سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
یک سالگی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خراسان‌جنوبی
ولی پور مطلق گفت: نگاه اصلی ما به حفظ و نگه داری شغل های گذشته در شرایط فعلی می باشد اما به دنبال ایجاد شغل هایی که پایداری آن مورد تضمین باشد نیز می باشیم.

ولی پور مطلق، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو به خاورستان در خصوص اقدامات انجام شده سازمان جهاد در حوزه ی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تعریف حوزه ی بخش کشاورزی از اقتصاد مقاومتی با توجه به گشتره ی عظیمی که دارد بسیار مشخص و روشن است که در چندین عامل خلاصه می شود.

 

وی ادامه داد: باید برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، بخش کشاورزی را به سمت اقتصادی شدن پیش برد و در این راستا باید بهره وری را مد نظر قرار دهیم که از جمله ی آن می توان به اقداماتی مانند افزایش عملکرد در تولید و هدایت کشت به سمت محصولات مزیت دار، اشاره کرد.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: تغییر الگوی کشت، در حوزه ی محصولات مزیت دار مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی می باشد.

 

ولی پور با اشاره به عوامل عوامل بازدارندگی در افزایش بهره وری، تصریح کرد: باید علاوه بر حرکت به سمت محصولات مزیت دار به سمت محصولاتی که با منابع محدود ما به ویژه آب و شرایط محدود کننده ای مثل خورده مالکی سازگاری داشته باشد، پیش رفت.

وی افزود: اگر بتوانیم کشاورزی را به سمتی که با شرایط موجود در استان سازگاری داشته باشد پیش ببریم خود به خود اقتصاد بخش کشاورزی را به سمت مقاوم سازی هدایت کرده ایم.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: هرچقدر بتوانیم در تولیداتمان اقدامات صرفه جویانه را رعایت و به آن عمل کنیم، طبیعتا اقتصاد کشاورزی را در مقابل مخاطرات داخلی و خارجی مقاوم سازی کرده ایم که این نگاه در سراسر حوزه های بخش کشاورزی حکم فرماست.

 

ولی پور مطلق افزود: اگر اقدامات بستر سازی را برای خط پس از فروش فراهم کنیم باعث می شود تا محصولات تولیدی استان در برابر آسیب های بازاری و تجارت و همچنین مخاطرات مرتبط با آن، مقاوم شوند.

 

وی تصریح کرد: اقداماتی که تااکنون در 6 ماه مسئولیت خود و همچنین در سطح وزارت خانه دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است همه در راستای منویات مقام معظم رهبری بوده است.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اعتباراتی که برای اجرای سیستم های نوین آبیاری جذب شده، در جهت استفاده بهینه از منابع به ویژه آب بوده است، خاطر نشان کرد: در همین راستا پیشنهاداتی را برای اجرای سیستم نظام های خورد دهقانی که در جهت دستاوردهای اقتصاد مقاومتی می باشد را در استان پیاده کردیم که به عنوان پایلوت در سال آینده به مرحله اجرا در خواهد آمد.

 

 ولی پور مطلق ادامه داد: هدف از انجام طرح ظام های خورد دهقانی، تثبیت اشتغال موجود در بخش کشاورزی و حمایت کشاورز و همچنین نهادینه شدن تولید در حوزه های خورده مالکی می باشد که در صورت موفقیت و به نتیجه رسیدن گام بسیار مهمی را در راستای اقتصاد مقاومتی و رسیدن به فرمایشات مقام معظم رهبری برداشته خواهد شد.

 

وی گفت: امسال با خریدهای توافقی که در حوزه ی مورد نظرمان انجام شد و همچنین با حمایت هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی و پایدار کردن تولیداتی که با هدف نهادینه شدن محصولات مزیت دار و متناسب با محدودیت های آبی، صورت گرفت، برای اولین بار موفق شدیم که از خریدهای توافقی به خوبی استفاده کنیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در خیلی از زمان ها اقدامات خریدهای توافقی در همان مراحل ابتدایی و تعیین قیمت متوقف می شد ولی امسال توانستیم آن را به مرحله اجرا درآورده و در حال حاضر نیز به دنبال باقی مانده تأمین منابع مالی هستیم.

ولی پور مطلق در خصوص میزان کارآفرینی و تأمین اعتبار بنگاه های کوچک نیز افزود: امسال با توجه به اینکه اعتباراتی در این خصوص نداشته ایم ولی در رابطه با بانک مهر امام رضا(ع) در حالی که دستگاه های دیگر شاید سقف مورد نیاز خود را نتوانستند تعمین کنند سازمان جهاد کشاورزی بیشتر از سقف مورد نیاز خود معرفی کرد که در حال جذب شدن می باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه بقیه بانک ها به دلیل بالابودن بهره های بانکی 22 درصد و عدم تناسب آن با بحث بنگاه های کوچک زودبازده در جذب اعتبار دچار وشکلاتی هستیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ما نباید فقط ایجاد فرصت های جدید را مدنظر قرار دهیم، افزود: اگر بتوانیم تولیدات بخش کشاوری خورده مالکی را به عنوان تولید کنندگان خورد در نظر گرفته و حفظ کنیم و در شرایط خشکسالی آن ها را پایدار نگه داشته و شغل آن ها را تثبیت کنیم یک موفقت بزرگی را بدست آورده ایم.

 

ولی پور مطلق با بیان اینکه در برخی مواقع شغل جدید ایجاد می شود ولی نگران اینکه شغل های گذشته از حوزه ی کاری خارج شوند وجود ندارد، گفت: باید علاوه بر اینکه نگران ایجاد شغل های جدید هستیم به حفظ شغل های قبلا ایجاد شده نیز فکر کنیم که این نگرش در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: نگاه اصلی ما به حفظ و نگه داری شغل های گذشته در شرایط فعلی می باشد اما به دنبال ایجاد شغل هایی که پایداری آن مورد تضمین باشد نیز می باشیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پایان گفت: اگر بخواهیم تاسیساتی را ایجاد کنیم، تاسیساتی را تقویت خواهیم کرد که پشتیبانی کننده ی شغل های بخش کشاورزی باشد.

 

انتهای پیام/ط





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 93/11/25 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون