سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه تحریم 19 شرکت و شخص ایرانی نقض تفاهم نیست البته کمکی هم به ایجاد اعتماد نمی‌کند، گفت: در کمتر از 24 ساعت می‌توانیم به غنی‌سازی 20 درصد برسیم.

به گزارش علمدار بصیر: "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم  سیما، گزارش عملکرد 100 روزه وزارت امورخارجه دولت یازدهم را تشریح کرد.

عمده‌ترین دستاورد وزارت‌خارجه؛ شکستن تصویری که برای خدشه‌دار کردن چهره ایران در جهان تدارک دیده‌شده بود

وزیر خارجه کشورمان درباره مهمترین دستاورد وزارت امورخارجه در 100 روز کاری دولت یازدهم گفت: در سطح بین المللی دستاورد عمده‌ای در حوزه سیاست‌خارجی به دلیل مقاومت و انتخابات هوشمندانه مردم در انتخابات خردادماه داشته‌ایم و آن شکستن تصویری بود که برای خدشه‌دار کردن چهره جمهوری اسلامی و آسان کردن طراحی‌های بدخواهان مردم، کشور و انقلاب تدارک دیده بودند.
 
وی تصریح کرد: شاید در سال‌های گذشته و در روابط بین المللی از دید ناظران بین الملل چه در کشورهای غربی و چه در جهان اسلام، در مدت کوتاهی که سرمایه گذاری بسیاری برای آن کرده بودند یک هراس و نگرانی به دروغ و فریب و فرافکنی نسبت به جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان ایجاد کردند، که هنوز هم آثارش را می بینیم.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: چرا با جمهوری اسلامی با روش دیگری برخورد می کند؛ چون رژیم صهیونیستی هر روز دروغ و نگرانی و هراس‌آفرینی جدیدی را شروع می کند، چرا که فکر می کردند طراحی که سال‌ها هزینه کرده اند، دارد به نتیجه می رسد و از این طریق جنایت خود را در منطقه توجیه کنند.

ظریف با اشاره به اینکه این دستاوردی با کمک ملت، هدایت مقام معظم رهبری و درایت ریاست محترم جمهور در صد روز گذشته به دست آمد، گفت: در روز 99 از آغاز دولت یازدهم یکی از برجسته ترین نمایه های این موفقیت با توافق اولیه در ژنو در قالب یک برنامه اقدام مشترک شکل گرفت.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: امیدوارم با همدلی و هماهنگی داخلی بتوانیم مراحل دشوارتر این مسیر را پیش برده و حرکتی در راستای حفظ حقوق ملت و بهبود رفاه و معیشت آنان انجام دهیم.
 
وی با اشاره به برداشت متفاوت آمریکایی ها پس از توافق ژنو اظهار داشت: در عالم سیاست و به خصوص در آمریکا بسیاری از نگرانی های داخلی، سیاست خارجی را شکل می دهد.
 
ظریف با بیان نقش مهم سیاست داخلی در راهبردهای آمریکا تاکید کرد: بیشتر نگرانی آن ها پاسخ گویی به برخی فشارهای داخلی است، البته این به معنای نظر مردم آمریکا نیست چرا که تا 5 ماه پیش نظر 50 درصد آمریکایی ها این بود که تنها راه برخورد با ایران برخورد نظامی است.

70 درصد مردم آمریکا اعتقاد دارند موضوع هسته‌ای ایران تنها از طریق مذاکره حل خواهد شد
 
وی با بیان این که این تصور یک اشتباه بزرگ بود، افزود: امروزه بیش از 70 درصد مردم آمریکا اعتقاد دارند موضوع هسته ای ایران تنها از طریق مذاکره حل خواهد شد اما متاسفانه دولتمردان آمریکا بیشتر تحت تاثیر گروه های فشار اقلیت آمریکا هستند.  
 
ظریف اظهار داشت: البته رگه هایی از واقع بینی وارد گفتمان مقامات آمریکایی شده است.
 
آمریکا واقعیت غنی‌سازی ایران را پذیرفته است

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سخنان اوباما در مرکز سابان تاکید کرد: امروزه آمریکا واقعیت غنی سازی ایران را پذیرفته است. این به معنای قابل قبول بودن رفتار آمریکایی ها نیست، اما این که آن ها پای میز مذاکره نشسته و غنی سازی ایران را پذیرفته اند یک واقعیت است.
 
ظریف با بیان سخت گیری های دولت آمریکا در پذیرش غنی سازی در خاک کشورهای دیگر اظهار داشت: این واقعیت برای ایران از سوی دولت آمریکا پذیرفته شده اما هنوز این تصور در میان آن ها وجود دارد که با تحریم و فشار می توانند به اهداف خود دست یابند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سخنان معاون وزارت خزانه داری آمریکا گفت: اقدامات و اظهاراتی از این دست باعث خدشه دار شدن روند مذاکرات خواهد شد. امروزه مجموعه ای از واقعیت ها درباره برنامه هسته ای ایران نه به خواست دولت آمریکا بلکه به دلیل مقاومت و حضور مردم در انتخابات پذیرفته شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه راه برخورد با ملت ایران احترام است و این ملت جز احترام هیچ توقعی ندارند، افزود: ما یاد گرفته ایم روی پای خودمان بایستیم و تنها قدرت فائقه در دنیا را نیز خدا می دانیم.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: اگر کسی بخواهد با ما تعامل کند باید بیاموزد که با زبان احترام و برابری با ما صحبت کند. 

تحریم 19 شرکت و شخص ایرانی نقض تفاهم نیست، ایجاد اعتماد هم نمی‌کند
 
وی با اشاره به  تحریم های جدید دولت آمریکا که 19 شخص و شرکت ایرانی را در لیست تحریم‌ها قرار داده است، اظهارداشت: اگر بخواهیم واقع بین باشیم این تحریم های جدید نقض تفاهم نیست چرا که تحریم هایی از قبل وجود داشته و اکنون افراد جدیدی به اجرای آن تحریم ها اضافه شدند اما این اقدامات اعتماد آفرینی که مقدمه مراحل بعدی مذاکرات است را دچار خدشه می کند.  
 
وی با بیان این که درباره این موضوع با خانم اشتون و آقای کری صحبت شده است و به آن ها تذکر داده شده تاکید کرد: آن ها برای رسیدن به راه حل نهایی و برداشتن کامل تحریم ها تاکید کرده اند.  
 
ظریف افزود: ملت و دولت ایران وارد راهی شدند و در این راه پای حرف خود خواهند ایستاد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که هدف ایران اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای است تاکید کرد: کسانی که از ایران تهدیدی ساختند خود تهدیدی برای امنیت جهان به شمار می آیند.  
 
ظریف با اعلام اینکه با پافشاری برحقوقمان مذاکره می کنیم و دیگران را نیز وادار می کنیم که پای میز مذاکره بیایند، تاکید کرد: در سابقه مذاکرات بین المللی کمتر پیش می آید وزرای خارجه 6 قدرت بزرگ دنیا در فاصله چند ساعت به ژنو سرازیر شوند.
 
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: با زبان عزت و منطق و با لحن حقوق و مقررات بین المللی باید درباره مذاکرات صحبت کنیم و تلاش کنیم تهدیداتی که برای مردم مان ایجاد شده را برداریم. بنده یقین دارم با ایستادگی در برابر این دیدگاه ها و در مسیر تعامل سازنده و اعتدال می توانیم به نتیجه برسیم.

یک کمیسیون در ایران با گروه 1+5 تشکیل می‌شود که در مورد راست‌آزمایی برنامه هسته‌ای اقدام می‌کند
 
ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره تعهداتی که ایران در راستای نظارت آژانس داده است، آیا ممکن نیست که عهدشکنی‌های طرف غربی ادامه داشته باشد و گامها نامتوازن شود گفت: متن توافقنامه روشن است و همچنین برنامه اقدام مشترک و توافقاتی که در وین انجام شد، مشخص بوده و ما در یک روز اقدامات را انجام می دهیم و بقیه اقدامات نیز ساز و کار مخصوص خود را دارد.
 
وی ادامه داد: یک کمیسیون در ایران با گروه 1+5 تشکیل می شود که در مورد راست آزمایی برنامه هسته ای اقدام می کند. نگرانی آنها این است که تحریم شان با یک دستور لغو شود در حالیکه اقداماتی که ایران باید انجام دهد در یک فاصله زمانی طول می کشد.
 
ظریف با اشاره به جلسه دیروزی که اشتون با گروه 1+5 داشت گفت: در این جلسه اختیار را به اشتون دادند که با سفرا صحبت کند و ما تفاهم می کنیم که درباره جزئیات روزی را تعیین کرده و در همان روز اقدامات ما و 1+5 شروع شود. ساز و کار نظارتی ما با "آژانس" و کار نظارتی آنها (غرب) با "کمیسیون مشترک" است.

به غرب می‌فهمانیم با ایران باید از سر تکریم و احترام رفتار کنند/می‌توانیم در کمتر از 24 ساعت به غنی‌سازی 20 درصد برگردیم
 
ظریف با بیان اینکه سخت است دیدگاهی که غربی ها نسبت به ما با آن خو گرفته اند تغییر کند گفت: ما این دیدگاه را تغییر خواهیم داد و مردم ما بسیار صبور هستند، به آنها می فهمانیم که با ایران باید از سر تکریم و احترام وارد شوند. برنامه به گونه ای است که همین الان نیز می توان برگشت و شاید کمتر از 24ساعت این برنامه از سر گرفته شود و آنها نیز می توانند تحریم ها را بردارند.
 
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه این تنها تحریم نیست که آنها دنبال می کنند گفت: آنها در واقع به دنبال یک فضاسازی روانی غیرعادی جلوه دادن ایران هستند که درپی آن نگرانی هایی را ایجاد کردند و در همین راستا تندروهای داخل و بیرون دولت آمریکا مانع آنند که این فضا تغییر کند و به گفته دکتر روحانی دیوار تحریم ها ترک بردارد.

نقضی صورت گیرد مقابله به‌مثل می‌کنیم

ظریف با اطمینان بخشی از اینکه اگر نقضی صورت گیرد ما هم می توانیم در مقابل آن مقابله به مثل کنیم گفت: ما نیز با این دیدگاه وارد می شویم و با توکل به خدا و اعتماد مردم کار را به نتیجه می رسانیم و با چشم باز و دقت معتقدیم که می توانیم این مسیر را تا آخر به جلو برده و موفق شویم.
 
وی با بیان اینکه مردم ایران ده سال مقاومت کردند که ذلت را نپذیرند، گفت: ایرانی ها به آمریکا فهماندند کسی نمی تواند برای ما تعیین تکلیف کند و به ما دستور دهد که چه کاری می توانیم بکنیم یا خیر، مردم ما حرفشان را به کرسی نشاندند تا با عنایت به پایداری بتوانیم به جلو حرکت کنیم.
 
وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه نباید نگران بعضی از حرفهایی باشیم که زده می شود تصریح کرد: برخی از تحلیلگران غربی در سه ماه گذشته گفتند در این منطقه زلزله رخ داده در حالیکه امنیت همسایگان ما مانند امنیت خودمان می ماند و برای همین امر نیز بنده اول به عراق سفر کردم پس مردم ما بدانند که با اعتماد بر آنها و با مدیریت دقیق این مسیر ادامه دارد.

مذاکرات دور بعد طولانی‌تر و دشوارتر خواهد بود
 
ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این تدبیر اندیشیده شده که ایران تحریم ها را از سر راه بردارد و وارد مرحله نهایی شود گفت: هدف این برنامه گام به گام است و در مقدمه این دو نکته مشخص شده است غنی سازی در ایران و لغو همه تحریم های شورای امنیت و تحریم های دوجانبه و چندجانبه؛ برداشت قطعی من این است که بعد از مرحله اول و قبل از اجلاس اروپایی ها شاید اوایل بهمن نتوانند خود را آماده کنند زیرا جلسه ای که عراقچی دیروز به درخواست اشتون در بروکسل داشتند اجازه داده شد گفتگوها زودتر از اول بهمن شکل بگیرد.
 
وی ادامه داد: به دلیل نزدیک شدن تولد عیسی مسیح و تعطیلات نومسیحی ممکن است دو هفته ای فاصله بیندازد و سپس مذاکرات را از سر بگیریم و درباره گام نهایی به توافق رسیده و با دقت این گام را تعریف کنیم و ما می خواهیم تصویری روشن را ارائه دهیم.

بعد از گذاشتن قدم نهایی با ایران مانند کشورهای غیرهسته‌ای برخورد می‌شود
 
ظریف با بیان اینکه این مذاکره بسیار دشوار خواهد بود گفت: مذاکره دور بعد زمان طولانی تری را به خود اختصاص خواهد داد و وارد فازی می شویم که مانند فاز هسته ای ژاپن است و بعد از گذاشتن قدم نهایی با ایران مانند کشورهای غیرهسته ای برخورد می شود و این کشورها مبنایشان ان پی تی و عدم اشاعه است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه معاهده عدم اشاعه شامل کشورهای آمریکا، چین، فرانسه و انگلیس می شود گفت: سایر کشورهای عضو ان.پی.تی غیر هسته ای اند مانند ژاپن، آلمان، برزیل، آرژانتین که همگی به فن غنی‌سازی پیشرفته دسترسی دارند و غیر هسته ای شناخته می شوند که ایران نیز جزء این دسته می شود.
 
‌ظریف با بیان اینکه تازگی ها لفظ ایران هسته ای شنیده می شود گفت: استفده از این لفظ در محیط های سیاسی و آکادمیک صحیح نیست زیرا ایران هسته ای از دید غربی ها ایرانی است که دارای سلاح است و باید روی این عبارات دقت کرد.

باشگاه خبرنگاران





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 92/9/27 | نویسنده : alamdarbasir
امام علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام در حدیثی گهربار چهار نشانه‌ای را که فقیه و دانشمند واقعی باید داشته باشد را بیان فرموده‌اند.

امیرالمومنین امام على علیه‏‌السلام فرمودند: آیا شما را از فقیه و دانشمند حقیقى آگاه نکنم؟
کسى که در معاصى خدا به مردم جواز ندهد
از رحمت خدا نومیدشان نکند
از مکر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد
و از قرآن، به چیز دیگری رو نکند.

متن حدیث:

امیر المؤمنین علیٌّ علیه ‏السلام:
ألا اُخبِرُکُم بالفَقیهِ حَقِّ الفَقیهِ؟ مَن لم‏یُرَخِّصِ الناسَ فی مَعاصِی اللّه ، ولم یُقَنِّطْهُم مِن رَحمَةِ اللّه ، ولم یُؤمِنْهُم مِن مَکرِ اللّه ، ولم یَدَعِ القرآنَ رَغبَةً عَنهُ إلى ما سِواهُ.

«تحف العقول، صفحه 204»





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/9/26 | نویسنده : alamdarbasir
رشد 70درصدی وابستگی به نفت؛
دولت یازدهم بر خلاف انتقاداتی که به بودجه‌نویسی دولت سابق خصوصا درباره افزایش وابستگی بودجه به نفت وارد کرده، اولین لایحه بودجه خود را با پیش‌فرض افزایش 70 درصدی اتکا به نفت تنظیم کرده است.

به گزارش علمدار بصیر: اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره لایحه بودجه سال 1393 از اشکالات و ایرادات فراوان این لایحه خبر می‌دهد که خصوصا با اقتضائات اقتصاد مقاومتی و شرایط تحریمی، متناسب نیست.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ترکیب منابع و مصارف لایحه بودجه 1393 با اطلاعات موجود درباره عملکرد بودجه سال 1392 سازگار نیست.

به عنوان مثال، در قسمت درآمدهای غیرنفتی اگر بر مبنای عملکرد 7 ماهه سال 1392، عملکرد کل سال برآورد شود، رقم پیش‌بینی شده برای درآمدهای غیرنفتی سال 1393 باید حدود 60 درصد نسبت به عملکرد سال جاری رشد کند.

طبق اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، در قسمت منابع حاصل از نفت نیز بر مبنای تعمیم عملکرد 7 ماهه سال 1392 به کل سال، رقم سال 1393 نسبت به عملکرد سال 1392 حدود 70 درصد رشد دارد.

به عبارت دیگر، وابستگی لایحه بودجه سال 1393 به نفت نسبت به عملکرد امسال، 70 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که یکی از نقدهای همیشگی دولتمردان کنونی به دولت سابق، افزایش وابستگی بودجه به نفت بوده است.

رشد وابستگی بودجه1393 به نفت آنچنان شدید است که مرکز پژوهش‌های مجلس را وادار کرده که در گزارش خود هشدار دهد که این مسئله «با لحاظ شرایط تحریم، احتیاط آمیز نیست.»

وابستگی بودجه 1393 به نفت نسبت به بودجه سال 1391، رشد عجیب‌تری نشان می‌دهد: 82 درصد! در سال 1391 حدود 426 هزار میلیارد ریال از منابع بودجه از فروش منابع نفتی تامین شد که در لایحه بودجه سال 1393 به 778 هزار میلیارد ریال رسیده است.

دولت نسبت به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز نگاه سخاوتمندانه‌ای داشته که علاوه بر مغایرت‌های قانونی، می‌تواند موجب بسط نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم شود.

همچنین تقاضای دولت برای اعطای مجوز به وزارت نفت برای استفاده از 5 میلیارد دلار قرارداد بیع متقابل به منظور اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت، به معنای  خارج کردن 5 میلیارد دلار از منابع کشور از سازوکار بودجه و ایجاد خزانه جدیدی برای کشور است.

متاسفانه دولت در لایحه بودجه خود عملکرد درآمدهای مربوط به منابع نفتی را 100 درصد فرض کرده است. همچنین در حالی که پیش‌بینی دولت درباره رشد 60 درصدی درآمدهای غیرنفتی نیز به طور قطع، محقق نخواهد شد. 

در این گزارش، ذکر شده که در عمل بخشی از منابع پیش‌بینی‌شده برای بودجه سال آینده تحقق نخواهد یافت و رقمی حدود 20 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی باقی خواهد ماند این در حالی است که دولت 38 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته که بر سر نحوه توزیع همان هم دعوا است.

مشرق





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/9/26 | نویسنده : alamdarbasir
رییس‌جمهور طی احکامی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را به عنوان رییس کارگروه ملی بیابان زدایی و عباس آخوندی و الهام امین‌زاده را به عنوان اعضای کمیته ماده (76) قانون برنامه پنجم توسعه و منصوب کرد.
 

به گزارش علمدار بصیر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در حکمی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را به عنوان رییس کارگروه ملی بیابان زدایی منصوب کرد.

متن حکم روحانی بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مهندس محمود حجتی

در اجرای بند (1) ماده(2) آیین نامه تشکیل کارگروه ملی بیابان زدایی مصوب 1389/6/6 هیات وزیران ، به موجب این حکم جناب عالی را به عنوان رییس کارگروه ملی بیابان زدایی منصوب می‌نمایم.

شایسته است ضمن تشکیل کارگروه های تخصصی و مشارکت موثر با کنوانسیون مقابله با بیابان زدایی ملل متحد در امر تعدیل اثر خشکسالی در سطح ملی و منطقه‌ای، نتایج اقدامات انجام شده در اجرای تعهدات و اقدامات برای بیابان زدایی دستگاه‌های عضو را در پایان هر سال برای اینجانب گزارش نمایید. بدیهی است کلیه دستگاه‌های ذیربط نیز همکاری لازم را در این امر خطیر معمول خواهند داشت.

توفیق جناب عالی و سایر اعضای محترم را در انجام وظایف محوله، با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسالت می نمایم.

همچنین رییس‌جمهور در حکمی عباس آخوندی و الهام امین‌زاده را به عنوان اعضای کمیته ماده (76) قانون برنامه پنجم توسعه منصوب کرد.

در حکم حسن روحانی خطاب به آخوندی و امین‌زاده آمده است:

در اجرای ماده (76) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی؛ موضوع تشکیل کمیته بررسی پیشنهادات ارائه شده در خصوص اصلاح موانع موجود در قوانین، مقررات و بخشنامه‌های مربوط به تولید و سرمایه‌گذاری و تعیین راهکارهای قانونی لازم و با عنایت به سوابق و تجربیات ارزنده شما، به موجب این حکم به عنوان «عضو کمیته ماده (76) قانون برنامه پنجم توسعه» منصوب می‌شوید.

توفیق شما را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در خدمت به اسلام و ملت شریف ایران از خداوند متعال مسالت می نمایم.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/9/26 | نویسنده : alamdarbasir
امروز تعدادی از تاکسی رانان تهرانی در اعتراض به سخنان توهین آمیز مشاور رئیس جمهور مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

به گزارش علمدار بصیر: تعدادی از تاکسیرانان تهرانی در اعتراض به سخنان توهین آمیز مشاور رئیس جمهور مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

تاکسیرانان همچنین در این تجمع نامه ای را خطاب به رئیس جمهور نوشتند که متن این نامه به شرح ذیل است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر روحانی

سلام علیکم

با احترام،‌ ما رانندگان تاکسی روز 24 خرداد 92 با هزار امید و آرزو  پای صندوق های رای آمدیم تا به کسی رای بدهیم که در کنار حفظ استقلال و آزادی و اسلامیت کشور، وضعیت معیشتی ما را بهبود ببخشد و مشکلاتمان را حل کند.اما امروز می بینیم نه تنها مشکلات ما حل نشده بلکه شاهد توهین و تحقیر از سوی اطرافیان جنابعالی هم هستیم؛

نمی دانیم چرا به هر کسی رای می دهیم سر و کله اینطور آدم ها مثل مشایی اطرافش پیدا می شود و همه چیز را به هم می زند و امید مردم را بر باد می دهد.البته دولت قبلی هر ضعفی داشت و هر چه بود لااقل به مردم محبت می کرد و وبا احترام با مردم صحبت می کرد.

این مشاور جنابعالی، آقایی به نام سریع القلم که معلوم نیست تا حالا کجا بوده و در چه کشوری اقامت داشته یک باره از گرد راه می رسد و اینطور به کسبه فهیمی که همواره در صف مقدم حرکت سیاسی ملت بوده اند با توهین و تحقیر سخن می گوید.

ای کاش فقط به ما رانندگان تاکسی و لبو فروش ها اهانت می کرد .متاسفانه ایشان صریحا اظهار می دارد که مردم ایران از لحاظ عقلی ضعیف هستند .چنین توهین هایی به ملت ایران را قبل از این فقط از آمریکا و اسرائیل و صدام شنیده بودیم بنظر می رسد ایشان هم از همان جنس است.

از جنابعالی که برابر قانون نماینده مردم ایران هستید و در مقابل قرآن و نمایندگان مجلس سوگند یاد کرده اید که دین و اخلاق را ترویج کنید و از حرمت اشخاص و حقوق مردم حمایت کنید .انتظار داریم به این سوگند خودتان وفادار بمانید و چنین شخص بی ادب و توهین کننده به ملت ایران به ویژه ما قشر زحمتکش رانندگان تاکسی را ، از خودتان برانید.

عزل و اخراج از ریاست جمهوری کمترین جزایی است که باید به چنین عنصر هتاکی داده شود ؛ از شما می خواهیم حرمت و عزت مردم ایران را بر رضایت اینگونه افراد بی ارزش ترجیح دهید، در غیر اینصورت ما به وظیفه خودمان در دفاع از حیثیت خود عمل می کنیم و مسئله را از سایر مجاری قانونی پیگیری خواهیم کرد.

جمعی از تاکسیرانان تهران بزرگ

دانا





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/9/26 | نویسنده : alamdarbasir

 

رهبری در یکی از بیانات خود فرموده اند:" فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جان خود را در راهش بدهم" امید است که بر فرهنگ کشور نگاهی جهادگونه انداخته شود و در پی آن شاهد تشکیل قرارگاه های فرهنگی مختص یک موضوع فرهنگی باشیم.

بی تردید یکی از عالی ترین شوراهای کشور که نقش حساس و تعیین کننده ای دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در اهمیت این شورا همین بس که این شورا مرکز تصیمم گیری های کلان کشور و مجمع نخبگان فرهنگی و تئوریسین های ارشد فرهنگ کشور است.

رهبری در این دیدار نسبت به چند موضوع حساسیت بیشتری نشان دادند:

1 – تهاجم فرهنگی: مسأله ای که رهبری از ابتدای دهه 70 شمسی به آن اشاره فرمودند اما به قول به وی برخی حتی اصل تهاجم را مورد انکار قرار دادند البته این تهاجم که امروز به آن جنگ نرم دشمن گفته می شود مصایق و ابزارهای فراوانی دارد که از آن جمله می توان شبکه های ماهواره ای، سایت های مستهجن و ضاله، کتب منحرف کننده، بازی های رایانه ای، اسباب بازی هایی که با فرهنگ ما در تضاد اند و...

اما در این دیدار رهبری عنوان کردند: "من چقدر سر قضیه تولید اسباب بازی داخلی معنی دار و جذاب حرص خوردم"  که نشان از عمق توجه ایشان به این موضوع است. با آن که غرب برای آن که از حالا روی کودک مسلمان ما تأثیر بگذارد شخصیت های مختلف همچون باربی، بتمن، مرد عنکبوتی و...خلق می کند و درباره آن ها هزاران فیلم، عکس، عروسک، شعر، داستان، مسابقه و... می سازد که دوست داشتن آن شخصیت در درون آن کودک نهادینه سازی شود.

اما ما تنها در مقابله با این پدیده می توان گفت بیشتر حالت دفاعی داشته ایم هر چند در یک نگاه کلی اغراق نیست که بگوییم موضعی منفعلانه اتخاذ کرده ایم.به عنوان مثال آموزش و پرورش پیش از آغاز سال تحصیلی از خرید لوازم التحریری که با فرهنگ اسلامی – ایرانی ما در تضاداست خودداری کنند چرا که این نهاد از ورود چنین محصولاتی به داخل مدرسه جلوگیری خواهد کرد منصفانه است که از این رفتار این نهاد تقدیر به عمل آید اما سؤال اینجاست آیا توانسته ایم جایگزینی مناسب برای آن به بازار عرضه کنیم تا این خلأ را بپوشانیم برخی از نهادهای فرهنگی کشور اقدام به چاپ دفاتر و کیف هایی با عکس های شخصیت هایی چون شخصیت های انیمیشن شکرستان نمودند یا برخی دیگر از این نهادها اقدام به چاپ عکس شهدای والامقام بر روی این دفاتر نمودند که ابتدا به علت آن که تبلیغی شایسته درباره این لوازم التحریر نشده بود و ثانیا به دلیل آن که قیمت آن از لوازم التحریر اجنبی گران تر بود استقبال خوبی از آن نشد.

در این میان باید به کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خداقوت گفت که پس از تحقیقات فراوان شخصیت هایی ایرانی به نام دارا و سارا را خلق نمودند اما سؤال این جاست چقدر برای این شخصیت ها فیلم و سریال و داستان و... ساختیم تا کودک ایرانی مسلمان آن را دوست داشته باشد و برای خرید آن از خود رغبتی نشان دهد.

مسأله دیگر لزوم توجه به بازی های فکری و حرکتی است که با هجوم بازی های رایانه ای رو به فراموشی است و همین عوامل باعث تنبلی و چاق شدن کودکان می گردد به راستی در محتواهای آموزشی خصوصا مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی ما چقدر به فراگیران، بازی های کودکانه همچون لی لی یا گرگم به هوا یا بازی های محلی مثل هفت سنگ و... آموزش داده می شود؟

2 – زبان فارسی: رهبری در این دیدار در مورد زبان فارسی فرمودند: "من در مورد زبان فارسی نگرانم" سؤال این جاست آیا این نگرانی در دستگاه های عظیم فرهنگی کشور همچون وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، صدا و سیما و... وجود دارد؟ محور وحدت بین تمام ادیان و مذاهب و قومیت ها در کشور ایران زبان فارسی است اما مشاهده می شود یک نوع از خودبیگانگی فرهنگی و عدم افتخار به آن در بین برخی از ما ایرانیان وجود دارد هجوم بی سابقه الفاظ و اصطلاحات بیگانه خصوصا انگلیسی و کاربرد آن به صورت وسیع در محاوره یکی از مصادیق آن است حتی ما خراسانی ها که داعیه آن داریم که خاستگاه زبان فارسی خراسان است و خراسانی ها انسان های صاحب سخنی هستند چقدر گویش خود را حفظ کرده ایم؟ به عنوان مثال گویش بیرجندی که بسیاری از الفاظ فارسی کهن و دری را در خود جای داده است کم کم در حال محو شدن است و نسل نوجوان و نونهال ما رغبتی برای استفاده از آن از خود نشان نمی دهد حتی مادران بسیار مواظبت می کنند که مبادا فرزندشان با لهجه سخن گوید یا فردی که با لهجه سخن می گوید مورد سخره دیگران قرار می گیرد! آیا به راستی یکی از گنجینه ها و میراث معنوی این سامان گویش و زبان آن نیست؟

3- جمعیت: امام خامنه ای در انتهای سخن خود فرمودند: "یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن می اندیشد تن او می لرزد مسأله جمعیت است." این نکته اهمیت فراوان دارد که تشویق مردم به آوردن فرزند بیشتر یک مسأله فرهنگی است نه اقتصادی چرا که متأسفانه مسؤلان به این موضوع صرفا نگاه اقتصادی دارند و هموار نمودن قانونی بیمه فرزند چهارم به بعد یکی از مصادیق این نگاه است حال باید پرسید به راستی این کار چند درصد در رشد جمعیت مؤثر بوده است؟ آن قدر در شیپور فرزند کمتر زندگی بهتر دمیده ایم که دیگر کسی صدای این گونه سخنان ما را نمی شنود.

رهبری در یکی از بیانات خود فرموده اند:" فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جان خود را در راهش بدهم" امید است که بر فرهنگ کشور نگاهی جهادگونه انداخته شود و در پی آن شاهد تشکیل قرارگاه های فرهنگی مختص یک موضوع فرهنگی باشیم.

 





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/9/25 | نویسنده : alamdarbasir
سخنان ناپخته و خلاف واقع اخیر دکتر محمدجواد ظریف، -دیپلماتی که حتی دوره سربازی خود را در آمریکا و حوزه دیپلماسی گذرانده و هیچ سررشته ای در امور نظامی ندارد-، بهانه خوبی به دست ضد انقلاب داد تا با استناد به آن، علیه نیروهای مسلح و بویژه سپاه عقده گشایی کنند.
به گزارش علمدار بصیر: تصویر زیر مربوط به سایت شخصی علی افشاری (ضدانقلاب فراری) است.

کمترین انتظار از مسئولان پرتلاشی همچون دکتر ظریف این است که اگر سخنی در تقویت نهادهای حافظ امنیت ملی کشور نمی زنند، حرفی که موجبات تضعیف آنان را هم فراهم می نماید، مطرح نکنند. یادآوری این جمله بنیانگذار کبیر انقلاب به برخی که هنوز قدرت و اقتدار ملی ایران را باور نکرده اند، خالی از لطف نیست که فرمود "اگر سپاه نبود کشور هم نبود".

جهان





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/9/25 | نویسنده : alamdarbasir
یک شرکت تیونینگ خودرو در آلمان قصد دارد اتومبیلی برای سرمربی پرتغالی چلسی بسازد که ارزش آن چیزی در حدود 2 میلیون یورو برآورد شده است.

به گزارش علمدار بصیر: خرداد به نقل از روزنامه مارکا نوشت: شرکت تیونینگ منصوری آلمان، شرکتی با مدیریت کوروش منصوری که در زمینه تجهیز و تقویت خودروهای لوکس فعالیت می‌کند، در نظر دارد با همکاری شرکت جواهرسازی «راف هاوس» برای ژوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی چلسی اتومبیلی منحصربه‌فرد با نام «مورینیو سوپرکار» طراحی کند.

از این خودرو فوق‌العاده مورینیو که قدرتی معادل 750 اسب بخار دارد و مطمئناً اتومبیل‌‌های لوکس بازیکنانی مانند کریستیانو رونالدو زیر سایه خود قرار خواهد داد، تنها 7 دستگاه تولید می‌شود که اولین آن مختص آقای خاص خواهد بود. بدنه این خودرو کاملا از فیبر کربن ساخته شده اما جنس باله‌ها و برخی از قسمت‌ها که برای ورودی هوا تعبیه شده از آلومینیوم پوشیده شده از یک لایه کروم است.

اینطور که پیداست آقای خاص نه تنها از لحاظ شهرت رسانه‌ای بلکه از نظر مالکیت زیباترین و لوکس‌ترین خودروها نیز می‌خواهد از شاگردان خود برتر باشد، چرا که طبق برآوردهای اولیه‌ای که صورت گرفته ساخت این خودرو رقمی در حدود 2 میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت.

آقای خاص درباره این خودرو گفت: اینکه اتومبیل‌تان از نظر امکانات در گسترده‌ترین حد ممکن باشد واقعاً حس فوق‌العاده و باورنکردنی دارد. این خودرویی است که ساخته شده تا از هر لحاظ خواسته‌های مرا برآورده کند. همیشه رویای داشتن اتومبیلی از بهترین‌های فراری و استون مارتین را داشتم، خودرویی با یک موتور قدرتمند و در عین حال با کلاس و راحت.

مورینیو افزود: می‌توانم تصور کنم که دارم با این ماشین به محل برگزاری یک بازی می‌روم در حالی که آدرنالین خونم بالا رفته، پایم را روی گاز گذاشته‌ام تا هرچه سریع‌تر خودم را به ورزشگاه برسانم چون تا زمان برگزاری بازی تیمم زمان زیادی نمانده است.

هنوز تصویر کاملی از خودرویی که کمپانی منصوری برای مورینیو طراحی کرده منتشر نشده و تنها قسمتی از طراحی پشت آن نشان داده شده است. قرار است سال آینده به طور کامل از این خودرو رونمایی شود.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/9/25 | نویسنده : alamdarbasir
هفتمین امام شیعیان حضرت امام کاظم علیه‌السلام در حدیثی ارزشمند، شیعیان را به داشتن تسبیحی از تربت اباعبدالله علیه السلام سفارش فرموده‌اند.

 امام موسی کاظم علیه‌السلام فرموده است: شیعیان ما از چهار چیز بى‌‏نیاز نیستند.
جانمازی که بر آن نماز بگزارند
انگشترى که در دست کنند
مسواکى که با آن مسواک کنند
و تسبیحی از تربت سید الشهداء علیه‌السلام
که داراى 33 دانه باشد، هرگاه با آن ذکر بگویند خداوند برایشان در قبال هر دانه آن، چهل حسنه مى‌‏نویسد و هر گاه بدون این‌که ذکر بگویند فقط آن تسبیح را در دست داشته باشد، خداوند براى آنان 20 حسنه می‌نویسد.

متن حدیث:

قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى (ع) لَا تَسْتَغْنِی شِیعَتُنَا عَنْ أَرْبَعٍ خُمْرَةٍ یُصَلِّی عَلَیْهَا وَ خَاتَمٍ یَتَخَتَّمُ بِهِ وَ سِوَاکٍ یَسْتَاکُ بِهِ وَ سُبْحَةٍ مِنْ طِینِ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ ع فِیهَا ثَلَاثٌ وَ ثَلَاثُونَ حَبَّةً مَتَى قَلَبَهَا ذَاکِراً لِلَّهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ حَبَّةٍ أَرْبَعِینَ حَسَنَةً وَ إِذَا قَلَبَهَا سَاهِیاً یَعْبَثُ بِهَا کَتَبَ اللَّهُ لَهُ عِشْرِینَ حَسَنَة

«شیخ طوسى، ‏تهذیب الأحکام ج 6، ص 75»

*پ.ن: اگر جایی برای تسبیح 34 دانه گفته شده به این جهت بوده که مهره بزرگ رشته تسبیح را که بالای همه مهره‌ها است، ‌به حساب آورده‌اند و آنجایی که 33 دانه ذکر شده، این مهره به حساب نیامده است.
محمدتقی مجلسی(پدر علامه مجلسی) در این‌باره می‌نویسد: «سى و سه دانه اصل و یکى بر فوق همه و این تسبیح مولاة و واجب الاطاعة و المحبة ما فاطمه زهرا (صلوات اللَّه علیها) است؛ چون حمزه شهید شد آن‌حضرت از خاک قبر حمزه این تسبیح را ساختند و بعد از هر نمازى به آن تسبیح می‏کردند.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/9/25 | نویسنده : alamdarbasir
روحانی، روحانی است. او ضمن آن که اشتراکاتی با هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی دارد، اما آمده است نقشی مستقل و معتدل را در صحنه سیاسی کشور ایفا کند. روحانی می خواهد در تاریخ بماند و از او به عنوان یک مصلح نام ببرند

به گزارش علمدار بصیر: از نخستین ساعاتی که حسن روحانی در ساختمان فاطمی حاضر شد تا برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند، این سوال در افکار عمومی، رسانه ها و محافل سیاسی کلید زده شد که " آیا حسن روحانی کاندیدا و نیروی هاشمی رفسنجانی است".

 در حالی که این سوال همچنان در فضای سیاسی جامعه خلجان داشت ، در آخرین دقایق باقی مانده از ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، اکبرهاشمی رفسنجانی به ساختمان وزارت کشور رفت تا قبای یک کاندیدای واقعی و منجی را بر تن کند.

هاشمی با رفتار خود پیام های متعددی را به جامعه مخابره کرد که عبارت بودند از:

1- برای نجات کشور نه به قابلیت های روحانی اعتماد دارم و نه ولایتی و عارف.

2- آمده ام تا با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، حقانیت خود و مواضعم را در سال های اخیر اثبات کنم.

3- من تنها کسی هستم که می تواند میان اصلاح طلبان وحدت ایجاد کند و مانع پیروزی اصولگرایان شود.

اما در این میان ، بزرگترین بازنده ثبت نام هاشمی رفسنجانی کسی نبود جز حسن روحانی. اگر هاشمی به ظرفیت ها و قابلیت های روحانی  ایمان داشت پس چرا خود وارد معرکه انتخابات شد؟ روحانی در آن روزها بسیار به این سوال فکر می کرد که اگر هاشمی به قابلیت های من اطمینان نداشت و می خواست بیاید پس چرا به من فرمان ثبت نام داد؟ و اگر روحانی نیرو و مرید هاشمی بود پس چرا بلافاصله پس از ثبت نام هاشمی کنار نرفت؟ و چرا پس از رد صلاحیت هاشمی، محکم و مستدل به رد صلاحیت هاشمی اعتراض نکرد؟ و چرا هاشمی حمایت خود از روحانی را به روزهای آخر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری موکول کرد؟

*تفاوت های روحانی و هاشمی
مواضع و رفتار سیاسی حسن روحانی نشان می دهد که جنس وی دارای تفاوت هایی با اکبر هاشمی رفسنجانی است. روحانی در 6 آذر سال 1378 و در حالی که حزب کارگزاران سازندگی در صحنه بود، حزب اعتدال و توسعه را تشکیل داد و برای انتخابات مجلس ششم لیست انتخاباتی داد.

 این حزب در سال 88 و در حالی که افرادی چون هاشمی رفسنجانی، میر حسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی و احزابی چون مشارکت، کارگزاران سازندگی، مجمع روحانیون ، سازمان مجاهدین انقلاب و اعتماد ملی بر طبل تقلب می کوبیدند خود را از این فضای مسموم کنار کشید و مدتی سکوت پیشه کرد تا اینکه در 25 بهمن سال 88 روحانی در یک مصاحبه تلویزیونی، حامیان جریان فتنه و تقلب را اراذل و اوباش و بدخواهان نظام اسلامی دانست.
روحانی در سال های اخیر از اینکه نیروی هاشمی خوانده شود به شدت متنفر و منزجر بوده است. روحانی می خواهد خود را نماد یک جریان سوم ، مستقل و معتدل در کشور معرفی کند که به دور از افراط و تفریط و در چارچوب نظام اسلامی می خواهد پرچمدار اصلاح و درمان کننده دردهای کهنه کشور باشد.

روحانی پس از پیروزی در انتخابات و در چینش وزرا و معاونان خود تاکنون نشان داده که به چه میزان از نیروهای آرم دار و افراطی جریان کارگزاران سازندگی و اصلاحات دوری گزیده است. بکار گیری چهره های اصولگرایی چون رحمانی فضلی در یکی از مهمترین وزارتخانه های سیاسی و انتخاب سید محمود علوی در وزارت اطلاعات نشان داد که روحانی نمی خواهد دولت خود را با بحران های سیاسی و امنیتی درگیر سازد.

در این میان هاشمی رفسنجانی نیز در روزهای پس از انتخابات یازدهم، سعی کرد حضور رسانه ای خود را تقویت کند و با سفر به شهرها، شرکت در مراسم های مختلف و دیدار با اقشار گوناگون جامعه، مواضع خود را اعلام کند. سفر به مشهد مقدس،‌ استان مازندران (شیرگاه)‌ و سفر به کرمانشاه در کنار نزدیک به 30 دیدار هاشمی رفسنجانی در 3 ماه نشان دهنده برنامه گسترده وی برای ایفای نقش در جایگاه جدید است.
نقش «پدری دولت» این روزها واژه ای است که از سوی برخی چهره های سیاسی و کارشناسان به آیت الله نسبت داده می شود ولی این موضوع هیچگاه به عنوان یک رابطه جدی میان دولت جدید و هاشمی اثبات نشده است.

در این میان هاشمی در 15 مهرماه و در دیدار با اعضای شورای مرکزی خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران، با اشاره به آنچه تاخیر در روند انتخاب استانداران خواند، اولین انتقاد خود را ( که از سوی برخی عنوان دخالت در روند ملایم انتخاب استانداران لقب گرفت) از دولت یازدهم انجام داد.
وی در این‌باره گفت:" شرایط مدیریت اجرایی گذشته اوضاع کشور را مثل کلافی سردرگم به هم ریخت و اصلاح امور، نیاز به تدبیر دارد. البته طولانی شدن زمان انتخاب استانداران و دیگر مدیران استانی و شهرستانی هم به صلاح دولت فعلی و مردم نیست."

این اظهارنظر هاشمی با واکنش های شدید از سوی صاحب نظران منتقد هاشمی رفسنجانی روبرو شد ولی واکنش وزیر کشور که در واقع مسئول معرفی استانداران به هیات دولت است، نشان داد که رحمانی فضلی با هاشمی هم نظر نیست.
رحمانی فضلی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران که نظر وی را درباره اظهارات هاشمی مبنی بر تاخیر روند انتخاب استانداران پرسیده بودند، گفت: "استانداران انتخاب خواهند شد و اگر از نظر سرعت کُندی وجود دارد، به خاطر دقت بالا در انتخاب است."
از سوی دیگر انتقاد های گاه و بیگاه هاشمی رفسنجانی به این جنس از انتصاب ها نشان می دهد که هر چه جلوتر می رویم فاصله میان روحانی و هاشمی، بیشتر و بیشتر خواهد شد. اگر امروز نیم نگاهی به حلقه اول عزل و نصب ها در دانشگاه آزاد داشته باشیم نشان می دهد که بسیاری از آن ها جزو رانده شده های دولت یازدهم هستند.
اگر امروز در جلسات مختلفی شاهد حضور همسر و فرزندان و نوه های هاشمی رفسنجانی هستیم که آخرین آن در معرفی دکتر ولایتی به جای دکتر حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، اما در دولت روحانی نه ردپای آشکاری از محسن، مهدی و یاسرمی بینیم و نه فاطمه و فائزه هاشمی.

نگاهی به معدل نیروهای دولت یازدهم در حوزه معاونان رئیس جمهور، وزرا و استانداران نشان می دهد روحانی مسیر دیگری انتخاب کرده است چرا که او هرگز فراموش نکرده که هاشمی چند هفته به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری و در دیدار با 40 خبرنگاری که بعضا از دستبند سبز نیز استفاده کرده بودند، گفت:" اگر فرد قابل قبولی نباشد که بتواند کشور را از این بحران نجات دهد نسبت به آمدنم تردید نخواهم کرد." و هاشمی آمد چرا که روحانی را فرد قابل قبولی نمی دانست.

تفاوت ها در خاستگاه سیاسی و فکری روحانی با خاتمی
خاستگاه فکری حسن روحانی جامعه روحانیت است و محمد خاتمی مجمع روحانیون مبارز، مجمعی که از میان آنها تنها مجید انصاری را برای معاونت پارلمانی دولت برگزید و هیچ وزارتخانه ای را به آنها نسپارد. مجمعی که ریاست آن را خاتمی برعهده دارد و تاکنون نتوانسته دیداری با روحانی داشته باشد و زمانی هم که یکی از اعضای آن در جلسه‌ای که 11 نفر از اعضای آن حضور دارند پیشنهاد دیدار اعضای مجمع با حسن روحانی را مطرح می کند و می گوید:" پس از انتخابات تشکل‌هایی چون جامعه روحانیت و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با وی دیدار کرده اند اما ما حرکتی نکرده ایم پیشنهاد می‌کنم دیداری را با وی هماهنگ کنیم". این پیشنهاد با مخالفت اکثر اعضا مواجه می شود و عنصر خاکستری مجمع طی سخنانی اعلام کرد:" دیدن روحانی رفتن یعنی مشروعیت‌بخشیدن به او. روحانی از نردبان اصلاحات بالا رفت اما بویی از اصلاحات نبرده است. او نیروی حاکمیت و نظام است."

خاستگاه سیاسی خاتمی مجمع روحانیون و حزب مشارکت است و روحانی حزب جمهوری و سپس حزب اعتدال و توسعه. روحانی فردی است که به عنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی در 23 تیر 1378 ، عناصر دخیل در شبه کودتای 18 تیر را اراذل و اوباش می خواند و خون آنان را مباح می داند. عناصری که از مکتب سیاسی خاتمی و حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب برخاسته بودند.
  پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، تاکنون بارها شاهد تعابیری همچون "دولت روحانی تنها یک فرصت است"، "دولت روحانی مستاجر 4 ساله است" ، " تنها نکته مثبت این دولت آن بود که فضای تنفس ما را باز کرد"، " ما فرصتی پیدا کردیم که از فشار حاکمیت بیرون بیاییم و شبکه اجتماعی خود را شکل بدهیم" و...از جانب خاتمی و همفکران وی بوده ایم که نشان می دهد حسن روحانی گزینه مطلوب آن ها نبوده و به زودی از وی عبور خواهند کرد.
وقتی چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری خبر انتخاب حسن روحانی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان در جلسه کمیته تصمیم گیری اصلاحات، منتشر شد، بسیاری از مردم و رسانه ها این موضوع را در صدر اخبار خود قرار دادند. اخباری که بیشتر با عنوان "یک عضو جامعه روحانیت کاندیدای اصلاح طلبان شد"  بر روی خروجی قرار می گرفت. چون حسن روحانی رسما عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز (جریان راست) بود و این انتخاب جریان چپ، تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت.
در همان زمان نیز احمدی مسجد جامعی یکی از اعضای کمیته اصلاح طلبان برای مشخص کردن گزینه نهایی این جریان برای انتخابات گفت که بسیاری از اعضا موافق معرفی کاندیدا نبودند ولی آقای خاتمی اصرار داشتند که این انتخاب صورت بگیرد.
محمد علی نجفی که امروز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی است در مصاحبه خود با نشریه اصلاح طلب آسمان در تیرماه سال جاری تاکید می کند که "روحانی گزینه ما نبود". وی در این مصاحبه تصریح می کند: ما می خواستیم کسی را انتخاب کنیم که مواضع شفاف با اصلاح طلبان داشته باشد.

بدون شک انتخاب حسن روحانی به عنوان گزینه نهایی اصلاح طلبان در انتخابات در دوران انتخابات برای بسیاری  مساله ای گنگ و نامشخص بود ولی اظهارات خاتمی مبنی بر اینکه دولت چهارساله روحانی برای ما ایجاد فضای تنفس است می تواند نشان دهد که وی تنها در راستای بازکردن فضا برای جریان خود تلاش کرده و موضوع حمایت از روحانی به دلیل نوع دیدگاه های سیاسی اش مطرح نبوده است.
پس از پیروزی حسن روحانی، خاتمی تلاش فراوانی کرد که حداقل یکی از نزدیکترین وزرای خود را به عنوان وزیر ارشاد به داخل کابینه روحانی وارد کند اما با مقاومت روحانی، احمد مسجد جامعی نتوانست شانسی برای وزارت پیدا کند. خاتمی در زمانی که حسن روحانی در حال چیدن گزینه های خود برای وزارت ارشاد بود در جمع گروهی از سینماگران و در جواب اصغر فرهادی، احمد مسجدجامعی را به عنوان وزیر ارشاد معرفی کرد اما با موضع گیری جدی روحانی مواجه شد.

روحانی کیست؟
حسن روحانی نه سرهنگ است و نه حقوقدان. او حقیقتا یک چهره سیاسی با تجربه است که به درستی ساختار قدرت را در نظام جمهوری اسلامی ایران می شناسد و نسبت به حضور و قدرت نهادهای موثر حاکمیتی و غیرحاکمیتی اشراف دارد.

 روحانی از جایگاه رهبری، روحانیت، مراجع، حوزه های علمیه، سپاه پاسداران و دیگر نهادهای حاکمیتی، درک درست و جامعی دارد. او می داند که توفیقش در تعامل سازنده با این نهادهای موثر است. او نه مانند خاتمی تعامل با نهاد های انقلابی را مانع دموکراسی می بیند و نه مانند احمدی نژاد حضور چنین نهادهایی را مانع استقلال حوزه حاکمیتی اش. روحانی به قدرت زاینده و توفنده نهادهای انقلابی به ویژه در عرصه سازندگی ایمان کامل دارد و به درستی درک کرده که بدون استفاده و بهره مندی از این پتانسیل بی بدیل نمی تواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.از این روست که در اجلاس فرماندهان سپاه و قبل از سفر به نیویورک انقلابی ترین سخنان را بر زبان رانده به گونه ای که نزدیک ترین افراد به خود را نیز غافل گیر می کند. و پس از امضای توافقنامه ژنو بلافاصله به رهبر انقلاب این موفقیت را تبریک می گوید.

روحانی، روحانی است. او ضمن آن که اشتراکاتی با هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی دارد، اما آمده است نقشی مستقل و معتدل را در صحنه سیاسی کشور ایفا کند. روحانی می خواهد در تاریخ بماند و از او به عنوان یک مصلح نام ببرند.

مشرق





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/9/25 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون