سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
حواشی حضور کواکبیان در دانشگاه بیرجند
سه شنبه گذشته جلسه بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم در دانشگاه بیرجند با حضور دکتر کواکبیان برگزار شد که دارای حواشی بود که در ادامه گزارش به آن اشاره شده است.

به گزارش علمدار بصیر: در این جلسه تعدادی از دانشجویان سوالات خود را مطرح ساختند که دکتر کواکبیان به آن ها پاسخ گفت.

در ابتدای جلسه دکتر بخشی با بیان اینکه دکتر کواکبیان همشهری دکتر روحانی است گفت: دکترکواکبیان همشهری دکتراحمدی نژاد هم بود اما از احمدی نژاد انتقاد و از روحانی حمایت می کرد و از مبلغین دولت روحانی است.
وی افزود: دکترکواکبیان مردی مانند محسن رضایی است که درانتخابات ثبت نام می کندوگاهی انصراف می دهد و از رو هم نمی رود.
بخشی اظهارداشت: دکترکواکبیان درانتخابات 1392 ثبت نام کرد اما مورد بی مهری شورای نگهبان قرارگرفت.

مدحی شبیه به ذم

دکتر کواکبیان درجایگاه سخنرانی قرار گرفت و گفت: سخنان دکتربخشی مدحی شبیه ذم بود.

وی یکی ازشعارهای اساسی دولت یازدهم را گشایش در روابط خارجی ولغو تحریم های بین المللی علیه ایران عنوان و تصریح کرد: یکی ازاقداماتی که این دولت برای لغو تحریم ها در پیش گرفت؛ ساماندهی به مسئله هسته ای است چون تحریم ها عمدتا به این دلیل بود؛ هرچند می شد در دولت قبل جلوی تحریم ها را گرفت.

صادرشدن 7 قطعنامه درسازمان ملل برعلیه ایران در زمان دولت قبل
دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: دولت قبل، قطعنامه ها را ورق پاره می خواند و می گفت "آنقدر قطعنامه صادرکنید تا قطعنامه دان تان پرشود" که دردولت های نهم ودهم؛ 7 قطعنامه برعلیه ما صادر شد که بعضا توسط شورای امنیت سازمان ملل بود که درپی آن تحریم ها را برماتحمیل کردند.

نگاه به پرونده هسته ای عوض شد
کواکبیان ادامه داد: برخی تحریم ها منشوری هستند به طوریکه می تواند بعد از آن منجر به اقدام نظامی شود.
وی انتقال مذاکرات از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه را اقدامی مثبت دانست و اظهارداشت: درگذشته پرونده هسته ای با نگاه امنیتی بررسی می شد اما اکنون این نگاه به سمت دیپلماسی رفته است که یکی از اقدامات مثبت بعد از این انتقال، توافق ژنو بود.
دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: بعد از توافق ژنو، کمیته هسته ای تشکیل دادند که روسای سه قوه و همه مسوولین شورای عالی امنیت ملی درآن حضور دارند و همچنین شورای راهبردی وجود دارد که بر مذاکرات نظارت دارد و کل مذاکرات به مقام معظم رهبری گزارش می شود.

گشایش اقتصادی از نتایج مذاکرات است
کواکبیان یادآورشد: ازنتایج این مذاکرات، گشایش اقتصادی است که در 2 مرحله و دراقساط مختلف، 10 میلیارد دلار پول دریافت کردیم و شرکت هایی که می خواستند با ما قرارداد ببندند، زیاد شدند.
وی ابراز داشت: از چینی ها کلی پول می خواستیم که می گفتند به جای پول به شما کالا می دهیم که همانطور که می دانید از جا نماز و تسبیح چینی تا خیلی از چیزها را از آن ها می گرفتیم اما اکنون وضعیت به گونه ای شده که می توان ازآن ها پول هم گرفت.
دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: دکتر ظریف در مدت 1 سال و 5 ماهی که کار میکند؛ 5 ماه خارج بوده است اما انتقادی است که خیلی به جنبه های دیگر دیپلماسی نپرداختند اما باید به این ها حق داد.

روابط با عربستان باید بهبود یابد
کواکبیان افزود: خیلی به کشورهای همسایه پرداخته نشده و هنوز وزیر خارجه ما به عربستان سفر نکرده و مقامی هم ازآن ها به ایران سفر نکرده و باید روابط ما با عربستان بیش از حج باشد به طوریکه درگذشته روابط مکدری با عربستان داشتیم که باید گشایش شود.

تحول درونی در وزارت خارجه ایجاد شود
وی خاطرنشان کرد: درخصوص تحولات درونی وزارت امورخارجه می شد در سطح معاونین تحولاتی ایجاد کرد زیرا تقریبا تمامی معاونین از دولت قبل هستند.
دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: می شود کانون حقوق بشر درسطح معاونت ارتقا پیدا کند و از قوه قضائیه به وزارت امورخارجه انتقال یابد که اگر این طور می شد، دیدارهایی که خانم اشتون با برخی انجام دادند، باحرف و حدیث هایی روبرو نبود.
کواکبیان با بیان اینکه هر سرباز داعشی ماهیانه 20 میلیون تومان پول میگیرد گفت: اگر حمایت های جمهوری اسلامی ایران نبود، بغداد سقوط کرده بود و همچنین حمایت جمهوری اسلامی باعث پیروزی بشار اسد درسوریه و مقاومت مردم غزه شده است.
وی اقدامات سردار قاسم سلیمانی و نقش مرجعیت دینی را در پیروزی های عراق برعلیه داعش موثر عنوان کرد.

پس از سخنرانی کواکبیان، دانشجویان صلوات فرستادند که دکتر کواکبیان گفت: البته من نظرم این است که برای سلامتی خودتان کف هم بزنید.

در ادامه این جلسه نمایندگان تشکل های دانشجویی سوالات خود را از دکتر کواکبیان پرسیدند.

آقای کول نماینده انجمن اسلامی مستقل دانشگاه بیرجند اولین فردی بود که در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای ظریف در جلسه ای که در شورای روابط عالی ایالات متحده آمریکا داشت، گفت "اگرت وافق صورت نگیرد، حزب مخالف شما در ایران رأی می آورد پس بیایید توافق کنیم تا موافقان شما درایران رأی بیاورند" . وی چندسوال دیگرهم پرسید که به وی معترض شدند که چرا چند سوال می پرسید و کول گفت: من زمان گرفته ام و هنوز 5 دقیقه من کامل نشده است و قرار بر 5  دقیقه صحبت بود که دانشجویان به تشویق وی پرداختند. وی در پایان گفت "هرچه بگنند نمکش می زنند وای به روزی که بگنندد نمک"

دکتر کواکبیان در جواب سوالات این دانشجو گفت: اگر می گفتند انجمن اسلامی جبهه پایداری بهتر نبود؟! این سخنان دیدگاه های جبهه پایداری است.

وی افزود: قرار بود هر نفر 2 سوال بپرسد اما وی 7 سوال پرسید که صدای دانشجویان بلند شد که 5 دقیقه زمان داده بودند.

کواکبیان باحالت تمسخر اظهار داشت: آخر هم نفهمیدم هرچه بگندد نمک...؟ به چه کسی برمی گردد؟ شاید IQ پایین هستم. البته بسیاری از سوالات هم به من مربوط نمی شود.

دولت حسن روحانی را اصلاح طلب نمی دانیم
وی تصریح کرد: دولت حسن روحانی را اصلاح طلب نمی دانیم و حتی خودش هم خود را اصلاح طلب نمی داند و مسوول سخنان آقای ظریف هم خودش است.
دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: آقای ظریف خیلی خوب مذاکره می کند و مدت ها در آمریکا بوده و با فرهنگ آنجا آشناست.
وی اظهار داشت: داستان آقای ادوارد گرند که در زمان آقای جواد لاریجانی که ما اصلا مذاکره نمی کردیم و می گفتند "اگر توافق نکنید گروه دیگری می آیند" و من الان فقط کپی کوچکی به شما دادم و اگر خواستید بعدا مفصل برای شما خواهم گفت.

الان در مذاکرات فقط مسئله لغو تحریم ها باقی مانده است
کواکبیان ابراز داشت: زمانی که ما همایش "ما دل آرامیم " را در پاسخ به همایش "ما دلواپسیم" برگزار کردیم؛ 7 مسئله در مذاکرات بحث می شد که الان به 1 مسئله رسیده و مسائل غنی سازی، نطنز، آّ سنگین اراک و حتی بحث تحقیق در مسائل هسته ای حل شده است اما الان فقط مسئله تحریم ها مانده است که ما می گوییم باید حتما واژه لغو تحریم ها در توافق نامه گنجانده شود ولو اینکه در2یا 3سال آینده باشد و بحث های نهایی برسر نحوه لغو تحریم هاست.

مذاکرات باخت-باخت همان دوره 8 ساله قبل کافی بود
وی تأکید کرد: نباید ازمذاکرات برد-برد وحشت داشت چون قرار نیست برد از ما باشد و باخت از طرف مقابل و باید هردو برد داشته باشند. مذاکرات باخت-باخت همان دوره 8 ساله قبل کافی بود که از این کشور به آن کشور می رفتیم. هی می نشستیم تا باز بنشینیم. لذا بهترین نوع مذاکره برد-برد است که باید انعطاف به خرج دهیم و مقاومت کنیم که این همان نرمش قهرمانانه ای می شود که مقام معظم رهبری فرمودند.

چرا رهبری در جمع فرماندهان سپاه از نرمش قهرمانانه سخن گفتند؟
دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: هیچ وقت فکر کردید که چرا رهبری در جمع فرماندهان سپاه از نرمش قهرمانانه سخن گفتند؟ برای این است که فاز جدیدی در پیش گرفته شود. هنوز آقایان فکر می کنند احمدی نژاد رئیس جمهور است و جلیلی مذاکره می کند. مردم در 24 خرداد رأی دادند که تحول جدیدی در سیاست خارجی صورت گیرد.
وی اظهارداشت: اینکه پرونده ای در زمان آقای هاشمی رفسنجانی را به رخ بنده بکشید، به من چه ربطی دارد؟ دادگاه بررسی می کند و مربوط به دولت تدبیر و امید هم نیست.

آقای ارغوانی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند دومین نفری بود که در جایگاه قرار گرفت و گفت: بهتر است جواب سوالات داده شود تا اینکه طرف مقابل را مورد تمسخر قرار دهیم.
وی با بیان اینکه ما برای گرفتن پول خودمان از آمریکا باید غنی سازی را تعلیق کنیم افزود: در توفق نامه آمده است که اگر حتی سریک موضوع توافق حاصل نشود، کل توافقنامه باطل است.
ارغوانی ادامه داد: این طور رفتار با دانشجو صحیح نیست. دانشجویان برای شما احترام قائل شدند و شما هم برای انها احترام قائل شوید.

برخی دانشجویان به نماینده بسیج دانشجویی معترض شدند که دکتر کواکبیان گفت: بگذارید هشتمین سوالش را هم بپرسد!

دکتر کواکبیان اظهار داشت: من واقعا قصد تمسخر عزیزان را ندارم و چنین اتفاقی نیفتاده اما ممکن است لحن صحبت کردن من به برخی برخورده باشد که اگر کسی چنین تلقی کرده است، عذرخواهی می کنم. وقتی شما سوال می پرسید این پیه را هم به تنتان بمالید که جواب بگیرید.
وی تصریح کرد: بخشی از مذاکرات هسته ای مربوط به گشایش اقتصادی است و باید معیشت مردم حل شود. نمی شود فقط شعار داد ما نسل عاشوراییم، فرزند رمضانیم.

که در همین حین، صدای دانشجویان بلند شد که پرسیدند: حل شده؟؟؟
دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: در این دولت پرونده فساد اقتصادی نداشتیم اما در دولت قبل 10 پرونده فساد اقتصادی داشتیم. بابک مامانی- زنجانی که پول نفت مان را برد و پولمان را برنگرداند، پرونده 3 هزار میلیاردی از آن جمله است که آدم خجالت می کشد.
کواکبیان پرونده کرسنت را مربوط به دولت هاشمی دانست و افزود: قبول داریم وضع معیشت مردم خوب نیست اما بپذیرید که قیمت ها ساعتی بالا نمی رود.
وی اظهار داشت: آقای روحانی راهِ آقای احمدی نژاد را در یارانه های می رود.
کواکبیان ادامه داد: خداوند محمود آقا را حفظ کند. مسائل تحریم ها، یارانه ها و مسکن مهر کلاف سردرگمی شده است.
وی تأکید کرد: دولت باید هرماه تعدادی از یارانه بگیران پول دار را حذف کند.
کواکبیان در پاسخ به سوال دانشجو گفت: دوست ما هنوز فرق قطعنامه شورای حکام و شورای امنیت را نمی داند. شورای حکام داخل آژانس است. ما در دوران خاتمی یک قطعنامه شورای امنیت نداشتیم. ای کاش بای ما قطنامه شورای امنیت صادر نمی شد.

آقای سائری نماینده کانون مطالعات اجتماعی دانشگاه بیرجند نفر بعدی بود که برای سوال کردن در جایگاه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در این کانون اکثرا اصلاح طلب هستند گفت: نباید کارهای وزارت امور خارجه را نادیده گرفت.
تماس تلفنی دکتر روحانی با اوباما، کرسنت، اجازه ندادن به آقای ابوطالبی برای حضوردر سازمان ملل و برداشت از صندوق ذخیره ارزی از جمله سوالات وی بود.

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: آخرین سفارش این دانشجو، مهرورزی و دوستی بود که بنده هم همین توصیه را به شما دارم.
وی افزود: قرار نیست در اینجا من از کرسنت و پرونده مهدی هاشمی دفاع کنم. به من چه مربوط است؟ دادگاه بررسی می کند.
کواکبیان درخصوص تماس تلفنی اظهار داشت: آقای ظریف گفت ما با اختیار تام رفتیم که بعدا فهمیدیم اختیار تام نبوده و مصلحت نیست اما احساس کردیم در حد تماس تلفنی درحدود یک ربع ساعت داشته باشیم.
وی یادآورشد: آقای احمدی نژاد اوایل می گفت اصلا وابدا با آمریکا مذاکره نمی کنیم اما در اواخر مذاکره هم می کرد ولی تحویل نمی گرفتند! حتی نامه هم نوشت که پیامبرگونه جهان را مدیریت کنیم.
دبیرکل حزب مردم سالاری تأکید کرد: ما باید باکس جداگانه ای برای رابطه با آمریکا بازکنیم.
وی اصرار دولت برمعرفی آقای ابوطالبی را حرکت خوبی دانست.
کواکبیان در خصوص توقف غنی سازی 20درصد گفت: شما که دایه دلسوزتر از آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیستید که وی می گوید اورانیوم 20 درصد اصلا به درد ما نمی خورد. این درصد برای رآکتور تهران جهت تولید دارو بود که به اندازه این سالن دارو تولیدکرده ایم و دیگر نیاز نیست. البته در این راه شهید هم داده ایم.
وی ابراز داشت: خدا راشکر قرار است سازمان برنامه و بودجه دوباره راه اندازی شود.

در این حین دکتر خلیلی سالن را ترک کرد.

برخی اعتراض کردند که از جناح دیگر هم کسی سخن بگوید که آقای دایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در جواب آقای کول بگویم که بشکه های نفت روی گرده های ما فشار نیاورد، چون زمان آقای احمدی نژاد گرده ای برای ما باقی نماند.
وی با بیان اینکه زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد اظهار داشت: دانشجو نمی تواند در جلسه ای بیاید و راجع به میرحسین موسوی حرف نزند.
دایی افزود: سوال برای ما این است که چرا در خارج از کشور نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخالف سرسخت توافق ما با آمریکاست و در داخل هم دلواپسان را داریم که مخالفند. چرا هر دو مخالف اند؟

دکتر روحانی مصوبه حصر موسوی و کروبی را حذف کند
دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به سخنان این دانشجو گفت: اعتقادم این است که شورای عالی امنیت ملی که رئیس آن رئیس جمهور است؛ باید برای موسوی و کروبی تصمیم بگیرد و آن حصر که در زمان احمدی نژاد بود را بردارد. باید روحانی، آن مصوبه را حذف کند.
وی افزود: مصوبات این شورا باید به نظارت مقام معظم رهبری برسد. به نظرم زمانش رسیده که باید این موضوع حل شود.

برد حسن روحانی یعنی برد نظام
کواکبیان اظهار داشت: برخی تصور می کنند برد حسن روحانی در مذاکرات، باخت آن هاست در صورتیکه برد حسن روحانی یعنی برد نظام. در این خصوص مقداری دعوا سر لحاف ملا هم هست!

در ادامه چند سوال کتبی نیز خوانده شد.

کواکبیان در ادامه ابراز داشت: کسی به دنبال این نیست که سرسوزنی از آرمان ها و خون شهیدان عبور کند. همه افتخارم این است که برادر شهیدم، برادر خانمم شهید است، 12 تن از اقوامم شهید شده اند. خودم هم جانباز جنگ تحمیلی هستم. مجبورم ریا کنم تا شما بدانید که طرفدار این بحث هستیم اما همان شهدا از ما نخواهند گذشت که نظام به وضعیتی دچار شود که نه از تاک نشان ماند و نه از تاک نشان.

وی به تشییع جنازه مرتضی پاشایی اشاره کرد و ابراز داشت: باید به وضعیت اجتماعی هم توجه کرد بطوریکه دیدید در این تشییع جنازه که تهران را قفل کرد، چه جمعیت زیادی آمده بودند و حتی مذهبی هم بودند؛ بالاخره بحث موسیقی و پاپ در جامعه اهمیت دارد. یک دانشجو برای من نوشته بود "من می خواهم در تشییع جنازه شرکت کنم و برای تو استاد متأسفم که اصلا قدر مرتضی را نمی دانی و چرا تو شرکت نمی کند" مقداری بیایید در این مسائل حرکت کنیم. این لخت و عریان جامعه ما است.

در پایان یک نفر از خانم ها پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اول صلوات بفرستید برای آن ها که بیرون سالن ایستاده اند.
وی اظهار داشت: بد نیست بگوییم یه فکری هم به حال جشن های کاخ سعدآباد کنید....
وی افزود: ما قطعا در راه هسته ای شهید داده ایم. آقای موسوی هم کل کشور را به هم ریخت.

کواکبیان گفت: خوشحال شدم از خانم ها هم کسی سوال کرد. سوالات ایشان هم بیانیه سیاسی بود تا سوال.

جلسه تمام شد که یک نفر پشت تریبون قرار گرفت و شروع به صحبت کرد که دانشجویان اعتراض کردند و دکتر کواکبیان هم گفت ساعت از 22 و 10 دقیقه هم عبور کرده اما این دانشجو به سخنانش ادامه می داد که همه بلند شدند و سالن را ترک کردند.

کواکبیان گفت: من از طرف انجمن علمی عذرخواهی می کنم که خارج از وقت آمدند صحبت کردند.

این جلسه که در ساعت 20 شروع شده بود، در ساعت 22:15 دقیقه خاتمه یافت.

منبع:خاورستان





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه 93/8/29 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون