سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان

در جریان پیگیری‌های خبری به "زمزمه"هایی برمی‌خوریم که میهمان‌‌کردن مخاطبان به این شنیده‌ها خالی از لطف نیست.
علمدار بصیر:

*شنیده ایم در مذاکرات اخیر هسته ای، طرف های غربی با راه اندازی راکتور اراک موافقت کرده اند مشروط به آن که  ایرانی ها بتوانند نگرانی های غرب را در این زمینه برطرف نمایند. یکی از راه های پیشنهادی غرب تزریق اورانیوم غنی شده 5 درصد به راکتور اراک است که در نتیجه پلوتونیوم 240 از آن به عنوان زباله هسته ای گرفته می شود.در صورتی که ایران قبول کند اورانیوم غنی شده به راکتور اراک تزریق کند، حداقل هزار سانتریفیوژ لازم است تا سوخت این راکتور 40 مگاواتی را تامین نمایند. غربی ها می گویند اگر ایرانی ها اورانیوم خام به راکتور تزریق کنند اورانیوم 239 می گیرند که کاربرد نظامی دارد. مقامات کشورمان واکنشی به این ادعاهای غرب نشان نداده اند.

*شنیده ایم آیت الله مهدوی کنی خطاب به یکی از اعضای جوان خبرگان که سعی داشت خود را به عنوان رابط خبرگان و رئیس جمهور مطرح کند، گفته است: " شما هنوز در این دنیا نبودید که ما با آقای روحانی دوست بودیم و الان هم ارتباط داریم و نیازی به این که افرادی بخواهند رابط ما و رئیس جمهور شوند نیست."

*شنیده ایم در جلسه هفته گذشته مجمع روحانیون، بار دیگر موضوع نگارش نامه خطاب به مقام معظم رهبری مطرح شده که برخی حاضران معتقد بودند این نامه نگاری ها نمی تواند مشکل ما را حل کند. این افراد معتقد بودند ما باید تدبیری بیندیشیم تا در برخی جلسات سخنرانی رهبر انقلاب همچون سخنرانی روز اول فروردین در صحن جامع رضوی و مراسم سوگواری ایام فاطمیه (س) حضور یابیم .سران سرشناس مجمع باید در این جلسات حضور یابند. ما باید منتظر سخنان ایشان در روز نخست سال 93 باشیم و از وحدت و انسجام ملی که ایشان سخن می گویند، استفاده لازم را ببریم.

*شنیده ایم مهمترین دغدغه نمایندگان مجلس خبرگان در جلسه اسفند ماه به ترتیب عبارت بودند از:1-معضلات فرهنگی کشور2-رکود اقتصادی و مشکلات معیشتی 3-پرونده هسته ای. نمایندگان خبرگان همچنین از سخنان عراقچی و طیب نیا استقبال کرده و آنها را روشنگرانه دانستند.

*پس از قهر محمود سریع القلم از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، تحرکاتی برای بازگشت مجدد وی به این مرکز کلید خورده است. برخی اعضای شورای سیاستگذاری هفت نفره این مرکز معتقدند با رفتن سریع القلم پشتوانه این مرکز آسیب دیده و باید وی را در سال 93 بازگردانیم. سریع القلم پس از آن که آشنا وی را از لیست مشاوران ریاست جمهوری کنار زد، در اعتراض این مرکز را ترک کرد در حالی که سریع القلم در سایتش اصرار داشت که مشاور رئیس جمهور است. گفته می شود از آنجا که کنار رفتن سریع القلم از مرکز بررسی های ریاست جمهوری و همچنین مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث لطمه خوردن به اعتبار بین المللی او می شود، احتمال بازگشت وی به مرکز بررسی های ریاست جمهوری طی هفته های آینده وجود دارد.

*شنیده ایم علیرغم تلاش جریان فتنه برای بهره برداری از دیدار اشتون و مادر ستار بهشتی در سفارت اتریش، در این دیدار ، مادر ستار بهشتی تنها از مشکلات مالی به ویژه وضعیت مسکن خود سخن گفته است. تیمی که مادر ستار بهشتی را به سفارت اتریش برده بودند چند روز بعد هم وی را به تجمع دراویش در مقابل دادستانی بردند در حالی که وی درباره چرایی حضور در این تجمع هم بی خبر بود! برخی گزارش ها از حضور فعال پادوهای منافقین در استفاده ابزاری از خانواده های کشته شدگان فتنه حکایت دارد. 

*شنیده ایم مصطفی معین و معاونان وی در دوران اصلاحات به دیدار محمد خاتمی رفته اند. خاتمی در این جلسه از تغییر روسای دانشگاه ها حمایت کرده و توصیه کرده فرجی دانا محکم پای عزل و نصب های خود بایستد.

*شنیده ایم در جلسه ای که اخیرا زندانیان قبل از انقلاب داشته اند تلاش های بسیاری انجام شد تا نامه ای برای رفع حصر موسوی و کروبی امضا و برای مسوولان ارشد نظام ارسال شود. این تلاش ها با اعتراض اکثر حاضران از جمله دکتر منافی با شکست مواجه شده و گفته اند نباید این تشکل را هزینه رفتار فتنه گران کرد.

*شنیده ایم که در جلسات اخیر وزیر صنعت با معاونانش، آقای نعمت زاده چند باربا لحنی شاعرانه این جمله را تکرار کرده که" ما کم کم رخت سفر می بندیم". برخی حاضران در جلسه این رخت سفر را به استعفا و کناره گیری احتمالی وزیر صنعت در ماه های آتی تفسیر کرده اند.

*برخی حامیان دولت پیشنهاد داده اند سال 93 به سال "حمایت ملی از مذاکرات هسته ای" نامگذاری شود تا زمینه حمایت همه جانبه از تیم مذاکره کننده در کشور فراهم شود. این افراد مدعی هستند تا پایان خرداد ماه با 1+5 به توافق نهایی می رسیم و لازم است برای اجرای تعهدات، اجماع ملی در کشور شکل گیرد.

*شنیده ایم مقامات اتحادیه اروپا سعی دارند تا دو ماه دیگر دفتر پارلمان اروپا را در تهران بازگشایی کنند. مقامات غربی پروژه ای جهت انسجام بخشیدن ، توانمند سازی، مصونیت بخشی  و تامین مالی اپوزیسیون در داخل کشورمان طراحی کرده اند.

*شنیده ایم حدود 850 نفر از نیروهای قراردادی نهاد ریاست جمهوری در پایان اسفند ماه از کار اخراج می شوند. این افراد از سال 1384 وارد نهاد ریاست جمهوری شده اند. بسیاری از این افراد جزو نیروهای ستادی و خدماتی هستند. علت اخراج این نیروها پایان مدت قراردادشان ذکر شده است.

*شنیده ایم در جلسه نمایندگان دولت با مدیران صداو سیما، مشخص شد که دولت مبلغ 800 میلیارد تومان به صدا و سیما بدهکار است. به مسوولان صدا وسیما گفته شده چنانچه شما تبلیغ کنید که مردم از دریافت یارانه ها انصراف دهند، از محل درآمد یارانه بگیران انصرافی،طلب صدا و سیما داده می شود که ضرغامی با این پیشنهاد مخالفت کرده و گفته این پول ها از گلوی ما پایین نمی رود.

*پس از آن که هاشمی رفسنجانی در سخنانی رفتار نظام اسلامی با دانشگاه آزاد را بدتر از رفتار رژیم شاهنشاهی با حسینیه ارشاد معرفی کرد و اعتراضات بسیاری را حتی در میان اطرافیان خود برانگیخت، مسوولان سایت هاشمی مجبور شدند کلمه "نظام" را تبدیل به "دولت" کنند تا زهر آن گرفته شود. هاشمی در جمع مدیران دانشگاه آزاد گفته بود:" ما در ابتدا اساسنامه دانشگاه آزاد را با اقتباس از اساسنامه  حسینیه ارشاد  در زمان شاه نوشتیم. در زمان شاه، اساسنامه  حسینیه ارشاد خیلی محکم نوشته شده بود تا رژیم شاه، نتواند آن را تصرف کند. ما هم همانگونه عمل کردیم، اما نمی دانستیم که نظام ما قوی تر از زمان شاه است و آن را تصرف می کند."

*شنیده ایم طرف های غربی از رسانه ای شدن دیدار اشتون و نرگس محمدی در سفارت اتریش به شدت ناراحت هستند و گفته اند قرار ما افشای این جلسه نبوده است. اشتون گفته چون دیدار ما غیر رسمی بوده نباید علنی می شد.گفته می شود عکس و خبر این دیدار از سوی نرگس محمدی منتشر شده است.

* به گفته های منابع غربی، سومین قسط از 4/2 میلیارد دلاری که از پول های ایران در بانک ها بلوکه شده به حساب ایران واریز شده است.مبلغ قسط سوم 550 میلیون دلار بود که شنبه گذشته از سوی کره جنوبی به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد. پیش از این هم دو قسط 550 و 450 میلیون دلاری از سوی ژاپن به ایران پرداخت شده است. اما پرسش مهم درباره پول های دریافتی این است که آیا این پول ها وارد ایران شده است یا نه؟ اظهارات مقام های دولتی در این باره مبهم است. ولی الله سیف رییس بانک مرکزی روز 14 اسفند تنها تایید کرده است که این پول ها به حسابی که بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی سوییس دارد واریز می شود اما به این سوال که آیا پول ها وارد ایران شده یا نه جوابی نداده است. 1+5 طبق توافق ژنو متعهد است 4/2 میلیون دلار از پول بلوکه شده نفت ایران را طی 6 ماه و در 8 قسط به ایران پرداخت کند. گزارش آژانس می گوید تا کنون ایران چیزی حدود نیمی از ذخیره مواد 20 درصد خود را اکسید کرده است.

*شنیده ایم دیدار کاترین اشتون با 6 فعال زن نزدیک به جریان فتنه بدون تایید دستگاه امنیتی انجام شده است. شنیده های مشرق حاکی است وزارت اطلاعات با این دیدار مخالف بوده و مخالفت خود را به دستگاه های میزبان اشتون اعلام کرده بوده است. ظاهرا تنها نهادی که باید در این باره پاسخگو باشد وزارت خارجه است که هم میزبانی اشتون و هم تنظیم برنامه های وی داخل ایران را بر عهده داشته است.

منبع:مشرق





تاریخ ارسال مطلب : شنبه 92/12/24 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون