سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
جانمائی صنعت فولادِ قاینات در دشت نیمبلوک از چنان پشتوانه منطقی برخوردار است که انصراف از این دشت نه تنها به محرومیت قاینات از آن بلکه به محرومیتِ استان خراسان جنوبی از این صنعت مهم منجر میشود.

موسی قربانی در یادداشتی نسبت به اخبار اخیر در خصوص کارخانه فولاد قاین واکنش نشان داده است که متن این یادداشت به شرح ذیل می باشد :
"اخیرا برخی شبهات در مورد استقرار صنعت فولاد در دشت نیمبلوک مطرح گردیده که تعجب همگان را بر انگیخته است چرا که گویندگان این حرفها از اولین متقاضیان احداث فولاد در شهرمحل سکونتشان بودند و در خیرخواهی و صداقت آنان کمترین تردید وجود ندارد.
این موضوع وادارم کرد که چند سطری در مورد درخشان ترین خدمتی که نه تنها به حوزه انتخابیه ام بلکه به استان خراسان جنوبی کرده ام بنویسم .
بدون تردید یکی از شاخصه های اقتصادی شدن احداث فولاد در محل فعلی دشت پر آب نیمبلوک است و اگر آب منطقه نبود صنعت فولاد نه تنها از نیمبلوک بلکه از استان رخت بر می بست زیرا نیاز اساسی فولاد به آب ، برق و گاز بود و گرچه دشتهای آبی دیگری در استان وجود دارد ولی با توجه به فاصله آنا با خطوط 400 انتقال برق احداث فولاد در این دشتها با مشکل تآمین برق مواجه میگردید در حالی که نیمبلوک نزدیکترین دشت آبی به نیروگاه گازی قاین و خطوط پر فشار 400 انتقال برق بود زیرا با توجه به نیاز بالای فولاد به برق ، امکان تأمین آن از خطوط کم فشار وجود نداشت.
   قرار گرفتن نیمبلوک در ابتدائی ترین نقطه رسیدن گاز به استان نیز مزیت دوم بود زیرا گرچه گاز در سایر نقاط وجود دارد اما اولا این نقاط با توجه بر برداشت گاز در مسیر لوله ( از قبیل نیروگاه ، شهر قاین ، کارخانه سیمان و...) با افت فشار مواجه می شد و گاز رسانی به فولاد را با مشکل مواجه میکرد.
   در واقع دشت نیمبلوک تنها جائی بود که نیازهای اساسی خود را از منبع اصلی آن تأمین میکرد و در کنار این موضوع آب نیمبلوک هم تعیین کننده بود و نقش اساسی داشت .
اما این سخن دوستان که کشاورزی محور است و نباید آسیب ببیند نیز حرف درستی است ولی اولا دوستان توجه نکرده اند که کشاورزی ،صنعت ، خدمات و... هرکدام سهم معینی از آب دارند و قرار نیست هیچکدام سهم دیگری را بگیرند و این مطلب جایگاه قانونی و برنامه ای دارد و تنها آب شرب است که میتواند سهم سایرین را بگیرد و حد و مرز هم نیز ندارد و برای تأمین آب شرب یک محل هر کاری صورت میگیرد پس دوستان توجه کنند که فولاد سهم خودش را میگیرد و ضرری به کشاورزی نمیزند.
دکتر حقیقی مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به اینکه بخش صنعت نیز باید از منابع آب زیرزمینی سهمی داشته باشد، تصریح کرده است : آنچه طبق مستندات خود از منابع آب دارم این است که فولاد قاین در حال حاضر هیچ برداشتی از آب ندارد و اگر چاهی نیز حفر شده است بر اساس قوانین امور آب استان بوده است که باید گفت خارج از آن یک میلی متر حفاری صورت نگرفته است. فولاد قاین هیچ گونه برداشت غیر قانونی را از سفره های آب زیرزمینی نداشته است .
ثانیا تا جائی که من اطلاع دارم فولاد به 130 لیتر آب در ثانیه نیاز داشته و آمار و ارقامی که اخیرا شنیده میشود با نیاز فولاد سازگاری ندارد و بیشتر از نیاز فولاد است و احتمالا از منابع موثق اخذ نشده است .
ثالثا تا زمانی که اینجانب دست اندر کار بودم تلاش می شد که چاه جدید حفر نشود و از چاههای موجود خریداری شده و با مسدود کردن آن در محل کارخانه چاه حفر شود تا کمترین آسیب به کشاورزی که به حق اولویت دارد وارد نشود .
با توجه به توضیحاتی که داده شد برای اینکه مردم محترم منطقه خصوصا معترضین محترم در جریان قرار بگیرند ذکر دو نکته را لازم و ضروری میدانم :
نکته اول : امکان بخشی از نیاز فولاد از فاضلاب قاین
   گرچه چشم فولاد به آب نیمبلوک است ولی این بدان معنی نیست که اگر بخشی از نیاز فولاد به آب از جایِ دیگری قابل تامین باشد  که مناسبت تر و اقتصادی تر هم هست مسؤلین در این خصوص نه تنها تلاش نکنند و براحتی از کنار آن بگذرند بلکه متأسفانه به مخالف خوانی در جلسات خصوصی بپردازند.
   از همان ابتدای امر اینجانب به تأمینِ آب برای فولاد از فاضلاب شهر قاین که فاصله زیادی با کارخانه فولاد ندارد فکر کرده ام و با آقایان مهندس طاهری و مهندس عراقی زاده مسؤلان قدیم و فعلی شرکت آب و فاضلاب استان صحبت کردم و آنان نیز موافق بودند و موضوع را به مسؤلین شرکت فولاد نیز انتقال دادم تا پیگیری کنند ولی با توجه به اینکه سیستم تصفیه آب قابل تنظیم برای مصارف مختلف است باید برای این موضوع برنامه ریزی شود و به مسؤلین مربوط در جهت تأمین هزینه سیستم متناسب با نیاز کمک شود .
   خوشبختانه مسؤلین شرکت آب و فاضلاب ضمن استقبال از موضوع جلساتی در این خصوص داشته اند و مکاتباتی با مسولین فولاد داشته اند که در صورت نیاز ارائه خواهد شد و از مسؤلین فعلی انتظار دارد با مساعدت به این عزیزان در جهت رساندن آب استحصال شده از فاضلاب قاین به فولاد قاین که حدود 25 کیلومتر لوله گذاری نیاز دارد تلاش کنند .
   لازم بذکر است که آب استحصال شده از فاضلاب که بهترین مصرف آن صنعتی است 130 لیتر در ثانیه است که شاید بتوان بخش مهمی از نیاز فولاد را از این مسیر تأمین کرد.
نکته دوم : مردم مراقب تحرکات سیاسی باشند
   گرچه اهالی محترم خضری با علم به اینکه بخاطر آب ، فولاد به نیمبلوک آمده است اولین متقاضی استقرار فولاد در  شهر خضری و دشت بیاض بودند ولی در عین حال دغدغه آنان بجاست و به آنان حق میدهم نگران کاهش آبهای زیر زمینی باشند ولی لازم است مردم خضری و دشت بیاض و سایر شهرها و روستاهای منطقه مراقب تحرکات و سوء استفاده سیاسیون باشند.
   بعید نیست برخی سیاسیون که در سالهای اخیر نتوانسته اند درصدی به پیشرفت کارخانه فولاد اضافه کنند در مقام معرفی این پروژه به عنوان پروژه ای غیر کارشناسی باشند و متاسفانه از اطاقهای برخی سیایون و مسؤلین منطقه این زمزمه ها بگوش میرسد که اگر ادامه پیدا کند این قبیل مسولان را که بخاطر کم کاری خودشان ، قواعد بازی را به هم میزنند به مردم معرفی خواهم کرد.
   جای خوشحالی است که امام جمعه محترم قاین موضع عاقلانه ای در این خصوص اتخاذ کرده که جای تقدیر و تشکرد دارد.ولی برخی مسؤلین که در دهه مبارکه فجر و تاکنون پروژه هائی را افتتاح کرده و میکنند  که مصداق کامل« دیگران کاشتند و ما خوردیم » هست تحمل انتقادات مردم را ندارند و چون نمیتوانند در مورد سایر پروژهای نیمه تمام که افتتاح نمیشود پاسخی به مردم بدهند که چرا افتتاح نمیشود بناچار شبهه غیر کارشناسی بودن آنرا مطرح میکنند.
   زدن این حرفها حتی در اطاقهای خلوت برخی ادارات و حتی در گفتگوهای محرمانه برخی مسؤلین خیانت به مردم منطقه است و اینجانب در این خصوص سکوت نخواهم کرد.
   اینکه روزی دیگران را به کارشکنی متهم کنند ، روز دیگر بگویند بعضی پروژه ها بدون کارشناسی کلنگ خورده است و هر روز یک ادعا ، کارائی خود را از دست داده و کم کم فصل پائیز و شمردن جوجه ها فرا میرسد و بهتر است آقایان بجای جو سازی بفکر شمردن جوجه های خود باشند.
   از رسانه های منطقه انتظار دارد با انتشار این متن به تنویر افکار عمومی کمک کنند و نگران روزی خود نباشند که خدا رازق و روزی رسان است .                 والسلام  موسی قربانی  "

نظر شما

modir3




تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 93/12/12 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون