سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان

 

یک سال پس از ابلاغ شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، چرا تولید از سیاست های اقتصاد مقاومتی فاصله گرفت و بازار را در انحصار محصولات خارجی قرار داد؟

 با ابلاغ شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در 30 بهمن 92 لزوم توجه مسئولان را به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دوچندان کرد.

در شرایط فعلی تحریم‌ها بیشتر بر شرایط اقتصادی و کسب و کار تاثیرگذار است و این لزوم توجه و عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی را بیشتر می‌کند.

یکی از تولیدکنندگان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با بیان این جمله که به عمل کار برآید، گفت: اگر می خواهیم در جهت اقتصاد مقاومتی گام برداریم باید همه از حرف زدن به دور شویم و عملا وارد کار شویم.

اگر گمرک ما تحریم شده ما خودمان را تحریم نکنیم

وی افزود: باید هم تولید داشته و هم کیفیت را افزایش دهیم اگر حتی گمرک ما در تحریم است ما خودمان خود را تحریم نکنیم.

این تولیدکننده بیرجندی خاطرنشان کرد: باید مواد اولیه را به صورت ارزان تر بیاوریم تا اشتغال‌زایی شود، باید تولید کنیم و علاوه بر برآورده کردن نیاز خود صادارت هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی خارج نشدن ارز از کشور است، گفت: اگر بازار خود را با اجناس داخلی که کیفیت آنها چند برابر نمونه های خارجی آن است پر کنیم ارز از کشور خارج نمی شود.

این تولید کننده بیرجندی تشریح کرد: برای مسافرت های خارجی از جمله مکه و کربلا می توان سوغات آن را از کشور خودمان تامین کنیم.

وی اضافه کرد: قیمت پایین، تنوع جنس بالا را بجای واردات اجناس خارجی انجام دهیم و در طرف مقابل محصولات ما بازارهای کشورهای دیگر را انحصار کند این یکی از گام‌های عملی در این جهت است.

سند چین بازار را گرفته است

وی تصریح کرد: من کار تولید کت و شلوار را بر عهده دارم اما متاسفانه 85 درصد مواد اولیه ما چینی است اما بخاطر دریافت پول بیشتراز ما تولیدکنندگان به نام ترک و ژاپن به ما می دهند و با قیمت متری 6 هزار تا یک میلیون تومان به ما می فروشند و به طور قطع سند چین همه جا را گرفته است.

این تولیدکننده بیرجندی اضافه کرد: علاوه بر اینها هر فردی پشت میز خود نشسته نیست و هر فردی در ایران با توجه به نیاز و توانمندی خودش کار نمی کند و این خود باعث عدم رونق، رکود اقتصادی و فاصله گرفتن از اقتصاد مقاومتی می‌شود.

وی توضیح داد: عدم تطابق کسب و کار در ایران باعث می شود که در خارج با همان امکانات، نخ و مواد اولیه ای که در اختیار ما است محصولات متنوع و با قیمت کمتر تولید می شود اما ما تنوع کمتر و طرح خراب تر با قیمت بالاتر را به بازارعرضه می کنیم و این نشان دهنده نزول اقتصادی است و روند اقتصادی پیشرفت ندارد.

رقابت، رقابت وام گرفتن نباشد

وی تاکید کرد: هر فرد باید در حوزه کاری خودش پیشرفت کند و رقابت، رقابت وام گرفتن نباشد رقابت صحیح باشد زمینه فعالیت و کار فراهم باشد مواد اولیه و دستگاه های اولیه کمتر به دست افرادی که توانمند آن هستند برسد.

طرح های ایرانی اسلامی وارد بازار کنیم

این تولیدکننده بیرجندی با بیان این سوال که چرا به خودمان اجازه می دهیم که نوع پوشش غربی ها را وارد کشور ایران شود، تصریح کرد: بجای مدکردن شلوار لی زخمی خودمان یک طرح ایرانی اسلامی خیلی زیبنده تولید و وارد بازار کنیم و اگر در این جهات قدم برداریم در جهت تحقق دغدغه های رهبری گام برداشتیم.

وی توضیح داد: تقلید از مدگرایی غربی نیز نوعی اقدام ضد مقاومتی است خودمان باید فرهنگ سازی کنیم و این فرهنگ را با اندیشه های ناب اسلامی به جامعه تحویل دهیم.

اصلا بازار بویی از تولید بومی نبرده است

یکی از فروشندگان مواد غذایی در بیرجند در گفتگو با خبرنگارخاورستان، مواد غذایی را یکی از نیازهای اساسی جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه مواد غذایی کیفیت ندارد و هر روز بر این بی کیفیتی افزوده می شود.

وی افزود: از لوبیا و عدس کانادایی گرفته تا برنج های هندی بازار بیرجند را انحصار کرده اند.

اقتصاد مقاومتی به معنای پیروی ازالگوی اقتصادی بومی علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است، گفت: اصلا بازار ایران بویی از تولید داخل، اشتغال و تولید بومی نبرده است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید شود اما در یک سال اخیر نه تنها وابستگی های خارجی کاهش نیافت اما برعکس دولت ما دولت واردات شده است.

وی تاکیدکرد: چراباید چای، برنج، زعفران و زرشک و خیلی از محصولات ایران به خارج صادر شود اما ما جنس بی کیفیت خارجی مصرف کنیم؟

این فروشنده موادغذایی با بیان اینکه تحقق اقتصادمقاومتی جز اصلاح الگوی مصرف آن هم به عنوان یک شهروند مابقی آن از دست ما خارج است، تصریح کرد: وقتی دولت اجناس بی کیفیت و چینی وارد بازار می کند چه کاری از دست خرده فروش بر می آید.

وی تاکید کرد: اگر پوشاک، کفش، لوازم خانگی و بقیه مواد مورد نیاز چینی باشد و به داخل وارد شود تا حد وارد شدن مواد غذایی بی کیفیت بر زندگی مردم تاثیرگذار نیست چراکه مواد غذایی با سلامتی مردم گره خورده است.

از پوشاک و خوراک که فاصله بگیریم صنایع دستی از جمله مواردی است که می توان از آن به عنوان اشتغال زایی داخلی نام برد و این استان به قالی بافی شهرتی دارد. سری به بازار فرش فروش ها زدیم.

نخ تولیدی فرش های ایرانی، وارداتی است

چوبدار یکی از فروشندگان فرش بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، درکار فرش بجز نخ اکرولیک ساخت خود داخل است مابقی نخ های فرش خارجی است که اغلب برای تولید فرش های هزار شانه به کار می‌رود.

وی تصریح کرد: برخلاف اینکه صد درصد کارخانجات داخلی است اما نخ از خارج تهیه می شود که بافت یک هنرمند ایرانی خود گامی در جهت تولید داخلی است.

 این فروشنده فرش بیرجندی بیان کرد: از بهمن سال 92 که سیاست های اقتصادمقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد اگر بازار را مقایسه کنیم امسال نسبت به سال گذشته یک دهم فروش را نداشته و نقدینگی سال گذشته را نداریم.

چوبدار تاکید کرد: برخلاف برخی واردات، فرش ایرانی در بازارهای جهانی شهرت دارد اما این همت یک ایرانی را می طلبد تا هیچ گاه از تلاش دست برندارد.

اگر کمی واقع بینانه به اقتصاد و شرایط کسب و کار نگاه کنیم به طور قطع چهره بازار نشان می دهد که چقدر از اقتصادمقاومتی دور شده است؛ واقعا حلقه گم شده اقتصاد کجا است؟

تولید داخلی، اشتغال، کارآفرینی توجه به توان داخلی و عدم وابستگی به خارج آنقدر مفاهیم سختی دارد که مسئولان بعد از یک سال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی در خواب غفلت به سر می برند؟





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 93/11/28 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون