سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
پیرو محرمانه بودن مذاکرات ژنو؛
از تدبیر کریم‌خان تا محرمانه‌های ظریف
این روزها که صحبت از محرمانه ماندن و یا محرمانه باقی نماندن مذاکرات ژنو بسیار داغ است، گویی رسانه‌های داخلی باید اثبات کنند که خود و مخاطبانشان، نامحرم نیستند.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از سایت فرهنگ نیوز، ‌اکنون تقریباً همه کاربران اینترنت می‌دانند که دایره‌المعارف ویکی‌پدیا، اصولاً با رویکردی جهت دار فعالیت کرده و قرابت معناداری با صهیونیست‌ها دارد. در این سایت درباره موسس سلسله زندیه آمده است:

«کریم‌خان زند فردی زیرک و باتدبیر بود. او برای آرامش و رفاه مردم ایران تلاش می‌کرد و همواره برای دانشمندان ارزش والایی قائل بود. وی کارخانه‌های چینی‌سازی و شیشه‌گری در ایران احداث کرد. صنایع و بازرگانی در دوره وی رونق فراوان یافت. با این وجود غربیان وی را «پادشاهی بزرگ» نمی‌دانستند چرا که در دوره? زمامداری او به‌بیگانگان امتیازی داده نشد!»(1)

این روزها که صحبت از محرمانه ماندن و یا محرمانه باقی نماندن مذاکرات ژنو بسیار داغ است، گویی رسانه‌های داخلی باید اثبات کنند که خود و مخاطبانشان، نامحرم نیستند.

از یک سو تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی محمدجوادظریف و البته دولت یازدهم تأکید دارند که صحبت کردن درباره جزئیات مذاکره خصوصاً محتوای پیشنهادات طرف ایرانی باید کاملاً محرمانه باقی بماند چرا که توافقات صورت گرفته با طرف مقابل بر اساس عدم افشای جزئیات بوده است؛ از سوی دیگر هم رسانه‌های غربی، عربی و صهیونیستی در قالب گمانه‌زنی‌ها، درباره متن پیشنهادات ایران در مذاکرات مذکور، انواع حدس‌ها را بیان کرده‌اند.

رسانه‌های خارجی از جزئیات مذاکرات ژنوچه گفته‌اند؟

از میان انبوه اظهارات رسانه‌های خارجی که درباره مذاکرات ژنوه و محتوای پیشنهادات ایران به غرب ابراز عقیده کرده‌اند، شاید جالب‌ترین اظهارات را بتوان در رسانه آل سعود خواند.

العربیه درباره جزئیات مذاکرات ایران با گروه (1+5) به نقل از یک نشریه صهیونیستی آورده است:

«مذاکرات ایران و غرب در هفت محور صورت گرفته است.

1)      ایران از حق غنی سازی اورانیوم به هیچ وجه کوتاه نمی آید.

2)      ایران حاضر است بخشی از اورانیوم غنی شده خود را در یک باره زمانی معین تحویل دهد.

3)      ایران می تواند سطح غنی سازی خود را احتمالا تا5 درصد تقلیل دهد.

4)      ایران غنی سازی بیست درصدی را کاهش می دهد.

5)      ایران سرانجام به بازرسان آژانس اجازه بازدید از سایت نظامی پارچین را خواهد داد.

6)      ایران پروتکل الحاقی را می پذیرد.

7)      تهران  متعهد می شود که راکتور شکافت پلوتونیوم در اراک به جای غنی سازی اورانیوم در اراک به کار نگیرد.»(2)

پاسخ ظریف چه بود؟

در این میان اما خبردار شدن از واکنش ظریف هم می‌تواند جالب باشد. وزیر خارجه کشورمان گفته است: «دیدم که برخی رسانه‌های غربی از قول منابع موثق ایرانی مطالبی را در مورد جزییات خیالی طرح نوشته‌اند. برخی دوستان داخلی هم نقل کرده‌اند. من همه این مطالب را خواندم و بگذارید خیال همه را راحت کنم. همه این‌ها حدس و گمان است. هیچ کدام ارتباطی به طرح و بحث‌های جلسه ندارد. چه محتوا و چه شکل. منابع موثق رسانه‌ها خودشان هم طرح را ندیده‌اند و بهتر است اعتبار خودشان را با ادعای اطلاع از طرح خدشه‌دار نکنند.»

جناب ظریف، علیکم به دشمن‌شناسی!!!

اگر به متن سخنان جناب ظریف دقت کنیم، وی تأکید دارد که اخبار منتشر شده در رسانه‌های خارجی به‌نقل از منابع داخلی (و لابد منتقدان وزیر خارجه!) منتشر شده است و لابد همان کسانی که از سوی دولت تدبیر و امید، تحت عنوان «افراط گرا» زیر بمباران خبری رسانه‌های زنجیره‌ای قرار گرفته‌اند، با اتهام جدیدی مواجه شده‌اند و آن هم مصاحبه با رسانه‌های خارجی، خصوصاً نشریات رژیم اشغالگر قدس است!

نکته جالب آنجاست که وزیر خارجه ایران، انگش اتهام خود را به‌سمت هموطنان خود نشانه می‌رود در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نمایندگان گروه (1+5) در موارد بسیاری، محتواهای محرمانه تأسیسات هسته‌ای کشورمان را افشا کرده‌اند.

حال باید گفت در برهه کنونی، برگزاری کلاس دشمن‌شناسی برای دیپلمات‌های کهنه‌کار وزارت خارجه، امری ضروری به نظر می‌رسد.

در هر صورت  مقامات وزارت خارجه به‌عنوان متولی مذاکرات هسته‌ای، باید به این سوالات پاسخ دهند که:

1)      آیا تیم مذاکره‌کننده کشورمان ماه‌های آتی باز هم تائید خواهد کرد که ادعاهای رسانه‌های خارجی خیال‌پردازی است یا آن زمان دیگر محتوای مذاکرات افشا شده و امری دیگر به اثبات می‌رسد؟

2)      اگرادعای رسانه‌های خارجی دروغ است، چرا پاسخی دندان‌شکن و انقلابی از سوی وزارت خارجه به آنها داده نمی‌شود و یا از دولت‌های متبوع آنها درخواست نمی‌شود تا با فشار بر رسانه‌های خاطی، اقدامات تخریبی آنها را متوقف کنند؟

آقای ظریف! ما همگان محرمیم...

نهایتاً باید به وزیر خارجه محترم گفت: «آقای ظریف! شما رأی 50.7درصدی رأی‌دهندگان کشور را پشت سر دولت تدبیر و امید مشاهده می‌کنید. مبادا طوری برخورد شود که بیش از 18میلیون رأی‌دهنده که به دولت شما رأی داده‌اند را نامحرم بدانید»

و به قول خواجه حافظ:

مطرب مهتاب روُ آنچه شنیدی بگو

ما همگان محرمیم، آنچه بدیدی بگو

 

پی نوشت:

1)      کریمخان زند در ویکی پدیا

2)      گمانه‌زنی‌های العربیه از جزئیات مذاکرات ژنو

 

 





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/7/30 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون