا برای جامعه ایرانی،‌ نه «اجتماعی» است نه «فرهنگی»؟

 

* چوب حراج فیس‌بوک به سبک زندگی «ایرانی-اسلامی»

زندگی در دهکده مجازی فیس‌بوک، آداب و شرایط خود را دارد و منتج به سبکی از زندگی می شود که با مولفه های سبک زندگی یک خانواده ایرانی مسلمان، کاملا در «تضاد» است.

هرچند زوکربرگ، خالق این شبکه مجازی در یک خانواده یهودی به دنیا آمده است، اما خود را یک «ملحد» و فردی که به خدا هیچ‌گونه اعتقادی ندارد معرفی می‌کند و بر همین اساس نیز،‌ شبکه ای را طراحی می کند که در آن «هیچ گونه خطی قرمز مهمی برای کاربران تعریف نمی شود!»

در نتیجه اکثر کاربران ایرانی فیس بوک از همان مدلی پیروی می کنند که گردانندگان فیس بوک برای آنها تعریف کرده اند؛ توضیح اینکه: در اکثر موارد، نحوه فعالیت، ارتباط با دوستان مجازی و چیدمان صفحات شخصی کاربران ایرانی عضو فیس بوک تفاوت چندانی با فیس بوکی های دیگر کشورها ندارد.

پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که «سیاستگذاران فیس بوک به درستی دریافته اند که چطور و چگونه مخاطب خود را با هر مذهب و کشوری به یک شکل واحد درآورده و با خود همراه کنند»

این همان ساز و کار و سیاستی است که شهروند مسلمان ایرانی را مجاب می کند تا خصوصی ترین تصاویر خانوادگی خود را در فیس بوک منشتر کند؛ اتفاقی که پیش از آغاز به کار فیس بوک به ندرت در وب سایت ها و وبلاگ های ایرانی مشاهده می کردیم.

مدل زندگی در این دهکده مجازی که جهانی شدن و ارتباط با کسانی که قادر به دیدار حضوری و زندگی با آنها نیستید شما را برای حضور در آن وسوسه می کند، مدلی است که اکثر مخاطبان خود را به یک سبک زندگی دعوت می کند: «سبک زندگی بی قید و بند، بی هیچ خط قرمزی»

این سبک زندگی به مجرد یا متاهل بودن، زن یا مرد بودن و کم سن یا کهنسال بودن ارتباطی ندارد و در صورت سست بودن بنیان های اعتقادی شهروند ایرانی، وی را مجاب به زندگی کردن به آن سبک می کند.

دخترانی که بی هیچ واهمه ای تصاویر برهنه خود را منتشر می کنند و زنانی که صفحه ای شخصی برای تن فروشی ایجاد می کنند و ... همه و همه اتفاقاتی هستند که شما خواسته و ناخواسته به محض عضویت در فیس بوک با آن مواجه خواهید شد و پس از مدتی به «امری عادی» و «عرفی موجه» برای شما تبدیل می شود تا «حراج سبک زندگی ایرانی-اسلامی از همین نقطه آغاز شود».

شما پس از مدتی فعالیت در فیس بوک، با ایرانی مواجه می شوید که نشانی از اسلام و «ایران حقیقی» ندارد!

پدیده «ایران مجازی» را عده ای قلیل در فیس بوک رقم می زنند که به صورت ناخودآگاه برای شما «اکثریت» جلوه داده می شوند.

هنگامی که تعدادی از بانوان ایرانی با المان های پوششی خاص، تصاویر برهنه خود را با کمال میل در معرض دید میلیون ها کاربر ایرانی و خارجی فیس بوک قرار می دهند، شما به محض رویت یک بانوی ایرانی در فضای حقیقی جامعه با همان پوشش خاص، همان المان های رفتاری زن حرمت شکن فیس بوکی را برای وی در ذهن خود ترسیم می کنید و این یعنی آغاز یک فاجعه «فرهنگی-اجتماعی» در کشور!

روابط مجازی که جنس آن با جنس روابط حقیقی متفاوت است و بعضا شما همکار،‌ همسایه و دوست خود را با ظاهری متفاوت و غیرمنتظره مشاهده می کنید؛ تاکید موکدی می شود بر همان پدیده مذموم «ایران مجازی» که روز به روز در حال نمایان تر شدن است.

 

** برداشت آخر؛ اعتقادات دینی و ملی؛ فصل مشترک اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و عدالت‌محوران/با «محتوای مجرمانه» فیس‌بوک چه باید کرد؟

 

اعتقادات دینی و ملی فصل مشترک همه جریانات سیاسی کشور است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ حال اگر از نحوه فعالیت تعداد زیادی از کاربران ایرانی عضو فیس‌بوک بگذریم چگونه می‌توانیم وجود صفحه‌های غیراخلاقی موجود در این شبکه اجتماعی را نادیده بگیریم که به راحتی در دسترس تمام کاربران این شبکه است؟ و اگر قبول کنیم که این صفحات مصداق «محتوای مجرمانه» هستند چطور باید با آن مقابله کرد در حالی که از نظر فنی نمی‌توان بخشی از فیس‌بوک را از دسترس خارج و بخش دیگر آن را آزاد گذاشت؟

پس می‌توان نتیجه گرفت که فارغ از آسیب‌های گوناگون و مختلف غیراخلاقی فیس‌بوک برای مردم ایران، باید این شبکه را «درواز‌ه‌ای برای ورود به سایت‌های مستهجن و غیراخلاقی» نامید که قطعا هر خانواده ایرانی و مسئول مملکتی نمی‌تواند آن را کتمان کند.

 

* سخن آخر

 

سخن آخر اینکه؛ شبکه اجتماعی فیس‌بوک اگر برای همه دنیا اجتماعی باشد برای کشور ایران با توجه به «سنت» و «اعتقادات» مردم این سرزمین نه «اجتماعی» است نه «فرهنگی» پس بهتر است با توجه به لطمات و تبعات «فرهنگی-اجتماعی» فیس‌بوک برای مردم ایران، که تنها به بخشی از آنها اشاره شد، منسوبان و مسئولان دولت یازدهم در جهت کمک به بنیان فرهنگی خانواده‌های ایرانی گام برداشته و فکر اساسی‌تری برای مواجهه با این پدیده مجازی بکنند.

البته ناگفته نماند که «فیلتر» تنها راه مقابله با این شبکه اجتماعی مخرب نیست اما شاید بهترین راه یا یکی از بهترین‌ راه‌ها در شرایط موجود باشد؛ اما اگر گفته شود این نیاز که مردم کشورمان در یک شبکه اجتماعی گرد هم آیند و با دوستان و آشنایان خود ارتباط مجازی بر قرار کنند،‌ تا کنون احساس نشده و نمی‌شود تا متعاقبا سیاست‌گذاری و راهکاری برای رفع آن ارائه شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛‌ چه آنکه افزایش هر روزه کاربران ایرانی فیس بوک دلیلی برای رد این مدعاست؛ پس این نیاز احساس شده و می شود، لذا مسئولان فرهنگی-اجتماعی دولت یازدهم از جمله اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی باید با ارائه راهکارهای مناسب هم به آسیب شناسی حضور ایرانیان در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک بپردازند هم بستر حضور آنها در شبکه ای اجتماعی با رویکرد «ایرانی-اسلامی» را فراهم کنند.

منبع:فارس





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/6/26 | نویسنده : alamdarbasir

k

علمدار بصیر:

چند فرقی که بین دخترها و پسر های دیروز و امروز که امروزه مشاهده می شود:

پسرهای دیروزی:غیرت داشتن(غیرتی که وقتی کسی به ناموسشون نگاه می کرد اگر حریف طرف مقابل هم نمی شدند باز هم جلوش وایمستادند مهم نبود کتک می خورند یا نه مهم این بود که به طرف بفهمانند  که من بر روی ناموسم غیرت دارم و این بود نشان افتخارشون)

پسرهای امروزی:بی غیرتی که یکیشه الان شده ابرو برداشتن، لباسهایی که با فرهنگمون همخونی نداره، گذاشتن موهایی که بیشتر مختص غربه،خلاصه افتخارشون شده جلب توجه دیگران.

دخترهای دیروز:حیا داشتن(حیایی که وقتی نا محرم نگاهشون می کرد خجالت می کشیدند و اگر به قول معروف صدتا متلک هم بهشون می گفتند واسشون اهمیت نداشت و بدون هیچ توجهی و حرفی راهشون می گرفتند و می رفتند و این بود نشان افتخارشون.)

دخترای امروزی:تشنه نگاه کردن به نا محرم، پوشیدن لباس های بدن نما، مشتاق حرف زدن و پاسخ دادن به پسرا،  بدحجابی مفرط، خلاصه افتخارشون شده سبقت در بی حجابی





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/6/26 | نویسنده : alamdarbasir
ای ملجأ درماندگان؛ عاشقانه سر بر شانه‌های ضریح تو می‌گذارم

در چنین روزی خورشید ایران طلوع کرد تا دست خدا بر سر ایران و ایرانی پایدار بماند.

خبرگزاری فارس: ای ملجأ درماندگان؛ عاشقانه سر بر شانه‌های ضریح تو می‌گذارم

 

به گزارش علمدار بصیر: در دنیای آدم‌ها گمشده بودم، دنیایی که زرق و برق در آن بیداد می کرد، شلوغی به اوج خود رسیده بود و آدم‌هایش رنگ و وارنگ بودند.

دنیایی که انسانیتش رو به کم‌رنگی می‌رفت و معرفتش بار بسته بود، ناگاه فریادی از عمق وجودم مرا به بهشتی ناب کشاند، بهشتی که مأمن عشقی بزرگ بود، بهشتی به نام مقدس مشهد.

و حالا من مشهد بودم، مأمن شه توس، عاشقانه روی شانه‌های ضریح می‌گریستم و دخیل پنجره فولادش شده بودم، این جا آخر دنیا بود، مروارید زلال اشک، خود به خود خانه چشم‌هایم را می‌شست و بر گونه‌هایم جاری می‌گشت، وجودم را تطهیر می‌کرد و روانم را آرام می‌ساخت، چیزی از عمق وجودم می‌جوشید و بالا می‌آمد، حرف‌های نگفته‌ای که یک عمر زجرم داده بود، امروز بر زبانم جاری می‌گشت.

آقاجون، قد هزار تا آسمون کبوتراتو دوس دارم، وقتی میام امام رضا (ع) سوغاتی گندم میارم، وقتی میام به مشهدت، داغ دلم تازه میشه، دلم میره کربلا، غصه بی‌اندازه میشه، تنگ میشه تا دلم برات، عکس حرم رو می‌گیرم، تو خیالم میام پیشت، کنار گنبد می‌شینم، دنیا بدون مشهدت، از خونمون کوچیکتره، وا نمیشه دلم آقا، با 100 هزار تا پنجره، بس که به مشهد اومدم، جاده‌ها باهام رفیق شدن، چرا نمی‌رسم به تو، ثانیه‌ها دقیق شدن، دلم برای صحن تو، نگاه بکن پر میزنه، این دفعه که من اومدم، نگو که وقت رفتنه، امید دارم که من بیام دوباره پاکم بکنی، تو صحن اسماعیل طلا یه گوشه خاکم بکنی.

السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع)

و اکنون ای آفتاب مهربانی، سلام بر تو، آن دم که طلوع مشرقى‏ات، جان عالم را به بشارتى لم‏یزلى، سبز مى‏دارد، صداى گریه‏ات در خانه امام  موسی کاظم علیه‏السلام، دامنه‏اى از شعف را براى همیشه رقم مى‏زند.

سلام بر تو که گستره خِلقت، جز با حضور روشن تو تکامل نمى‏گرفت و اهل‏ بیت روشنایى، جز با وجود بى‏نهایت تو، خدا را براى همگان ترسیم نمى‏کرد.

آری، سلام بر تو که مهربانی‌هایت از شمار زائران انبوهت بسیار بسیار بیشتر است، ای حجت خدا، دوباره یک غروب دلنشین، دوباره یک صدا، صدای سبز، دوباره می‌پرد کبوتری، به دور گنبد حرم، دوباره چشم‌های من، پر از نگاه کاشی و ستاره می‌شود، کنار حوض، دوباره ذهن من، پر از صدای بال‌های یک فرشته می‌شود.

نگاه کن، نگاه کن، من آن کبوترم،  به دور گنبد طلایی‌ات، چه عاشقانه می‌پرم، آقاجون، هوامو داشته باش، هر چند حال و روز زمین و زمان بد است.

یک تکه از بهشت در آغوش مشهد است.

حتی اگر به آخر خط هم رسیده‌ای.

آن جا برای عشق شروعی مجدد است.

منبع:فارس

 





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/6/26 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون