سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان

 شریعتمداری متن سخنان روحانی را نوشت / بازتاب حجاب وزیر خارجه ایتالیا در تهران/ شکست پروژه تبریک روحانی به اوباما/ تطهیر سازی خاتمی در فاطمی ناکام ماند و...

خاتمی تصریح می کند برای پیروزی در انتخابات مجلس چاره ای جز وحدت اصلاح طلبان با جریان دولتی اعتدال نداریم.

به گزارش علمدار بصیر:

*شنیده ایم در دیدار تعدادی از اعضای مجمع روحانیون با محمد خاتمی، بحث انتخابات مجلس آینده مطرح می شود. خاتمی تصریح می کند برای پیروزی در انتخابات مجلس چاره ای جز وحدت اصلاح طلبان با جریان دولتی اعتدال نداریم. یکی از اعضای مجمع که نزدیک به دولت است می گوید تا آنجا که من اطلاع دارم دولتی ها بنا دارند لیست مستقل بدهند و با هیچ جریان سیاسی دیگر ائتلاف نخواهند کرد. خاتمی در پاسخ به این سخنان می گوید اگر اینگونه باشد شکست ما در انتخابات آینده حتمی است.

*آقای (الف ) که زمانی خود را جزو تسخیر کنندگان سفارت آمریکا معرفی می کرد، در روزهای اخیر با تعدادی از سران تشکل های سیاسی دیدار کرده و خواستار موضع گیری صریح آنها درباره لزوم برقراری رابطه میان ایران و آمریکا شده است. وی در دیدار با چند تن از اعضای مجمع روحانیون به آنان گفته:" شما بیایید و این تابو را بشکنید.99 درصد جوانان ایرانی خواستار برقراری رابطه با آمریکا هستند. این برای شما یک پیروزی بزرگ است که بیانیه ای صادر کرده و خواستار برقراری رابطه با آمریکا شوید."
 در این جلسه موسوی خوئینی ها می گوید مگر شما امسال خیل جمعیت جوانان را در مراسم 13 آبان ندیدید که چنین حرف هایی را می زنید؟ وی در پاسخ می گوید این افراد جزو آن یک درصد هستند. پس از رفتن آقای الف از جلسه، تحلیل حاضران این بود که وی ماموریت داشته زیر پای ما پوست خربزه بیندازد.

*برخی چهره های واداده سیاسی و رسانه ای در روزهای گذشته تلاش داشتند به مناسبت آغاز سال میلادی و جشن های کریسمس، فضایی رسانه ای برای ارسال پیام تبریک روحانی به اوباما تدارک ببینند که این پروژه رسانه ای با بی توجهی و عدم اقبال رئیس جمهور ناکام ماند. روحانی سال نو میلادی را به پوتین تبریک گفت.

* سفر وزیر خارجه ایتالیا به تهران و قبول پروتکل جمهوری اسلامی ایران و رعایت حجاب در ملاقات های رسمی با مقامات کشورمان، بازتاب گسترده ای در رسانه های اروپایی و این کشور داشته و اعلام کرده اند این از پیروزی های بزرگ دستگاه دیپلماسی ایران است که کشورها را مجبور به احترام گذاشتن به قوانین و سنت های این کشور می کند.

* محمد خاتمی از عملکرد آشفته اصلاح طلبان در شورای شهر تهران به شدت انتقاد کرده و گفته است چرا باید قالیبافی که در انتخابات از اصلاح طلبان زخم خورده بتواند دوباره شهردار شود. بعد هم با وجود 14 عضو، آن قدر در شورا بد عمل کنیم که تمامی کمیسیون ها و کمیته های مهم شورا را به اصولگرایان بدهیم.

*از آنجا که تمام بانک های کشور برای انتقال پول های آزاد شده حاصل از فروش نفت و پتروشیمی ، تحت تحریم آمریکا و اروپا می باشند، یکی از گزینه های جدی برای تعلیق تحریم بانکی،  بانک ایرانی صنعت و معدن است تا بتواند ارز حاصل از فروش نفت را به داخل کشور انتقال بدهد.
 
*در جلسه رسانه های اصلاح طلب که سه شنبه هفته گذشته برگزار شد، حاضران در جلسه به شدت نسبت به مواضع رئیس جمهور درباره حماسه 9 دی اعتراض کردند. برخی مدیران به کنایه می گفتند انگار متن سخنان آقای روحانی توسط حسین شریعتمداری و یا سعید جلیلی نوشته شده بود. یکی از حاضران در جلسه در پاسخ به این اعتراض ها گفته است:" شما فراموش کرده اید که روحانی در حاکمیت است و بیشترین حمایت از وی را تاکنون جریان رهبری و ارکان نظام و نیروهای انقلاب از او داشته اند. وی نه اعتقاد دارد و نه بنا دارد با حاکمیت درگیر شود." در روزهای اخیر جریان فتنه حملات سنگینی را علیه رئیس جمهور تدارک دیده اند. صادق زیبا کلام هم در نامه ای و در واکنش به مواضع روحانی با لحنی توهین آمیز نوشت: "حضرتعالى ناگریزانه و ناگزیر می‌بایست محض خالی نبودن عریضه هم که شده نظرى اظهار کنید."

* آمار حضور و مشارکت مردم به ویژه جوانان کشورمان در مراسم های ماه محرم و صفر امسال با حیرت کارشناسان فرهنگی و اجتماعی همراه شده است. به عنوان نمونه، آمار حضور زائران اربعین حسینی در حرم عبدالعظیم حسنی که بخشی از آن در قالب پیاده روی از میدان امام حسین (ع) آغاز شد ، نشان می دهد که در ایام اربعین حسینی حدود 650 هزار زائر به حرم عبدالعظیم حسنی مشرف شده و آن حضرت را زیارت کرده اند که رکوردی بی نظیر محسوب می شود.

*به دنبال انتشار خبری در مشرق مبنی بر پروژه تطهیر سازی محمد خاتمی به بهانه برگزاری نشست احزاب در وزارت کشور، با خبر شدیم مسوولان وزارت کشور از دعوت خاتمی و موسوی خوئینی ها به عنوان دبیر کل و رئیس شورای مرکزی خودداری کرده و از مجید انصاری به عنوان نماینده مجمع روحانیون دعوت به عمل آورده اند.

*برخی کارشناسان با انتقاد از سخنان غیرکارشناسی برخی مسوولان دولتی مبنی بر ارسال پارازیت از ایستگاه هایی در ایران برای قطع برنامه شبکه های ماهواره ای، این سخنان را باعث پرونده سازی برای کشورمان و قطع برنامه های تلویزیونی ایران از روی شبکه های ماهواره ای عنوان می کنند. در ماه های اخیر با استناد به سخنان تعدادی ازمقامات کشورمان، برخی ماهواره ها اقدام به قطع برنامه های تلویزیونی ایران در قاره های اروپا و آمریکا کرده اند.

*برخی حامیان منتظری با اشاره به گشایش هایی که در فضای فرهنگی ارشاد به وجود آمده، مدعی شده اند" ما توانسته ایم مجوز انتشار کتاب های منتظری را گرفته و در حال حاضر به دنبال ناشر هستیم." این افراد می گویند در گام اول مجوز انتشار کتاب های حوزوی را گرفته و در گام های بعدی مجوز انتشار همه کتاب های ایشان را خواهیم گرفت.

*رسانه های غربی همگام با برخی چهره های وابسته داخلی، طرحی را با عنوان" بی ارزش بودن غنی سازی با وجود انرژی ارزان در ایران" را کلید زده اند. بر اساس این پروژه ، قرار است این گونه القا شود که ایران بیش از 300 سال انرژی نفت و گاز دارد و نیازی به ساخت نیروگاه های هسته ای و غنی سازی اورانیوم ندارد. این در حالی است که کشورهایی چون آمریکا و روسیه که دارای بیشترین ذخایر نفتی و گازی دنیا می باشند، از بزرگترین دارندگان نیروگاه های اتمی در جهان هستند.

*در جلسات اخیر اصلاح طلبان مقرر شده است که دور تازه ای از فعال کردن خانواده زندانیان فتنه 88 را کلید بزنند. بر اساس این طرح مقرر شده است نامه ها و مصاحبه های منتسب به آنان تنظیم و در فضای رسانه های داخلی و خارجی با هدف فشارهای حقوق بشری منتشر شود.در این جلسه گفته شده پس از آن که توقعات حامیان خود را برای رفع حصر بالا بردیم و موفقیتی نداشتیم باید تحرک و فشار بیشتری را تدارک ببینیم تا حامیان خود را ناامید نکرده باشیم.

*شنیده ایم مقامات آمریکایی و اسرائیلی با هدف ناآرام کردن ترکیه که از آن به عنوان" حیاط خلوت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در دور زدن تحریم ها" نام می برند، اقدام به طرح فساد در پرونده سه وزیر دولت اردوغان کرده اند. مقامات حزب عدالت و توسعه از نقش عمده سفیر آمریکا و تحرکات 18 ماهه موساد در ترکیه با هدف دامن زدن و بزرگنمایی رشوه گیری تعدادی از مقامات ترک سخن می گویند.این پروژه با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات شهرداری ها که سه ماه دیگر برگزار می شود و زمینه سازی برای به قدرت رسیدن فردی به نام فتح الله گولن است که دارای ثروتی افسانه ای و رسانه های متعدد و موسسات آموزشی در بیش از 50 کشور بوده و سال ها است که در آمریکا زندگی می کند. رسانه های غربی می گویند در چهار سال گذشته بیش از 80 میلیارد دلار و مقدار زیادی طلا از ترکیه وارد ایران شده است.

*شنیده ایم ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان با اشاره به محاصره بیش از 5 هزار تروریست در سوریه گفته است:" با عملیات فریب ایرانی ها ما بیش از 5 هزار جنگجو را از عراق برای فتح حلب وارد سوریه کردیم اما با بسته شدن عقبه آنها توسط ارتش عراق در استان الانبار، در حال حاضر ارتباط این جنگجوها با مراکز پشتیبانی قطع شده و زیر حملات شدید و آتشبارها و بمباران های ارتش سوریه در حال نابود شدن هستند.

*آمریکایی ها درصددند در نشست ژنو 2، طرحی شبیه ساختار قدرت در لبنان را پیشنهاد و اجرایی کنند. بر اساس این طرح تا موعد انتخابات ریاست جمهوری، بشار اسد در قدرت خواهد ماند و سپس فردی از علوی ها(غیر از بشار) برای ریاست جمهوری انتخاب می شود و نخست وزیر هم از اهل سنت خواهد بود. رئیس مجلس نیز از اقلیت های دیگر همچون مسیحیان یا دروزی ها انتخاب خواهد شد.

*طرح عربستان در سی و چهارمین دوره اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس که در کویت برگزار شد به دلیل مخالفت برخی کشورها از جمله عمان با شکست مواجه شد. عربستانی ها سال ها است درصددند با تشکیل اتحادیه شورای همکاری خلیج فارس، و با پشتوانه وسعت، جمعیت، ثروت، جایگاه سیاسی، موقعیت برتر در جهان اسلام و نیروی نظامی، سیطره خود را بر کشورهای حاشیه خلیج فارس دیکته کنند. طرح عربستان مشابه تشکیل اتحادیه اروپا است که شامل پول واحد، ارتش واحد، حذف ویزا،پیمان دفاعی- امنیتی، حذف گمرکی و... برای کشورهای عضو می باشد.در صورت تصویب این طرح ، پایتخت سیاسی و نظامی این اتحادیه ریاض خواهد بود. کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان، کویت، قطر و امارات نمی خواهند آینده خود را به سیاست ها و راهبردهای عربستان گره بزنند.

مشرق





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/10/14 | نویسنده : alamdarbasir
انوش معظمی متولد 1350 در یکی از روستاهای شهرستان بروجرد است. کارهای جدّی مذهبی خود را از سال 79 با سریال «مسافر ری» داوود میرباقری شروع کرد و بعد سریال های «معصومیت از دست رفته»، «پرچم های قلعه کاوه و چهل سرباز» و «مختارنامه» و... را کار کرده است.
به گزارش علمدار بصیر: انوش معظمی درباره چگونگی انتخاب برای نقش حرمله می گوید: این قضیه برمی گردد به بازی من در سریال «معصومیت از دست رفته» که در آن نقش یک چریک علوی را داشتم و در آنجا با خنجر حرکاتی را انجام دادم که به شدت مورد توجه آقای میرباقری قرار گرفت و همان جا بود که بازی در نقش حرمله را به من پیشنهاد دادند و من با نهایت افتخار پذیرفتم.

 





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/10/7 | نویسنده : alamdarbasir
میرحسین موسوی: تدوین‌کنندگان قانون مطبوعات، قبل از اینکه به قضاوت افکار عمومی ساخته‌شده توسط بوق‌های تبلیغاتی آمریکا گوش کنند، تنها و تنها قضاوت اسلام را در نظر داشته باشند. این هیاهوها برای آزادی از آن قبیل که لیبرال‌ها سر داده‌اند جز لعابی بر روی اهداف شوم جهانخواران چیز دیگری نیست.

رخدادهای 6 دی 1359

چکیده

  • مرکز توسعه صادرات ایران: علت افزایش صادرات کشور در سال 58 بالا رفتن حیرت انگیز میزان صادرات فرش پشمی دستباف و کالاهای کشاورزی به ویژه خشکبار ، گیاهان دارویی و صنعتی ، محصولات دریایی و فراورده های دامی بوده است.
  • میرحسین موسوی: تدوین کنندگان قانون مطبوعات از ترس اینکه ممکن است به آنان مارک چماق دار و انحصار گر چسبانده شود از خط عدل اسلامی عدول نکنند و جاده صاف کن رجعت استکبار جهانی به کشورمان نگردند.
  • 7 تن از طرفداران سازمان دانشجویان پیشگام به اتهام حمل تعداد زیادی سلاح غیر قانونی، در آبادان دستگیر شدند.
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد یک هیئت الجزایری برای دریافت پاسخ آمریکا به آخرین شرایط ایران در ارتباط با آزادی گروگانها وارد واشنگتن شد.
  • از کشورهای مختلف جهان مسلمانان همراه با ارسال نامه هایی به امام خمینی کمک های مالی نیز به رزمندگان ارسال می کنند.
  • در سالروز اشغال کشور افغانستان توسط شوروی صبح امروز گروهی از اتباع افغانی برای اعتراض به شوروی سفارت افغانستان در تهران را به اشغال خود در آوردند.

ناخدا افضلی : انقلاب اسلامی ایران انقلابی علیه ابرقدرت ها است

فرمانده نیروی دریایی با اشاره به سیاست نه شرقی و نه غربی گفت : انقلاب اسلامی ملت ایران انقلابی علیه ابرقدرت ها است . ناخدایکم دکتر بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت : انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با سیاست نه شرقی و نه غربی امام امت انقلابی است صد درصد مردمی در جهت تحقق خواست های مستضعفین و علیه ابرقدرت ها و استکبار جهانی در راس آن آمریکا که دامنه و گسترش این انقلاب در فراسوی مرزهای ایران توسعه یافته و دشمنان قسم خورده این مرز و بوم و این انقلاب اسلامی پایه های قدرت و چپاول خود را در معرض خطر جدی می بینند و چه آن ها بخواهند و یا نخواهند امواج این انقلاب سراسر منطقه را فرا گرفته است و به همین علت است که دشمنان سعی می کنند این خطر را با به خاک و خون کشیدن انقلاب نوپای ما در نطفه خفه سازند.

افضلی اهداف جنگ را این گونه برشمرد : در انزوا قرار دادن مسئله فلسطین ، از بین بردن خطر دائمی خطر تحریم نفت ، ایجاد شرایط مناسب برای حضور دائمی آمریکا در منطقه و کشاندن کشورهای منطقه به یک مسابقه تسلیحاتی.(1)

میزان کل صادرات کشور در سال 58 اعلام شد

مرکز توسعه صادرات ایران آمارکل صادرات کشور را در سال 1358 اعلام کرد.

بر اساس آمار مرکز توسعه صادرات ایران آمارکل صادرات کشور در سال 58 بالغ بر 884 هزار تن کالا به ارزش 52 میلیارد و 666 میلیون ریال به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با صادرات کشور در سال 1357 که 667 هزار تن به ارزش 69 میلیارد و 386 میلیون ریال بوده است از نظر وزن 33 درصد و از لحاظ ارزش 89 درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس همین گزارش هرگاه ارزش صادرات در سال 56 مبنای مقایسه قرار گیرد رشد صادرات 26 درصد بوده است. این گزارش می افزاید : علت افزایش صادرات کشور در سال 58 بالا رفتن حیرت انگیز میزان صادرات فرش پشمی دستباف و کالاهای کشاورزی به ویژه خشکبار ، گیاهان دارویی و صنعتی ، محصولات دریایی و فراورده های دامی بوده است فرش پشمی دستباف در سال 58 حدود 45 درصد ارزش صادرات کشور را تشکیل داده است در حالیکه این نسبت در سال 57 معادل 16 درصد و در سال 56 حدود 13 درصد بوده است. (2)

از 6 دی 1359 تا 6 دی 1388 ، 29 سال فاصله است یعنی اندکی کمتر از سه دهه! و در این مدت تا چه اندازه یک انسان سقوط می کند و صد البته اگر با دید تسامحی نگاه کنیم و موسوی را در آن روزها در اوج بدانیم و بگوئیم او بعدها سقوط کرده است چرا که شهیدان بزرگواری چون آیت ها و دیالمه ها همان زمان موسوی را می شناختند و فریاد می زدند او منحرف است.

 

میرحسین موسوی : قانون مطبوعات باید راه نفوذ دشمن را ببندد

میرحسین موسوی سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی گفت : قوانین مطبوعات باید آزادی های مشروع و قید شده در قانون اساسی را برای مطبوعات تضمین کند و در همین حال راه های نفوذ استکبار جهانی را از طریق رسانه های جمعی کاملا ببندند.

وی ادامه داد : در کشورما اکنون یک خیزش وسیع توده ای در جهت رشد فرهنگ اسلامی به چشم می خورد که انشاء الله در مدت کوتاهی جبران صدها سال جدایی از آبشخور فرهنگ اصیل پرخروش اسلامی را تسهیل کند.

 

باید جلوی اجرای سیاست های آمریکا از طریق رسانه ها را گرفت

موسوی اظهار داشت : آنچه در مورد تدوین این قانون مهم است این است که تدوین کنندگان باید به ظرافت سیاست های فرهنگی امپریالیسم آمریکا و دیگر امپریالیست های جهانخوار آشنایی کامل داشته باشند و ترسی نداشته باشند که با قدرت جلوی اجرای این سیاست ها را در کشور انقلابی ما بگیرند.

از اینکه به شما بگویند چماق دار و انحصار گر نترسید/ جاده صاف کن آمریکا نشوید

موسوی ادامه داد : آنها باید در وهله اول فرق آن آزادی را که در اسلام به آن احترام گذاشته می شود و آزادی که جهانخواران در جهان سوم منادی آن هستند بشناسند و از ترس اینکه ممکن است به آنان مارک چماق دار و انحصار گر چسبانده شود از خط عدل اسلامی عدول نکنند و جاده صاف کن رجعت استکبار جهانی به کشورمان نگردند.

به افکار عمومی ساخته شده توسط بوق های آمریکا توجه نکنید

میرحسین موسوی ادامه داد : خلاصه قبل از این که به قضاوت این گروه یا آن گروه و یا افکار عمومی ساخته شده توسط بوق های تبلیغاتی آمریکا گوش کنند تنها و تنها قضاوت اسلام را در نظر داشته باشند و خدا را ناظر و حامی خود بدانند که این هیاهوها برای آزادی از آن قبیل که لیبرال ها سرداده اند جز لعابی بر روی اهداف شوم جهانخواران چیز دیگری نیست.(3)

 

خروج اسلحه از آبادان توسط سازمان دانشجویان پیشگام!

7 تن از طرفداران سازمان دانشجویان پیشگام به اتهام حمل تعداد زیادی سلاح غیر قانونی، در آبادان دستگیر شدند. این 3 زن و 4 مرد قصد عزیمت به تهران و شهرهای دیگر  را داشتند که توسط پاسداران دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفتند.(4)

سفر هیئت الجزایری به آمریکا درخصوص گروگانها

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد یک هیئت الجزایری برای دریافت پاسخ آمریکا به آخرین شرایط ایران در ارتباط با آزادی گروگانها وارد واشنگتن شد. ترانتر افزود: ما حرف آخرا ایران را قبلا شنیده ایم و زیاد روی آن تاکید نمی کنیم. همچنین ادموندماسکی وزیر خارجه آمریکا گفت: مذاکرات درباره رهایی گروگانها ادامه خواهد داشت.(5)

 

موسوی:تدوین کنندگان قانون مطبوعات باید در وهله اول فرق آن آزادی را که در اسلام به آن احترام گذاشته می شود و آزادی که جهانخواران در جهان سوم منادی آن هستند بشناسند و از ترس اینکه ممکن است به آنان مارک چماق دار و انحصار گر چسبانده شود از خط عدل اسلامی عدول نکنند و جاده صاف کن رجعت استکبار جهانی به کشورمان نگردند.

کمک مالی مسلمانان جهان به رزمندگان ایرانی

از کشورهای مختلف جهان مسلمانان همراه با ارسال نامه هایی به امام خمینی کمک های مالی نیز به رزمندگان ارسال می کنند. در همین رابطه، یک مسلمان یمنی با ارسال نامه به امام خمینی و ابراز احساسات نسبت به ایشان، 1100 دلار از طرف خود و 4 لیره طلا از طرف همسرش به برادران مسلمانی که در جنگ با عراق شرکت می کنند، کمک کرد.

در پاکستان نیز انجمن های اسلامی کراچی مبالغی روپیه و 6600کیلو برنج و 100 تخته پتو برای یاری رساندن به رزمندگان ایران اهدا کردند.

همچنین «شیخ غلام محمد» رییس انجمن امامیه پاکستان اعلام کرد تاکنون یک میلیون و100 هزار روپیه به مردم ایران کمک شده است.

در اروپا نیز «عصمت رجب» نماینده امام جمعه زاگرب یوگسلاوی از اعلام حمایت 100 هزار نفر از مسلمانان زاگرب از انقلاب اسلامی ایران  خبر داد.

همچنین در رومانی دانشجویان عرب مقیم این کشور در نامه ای که به سفارت ایران در بخارست ارسال کرده اند ضمن پشتیبانی از انقلاب اسلامی و امام خمینی، آمادگی خود را برای شرکت در جبهه های جنگ علیه عراق اعلام کرده اند.(6)

سفارت افغانستان در تهران اشغال شد

در سالروز اشغال کشور افغانستان توسط شوروی صبح امروز گروهی که خود را اعضای اتحادیه دانشجویان و افغانی های مبارز معرفی می کردند برای اعتراض به شوروی سفارت افغانستان در تهران را به اشغال خود در آوردند. اشغال کنندگان سفارت پس از آن که قطعنامه 7 ماده ای خود را در حیات سفارت خواندند محل را ترک کردند.(7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 6 دی 1359 ، صفحه 6 ، تاکید بر سخنان ناخدا یکم بهرام افضلی از آن رو است که وی بعدها به دلیل جاسوسی برای شوروی از طریق حزب توده دستگیر و اعدام شد . وی در حالی که انقلاب اسلامی را انقلابی بر مبنای سیاست اصولی نه شرقی و نه غربی می دانست در همان حال تلاش داشت برای شوروی جاسوسی کرده و اطلاعات محرمانه ای که بنا به موقعیت حساس فرماندهی نیروی دریایی در اختیار او بود را به دست دشمنان این مرز و بوم برساند...

2-  اطلاعات ، 6 دی 1359 ، صفحه 9

3- کیهان ، 6 دی1359، صفحه10، 4 سال پیش در عاشورای 88 ، حامیان میرحسین موسوی همان که در سال 59 توصیه می کرد نباید جاده صاف کن استکبار جهانی شویم و از این که به ما بگویند چماق دار و انحصار طلب نگران باشیم به خیابان ها ریختند و حرمت عزای سرور و سالارشهیدان را شکستند . از 6 دی 1359 تا 6 دی 1388 ، 29 سال فاصله است یعنی اندکی کمتر از سه دهه! و در این مدت تا چه اندازه یک انسان سقوط می کند و صد البته اگر با دید تسامحی نگاه کنیم و موسوی را در آن روزها در اوج بدانیم و بگوئیم او بعدها سقوط کرده است چرا که شهیدان بزرگواری چون آیت ها و دیالمه ها همان زمان موسوی را می شناختند و فریاد می زدند او منحرف است و هیهات که گوش ها نمی شنید...4 سال از فتنه آمریکایی 88 گذشته است و اندکی به سالروز یوم الله نه دی باقی است ...روزی که میلیون ها نفر از مردم مسلمان ایران به خیابان ها ریخته و آرزوهای آمریکا ، انگلیس و اسرائیل را زیر پا له کرد ...تلاش برای نشان دادن تغییرات صورت گرفته در مشی عقیدتی و سیاسی موسوی در طول سالیان پس از انقلاب کاری عبث می نماید چنان چه ذکر آن رفت بزرگانی چون شهیدان آیت و دیالمه به جد معتقد بودند که این فرد اصلا در خط انقلاب نیست که امروز ما با استناد به سخنان آن روزهای موسوی به دنبال عملکرد امروز او باشیم و بگوئیم که ببینید چه اندازه تفاوت میان این دو وجود دارد ...تمایز میان گفتار آن روز موسوی و عملکر امروز او را باید در نفاق این شخص جست و جو کنیم و به نظاره بنشینیم نفاقی که در سال 88 سرباز کرد و خود را نشان داد ...

4- روزنامه اطلاعات 6 دی صفحه 2

5- روزنامه اطلاعات 6 دی صفحه 14

6- روزنامه اطلاعات 6 دی صفحه 14

7- کیهان ، 6 دی 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

فارس





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/10/7 | نویسنده : alamdarbasir
تصاویری از اولین ثانیه های زندگی زمانی که کودکی تازه پا به این دنیا می گذارد.به گزرش مشرق به نقل از برترین ها، این تصاویر در بیمارستانی در کپنهاگ در دانمارک ضبط شده زمانی که عکاس دانمارکی اولین لحظات به دنیا آمدن یک نوزاد را به تصویر کشیده است. خانم بوند 22 ساله در یک زایمان سزارین نوزاد خود را به دنیا آورده که تصاویر این نوزاد تازه به دنیا آمده را در زیر می توانبد مشاهده کنید.




تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/10/7 | نویسنده : alamdarbasir
طرحی برای نازا کردن زنان و مقطوع‌النسل کردن مردان؛
سران سازمان های مخفی یعنی انگلیس و آمریکا با مدیریت رژیم صهیونستی از همه حیله ها برای این منظور بهره جستند. آنها با طرح "پروژه یوژنیکس" یا همان "علم به‌نژادی"، همه تلاش خود را مصروف عقیم سازی مردم جهان، ممانعت از تولد و کنترل زاد و ولد کردند و با همه قوا این پروژه را بر کشورهای شرقی و مذهبی تحمیل نمودند.

به گزارش علمدار بصیر: "ادوارد سعید"، محقق معروف فلسطینی الاصل که در مجامع دانشگاهی آمریکایی صاحب نام و کرسی است معتقد است "غرب همواره به شرق اسلامی با کینه و ترس برخورد کرده است. برای این کینه و ترس، دلایل مختلف و فراوان روان شناختی و مذهبی می توان ذکر کرد؛ اما همه دشمنی غرب، به نگاه آنها به چالش های آخر الزمانی بر می گردد. 

 

کشتار خاموش ساکنان زمین

موضوع "کشتار خاموش" ساکنان زمین و به حداقل رساندن این جمعیت و غلبه دادن جماعتی خاص بر عموم مردم، جزء برنامه های دائمی سران مخفی و موسسان حکومت جهانی بوده است. تباه شدن حرث و نسل، آلودگی آب و نان، تحمیل غذا و داروی رنگین، اما مسموم در کنار بسیاری از ترفندها، عمر عمومی ساکنان زمین را به 50% عمر طبیعی کاهش داده است. سران سازمان های مخفی یعنی انگلیس و آمریکا با مدیریت رژیم صهیونستی از همه حیله ها برای این منظور بهره جستند. آنها با طرح "پروژه یوژنیکس" یا همان "علم به نژادی"، همه تلاش خود را مصروف عقیم سازی مردم جهان، ممانعت از تولد و کنترل زاد و ولد کردند و با همه قوا این پروژه را بر کشورهای شرقی و مذهبی تحمیل نمودند.

 
مهندسی ژنتیک، علم جدیدی است که با دست کاری در اساس طبیعت، موجودات گیاهی و حیوانی و دخل و تصرف در ژن ها و حتی وارد ساختن ژن های سایر موجودات در دانه های زراعی به تولید محصولات جدید مبادرت می ورزد. محصولاتی که در صورت و شکل ظاهری مشابهتی کامل با محصول اصلی دارند اما با حمل مولکول های جدید در خود، پیامدهای غیر منتظره و مطالعه نشده ای را خواهند داشت که یکی از پیامدهای جدی و خطرناک آن عقیم کردن زنان و مردان، سرطانی کردن سلول ها و نیز ایجاد اختلالات شدید روحی و روانی در افراد است.

 
بنیانگذاران صهیونیستی پروژه یوژنیکس یا همان دروغ بزرگ انقلاب سبز
بنیادهای صهیونیستی "راکفلر"، "بیل گیتس"، بنیانگذار "مایکروسافت" و چند شرکت فرا ملیتی در زمره سرمایه گذاران اصلی این پروژه شیطانی اند. آنها این پروژه را در دهه 1970 میلادی با عنوان و به بهانه انقلاب سبز برای تغییر ژنتیکی بذرها و تخم های گیاهی آغاز کرده اند. 


خزانه و انبار بذرها و تخم های قیامت
یکی از اهداف "پروژه یوژنیکس"، جمع آوری کلیه گونه های مختلف بذر و دانه خوراکی مورد نیاز کشاورزان همچون گندم، برنج و ذرت و نگهداری انحصاری و منجمد شده این دانه های بومی در دپوی تخم و بذر، در نزدیکی "روستای لانگربین" واقع در جزیرة "اسپیدس برگن" و در داخل یک کوه است. برنامه ریزی شده است تا در "خزانه و انبار بذرها و تخم های قیامت" 3 میلیون تخم و بذر نباتی و گیاهی ذخیره گردد. این انبار از ساختار فنی ویژه‌ای، از جمله دیوارهای مسلّح به فولاد به ضخامت یک متر، درب‌های فولادی و سیستم کنترل بسیار پیشرفته برخوردار است. بذرها و دانه‌های موجود در این انبار برای حفظ و به دور نگه داشتن از رطوبت در ظرف‌های ویژه‌ای نگه‌داری می‌شوند.

برای ساخت "انبار بذرها و تخم های قیامت" بالغ بر 123 میلیارد دلار هزینه شده است و ریاست این انبار بر عهده شخصی کانادایی به نام "مارگاریت کتلی کارسون" است ( رئیس سابق "شورای جمعیت "آقای راکفلر یهودی بوده است و این شورا نیز با هدف کاهش جمعیت کشورهای در حال توسعه و عقیم کردن مردم آن کشورها تاسیس شده است.) بعد از دپوی دانه های بومی در" انبار قیامت" بذرهای دست کاری شده ژنتیکی و محصولات غذایی ای که تغییر ژنتیکی پیدا کرده اند در بین کشاورزان و مردم مستضعف توزیع می گردد و بدین ترتیب کشاورزان ناگزیر به خرید بذری می شوند که تنها برای یک بار قدرت زایش دارند و بنابراین هر ساله کشاورزان در هنگام کشت، ناگزیر به خرید دانه های بذر جدید می شوند و با این برنامه ریزی، مواد گیاهی و حیوانی دست کاری شده هر ساله با ساختارهای جدیدتر و البته خطرناک تر در سبد غذایی مردم قرار می گیرد.

 

شرکت بیوتکنولوژیکی "Epicyte " اعلام کرد "به روش مهندسی ژنتیکی، ذرتی را تولید نموده است که کشنده اسپرم و عقیم کننده مردان می باشد." وزارت کشاورزی آمریکا، حامی تولید ذرت عقیم کننده بود.
حکومت فدرال «ایالات متحده آمریکا» از سال 2001 تا 2004 میلادی در ارتباط با مطالعات تحقیقات مربوط به جنگ های بیولوژیکی 5/14 میلیارد دلار هزینه کرده است.

 

در "پروژه یوژنیکس" یا همان علم به نژادی؛ پروژه‌ها و برنامه‌های متنوعی به کار گرفته شده است، از جمله «عقیم و نازا کردن» زنانی که عموماً در سنین باروری قرار دارند، «مقطوع‌النسل کردن» مردان، به اجرا گذاردن برنامه‌هایی از قبیل «تنظیم خانواده» و شعارهایی مثل: جمعیّت کمتر و زندگی بهتر(!)، عمومی و اجباری کردن کشت بذرها و دانه‌های تغییر ژنتیک داده شده (GMO) که دارای اثرات مخرّب و مرگ‌آوری بر محیط زیست و سلامتی و حیات انسان است، مثل پروژه‌های تولید «ذرّت عقیم کننده» و «برنج سرطان‌زا» به عنوان دست‌آورد مهندسی ژنتیک، دستکاری ژنتیکی DNA حیوانات و تغییر ماهیّت طبیعی آنها و در نتیجه «بیماری‌زا نمودن گوشت و محصولات لبنی و گوشتی» حاصل از آنها که حامل بسیاری از بیماری‌های کشنده و مرگ آفرین، «مثل سرطان پروستات» در مردان و «سرطان سینه» در زنان، به عنوان حاصل این‌گونه اقدامات ژنتیکی اعلام شده است، تولید داروهای مرگ آفرین، یا تعبیه نمودن مواد عقیم‌کننده در داروها، تولید و فروش بیماری‌ها! و… همه و همه نقشه های شومی است که امریکا و رژیم صهیونیستی در سر می پروراند.

مشرق





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/10/7 | نویسنده : alamdarbasir
شنیده ایم به دلیل حضور اسفندیار رحیم مشایی در جلساتی که احمدی نژاد در ماه های اخیر برگزار کرده است، اکثر این جلسات به دلیل اعتراض دعوت شدگان به تعطیلی کشیده شده است.

به گزارش علمدار بصیر:*شنیده ایم به مناسبت اربعین حسینی فیلم مذهبی- تاریخی "روز رستاخیز" در سانسی ویژه برای دولتی ها یک سینما به نمایش درآمده است. اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف، علی اکبرصالحی، علی جنتی ، حسام الدین آشنا و تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بینندگان این فیلم بودند. بیشتر بینندگان تحت تاثیر این فیلم اشک ریختند. این فیلم که ساخته احمد رضا درویش است مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند. بازیگرانی از سوریه، لبنان، عراق و کویت در این فیلم بازی می‌کنند.

* پس از آنکه از ناطق نوری برای شرکت در یکی از جلسات اصولگرایی دعوت به عمل آمد وی در پاسخ گفته است: به نظر من جمع کردن سران اصولگرایی در یک جلسه مشکل است. از طرفی به قول پسرم من در جریان اصولگرایی تاثیر گذار نیستم و حرف شنوی از من در آن طرف بیشتر است.

* شنیده ایم به دلیل حضور اسفندیار رحیم مشایی در جلساتی که احمدی نژاد در ماه های اخیر برگزار کرده است، اکثر این جلسات به دلیل اعتراض دعوت شدگان به تعطیلی کشیده شده است. در روزهای اخیراحمدی نژاد از یکی از دوستان قدیمی اش که از دوران دفاع مقدس با وی همراه بوده ، خواسته تا در جلسات وی شرکت کند اما این دوست قدیمی در اعتراض به حضور مشایی عذرخواهی کرده و گفته شما وی را به همه دوستانت ترجیح دادی و این هزینه ها را به نظام تحمیل کردی. وی همچنین گفته تا زمانی که مشایی کنار شماست ما دیگر نزد تو نخواهیم آمد.

*دیدارهای حسن روحانی با خانواده های شهدا و جانبازان تاثیر مثبتی در میان طیف های مختلف مردم داشته است. این نقطه مثبت در دیدارهای وزرا با مراجع به دفعات از سوی مراجع عظام تقلید اشاره شده است.

*ارزیابی انتصابات در 17 استان کشور نشان می دهد که گرایشات سیاسی در 176 پست مدیر کلی به این شرح بوده است: 51 اصولگرا ،73 اصلاح طلب، 20 عضو اعتدال و توسعه و 32 چهره مستقل.

*در جلسه رسانه های اصلاح طلب مصوب شده است که به هیچ وجه خبر، گزارش وتصویری درباره سالگرد حماسه 9 دی منتشر نکنند. متاسفانه در رسانه های وابسته به دولت هم کم و بیش این خط رسانه ای مشاهده می شود. در میان اعضای کمیته های 24 گانه بزرگداشت حماسه 9 دی امسال تنها نام یک نهاد دولتی مشاهده می شود.

*در جلسه ای که با حضور آقایان نهاوندیان، آشنا، ابوطالبی ، صفایی و معزی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، سخنرانان از کم کاری رسانه ها در پوشش خبر تصویب طرح حسن روحانی در سازمان ملل تحت عنوان نفی خشونت و افراطی گری انتقاد کردند و رسانه ها را متهم به کم کاری در این باره کردند. در این جلسه علاوه بر حملاتی به صدا و سیما ، به رسانه های اصولگرا نیز حملاتی صورت گرفت. ارائه تصویری تاریک و سیاه از عملکرد دولت نهم و دهم  فصل مشترک سخنرانان این مراسم بود.

*شنیده ایم پس از انتشار خبر برنامه ریزی جریان فتنه برای سفر محمد خاتمی به قم ، این سفر با هوشمندی مراجع و علما لغو شده است. در هفته گذشته همچنین بیانیه های متعددی در قم منتشر شد و طیف های مختلف مردم اعلام کردند قم جای فتنه گران نیست و اجازه ورود آنان را به شهر قیام و حماسه نخواهیم داد.

*شنیده ایم پس از درج خبری مبنی بر برنامه ریزی جریان فتنه و اصلاحات برای سواستفاده از کنگره هم اندیشی احزاب، تغییراتی در نوع برگزاری و زمان آن صورت گرفته است. مشرق هفته گذشته خبر داده بود" به دنبال دعوت وزارت کشور از 48 حزب سیاسی برای حضور در کنگره هم اندیشی احزاب، اعضای مجمع روحانیون در صدد برآمده اند به این بهانه خود را در معرض رسانه ها قرار دهند. قرار است محمد خاتمی به عنوان رئیس شورای مرکزی مجمع و موسوی خوئینی ها به عنوان دبیر کل مجمع در این نشست شرکت کنند."

*شنیده ایم تعدادی از وبلاگ نویسان حامی احمدی نژاد در روز اربعین در حسینیه منتظران بهار گرد هم آمده اند تا احمدی نژاد برای آنان سخن بگوید. یکی از مدیران دولت احمدی نژاد طی سخنانی گفت:" امروز مشاور رئیس جمهور توده مردم را با عنوانی چون لبو فروش و بی سواد تحقیر می کند. این جریان مبنای منزلت اجتماعی را ثروت می داند و به همین دلیل مشاور رئیس جمهور می گوید تنها کسانی حق حرف زدن دارند که خوب بپوشند، خوب بخورند و هواپیما سوار شوند." این جلسه بیش از دو ساعت به طول انجامید. پیش از این هم اسفندیار رحیم مشایی در دیدار جمعی از دانشجویان و وبلاگ نویسان از آنها خواسته بود در فضای مجازی به صورت فعال تر و منسجم تر حضور یابند.

*حامد کرزای در سفری که به تهران داشته است گفته ما در افغانستان مجوز 200 تلویزیون خصوصی را داده ایم اما تمام این شبکه ها در اختیار آمریکایی ها قرار گرفته و آها در حال فرهنگ سازی برای ما هستند.

*هاشمی رفسنجانی در سفر به کرمان اتهامات و نسبت هایی را به احمدی نژاد و سعید جلیلی ابراز داشته که تامل برانگیز است. وی در یکی از فرازهای صحبت اش می گوید:" دولت قبل با فریب‌ روستائیان، می‌خواست با پول یارانه‌ها در انتخابات پیروز شود. طی سال، دو سه برابر از روستائیان گرفته می‌شود و مقداری را به نام یارانه و با منت به خودشان برمی‌گردانند، خیلی‌ها گمان می‌کردند که اگر احمدی‌نژاد فردی را معرفی کند بیشترین آرا نصیب وی می‌شود و البته فردی را هم معرفی کردند گرچه اسمش احمدی‌نژاد نبود، اما از تبار او بود. بسیاری از مجلسی‌ها هم طرفدار او بودند، اما همین مردم و روستائیان، ما را به میدان آوردند و نتیجه درست را هم به دست آوردند، دنیا فهمید که ملت ایران به سمت تفکری پیش رفته است که می‌توان با آن همکاری کرد."

*گفته می شود سفیر جدید عربستان در تهران یک سرتیپ است که دکترای حقوق هم دارد. تخصص وی امنیت اطلاعات است و سابقه دیپلماتیک در پرونده وی وجود ندارد. رئیس جمهور استوارنامه سفرا را امضا می کند.

*ادعاهای مشاور ظریف در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز که با عنوان «تبیین توافق نامه 5+1 در ژنو» برگزار شد با بازتاب های منفی و سکوت مقامات وزارت خارجه کشورمان همراه بوده است. علی خرم هنگام سخنرانی خود بارها تاکید کرد که تمام متن توافق نامه با رهبر انقلاب هماهنگ شده بود و رهبر معظم انقلاب پیش از موافقت نامه آن را کاملا و کلمه به کلمه تایید کردند. این در حالی بود که دانشجویان در پاسخ به صحبت های وی گفتند رهبر انقلاب یک روز پیش از مذاکرات و در دیدار با بسیجیان اعلام کرده بود که «ما البتّه در جزئیّات این مذاکرات مداخله نمی کنیم؛ یک خطوط قرمزى وجود دارد، یک حدودى وجود دارد، این حدود باید رعایت بشود؛ این را گفتیم به مسئولین و موظّفند که این حدود را رعایت کنند».

*شنیده ایم علت استعفای اجباری دکتر شهاب اسفندیاری که دو هفته قبل با حکم محمدرضا جعفری جلوه رئیس بنیاد سینمایی فارابی  به سمت معاونت فرهنگی این بنیاد منصوب شد، مقاله ای در حمایت از سعید جلیلی نوشته بوده است. از حسام الدین آشنا به عنوان نزدیکترین مشاور فرهنگی دولت یازدهم نام می برند. شهاب اسفندیاری از معدود مدیران سینمایی دولت یازدهم بود که از تخصص و تحصیلات سینمایی برخوردار است. او علاوه بر داشتن تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد سینما، دارای مدرک دکترای مطالعات فیلم از دانشگاه بیرمنگام انگلستان است.

*شنیده ایم با تشکیل کارگروه ویژه اقتصادی در دولت، بحث های گسترده ای درباره چگونه ادامه و یا تغییر هدفمندی یارانه ها کلید خورده است. از آقایان جواد صالحی اصفهانی، حمید شهرستانی، مسعود نیلی و علی نقی مشایخی به عنوان اعضای اصلی این کارگروه نام می برند.

*یکی از فعالان فتنه 88 که هنوز در توهم جمع آوری پایگاه اجتماعی برای خود است در اعتراض به برخورد چهره ها و رسانه های اصولگرا با وی گفته است:" چرا با من مثل بهزاد نبوی برخورد می کنید. مرا شنود می کنند و بعد گزارش های نادرست برای مقامات عالی می فرستند. من طرفدار نظام و رهبری هستم."

*در جلسه هفته گذشته رسانه های اصلاح طلب، مدیران حاضر در جلسه از ناهماهنگی های موجود در فضای رسانه ای گلایه کرده و معتقد بودند ما سر رسانه ای نداریم. کسی نیست ما را جمع کند و سوژه بدهد. اما اصولگرایان برای گام به گام حرکت خود برنامه دارند. شما ببینید چه فضایی برای مصاحبه حجاریان با ایسنا به وجود آوردند. هدف مصاحبه برجسته کردن نقش روحانی در رفع حصر منتظری بود اما همه چیز به انحلال مجلس توسط دولت کشیده شد. نباید ایسنا این بخش از مصاحبه را منتشر می کرد. یا ببینید درباره سفر هیات پارلمانی اروپا و دیدار با ستوده چه کردند. مدام خاتمی را می زنند اما ما دفاعی نداریم. جلسه ما هم سوراخ است آن هفته درباره نقد دولت بر سخنان حجاریان نقل قولی کردیم و سر از رسانه های اصولگرا در آورد.

 

مشرق





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/10/7 | نویسنده : alamdarbasir
ولایتی در مورد حضور در انتخابات سال 84 هم گفت: آقای هاشمی گفته بود اگر از بین اصولگرایان فلانی کاندید شود، من نمی آیم. در عین حال گفته بود که اگر اصولگرایان با کاندیداهای متعدد بیایند، من هم در انتخابات حضور پیدا خواهم کرد که در نهایت آقای هاشمی آمد و من هم انصراف دادم.

به گزارش علمدار بصیر: علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه این هفته «شناسنامه» در مورد تعدد مسولیت‌هایش اظهارداشت: نزدیک به شانزده سال است که در مشاورت مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل را برعهده دارم  و اخیراً به عنوان مسئول مرکز مطالعات استراتژیک هم منصوب شدم و در عین حال استاد دانشگاه شهید بهشتی هم هستم.

وی ادامه داد: از صبح ساعت 7-8 کار را آغاز می کنیم و وقت را بین مسولیت های مختلف تا 10-11 شب تقسیم می کنیم. در اتومبیل و منزل هم گاهی بخشی از کارها را انجام می‌دهم و سعی می‌کنم از فرصت‌ها استفاده کنم. اگر نظام مسئولیتی را برعهده کسی می‌گذارد، آن فرد باید در حد توانش تلاش کند که در حداکثر ممکن و با کیفیت بالا به نظام خدمت کند. ما هم سعی می کنیم در این راه با حداکثر بضاعت در خدمت مردم و نظام باشیم.

ولایتی در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود اظهار داشت: از زمانی که دبیرستان بودم به طبابت علاقه داشتم و بر اساس علاقه به سمت پزشکی آمدم. بعد از انقلاب اقتضاء کرد و پیشنهاد شد و بنده هم پذیرفتم که وارد عرصه سیاست شوم. ابتدا از طرف حضرت آیت الله خامنه‌ای که رئیس جمهور بودم به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شدم که رای نیاوردم. بعد هم به عنوان وزیر خارجه در چهار دولت و به مدت شانزده سال فعالیت داشتم. بلافاصله بعد از اتمام کارم در وزارت خارجه هم به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل منصوب شدم. عملاً 32 است که در کار سیاست خارجی و بین المللی کار می‌کنم.

وی افزود: من از زمان دانش آموزی به سیاست علاقه داشتم. سیاست جزو دین و تکالیف اجتماعی ماست. دخالت در سیاست دخالت در امور کشور است و هرکسی وظیفه دارد اگر کاری از دستش برمی آید به کشورش خدمتی داشته باشد.

ولایتی همچنین گفت: در خانواده ما سیاست وجود داشت و هم مرحوم پدرم و هم اقوام نزدیک ما در کار سیاست بودند. به همین دلیل از کودکی در فضای سیاست بودم و از اتفاقات سیاسی زمان مطلع بودم.

وی افزود: از سال 40 و همزمان با اولین اعلامیه‌ای که امام در مورد انجمن های ولایتی و ایالتی صادر کردند با امام آشنا شدم. سال 43 که امام آزاد شده بود، دیدار عمومی بود که به همراه دو تن دیگر از دوستان به قم رفتیم و امام را دیدیم.

وزیر اسبق امور خارجه در بخش دیگری از گفت و گوی تلویزیونی خود در مورد ورودش به مجلس اول شورای اسلامی گفت: حزب جمهوری اسلامی، روحانیت مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب ائتلاف بزرگ را تشکیل دادند که من هم جزو کاندیداهای همین ائتلاف بودم. اولین جایی که من را معرفی کرد جامعه روحانیت بود و حزب جمهوری هم تایید کرد و عضو ائتلاف بزرگ شدم و از این طریق معرفی و به مجلس راه پیدا کردم.

وی در مورد علت رای نیاوردن به عنوان نخست وزیر دولت آیت‌الله خامنه‌ای هم گفت: گروهی در مجلس (سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی) مخالف این موضوع بودند و به دنبال این بودند که شخصی انتخاب شود که با این مجموعه ارتباط داشته باشد. بنده هم فعالیت و تماسی با کسی نداشتم و به اصطلاح لابی با کسی انجام ندادم. در نهایت بنده به مجلس معرفی شدم و این دوستان هم تلاش کردند که این موضوع اتفاق نیفتد.

ولایتی افزود: آقای هاشمی که در آن زمان رئیس مجلس بود موافق این موضوع بود و خیلی هم تلاش کرد اما در طرف مقابل آنها هم تلاش زیادی کردند و برای تک تک نمایندگان وقت گذاشتند و لابی کردند که به من رای ندهند. بعداً هم همین اشخاص برای آقای موسوی خیلی کار کردند و عملاً بدنه کابینه را این افراد تشکیل دادند.

وی همچنین گفت: من از فعل و انفعال اولیه برای حضورم در پست وزارت خارجه خبر ندارم. از زمان پیروزی انقلاب تا زمانی که بنده وزیر شدم، وزارت امور خارجه در کمتر از سه سال 7 وزیر و سرپرست داشت. یعنی به طور متوسط هر وزیر و سرپرست 5 ماه مسولیت داشت. وزارت امور خارجه جای بسیار حساسی بود و بسیاری از جناح های سیاسی سعی می کردند به آن دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: دولت، حکومت و حضرت امام هم بسیار حساس بودند که هر کسی در وزارت خارجه نباشد. در طول یکی- دو قرن گذشته بخش عمده‌ای از لطمات و آسیب هایی که به کشور رسیده به نوع تعاملات بین المللی باز می‌گردد.

ولایتی ادامه داد: اسامی وزرای خارجه از زمان حکومت فتحعلی‌شاه تا بعد از انقلاب در کتابخانه مرکز تحقیقات وزارت امور خارجه وجود دارد که بسیاری از آن ها با برخی سفارتخانه ها ارتباط داشتند. مثلاً اولین وزیر خارجه که به منشی الممالک معروف بود، رضا قلی خان نوایی نام داشت. میرزا عبدالوهاب نشاط اصفهانی هم دومین وزیر امور خارجه ایران بود. میرزا ابوالحسن خان ایلچی هم سومین وزیر خارجه کشور بود که کاملاً دست پرورده انگلیسی ها بود. او به صورت خانوادگی به انگلیسی ها وابسته بود.

وی اظهار داشت: برخی از کسانی که در دولت سرکار آمدند مثل بنی صدر و قطب زاده ناباب از آب درآمدند و برخی هم مثل مرحوم شهید رجایی خودی بودند. زمانی که بنی صدر رئیس جمهور بود و شهید رجایی نخست وزیر، یکی از جاهایی که این دو نفر باهم اختلاف داشتند، وزارت خارجه بود. مجلس مصوبه ای تصویب کرد که اگر رئیس جمهور و نخست وزیر نتوانستند در مورد وزارتخانه ای توافق کنند، نخست وزیر سرپرستی آن وزارتخانه را قبول کند. به همین دلیل مرحوم رجایی یک مدتی به طور همزمان هم نخست وزیر بود و هم سرپرست وزارت امور خارجه.

ولایتی گفت: زمانی که موسوی نخست وزیری را برعهده گرفت، طبیعتاً باید یک وزارت امور خارجه معرفی می شد که حضرت آقا بنده را معرفی کردند و حضرت امام هم حمایت کردند. لذا در طول این 16 سال سفارش قطعی رهبری نظام به دولت ها و مجلس این بود که فلانی وزیر امور خارجه بماند. سال 64 خدمت امام عرض کردم که اگر موافق باشید شخص دیگری این مسولیت را بپذیرد. ایشان فرمودند مصلحت نیست، چون اگر شما عوض شوید می گویند سیاست خارجی این ها عوض شد.

وی افزود: الحمدلله اعتمادی رهبری به وزارت خارجه وجود داشت و لذا در مذاکرات 598، ما نقطه به نقطه را سوال می کردیم اما امام بعد از چند روز از طریق حاج احمد آقا پیغام دادند که به ولایتی بگویید هر طور مصلحت دید، همانطور عمل کند. در واقع در این مذاکرات من اختیار تام داشتم. اما زمانی که با طارق عزیز مذاکره می کردیم، وقتی می خواستیم به نتیجه ای برسیم می گفت باید به بغداد بروم و اجازه بگیرم. البته ما هم چند بولتن از جزئیات مذاکرات تدوین می کردیم و روز به روز در اختیار امام، سران سه قوه، وزرا، نمایندگان مجلس و... قرار می دادیم و سران نظام در جریان جزئیات بودند.

ولایتی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود اظهار داشت: بعد از دولت آقای هاشمی پیشنهادی برای وزارت خارجه به من شد و از من خواسته شد در وزارت بهداشت حضور داشته باشم که من عذرخواهی کردم. البته  قبل از پایان دوران وزارتم در وزارت امور خارجه، مقام معظم رهبری امر کردند بنده مشاور ایشان باشم و به همین دلیل بعد از این بنده سمت دیگری را قبول نمی کنم.

وی در ادامه در مورد نحوه اداره دیپلماسی جنگ هم خاطرنشان کرد: دیپلماسی جنگ در اولویت نخست قرار داشت. هر فعالیت خارجی هم که انجام می شد مستقیم یا غیر مستقیم به حمایت از جنگ مربوط می شد. دیپلماسی جنگ به دو بخش کلی تقسیم می شود. یکی کارهای سیاسی- بین المللی و دیگری کمک به تدارکات مربوط به نیازمندی های کشور که بخش مهم آن تسلیحات بود. همه کشورهای صاحب قدرت در دنیا مثل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آلمان، هلند و... تسلیحات و کارشناس به عراق می دادند و به لحاظ راداری این کشور را پشتیبانی می کردند. در طرف مقابل هیچ کشوری به ما امکانات تسلیحاتی نمی داد و این جزو وظایف ما بود که امکانات تسلیحاتی مورد نیاز را فراهم کنیم.

ولایتی افزود: سال 61 سفری به چین داشتم و با وزیر خارجه وقت این کشور دیدار کردیم. بعد از پایان ملاقات رسمی، دقایقی خصوصی باهم صحبت کردیم. به وی گفتم شما به عراقی‌ها سلاح می دهید، روس‌ها، آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها و... هم به همین صورت عمل می‌کنند، ما طالب این هستیم که در اختیار ما هم سلاح قرار دهید تا بین ما و عراق موازنه ایجاد شود. وی این موضوع را انکار کرد و من هم اصرار، بالاخره گفت که شرکتی در هنگ کنگ هست که ارتباطی به ما ندارد اما ما آدرسش را به شما می‌دهیم و به آنها هم سفارش می‌کنیم که به شما سلاح بفروشند. این شروع کار بود. ما این سر نخ را به اطلاع مسولان رساندیم و این ارتباط برقرار شد. البته بعدها ارتباط خوبی که بین ما و چین برقرار شده بود آشکار شد. آن ها موشک و هواپیما در اختیار ما می گذاشتند. حتی در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که ایشان به چین سفر داشتند، بین دو کشور قرارداد هسته ای صلح آمیز بسته شد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت: در روزهای نزدیک به 17 شهریور 57 که توسط رژیم قتل عام صورت گرفت، رئیس جمهور وقت چین به ایران سفر کرد و به همین دلیل هم چین خیلی بد نام شد. وقتی من به وزارت امور خارجه آمدم و گفتم ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم. رابطه هم مستلزم رفت و آمد است. تا آن زمان هیچ رفت و آمد جدی و دو جانبه ای صورت نمی گرفت و اگر رفت و آمدی هم بود برای برقراری صلح بین ایران و عراق بود. اولین کاری که من در سال 1360 کردم این بود که گفتم باید به کشورهای منطقه سفر کنیم. یک عده ای گفتند ما نباید خودمان را ارزان بفروشیم و فکر می کردند سفر به یک کشور برای ما افت دارد.

وی ادامه داد: اغلب کسانی که در آن زمان وزیر امور خارجه کشورهای مختلف بودند، هنوز هم از دوستان من هستند. وقتی این وزرا به ایران سفر می کردند، برای اینکه صمیمت بیشتری بین ما ایجاد شود آن ها را شام به منزل خودمان دعوت می کردم و یا زمانی که من به جایی سفر می کردم آن ها من را برای شما به منزل خود دعوت می کردند. این صمیمیت باعث شده بود که کارها را گاهی با یک تلفن انجام دهیم. مقام معظم رهبری بارها این موضوع را به ما می فرمودند که رابطه بین کشورها، رابطه بین انسان هاست و این برای ما یک اصل بود.

ولایتی افزود: بنده به همراه آقای رفیقدوست (وزیر دفاع وقت) به یکی از کشورها سفر کردیم و برای اولین بار و در پنج مرحله 30 موشک اسکات ِ B   دریافت کردیم و هیچ پولی هم پرداخت نکردیم. ما اگر می خواستیم این موشک ها را دانه‌ای 100 میلیون دلار هم بخریم، به ما نمی‌فروختند اما وقتی اولین موشک از این مجموعه به هتل رافدین بغداد اصابت کرد، تعادل جنگ بهم ریخت و همه دنیا متعجب شدند که ایران موشک هدایت شونده نداشت، از کجا آورده؟ در نهایت با درآوردن شماره سریال‌های این موشک ها معلوم شد که چه کشوری این موشک ها را در اختیار ایران قرار داده.

وی همچنین گفت: روس ها به ما سلاح نمی دادند اما با هدایت آن ها از برخی کشورهای بلوک شرق مهمات می گرفتیم. ما صحبت هایش را انجام می دادیم و در ادامه مسئولین و متخصصین وزارت دفاع و سپاه می رفتند و سلاح را تهیه می کردند. مردم در نمازجمعه شعار می دادند موشک جواب موشک اما ما هیچ موشک هدایت شونده ای در اختیار نداشتیم.

وزیر امور خارجه هشت سال دفاع مقدس در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود گفت: ما دو نوبت با تلاش وزارت خارجه و هماهنگی با نیروهای دفاعی و در چهارچوب سیاست‌های نظام، مانع تشکیل اجلاس عدم تعهد در بغداد شدیم و بالاخره صدام حسین مُرد و آرزوی ریاست بر اجلاس عدم متعهدها را با خود به گور برد. ما به کشورهای مختلف نامه نوشته شد و طوری شد که فیدل کاسترو به فکر افتاد و با روسای درجه اول غیر متعهد ها ازجمله خانم گاندی و رئیس جمهور مصر و یوگوسلاوی و... مشورت کرد و در نهایت هند به عنوان کشور میزبان اجلاس غیرمتعهدها شد.

وی ادامه داد: در پایان اجلاس هند زمانی که برای میزبانی اجلاس بعدی رای گیری شد، همه کشورها به جز 4 کشور به میزبانی بغداد رای دادند. من از طریق سفیر هند در تهران به خانم گاندی پیغام دادم اگر برگزاری اجلاس هشتم در بغداد به تصویب برسد، من به عنوان وزیر خارجه مصاحبه مطبوعاتی می‌کنم و خروج ایران از غیرمتعهدها را به این دلیل اعلام می کنم. این پیام به خانم گاندی رسید و ایشان آمدند و پس از مشورتی که با فیدل کاسترو و برخی دیگر از بزرگان داشتند، یاسر عرفات را به دنبال من فرستادند تا وساطت کند من با عصبانیت از غیرمتعهدها خارج نشوم. یاسر عرفات شروع به چرب زبانی کردن کرد و گفت من اکبر (دکتر ولایتی) را از قدیم می شناسم و آدم خوبی است. خانم گاندی هم گفت شما نگران نباشید، ما تصمیم گیری را به تعویق می اندازیم و شما واکنشی نشان ندهید.

ولایتی افزود: در اجلاس اختتامیه نشسته بودیم و منتظر بودیم خانم گاندی بیاید و میزبان اجلاس هشتم را معرفی کند. ایشان با همان متانتی که داشتند آمدند و بعد از قرائت مصوبات گفتند در مورد اجلاس هشتم تصمیم گیری نمی‌شود، دو سال بعد در اوگاندا راجع به اجلاس هشتم و محل برگزاری آن تصمیم می گیریم. تیم ایرانی حاضر در اجلاس هم بالا پرید و خوشحالی کردیم. وقتی به خدمت امام آمدیم تا گزارش کار بدهیم دیدم حضرت امام از آنچه پیش آمده خیلی خوشحال هستند.

وی ادامه داد: در بحث سیاست خارجی و کاربرد دیپلماسی یک محل‌ها و فضاهایی وجود دارد که هیچ عامل دیگری در آن عرصه کارآمد نیست. مثلاً در جبهه دیپلماسی کاربرد ندارد اما در اجلاس هند هم فقط دیپلماسی می توانست موثر باشد. دیپلماسی باید به جا، با تدبیر، به موقع، با انعطاف و ریسک پذیری همراه باشد.

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه برنامه «شناسنامه» در مورد قطعنامه 598 هم اظهار داشت: این قطعنامه اوایل که داشت شکل می گرفت مورد پذیرش ما نبود چون مسائلی که مد نظر ما بود مثل مشخص شدن متجاوز در آن وجود نداشت. بازگشت نیروها به مرزها و تنبیه متجاوز دو مساله ای بود که خواست حضرت امام بود و ما هم روی آن تاکید داشتیم. زمانی که در سال 1366 این قطعنامه شکل گرفت این مسائل در آن وجود نداشت.

وی اظهار داشت: مدت‌ها روی این قطعنامه کار شد و یکی از کشورهایی که نماینده اش با ما از نزدیک کار می کرد، کشور آلمان بود. ما با آلمان رابطه خوبی داشتیم. اولین رجل غربی که اعلام کرد صدام حسین متجاوز است وزیر امور خارجه وقت آلمان بود که در مصاحبه ای رادیویی این موضوع را اعلام کرد و غوغایی در دنیا به راه انداخت. سفیر آلمان در سازمان ملل متحد برای شکل دهی و اصلاح این قطعنامه با ما همکاری می کرد تا اینکه این قطعنامه به خواست ما نزدیک شد. خیلی روی این قطعنامه کار شد و حدود 1 قطعنامه صادر شد تا به 598 رسیدیم.

ولایتی در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود در مورد علت حمایت از ناطق نوری در انتخابات 76 هم یادآور شد: به نظرم می‌رسید آقای ناطق برای سمت ریاست جمهوری مناسب تر است. البته این موضوع به معنای مخالفت با دیگران نبود و صرفاً با شناختی که از آقای ناطق نوری داشتم فکر می کردم وی مناسب‌تر است.

وی ادامه داد: آقای هاشمی نظر صرحیشان را در این مورد به من نگفت اما فکر نمی کنم نظر وی این بود البته شاید نظرشان الان نسبت به آقای ناطق فرق می‌کند.

ولایتی در مورد حضور در انتخابات سال 84 هم گفت: آقای هاشمی گفته بود اگر از بین اصولگرایان فلانی کاندید شود، من نمی آیم. در عین حال گفته بود که اگر اصولگرایان با کاندیداهای متعدد بیایند، من هم در انتخابات حضور پیدا خواهم کرد که در نهایت آقای هاشمی آمد و من هم انصراف دادم.

ولایتی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در مورد علل و ریشه های فتنه هم گفت: عدم شناخت نظام، عدم شناخت دشمن، یک جاهایی که وضعیت غبارآلود است برای تصمیم گیری درست بصیرت جدی نیاز است. بسیاری از کسانی که در آن زمان رای دیگری دادند، با حسن نیت این کار را کردند. معدود افرادی بودند که توجه نکردند مصالح نظام روی فرد نیست. این حرف برای همیشه است و مخصوص آن زمان نیست. نظام قواعد و قوانینی دارد. قانون اساسی قواعد را در مسائل مختلف از جمله انتخابات روشن کرده است که اگر اختلافی پیش آمد، مرجع رسیدگی شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: هیچ اصلی در قانون اساسی وجود ندارد که اگر اختلافی بین جمعی پیش آمد می‌توانند مردم را به خیابان بکشانند و شورش کنند. این یعنی آنارشیسم، صرف نظر از اینکه طرف ها چه کسانی هستند باید بگویم این راه یک حکومت دموکراتیک نیست. مشابه اتفاقاتی اینجا پیش آمد، زمانی که قرار بود از بین بوش و الگور یک نفر انتخاب شود در آمریکا هم پیش آمد. همه امور وابسته به این بود که در فلوریدا چه اتفاقی می افتد. فرماندار فلوریدا هم برادر بوش بود. زمانی که اعلام شد در فلوریدا بوش برنده شده، دموکرات ها اعلام کردند تقلب شده، مرجعی که در آنجا وجود دارد، شورای عالی قضایی است که همه به آنجا رفتند و شکایت کردند. نکته جالب این بود که اکثریت شورای عالی قضایی هم در آن زمان جمهوری خواه بودند. در نهایت شورای عالی قضایی هم رای داد که تقلب نشده است. اما آقای الگور به آمریکایی ها نگفتند بریزید به خیابان. اگر می خواستند این کار را انجام دهند که سنگ روی سنگ بند نمی شد. این اسمش دموکراسی نیست.

ولایتی افزود: در کشور ما قانون اساسی گفته شورای نگهبان مسئول رسیدگی به شکایات است. بعضی می گویند شورای نگهبان اکثراً طرفدار اصولگرایان هستند. فرض بر اینکه این صحبت درست باشد اما یک زمانی (انتخابات مجلس ششم) هم شورای نگهبان افرادی را تایید کرد که اصولگرایان قبول نداشتند. آیا اصولگرایان هم باید بیایند بگویند انتخابات باطل است چون افرادی که قبلاً صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان رد شده بود، تایید صلاحیت شده اند؟ آیا اصولگرایان هم باید به خیابان بریزند و بگویند شورای نگهبان طرفدار اصلاح طلبان بوده؟

وی ادامه داد: حرف یک مرجع است که باید فصل الخطاب شناخته شود. در جمهوری اسلامی حرف شورای نگهبان در این موارد به عنوان فصل الخطاب شناخته می شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: یک کشوری بعد از 200 سال مبارزه به استقلال و آزادی رسیده و قانون اساسی تشکیل و تدوین شده که مردم به آن رای مثبت داده اند. باید به این قانون اساسی وفادار بود. قانون اساسی میثاق ملی است و باید بر اساس آن عمل کنیم. هیچ جای قانون اساسی نمی گوید مردم به خیابان ها بریزند. هر اتفاقی که بیفتد باید از مجاری قانونی پیگیری شود.

ولایتی در بخش پایانی مصاحبه تلویزیونی خود در مورد روش مذاکراتی دولت یازدهم در مورد مساله هسته ای هم گفت: مبنا این است که ما دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهیم. اگر طرف مقابل با تدبیر و پیچیدگی عمل می کند، ما هم باید به همین شکل عمل کنیم.اینکه ما در گذشته مذاکره را رد نمی کردیم، خیلی خوب بود. تیم های قبلی هم مذاکره می کردند و بنا بر این بود که همیشه مذاکره کنیم. این موضوع لازم هست اما کافی نیست و کیفیت مذاکره هم باید درست باشد.

وی ادامه داد: ما اگر با تک تک این شش کشور به اقتضاء تعامل نداشته باشیم و با آن ها مذاکره دو به دو نداشته باشیم، از روش درستی استفاده نکرده ایم. ما باید با کشورهای مختلف به صورت جداگانه صحبت کنیم. هر کدام از این کشورها خصوصیت و منافع خاص خودشان را دارند. ما اگر کاری کنیم که این شش کشور بر سر مخالفت ما با به اشتراک نظر برسند، اشتباه کرده ایم. چون این شش کشور در بسیاری از مسائل بین المللی با هم اختلاف دارند. ما چه کار کردیم که شش کشور مختلف الجهت که در معدود مسائلی با هم توافق دارند، در مخالفت با ایران به اشتراک رسیده اند؟

وی در پایان گفت: دولت در حال تلاش و فعالیت است و مردم هم باید کمک کنند تا دولت از این مشکلات بیرون بیاید. در قضیه هسته ای هم باید کمک کرد که دولت از عهده این کار مهم بر بیاید.

 

دانا





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/10/7 | نویسنده : alamdarbasir
حسین شریعتمداری در همایش "دانشگاه سدی در برابر فتنه" که با حواشی مختلف همراه بود.
 
 
 
 




تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 92/10/4 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون